Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-346/14/MW
z 30 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu: 4 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W przyszłości Wnioskodawca planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. Jako formę opodatkowania Wnioskodawca zamierza wybrać ryczałt ewidencjonowany oraz zarejestrować się jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności spółki będą prace budowlane związane z wykonywaniem zabudowy systemowej pomieszczeń szpitalnych o szczególnym rygorze sanitarnym. Z uwagi na wieloletnie doświadczenie związane z wykonywaniem zabudowy, o której mowa wyżej, spółka będzie również świadczyć usługi polegające na doradztwie w zakresie zabudowy sal operacyjnych, mających ułatwić koordynację prac podmiotów (wykonując prace związane z zabudową sal spółka będzie również odpowiedzialna – na podstawie upoważnienia wystawionego przez zlecającego – za koordynowanie prac innych podwykonawców, zatrudnionych również przez zleceniodawcę, a bezpośrednio związanych z wykonywanym przez siebie montażem, przykładem może być koordynacja prac elektryków czy ekip montujących instalacje dostarczające gazy). Wykonując ww. czynności spółka zamierza wystawiać faktury VAT wpisując w ich treści „nadzór nad budową/zabudową”. Nadmienić należy, że żaden ze wspólników spółki nie posiada uprawnień budowlanych. Spółka nie zatrudnia osób ani nie zleca czynności osobom je posiadającym, nie będzie przez to uczestnikiem procesu budowlanego pełniącym funkcje nadzoru budowlanego. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa mieści się pod PKWiU jako „doradztwo inne niż techniczne”, i nie jest wykazana w załączniku nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez Niego usługi – obejmujące wykonanie robót budowlanych związanych z adaptacją sali operacyjnej do zainstalowania zintegrowanych systemów zabudowy bloków operacyjnych i przyległych pomieszczeń w zakresie: montażu metalowych elementów ściennej zabudowy systemowej, instalowania drzwi nierdzewnych zawiasowych i przesuwnych, stołów operacyjnych, szaf metalowych wbudowanych do ścianek panelowych zabudowy, opraw oświetleniowych, zestawów myjących z bateriami bezdotykowymi itp. wraz z koordynacją montażu z pracami wykończeniowymi i instalacyjnymi oraz nadzorem nad montażem sprzętu – mieszczą się w dziale PKWiU 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”. Natomiast aparatury medycznej, urządzeń typu: lampy do zastosowań medycznych, sterylizatory, negatoskopy itp. wraz z nadzorem nad ich montażem, mieści się w grupowaniu PKWiU 33.20.41.0 „Usługi instalowania profesjonalnych przyrządów medycznych oraz instrumentów precyzyjnych i optycznych”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy wystawienie powyższej faktury spowoduje utratę prawa do rozliczania się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?


Zdaniem Wnioskodawcy, nazwie „nadzór nad budową/zabudową” użytej w treści faktury nie należy nadawać znaczenia „nadzoru budowlanego”. Powyższa usługa mieści się pod PKWiU jako „doradztwo inne niż techniczne” i jako nie wykazana w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie będzie wyłączona z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolnicza działalność gospodarcza. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Podkreślić jednakże należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.



Stosownie do postanowień zawartych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:


  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu



    1. prowadzenia aptek,

    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,

    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy

    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:



    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

    4. - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,


  6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, t.j. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Jako formę opodatkowania Wnioskodawca zamierza wybrać ryczałt ewidencjonowany. Przedmiotem działalności spółki będą prace budowlane związane z wykonywaniem zabudowy systemowej pomieszczeń szpitalnych o szczególnym rygorze sanitarnym. Spółka będzie również świadczyć usługi polegające na doradztwie w zakresie zabudowy sal operacyjnych mających ułatwić koordynację prac innych podmiotów. Wnioskodawca za wykonaną usługę będzie wystawiać faktury VAT, wpisując w ich treści „nadzór nad budową/zabudową”. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w dziale PKWiU 43 „Roboty budowlane specjalistyczne” oraz PKWiU 33.20.41.0 „Usługi instalowania profesjonalnych przyrządów medycznych oraz instrumentów precyzyjnych i optycznych”.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie zostały wymienione w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej mogą być – po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. ustawy – opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Należy ponadto zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem, umieszczona na fakturze nazwa wykonanej usługi nie może determinować o prawie podatnika do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Zatem odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

W związku z tym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie.

W przypadku trudności bądź wątpliwości przy ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Reasumując, o ile Wnioskodawca spełni pozostałe warunki wynikające z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i wykonywana działalność będzie mieściła się w zakresie grupowania oznaczonego w klasyfikacji PKWiU symbolem 43 oraz 33.20.41.0 – wówczas działalność ta może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie należy wskazać, że wystawienie wskazanej we wniosku faktury nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu
dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj