Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-19/12/DK
z 10 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-19/12/DK
Data
2012.04.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
działalność rolnicza
gospodarstwo rolne
nieruchomości
nieruchomość rolna
sprzedaż nieruchomości
zbycie nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w wyniku sprzedaży nieruchomości, w których skład wchodzą grunty orne i nieruchomości zabudowane dochód ze sprzedaży zwolniony będzie z podatku dochodowego od osób prawnych wedle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przy sprzedaży dwóch własnościowych lokali mieszkalnych dochód ze sprzedaży zostanie opodatkowany podatkiem dochodowych od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) – uzupełnionym w dniu 2 kwietnia 2012 r. – dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego w związku ze zbyciem nieruchomości opisywanych we wniosku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony w dniu 2 kwietnia 2012 r. – w sprawie odpowiedniego stosowania przepisów podatkowych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego w związku ze zbyciem nieruchomości opisywanych we wniosku.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka w grudniu 1997 roku nabyła od Skarbu Państwa Agencji Własności Rolnej, bez podatku VAT, nieruchomości rolne w drodze umowy na podstawie aktu notarialnego, położone we wsi S., w których skład wchodzą: grunty rolno orne, grunty orne zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne. W okresie od nabycia nieruchomości Spółka prowadzi działalność rolniczą, której przedmiotem jest produkcja roślinna, Spółka dokonywała sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności. Spółka jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, jest płatnikiem podatku od towarów i usług, podatku rolnego i od nieruchomości. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia niżej wymienionych nieruchomości rolnych wykorzystywanych do swojej działalności. Gmina nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy. Spółka posiada wypis z rejestru gruntów, grunty będące jej własnością są zaewidencjonowane w Rejestrze Gruntów Starostwa. Na jego podstawie wymienione działki są sklasyfikowane:


  1. jako rolno-orne, niezabudowane o powierzchni 455,39 ha w tym: nr 26 o pow. 50,49 ha, 27/3 o pow. 49,12 ha, nr 32 o pow. 20,61 ha, 33/2 o pow. 48,60 ha, 34/22 o pow. 64,72 ha w tym: 1,32 ha (Bz) park przypałacowy, nr 36 o pow. 15,19 ha, nr 37/7 o pow. 36,36 ha, nr 38 o pow. 5,69 ha, nr 4/26 o pow. 11,52 ha, nr 4/29 o pow. 42,43 ha, nr 6/10 o pow. 26,49 ha, nr 7 o pow. 25,99 ha, nr 54 o pow. 23,67 ha to są łąki i pastwiska, nr 55 o pow. 34,51 ha to są łąki i pastwiska;
  2. pozostałe n/w działki są również zakwalifikowane jako orne oznaczone literą „R” z dopiskiem „B” czyli możliwą zabudową lub „S” – sady (których fizycznie nie ma i nie było w momencie nabycia nieruchomości przez Spółkę w 1997 roku), są zabudowane o łącznej powierzchni 12,1748 ha do nich należą: działka o nr 3/4 o pow. 0,6390 ha, która jest zabudowana i na niej znajdują się silosy do składowania produktów rolnych, nr 5/8 o pow. 7,73 ha to grunty orne zabudowane na ok. 0,5 ha znajdują się budynki gospodarcze magazyn zbożowy i budynek do suszenia zboża, nr 34/22 działka rolna o pow. 64,72 ha na ok. 2 ha zabudowana budynkami gospodarczymi magazyn i warsztat, nr 37/4 o pow. 0,0743 odłogowana, nr 34/14 o pow. 0,5857 sklasyfikowana S-R i B-R, faktycznie są to grunty orne uprawiane przez Spółkę, nr 33/1 o pow. 1,458 ha częściowo uprawiana, na niej stoją dwa budynki gospodarcze przeznaczone do rozbiórki;
  3. Spółka jest właścicielem dwóch lokali mieszkalnych w tym: lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość o pow. 124,3 m2 z prawem własności lokalu związany jest udział wynoszący 242/1000 części we własności gruntu, oraz lokalu mieszkalnego stanowiącego nieruchomość o łącznej powierzchni użytkowej 71,8 m2 z prawem własności lokalu związany jest udział wynoszący 140/1000 we własności gruntu, na którym znajduje się budynek obejmujący przedmiotowe lokale i we własności części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie i w ciągu 5 lat nie było nakładów modernizacyjnych.


Zbycie ww. nieruchomości nastąpi na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, na tej podstawie Spółka wystawi fakturę sprzedaży VAT.

Spółka zamierza sprzedać ww. nieruchomość składającą się z gruntu ornego, gruntów ornych zabudowanych, oraz własnościowych lokali mieszkalnych.


Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka wskazała, iż:


  • wszystkie wymienione nieruchomości opisanego zdarzenia przyszłego wymienione w pkt 1 i 2 wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym;
  • sprzedawane lokale mieszkalne wymienione w pkt 3 zdarzenia przyszłego w rozumieniu ww. ustawy o podatku rolnym nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego;
  • lokale mieszkalne podlegają ustawie o własności lokali;
  • na sprzedawanych nieruchomościach opisanego zdarzenia przyszłego Spółka prowadzi działalność rolniczą, nieruchomości nie są wydzierżawiane i nie są wynajmowane osobom trzecim.


W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy w wyniku sprzedaży nieruchomości, w których skład wchodzą grunty orne, nieruchomości zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne, które według ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione są z podatku VAT z tym, że grunty rolne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, a w odniesieniu do nieruchomości zabudowanych i udział we współwłasności budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) i b) – to cała transakcja sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wedle art. 2 pkt 4 lit. b) i obowiązek podatkowy w tym podatku, ciąży na kupującym w myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...
  2. Czy w wyniku sprzedaży nieruchomości, w których skład wchodzą grunty orne, nieruchomości zabudowane i dwa lokale mieszkalne na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, grunty rolne zwolnione są z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, a nieruchomości zabudowane i udział we współwłasności budynku, tj. dwóch lokali mieszkalnych z prawem własności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) i b) zwolnione są z podatku VAT...
  3. Czy w wyniku sprzedaży nieruchomości, w których skład wchodzą grunty orne i nieruchomości zabudowane dochód ze sprzedaży zwolniony będzie z podatku dochodowego od osób prawnych wedle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przy sprzedaży dwóch własnościowych lokali mieszkalnych dochód ze sprzedaży zostanie opodatkowany podatkiem dochodowych od osób prawnych...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, w pozostałym zakresie sprawa zostania rozpatrzona odrębnie.

We własnym stanowisku w odniesieniu do pytania trzeciego Wnioskodawca wskazał, że dochody ze sprzedaży nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, tj. grunty orne i grunty rolne zabudowane zwolnione będą z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem sprzedaż następuje po upływie 14 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych odwołuje się do definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 2 ust. 4 do ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 1 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwem rolnym jest obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Do użytków rolnych które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego zalicza się grunty orne, sady, łąki, pastwiska, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

W związku z powyższym zdaniem Spółki dostawa gruntów ornych niezabudowanych o łącznej powierzchni 455,39 ha i gruntów ornych zabudowanych o łącznej powierzchni 12,1748 ha będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, natomiast dostawa dwóch własnościowych lokali mieszkalnych zostanie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.


Z treści powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:


  • podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
  • przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.


Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje dla jej potrzeb pojęcia „gospodarstwo rolne”. W konsekwencji ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym – art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb – art. 1 i 2 tej ustawy.


Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – należy brać pod uwagę trzy przesłanki:


  1. łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego,
  2. grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne,
  3. grunty nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest działalność rolnicza. Spółka zamierza dokonać sprzedaży gruntów, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, oraz lokali mieszkalnych, które w skład tak rozumianego gospodarstwa rolnego nie wchodzą. Grunty zostały nabyte przez Spółkę w 1997 r.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że dochody uzyskane ze sprzedaży z gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, wolne będą od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast sprzedaż lokali mieszkalnych będzie opodatkowana na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności ewentualny dochód uzyskany ze sprzedaży tych lokali nie będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj