Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-205/14-2/AK
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego za wywłaszczenie niezabudowanej nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego za wywłaszczenie niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 10 listopada 2011 r., aktem darowizny – czyli nieodpłatnie, Wnioskodawca otrzymał od mamy niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą m.in działkę nr 81 o powierzchni 0,82 ha, stanowiącą działkę gruntu. Z uwagi na stan przekazywanej nieruchomości i stopień pokrewieństwa w akcie notarialnym przyjęto wartość nieruchomości na xxx zł. Podatku od spadków i darowizn nie pobrano. Naczelnik Urzędu Skarbowego pismem z dnia 2 października 2012 r. (znak sprawy ….) zaświadczył, że na podstawie art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, podatku od ww. darowizny nie pobrano i w związku z powyższym nie stawia się przeszkód w swobodnym dysponowaniu nabytymi działkami.

W dniu 31 sierpnia 2012 r. Wójt Gminy, decyzją …., zatwierdził podział działki nr 81, na siedem działek o numerach od 81/1 do 81/7 i stwierdził w ww. decyzji, że na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, działka nr 81/1 o pow. 0,0217 ha, która w planie miejscowym przeznaczona jest pod drogę publiczną krajową, przechodzi z mocy prawa na własność Skarbu Państwa, a działki nr 81/2 o pow. 0,0272 ha i nr 81/5 o pow. 0,0217 ha, które w planie miejscowym przeznaczone są pod drogi gminne, przechodzą z mocy prawa na własność Gminy. Decyzja stała się ostateczna i podlegała wykonaniu w dniu 19 września 2012 r.

W dniu 14 czerwca 2013 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego, została zawarta Ugoda pomiędzy Wnioskodawcą a reprezentującym Skarb Państwa – Starostą, na mocy której za wywłaszczoną z mocy prawa działkę 81/1 o pow. 0,0217 ha, przedstawiciel Skarbu Państwa zobowiązał się wypłacić Wnioskodawcy odszkodowanie w kwocie xxx zł. Odszkodowanie za ww. działkę zostało wypłacone w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 16 września 2013 r.

W dniu 23 grudnia 2013 r. w Urzędzie Gminy, zostało zawarte Porozumienie pomiędzy Wnioskodawcą a reprezentującym Gminę – Wójtem, na mocy którego za wywłaszczenie z mocy prawa działki o nr 81/2 o pow. 0,0272 ha i nr 81/5 o pow. 0,0217 ha, przedstawiciel Gminy zobowiązał się wypłacić Wnioskodawcy odszkodowanie w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 27 grudnia 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odszkodowań za wywłaszczone działki na rzecz Skarbu Państwa i Gminy, na cele wyższej konieczności społecznej, jakim jest budowa dróg publicznych, jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są:”(…) przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu ( )”.

W świetle przytoczonych przez Wnioskodawcę faktów, postępowanie wywłaszczeniowe, na podstawie którego otrzymał odszkodowanie, zostało wszczęte przed upływem 2 lat od momentu nabycia działki, z których zostały one wydzielone.

Jednakże, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie wywłaszczona za odszkodowaniem.

Z analizy tego przepisu wynika również, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem;
  2. cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem, w przypadku gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany z odszkodowania przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie pierwszy z ww. warunków został spełniony, ponieważ wskazaną wyżej nieruchomość – działkę nr 81, Wnioskodawca nabył w dniu 10 listopada 2011 r., natomiast wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego nastąpiło przed upływem okresu 2 lat od jej nabycia.

Zauważyć należy jednak, że nie został spełniony drugi warunek określony w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączający zwolnienie przedmiotowe, ponieważ Wnioskodawca otrzymał tę nieruchomość w drodze darowizny, co oznacza, że nabycie nastąpiło nieopłatnie – nie wystąpiła cena nabycia nieruchomości. Zatem, w przedmiotowej sprawie spełniony został tylko jeden w ww. warunków.

Z uwagi na powyższe, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, że przedmiotowa sprawa w sensie skutków podatkowych jest zbieżna co do istoty interpretacji Wnioskodawcy ze stanowiskiem innego podatnika, z którego stanowiskiem zgodził się Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2014 r., nr IPTPB2/415-717/13-2/KSM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie m. in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, ich części lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższego wynika zatem, że w przypadku odpłatnego zbycia (sprzedaży) nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma ustalenie zarówno daty, jak i formy nabycia nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 10 listopada 2011 r., aktem darowizny – czyli nieodpłatnie, Wnioskodawca otrzymał niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą m.in. działkę nr 81 o powierzchni 0,82 ha, stanowiącą działkę gruntu. Z uwagi na stan przekazywanej nieruchomości i stopień pokrewieństwa w akcie notarialnym przyjęto wartość nieruchomości na xxx zł.

W dniu 31 sierpnia 2012 r. Wójt Gminy, decyzją zatwierdził podział działki nr 81, na siedem działek o numerach od 81/1 do 81/7 i stwierdził w ww. decyzji, że na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, działka nr 81/1 o pow. 0,0217 ha, która w planie miejscowym przeznaczona jest pod drogę publiczną krajową, przechodzi z mocy prawa na własność Skarbu Państwa, a działki nr 81/2 o pow. 0,0272 ha i nr 81/5 o pow. 0,0217 ha, które w planie miejscowym przeznaczone są pod drogi gminne, przechodzą z mocy prawa na własność Gminy. Decyzja stała się ostateczna i podlegała wykonaniu w dniu 19 września 2012 r.

W dniu 14 czerwca 2013 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego, została zawarta Ugoda pomiędzy Wnioskodawcą a reprezentującym Skarb Państwa – Starostą, na mocy której za wywłaszczoną z mocy prawa działkę 81/1 o pow. 0,0217 ha, przedstawiciel Skarbu Państwa zobowiązał się wypłacić Wnioskodawcy odszkodowanie w kwocie xxx zł. Odszkodowanie za ww. działkę zostało wypłacone w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 16 września 2013 r.

W dniu 23 grudnia 2013 r. w Urzędzie Gminy, zostało zawarte Porozumienie pomiędzy Wnioskodawcą a reprezentującym Gminę – Wójtem Gminy, na mocy którego za wywłaszczenie z mocy prawa działki nr 81/2 o pow. 0,0272 ha i nr 81/5 o pow. 0,0217 ha, przedstawiciel Gminy zobowiązał się wypłacić Wnioskodawcy odszkodowanie w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 27 grudnia 2013 r.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowa działka nabyta została w 2011 r. dla oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. Bowiem ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak, zgodnie z art. 30e ust. 1 przywołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art.19 ust. 1 ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm).

Zgodnie z art. 6 pkt 4 ww. ustawy, celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W myśl natomiast art. 112 ust. 1 ww. ustawy przepisy rozdziału 4 tej ustawy (wywłaszczanie nieruchomości) stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 powyższej ustawy, wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy (art. 112. ust. 3 ww. ustawy). Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W przypadku wywłaszczenia nieruchomości na wniosek jednostki samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa powyżej, przeprowadzają jej organy wykonawcze. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna (art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Z powyższego wynika, że w przypadku nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne może zostać wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane w przypadku, gdy cele publiczne nie mogą być osiągnięte w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy. Zatem wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane tylko wówczas, gdy prawo do nieruchomości położonej na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne nie może być nabyte w drodze umowy. Jednak przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego powinny zostać podjęte próby nabycia nieruchomości w drodze umowy, przez przeprowadzenie rokowań z podmiotem, któremu przysługuje prawo do nieruchomości niezbędnej dla osiągnięcia celu publicznego. Jak wynika z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jednym z celów publicznych w rozumieniu tej ustawy jest budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Jednakże, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie odpłatnie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Z analizy tego przepisu wynika również, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  • nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem;
  • cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany z odpłatnego zbycia przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie pierwszy z ww. warunków został spełniony, ponieważ wskazaną wyżej nieruchomość (działkę nr 81) Wnioskodawca nabył w dniu 10 listopada 2011 r. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika również, że zbycie działek powstałych po podziale nabytej nieruchomości, w związku z wywłaszczeniem nastąpiło w okresie 2 lat od nabycia.

Zauważyć jednak należy, że nie został spełniony drugi warunek określony w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączający zwolnienie przedmiotowe, ponieważ Wnioskodawca otrzymał tę nieruchomość w drodze darowizny, co oznacza, że nabycie nastąpiło nieodpłatnie (nie wystąpiła cena nabycia nieruchomości). Zatem, w przedmiotowej sprawie spełniony został tylko jeden z ww. warunków.

Z uwagi na powyższe, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu odpłatnego zbycia działek nr 81/1, 81/2, i 81/5 na cele uzasadniające ich wywłaszczenie, będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest zobowiązany ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku; Organ jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj