Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-126/14/BP
z 25 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 24 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku zużycia olejów hydraulicznych do wymiany elementów układu hydraulicznego oraz zalewania układu hydraulicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. został złożony do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku zużycia olejów hydraulicznych do wymiany elementów układu hydraulicznego oraz zalewania układu hydraulicznego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka „M” Sp. z o.o. zamierza kupować w ramach prowadzonej działalności gospodarczej olej hydrauliczny od „O” sp. z o.o., która posiada skład podatkowy.

Zakupiony olej hydrauliczny posiada oznaczenie CN 2710 19 83.

Spółka „M” sp. z o.o. zamierza wykorzystywać nabyty olej do prowadzenia działalności gospodarczej w celu świadczenia usług wymiany elementów układu hydraulicznego oraz zalewania układu hydraulicznego olejem u swoich kontrahentów.

W przedmiotowym stanie faktycznym spółka „M” jest ostatecznym użytkownikiem zakupionego oleju - nie podlega on dalszej odsprzedaży, jest niezbędny do wymiany elementów układu hydraulicznego i zalewa się nim układy.

Spółka „M” nie zamierza dalej odsprzedawać zakupionego oleju od „O” , a tylko wymieniać olej zawarty w układach dostarczonych przez kontrahentów w ramach świadczonych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w którym zakup oleju hydraulicznego od „O” będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w którym będzie świadczyć usługi z wykorzystaniem zakupionego oleju hydraulicznego, a wykorzystanie oleju będzie również podlegało zwolnieniu od podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1580) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy.

Przedmiotowe rozporządzenie odsyła do art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że zwolnienie od akcyzy wyrobów stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Ponadto przedmiotowe rozporządzenie uzależnia możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy po spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca może być uznany za podmiot zużywający ponieważ stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca ma siedzibę i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zatem Wnioskodawca jest podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe i korzysta ze zwolnienia od akcyzy oleju hydraulicznego CN 2710 19 83, jeśli spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, a mianowicie:

  1. objęcia wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym,
  2. dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy,
  3. prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy,
  4. przedstawienia przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, że Wnioskodawca nabywając olej hydrauliczny o kodzie CN 2710 19 83 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego, ponieważ:

  • przedmiotowy olej mieści się w zakresie zwolnień określonych w § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r.;
  • Wnioskodawca jest podmiotem zużywającym oraz spełnia warunki określone w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;
  • spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza interpretacja indywidualna.

  • ITPP3/443-70/12/JK Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 maja 2012 r.;
  • IBPP4/443-338/12/LG Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 października 2012 r.

Ad. 2.

Wnioskodawca nabywa olej hydrauliczny, który jest zwolniony od podatku akcyzowego, stosownie do przepisów powołanych powyżej. Świadczenie usług, a w szczególności zalanie układu hydraulicznego oraz wymiana elementów układu hydraulicznego, z użyciem zakupionego oleju hydraulicznego o kodzie CN 2710 19 83 będzie również podlegało zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W ocenie Wnioskodawcy nie ma znaczenia fakt, iż zużywanie oleju hydraulicznego zwolnionego od akcyzy będzie miało miejsce także w urządzeniach nie stanowiących własności Wnioskodawcy - np. w maszynach kontrahentów podczas wykonywania usługi. Już samo zalanie układu hydraulicznego danej maszyny winno być potraktowane, jako zużycie wyrobu na cele objęte zwolnieniem.

Ustawodawca w żadnym z przepisów nie zakazuje zużywania objętych zwolnieniem olejów w maszynach niestanowiących własności podmiotu zużywającego, jak również brak jest przesłanek uzasadniających tezę, iż ze zwolnienia można korzystać tylko w przypadku wykorzystywania przez podmiot zużywający objętego zwolnieniem wyrobu w maszynach bezpośrednio służących prowadzeniu działalności przez podmiot zużywający.

Wnioskodawca jest ostatecznym użytkownikiem zakupionego oleju, zużywa go na cele prowadzenia działalności gospodarczej, w tym na świadczenie usług.

Z treści powołanych przepisów, w kwestii zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie istotne jest przeznaczenie tych wyrobów na cele inne niż opałowe i napędowe oraz przemieszczanie ich w określonych ustawowo schematach dostaw pomiędzy podmiotami posiadającymi określone statusy akcyzowe (podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący i zużywający).

Wnioskodawca zużywając nabyte oleje hydrauliczne do napełniania układów hydraulicznych lub też zużywając te oleje w ramach świadczonych usług na rzecz osoby trzeciej z wykorzystaniem tego oleju, nie przestaje być podmiotem ten olej zużywającym (podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Na podstawie § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 212), zwanego dalej: Rozporządzeniem zwolnieniu z akcyzy podlegają m.in. oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 akcyzy, - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 akcyzy

Artykuł 32 ust. 3 akcyzy wskazuje wyczerpujący katalog czynności, które mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie od akcyzy stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (przy czym przez podmiot zużywający rozumie się podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, lub niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby);
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego;
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający;
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego;
  6. importu przez podmiot pośredniczący;
  7. importu przez podmiot zużywający;
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Analiza powyższej listy wskazuje, iż w łańcuchu dostaw wyrobów zwolnionych od akcyzy mogą wystąpić ściśle określone podmioty. Tylko one są uprawnione do odbierania i magazynowania wyrobów zwolnionych od akcyzy. Na podstawie powyższego przepisu oraz innych przepisów ustawy można wskazać, że podmiotami uprawnionymi do dokonywania czynności zwolnionych od akcyzy są:

  • podmioty prowadzące skład podatkowy,
  • podmioty zużywające,
  • podmioty pośredniczące,
  • zarejestrowani handlowcy (do celów własnych lub odsprzedaży),
  • importerzy (do celów własnych lub odsprzedaży).

Stosownie do art. 32 ust. 5-13 akcyzy, zastosowanie zwolnienia od akcyzy dla wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest uzależnione od:

  • objęcia wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym,
  • dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy,
  • prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy,
  • przedstawienia przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 akcyzy, wyroby będą objęte zabezpieczeniem akcyzowym podmiotu prowadzącego skład podatkowy do czasu potwierdzenia ich odbioru przez podmiot zużywający lub pośredniczący. Dotychczas obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego wiązał się ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na etapie dostawy wyrobu akcyzowego zwolnionego od akcyzy ze składu podatkowego do podmiotu odsprzedającego.

Na podstawie art. 32 ust. 5 pkt 1 akcyzy obowiązek ten został rozszerzony również na etapie dostawy wyrobu akcyzowego od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie ma natomiast zastosowania do sytuacji, kiedy wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy odbierane są przez zarejestrowanego handlowca, który odbiera je w celu zużycia. Zarejestrowany handlowiec działa w tym zakresie jako podmiot zużywający, który w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych na terenie kraju również nie jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Obowiązek taki występuje już jednak w sytuacji, kiedy zarejestrowany handlowiec działa nie jako podmiot pośredniczący, tj. po odbiorze towarów magazynuje wyroby akcyzowe celem ich dostarczenia do podmiotu zużywającego.

W takim przypadku obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego może mieć uzasadnienie w sytuacji, kiedy po dokonaniu odbioru wyrobu akcyzowego zarejestrowany handlowiec magazynuje wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy przed dokonaniem dostawy do podmiotu zużywającego. W takiej sytuacji zarejestrowany handlowiec działa na analogicznych zasadach jak podmiot pośredniczący. Uznanie, że zarejestrowany handlowiec działa w tym zakresie odpowiednio jak podmiot pośredniczący, pozwala mu jednocześnie na odbiór i magazynowanie wyrobów zwolnionych od akcyzy jeszcze przed dokonaniem transakcji sprzedaży na rzecz podmiotu zużywającego. Przepisy akcyzowe nie stoją więc na przeszkodzie, aby zarejestrowany handlowiec odbierał wyroby zwolnione od akcyzy, które nie zostały jeszcze zamówione/nabyte przez konkretny podmiot zużywający. Brak obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dotyczy również zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzący skład podatkowy. W tym zakresie podmiot prowadzący skład podatkowy działa bowiem tak, jak każdy inny podmiot zużywający, który z definicji nie jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Kolejnym warunkiem formalnym korzystania ze zwolnienia od akcyzy jest obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy.

W przypadku dostaw wyrobów zwolnionych od akcyzy do podmiotu zużywającego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca dodatkowym warunkiem formalnym wskazanym w art. 32 ust. 6 u.p.a., jest obowiązek przedstawienia pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów akcyzy (formularz AKC-PR). Należy bowiem pamiętać, iż podmioty zużywające na mocy art. 16 ust. 3 u.p.a. zostały zobowiązane do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużywaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Obowiązek rejestracji dla celów akcyzy w związku ze zużyciem wyrobów akcyzowych zwolnionych nie dotyczy podmiotów, które wcześniej były zarejestrowane dla celów akcyzy z innych przyczyn (np. wytwórcy energii elektrycznej rozliczający akcyzę od energii elektrycznej). W takim jednak przypadku podmioty zarejestrowane dla celów akcyzy na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym z 2004 r. lub wcześniejszych przepisów powinny złożyć zgłoszenie aktualizacyjne, w którym wskazałyby rodzaje i szacowane ilości wyrobów zwolnionych od akcyzy, zużywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Obowiązek rejestracji, a więc również przekazywania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dostawcy wyrobów zwolnionych od akcyzy, nie dotyczy podmiotów zużywających, które mają swoją siedzibę, miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium kraju (zgodnie z definicją ustawową podmioty takie, zużywające na terenie kraju wyroby energetyczne uznawane są za podmioty zużywające uprawnione do korzystania ze zwolnienia od akcyzy).

Podstawowym warunkiem formalnym stosowania zwolnienia od akcyzy w ramach jednolitej procedury zwolnień jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Dokument ten w skrócie nazywany jest dokumentem dostawy. W celu wyeliminowania wątpliwości, co do zakresu danych i formy dokumentu dostawy Minister Finansów określił wzór dokumentu dostawy w rozporządzeniu wykonawczym (wzór tego dokumentu zawarty jest w Załączniku 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 16 września 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1108).

Kolejnym obowiązkiem formalnym, jaki wiąże się ze stosowaniem zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jest obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych od akcyzy. Stosownie do treści art. 32 ust. 5 pkt 3 u.p.a. obowiązek taki ciąży na:

  • podmiocie prowadzącym skład podatkowy (w tym przypadku prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych wydawanych w zwolnieniu od akcyzy, w praktyce może zostać połączone z ewidencją wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, z tym że ewidencja taka powinna umożliwiać oznaczenie wyrobów wydawanych w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie),
  • zarejestrowanym handlowcu,
  • podmiocie pośredniczącym,
  • podmiocie zużywającym wyroby akcyzowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ewidencja wyrobów zwolnionych, zwana dalej „ewidencją”, zawiera:

  1. dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:
    1. nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  2. datę wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;
  4. adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.


Ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie. Ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową. Karty ewidencji prowadzonej w formie papierowej podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania. Ewidencja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

  1. umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
  2. umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;
  3. pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;
  4. uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Olej HLP 46 jest olejem hydraulicznym, sklasyfikowanym w nomenklaturze scalonej (CN) pod kodem 2710 19 83 jako płyn hydrauliczny. Mieści się zatem w katalogu zwolnień z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie zawartym w § 6 pkt 2 Rozporządzenia. Będzie zatem podlegał zwolnieniu z akcyzy, wyłącznie jednak po spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 akcyzy, w szczególności po zarejestrowaniu się we właściwym urzędzie celnym oraz pod warunkiem prawidłowego dokumentowanie przemieszczania oleju dokumentem dostawy sporządzonym zgodnie z wymogami prawa i prowadzenia stosownej ewidencji wyrobów akcyzowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (t.j. Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wyrobami akcyzowymi w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych”, w poz. 27 umieszczono wyroby o kodzie CN 2710 – „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe”.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Jednocześnie w myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 212), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Natomiast w myśl art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ww. ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Ponadto należy zaznaczyć, że ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 1108) powinna zawierać:

  1. dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:
    1. nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

  2. datę wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;
  4. adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.


Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego.

Ewidencję, zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie.

Wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 4, dokonuje się:

  1. przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;
  2. niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich odebraniu;
  3. niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich zużyciu;
  4. niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka „M” Sp. z o.o. zamierza kupować w ramach prowadzonej działalności gospodarczej olej hydrauliczny od „O” sp. z o.o., która posiada skład podatkowy.

Zakupiony olej hydrauliczny posiada oznaczenie CN 2710 19 83.

Spółka „M” sp. z o.o. zamierza wykorzystywać nabyty olej do prowadzenia działalności gospodarczej w celu świadczenia usług wymiany elementów układu hydraulicznego oraz zalewania układu hydraulicznego olejem u swoich kontrahentów.

W przedmiotowym stanie faktycznym spółka „M” jest ostatecznym użytkownikiem zakupionego oleju - nie podlega on dalszej odsprzedaży, jest niezbędny do wymiany elementów układu hydraulicznego i zalewa się nim układy.

Spółka „M” nie zamierza dalej odsprzedawać zakupionego oleju od „O” , a tylko wymieniać olej zawarty w układach dostarczonych przez kontrahentów w ramach świadczonych usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywając ze składu podatkowego oleje hydrauliczne o kodzie CN 2710 19 83, spełniając warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Spółka zużywając nabyte ze składu podatkowego ww. oleje hydrauliczne m.in. do zalania układu hydraulicznego lub zużywając te oleje w ramach świadczonych usług u swoich kontrahentów będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od akcyzy przy wypełnieniu warunków zwolnienia przewidzianych dla podmiotu zużywającego i określonych w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że zużywanie olejów będzie miało miejsce w urządzeniach nie stanowiących własność Wnioskodawcy np. w maszynach kontrahentów, gdyż jak słusznie zauważył Wnioskodawca nie przestaje on być podmiotem ten olej zużywającym (podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należy uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj