Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-353/14-2/AW
z 29 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji 3 Programów, tj. „a”, „b”, „c” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji 3 Programów, tj. „a”, „b”, „c”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

„A” S.A. (dalej: „A”, Spółka, Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud miedzi i innych metali, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. „A” działa ponadto w ramach Grupy Kapitałowej „Ax” (jako podmiot dominujący), stąd też Spółka (bezpośrednio, bądź też za pośrednictwem innych podmiotów Grupy) posiada akcje/udziały w podmiotach powiązanych, prowadzących działalność w Polsce, jak i poza granicami kraju. Spółka posiada status podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż podstawowa podlega opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolniona (za lata ubiegłe proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2-7 ustawy VAT kształtowała się powyżej 99,9%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego).

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w programy z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, która przejawia się budowaniem pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. CSR, gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz, i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, „A” znalazł się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie „C” (zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych), którego celem jest wyłonienie spółek zarządzanych w sposób odpowiedzialny i zrównoważony oraz zaakcentowanie atrakcyjności inwestycyjnej tych spółek. W skład „C” wchodzą wyłącznie spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych. Mając świadomość wpływu realizowanej działalności gospodarczej na otoczenie zewnętrzne, Wnioskodawca podejmuje szereg działań uwzględniających w prowadzonym biznesie problematykę społeczną i środowiskową, co wpływa na budowę dobrego wizerunku Spółki. Ponadto zaangażowanie Spółki w działalność o charakterze społecznym pozwala odpowiednio wcześnie zrozumieć zmieniające się oczekiwania społeczeństwa, w tym także konsumentów. Tym samym działalność społeczna, która wymaga od Spółki podjęcia wysiłku w celu zrozumienia potrzeb społeczeństwa, może przełożyć się na lepsze prognozowanie przyszłych trendów konsumenckich i w ten sposób – poprzez podjęcie działań dostosowawczych (np. w zakresie strategii marketingowej) – poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększyć konkurencyjność Spółki.

Przejawem wskazanej powyżej działalności Wnioskodawcy, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia, kultury i sztuki oraz edukacji w zakresie biznesu. W ramach wskazanych powyżej obszarów, Spółka zainicjowała realizację następujących programów:

  1. Program „a”;
  2. Program „b”;
  3. Program „c”.

Ad. 1

Głównym celem tego Programu jest intensyfikacja ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń między polskimi spółkami i rozwoju umiejętności menedżerów zarządzających nimi, w zakresie funkcjonowania na rynkach zagranicznych.

Program dedykowany jest:

  • liderom opinii – top menedżerom;
  • dziennikarzom ekonomicznym i biznesowym;
  • organom państwowym wspierającym ekspansję międzynarodową polskich firm.

Poprzez działania podjęte w Programie Strefa Innowacji „A” pragnie zbudować świadomość społeczeństwa polskiego jako firma innowacyjna. Chce dotrzeć ze sprecyzowanym komunikatem do polskiego biznesu, władz samorządowych i społeczności lokalnej.

Podstawowym zamierzeniem „A” w tym obszarze jest prezentacja firmy jako podmiotu nie tylko inwestującego w rozwój nowoczesnych technologii, ale również jako lidera przekazującego swoje doświadczenie i edukującego polski biznes. Program realizowany jest poprzez cykl konferencji oraz warsztatów przy udziale wybitnych ekspertów i przedstawicieli firm, mających doświadczenie związane z ekspansją zagraniczną.

Realizacja działań w tym obszarze odbywa się we współpracy z wydawcą czasopisma ogólnokrajowego, z którym „A” zawiera umowę, w ramach której zleca jemu za wynagrodzeniem usługi polegające na organizacji warsztatów, przygotowaniu materiałów promujących organizację Programu – w tym zaproszeń mailingowych, reklamy w prasie i na stronie internetowej czasopisma – Wykonawcy usług, sporządzenia i opublikowania w prasie raportów podsumowujących realizację warsztatów, a także wywiadów z przedstawicielem „A” oraz umieszczenia logotypu „A” na wszystkich materiałach związanych z organizacją Projektu.

Ad. 2

W obszarze Programu „b” Spółka podejmuje szereg działań mających na celu dbanie o stan i zasoby środowiska naturalnego oraz o promocję wśród mieszkańców regionu profilaktyki zdrowotnej, aktywnego stylu życia, ruchu i rekreacji.

W ramach działań proekologicznych planowany jest proces wapnowania gleb na terenie dwóch gmin bezpośrednio sąsiadujących z instalacjami hutniczymi „A”, w celu zapobiegania migracji do gleby metali ciężkich, pochodzących z procesu produkcji hutniczej, a także badania kwasowości gleby, które pozwalają zakwalifikować badany teren do procesu wapnowania, celem immobilizacji metali poprzez poprawę pH gleb.

Działania proekologiczne obejmują również inne inicjatywy przejawiające się dążeniem Spółki do poprawy prowadzonej działalności gospodarczej z punktu widzenia skutków jakie wywiera ona na środowisko. W tym zakresie, Spółka przewiduje działania mające na celu informowanie społeczności lokalnej o realizowanych przez nią inwestycjach usprawniających tę działalność i ograniczających zarazem negatywne skutki jej oddziaływania na środowisko.

Działania prozdrowotne obejmują:

  • cykliczne zajęcia Nordic Walking dla seniorów z terenu zagłębia miedziowego;
  • cykliczne lekcje nauki pływania dla dzieci z regionu miedziowego;
  • badania na zawartość ołowiu we krwi wśród dzieci zamieszkujących obszary graniczące z instalacjami hutniczymi;
  • turnusy profilaktyczne tzw. „zielone szkoły” dla dzieci z gmin sąsiadujących z należącymi do spółki hutami;
  • profilaktyczne zajęcia na basenach dla uczniów szkół z terenu gmin „hutniczych”;
  • zajęcia sportowe w zakresie piłki nożnej organizowane na rzecz dzieci i młodzieży z regionu miedziowego;
  • dodatkowe doraźne działania/eventy profilaktyki zdrowotnej typu: warsztaty onkologiczne w szkołach średnich regionu miedziowego, konsultacje rehabilitacyjne dla pracowników „A”, spotkania ze znanymi sportowcami z regionu miedziowego w ramach eventów sportowo-rekreacyjnych.

Celem realizacji powyższych obszarów, Spółka nabywa od podmiotów zewnętrznych (w tym również powiązanych ze Spółką) towary i usługi w zakresie organizacji ww. zajęć sportowych (tj. wynajem obiektów sportowych, trenerów i ekspertów z dziedziny sportu i rekreacji, zdrowia), a także wykonania czynności związanych z ochroną gruntów przed skutkami działalności gospodarczej „A”.

Usprawnieniu tych działań służyć ma kampania promocyjna i informacyjna w mediach.

Działania promocyjne zakładają krótką, skondensowaną informację w oparciu o przekaz reklamowy, zachęcający do korzystania z oferowanych przez program „b” możliwości i naboru chętnych do uczestnictwa w działaniach operacyjnych programu, z użyciem stosownych nośników: spoty reklamowe, banery internetowe, plakaty outdoor, ulotki reklamowe. Działania informacyjne zakładają cykle materiałów dziennikarskich w celu budowania wśród odbiorców pożądanej percepcji w odniesieniu do treści, działań i możliwości, które niesie ze sobą program „b”; z wykorzystaniem gatunków informacyjno-powiadamiających np.: reportaże, wywiady, sprawozdania, krótkie informacje w blokach informacyjnych oraz gatunków publicystycznych np.: artykuły, recenzje, komentarze.

Powyższe działania podyktowane są potrzebą prowadzenia przez „A” działań, których celem jest dbanie o dobrze pojęty interes społeczny regionu, a także budową wizerunku „A” jako „dobrego sąsiada” – firmy szanującej oczekiwania i potrzeby mieszkańców regionu – jednego z najważniejszych interesariuszy Spółki.

Firma planując i realizując działania CSR-owe, których adresatami i bezpośrednimi odbiorcami są społeczni beneficjenci otoczenia Spółki – podtrzymuje tym samym tak ważną „licencję na działanie” przejawiającą się społeczną akceptacją działalności biznesowej „A” w sektorze wydobywczym.

Ad. 3

Działania podejmowane przez Spółkę w obszarze kultury mają na celu upowszechnianie marki „A”, ale także:

  • zbudowanie marki „A” jako mecenasa kultury regionalnej, polskiej i międzynarodowej;
  • ochronę dóbr dziedzictwa narodowego;
  • budowanie świadomości mieszkańców kraju i poza jej granicami;
  • utrwalanie tożsamości historycznej i narodowej;
  • wyszukiwanie i odkrywanie nowych wartości w kulturze, pokazujących jej oryginalność, unikatowość i niepowtarzalność;
  • kształtowanie wrażliwości na wartości dziedzictwa historycznego i kulturowego;
  • tworzenie nowych, awangardowych kierunków i zjawisk w kulturze: sztuki wizualne i performatywne, design, muzyka, teatr, literatura, film.

Program kierowany jest przede wszystkim do:

  • animatorów kultury;
  • zespołów artystycznych i edukacyjnych, instytucji i placówek kultury;
  • mediów opiniotwórczych w dziedzinie kultury;
  • instytucji państwowych i samorządowych.

W ramach tego Projektu Spółka planuje:

  • utworzenie strony internetowej;
  • zaprojektowanie znaku graficznego/logo;
  • zorganizowanie corocznej Gali, podczas której zostaną nagrodzone wybitne projekty w dziedzinie kultury;
  • wydanie publikacji promującej i dokumentującej zaangażowanie „A” w tworzenie i upowszechnianie kultury.

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją powyższych obszarów, dokumentowane są/będą fakturami wystawionymi dla „A” przez inne podmioty gospodarcze – podatników VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług przeznaczonych do realizacji działań Spółki opisanych w niniejszym wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Jak wynika z treści powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy VAT, warunkiem do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług jest ich związek z realizowanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Zakup przedmiotowych usług nie jest zakupem, który można bezpośrednio powiązać z konkretną sprzedażą opodatkowaną.

Niemniej jednak realizacja podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT, tj. zasady neutralności podatku VAT, umożliwia podatnikowi obniżenie podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu również w przypadku, gdy związek tych zakupów występuje w sposób pośredni, a nabywane towary/usługi mają charakter kosztów ogólnych prowadzonej działalności.

W ocenie Spółki, wydatki wskazane w niniejszym wniosku związane są z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej, gdyż usługi/towary nabywane na realizację wskazanych powyżej programów przeprowadzanych w ramach ogólnej strategii Spółki, działającej w zgodzie z doktryną społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), stanowią wydatki marketingowe. Co do zasady zaś, działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyrokach TSUE, według których neutralność podatku VAT znajduje odzwierciedlenie w „systemie odliczeń mającym na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru podatku VAT należnego lub zapłaconego w ramach jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób w zakresie ciężaru podatkowego neutralność jakiejkolwiek działalności gospodarczej, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama podatkowi VAT” (vide: wyrok C-268/83 w sprawie Rompelman, wyrok C-37/95 w sprawie Ghent Coal Terminal, wyrok C-98/98 w sprawie Midland Bank, wyrok C-110/98 w sprawie Gabalfrisa). We wskazanych wyrokach TSUE podkreślał, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika, jeśli podatnik przy nabyciu towarów lub usług zamierza wykorzystać je w związku z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Zdaniem TSUE, prawo to przysługuje podatnikowi nawet wtedy, jeśli nabywanych towarów lub usług nie można połączyć z konkretną czynnością opodatkowaną VAT. Odmienne stanowisko naruszyłoby, bowiem zasadę neutralności podatku VAT, stanowiącą podstawowe założenie wspólnego europejskiego systemu podatku od wartości dodanej.

Analogiczne stanowisko zostało również wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, który w interpretacji z dnia 11 lutego 2014 r. znak IPTPP1/443-783/11-5/S/13/MW, uznał, że wydatki ponoszone w ramach CSR, jako służące ogólnej działalności podatnika, wykazują pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a w konsekwencji dają one prawo do odliczenia VAT na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy VAT, jak również w myśl zasady neutralności podatku VAT wyrażonej w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych usług/towarów (o ile nie będą one objęte dyspozycją art. 88 ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż podstawowa podlega opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolniona (za lata ubiegłe proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2-7 ustawy kształtowała się powyżej 99,9%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego).

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w programy z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, która przejawia się budowaniem pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. CSR, gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz, i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, Wnioskodawca znalazł się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie „C” (zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych), którego celem jest wyłonienie spółek zarządzanych w sposób odpowiedzialny i zrównoważony oraz zaakcentowanie atrakcyjności inwestycyjnej tych spółek. Zainteresowany wskazuje, że działalność społeczna, która wymaga od Spółki podjęcia wysiłku w celu zrozumienia potrzeb społeczeństwa, może przełożyć się na lepsze prognozowanie przyszłych trendów konsumenckich i w ten sposób – poprzez podjęcie działań dostosowawczych (np. w zakresie strategii marketingowej) – poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększyć konkurencyjność Spółki.

Przejawem wskazanej powyżej działalności Wnioskodawcy, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia, kultury i sztuki oraz edukacji w zakresie biznesu. W ramach wskazanych powyżej obszarów, Spółka zainicjowała realizację następujących programów: (1) Program „a”; (2) Program „b”; (3) Program „c”.

Ad. 1

Głównym celem tego Programu jest intensyfikacja ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń między polskimi spółkami i rozwoju umiejętności menedżerów zarządzających nimi, w zakresie funkcjonowania na rynkach zagranicznych.

Podstawowym zamierzeniem Spółki w tym obszarze jest prezentacja firmy jako podmiotu nie tylko inwestującego w rozwój nowoczesnych technologii, ale również jako lidera przekazującego swoje doświadczenie i edukującego Polski biznes. Program realizowany jest poprzez cykl konferencji oraz warsztatów przy udziale wybitnych ekspertów i przedstawicieli firm, mających doświadczenie związane z ekspansją zagraniczną.

Realizacja działań w tym obszarze odbywa się we współpracy z wydawcą czasopisma ogólnokrajowego, z którym Spółka zawiera umowę, w ramach której zleca jemu za wynagrodzeniem usługi polegające na organizacji warsztatów, przygotowaniu materiałów promujących organizację Programu – w tym zaproszeń mailingowych, reklamy w prasie i na stronie internetowej czasopisma – Wykonawcy usług, sporządzenia i opublikowania w prasie raportów podsumowujących realizację warsztatów, a także wywiadów z przedstawicielem Spółki oraz umieszczenia logotypu Spółki na wszystkich materiałach związanych z organizacją Projektu.

Ad. 2

W obszarze Programu „b” Spółka podejmuje szereg działań mających na celu dbanie o stan i zasoby środowiska naturalnego oraz o promocję wśród mieszkańców regionu profilaktyki zdrowotnej, aktywnego stylu życia, ruchu i rekreacji.

W ramach działań proekologicznych planowany jest proces wapnowania gleb na terenie dwóch gmin bezpośrednio sąsiadujących z instalacjami hutniczymi Spółki, w celu zapobiegania migracji do gleby metali ciężkich, pochodzących z procesu produkcji hutniczej, a także badania kwasowości gleby, które pozwalają zakwalifikować badany teren do procesu wapnowania, celem immobilizacji metali poprzez poprawę pH gleb.

Ponadto Spółka przewiduje działania mające na celu informowanie społeczności lokalnej o realizowanych przez nią inwestycjach usprawniających tę działalność i ograniczających zarazem negatywne skutki jej oddziaływania na środowisko.

Usprawnieniu tych działań służyć ma kampania promocyjna i informacyjna w mediach.

Działania promocyjne zakładają krótką, skondensowaną informację w oparciu o przekaz reklamowy, zachęcający do korzystania z oferowanych przez program „b” możliwości i naboru chętnych do uczestnictwa w działaniach operacyjnych programu, z użyciem stosownych nośników: spoty reklamowe, banery internetowe, plakaty outdoor, ulotki reklamowe. Działania informacyjne zakładają cykle materiałów dziennikarskich w celu budowania wśród odbiorców pożądanej percepcji w odniesieniu do treści, działań i możliwości, które niesie ze sobą program „b”; z wykorzystaniem gatunków informacyjno-powiadamiających np.: reportaże, wywiady, sprawozdania, krótkie informacje w blokach informacyjnych oraz gatunków publicystycznych np.: artykuły, recenzje, komentarze.

Powyższe działania podyktowane są potrzebą prowadzenia przez Spółkę działań, których celem jest dbanie o dobrze pojęty interes społeczny regionu, a także budową wizerunku Spółki jako „dobrego sąsiada” – firmy szanującej oczekiwania i potrzeby mieszkańców regionu – jednego z najważniejszych interesariuszy Spółki.

Firma planując i realizując działania CSR-owe, których adresatami i bezpośrednimi odbiorcami są społeczni beneficjenci otoczenia Spółki – podtrzymuje tym samym tak ważną „licencję na działanie” przejawiającą się społeczną akceptacją działalności biznesowej Spółki w sektorze wydobywczym.

Ad. 3

Działania podejmowane przez Spółkę w obszarze kultury mają na celu upowszechnianie marki Spółki, ale także:

  • zbudowanie marki Wnioskodawcy jako mecenasa kultury regionalnej, polskiej i międzynarodowej;
  • ochronę dóbr dziedzictwa narodowego;
  • budowanie świadomości mieszkańców kraju i poza jej granicami;
  • utrwalanie tożsamości historycznej i narodowej;
  • wyszukiwanie i odkrywanie nowych wartości w kulturze, pokazujących jej oryginalność, unikatowość i niepowtarzalność;
  • kształtowanie wrażliwości na wartości dziedzictwa historycznego i kulturowego;
  • tworzenie nowych, awangardowych kierunków i zjawisk w kulturze: sztuki wizualne i performatywne, design, muzyka, teatr, literatura, film.

W ramach tego Projektu Spółka planuje: utworzenie strony internetowej, zaprojektowanie znaku graficznego/logo, zorganizowanie corocznej Gali, podczas której zostaną nagrodzone wybitne projekty w dziedzinie kultury oraz wydanie publikacji promującej i dokumentującej zaangażowanie Spółki w tworzenie i upowszechnianie kultury.

Z treści wniosku wynika także, że poniesione wydatki związane są z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej, gdyż usługi/towary nabywane na realizację wskazanych powyżej programów przeprowadzanych w ramach ogólnej strategii Spółki, działającej w zgodzie z doktryną społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), stanowią wydatki marketingowe. Co do zasady zaś, działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji 3 Programów, tj. „a”, „b”, „c”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na realizację 3 programów, o których mowa we wniosku, nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże – poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki (np. w zakresie strategii marketingowej) – pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.


Z uwagi zatem na fakt, że nabyte towary i usługi przeznaczone do realizacji 3 Programów mają/będą miały pośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy i Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług.

Podsumowując, Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług przeznaczonych do realizacji działań Spółki opisanych w niniejszym wniosku, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług. Natomiast, w kwestii dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj