Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-935/13/DK
z 17 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT odpłatnej dostawy posiłków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zwolnienia z podatku VAT odpłatnej dostawy posiłków.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-935/13/DK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca O., jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Organem założycielskim O. jest Rada Miejska w J. Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych - art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. z 2013 r. Dz.U. poz. 885 ze zm.), zaś jego przychody, są środkami publicznymi - art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Na podstawie art. 113 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz.U. NR 177, poz. 1054 ze zm.), Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT (nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży opodatkowanej kwoty 150 000,00 zł).

Do zadań Statutowych O. należy:

  1. wykrywanie, zapobieganie i leczenie zaburzeń rozwoju u dzieci, poprzez:
    1. diagnostykę i terapię zaburzeń ruchowych różnego pochodzenia, zwłaszcza związanych z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego,
    2. diagnostykę i terapię zaburzeń mowy,
    3. diagnostykę i pomoc psychologiczną,
    4. specjalistyczną pielęgnację i opiekę nad dzieckiem niepełnosprawnym,
  2. kompleksowa, wielodyscyplinarna rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego,
  3. stwarzanie dzieciom niepełnosprawnym optymalnych warunków do pełnego rozwoju osobowości i osiągania dojrzałości społecznej,
  4. wykonywanie innych, niezbędnych świadczeń dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, w tym zadań oświatowo-wychowawczych,
  5. świadczenie specjalistycznych usług z zakresu rehabilitacji leczniczej.

Zadania te, Wnioskodawca wykonuje w ramach umów zawartych ze Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia (świadczenia zdrowotne w zakresie rehabilitacji leczniczej) oraz umowy zawartej z Gminą J., na realizację programu zdrowotnego (kompleksowa terapia, opieka i pielęgnacja dzieci niepełnosprawnych). W celu realizacji tych zadań, Wnioskodawca zapewnia dzieciom transport własnym samochodem, dostosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych oraz żywienie, odpowiednio zbilansowane dla potrzeb konkretnych grup dzieci, przez zatrudnianą przez siebie dietetyczkę. Za żywienia i transport dzieci niepełnosprawnych, Wnioskodawca pobiera opłaty od rodziców. Wysokość tych opłat nie pokrywa kosztów związanych z ich wykonaniem. W przypadku żywienia, zapewnia jedynie zwrot kosztów zakupu artykułów spożywczych, zużytych do ich przygotowania (tzw. wsad do kotła). Zarówno usługi transportu, jak i żywienia dzieci, są niezbędne w celu świadczenia usług medycznych, wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach pobytu dziennego oraz programu zdrowotnego a także zadań z zakresu opieki, oświaty i wychowania. Zadania o charakterze oświatowo-wychowawczym realizowane są w O. przez personel własny oraz nauczycieli, oddelegowanych z innych szkół do nauki dzieci, realizujących w O. obowiązek szkolny.

Opłaty te wynoszą:

  • za żywienie 2 zł za każde dostarczone śniadanie i 3 zł za każdy dostarczony obiad,
  • za transport dzieci 4 zł za dzień,

są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 18a, oraz spełniają warunek określony w art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

W celu zapewnienia kompleksowości świadczeń medycznych i edukacyjnych, dla dzieci w wieku przedszkolnym, od stycznia 2011 r. w budynku O., otwarto Niepubliczne Przedszkole. Organem założycielskim przedszkola jest Stowarzyszenie R., które na prowadzenie działalności przedszkolnej otrzymuje z Gminy J. subwencję oświatową.

Ponieważ dzieci uczęszczające do przedszkola, nadal korzystały (i korzystają), ze świadczeń medyczno-rehabilitacyjnych, realizowanych przez Wnioskodawcę, za ich żywienie, Wnioskodawca obciążał rodziców i prawnych opiekunów, zgodnie z obowiązującą w O. stawką żywieniową. Pozostałe koszty, związane z przygotowaniem posiłku, Wnioskodawca pokrywał ze środków własnych.

W 2012 roku zawarto ze Stowarzyszeniem R. umowę, w ramach której, kosztami żywienia tych dzieci, Wnioskodawca obciążał Stowarzyszenie. Wnioskodawca wystawiał rachunek zbiorczy, za sprzedaż posiłków dla dzieci będących wychowankami Niepublicznego Przedszkola. Rachunek oprócz kwoty za żywienie, wynikającej z ilości dostarczonych posiłków i stawki żywieniowej, zawierał kwotę opłaty stałej, uwzględniającej koszty sporządzania posiłków, ponoszone przez Wnioskodawcę (za gotowość do przygotowania posiłków). Do tych kwot, w związku ze zwolnieniem podmiotowym, Wnioskodawca nie naliczał podatku VAT.

W oparciu o ten rachunek, przedszkole obciążało następnie częścią kosztów żywienia (częściowe refakturowanie kosztów) rodziców. Kwota opłat ponoszonych przez rodziców za żywienie, wynikała z liczby posiłków oraz stawki żywieniowej (bez kwoty opłaty stałej która obciążała przedszkole). Wysokość tych opłat była taka sama, jak w przypadku opłat ponoszonych przez rodziców dzieci, korzystających wyłącznie ze świadczeń realizowanych w ramach działalności statutowej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

  1. Stowarzyszenie R. oraz Niepubliczne Przedszkole, są odrębnymi podmiotami i nie działają w ramach struktury organizacyjnej SP ZOZ O.
  2. Usługi wyżywienia są świadczone bezpośrednio przez O. tzn. przez własnych pracowników oraz z wykorzystaniem własnych zasobów rzeczowych.
  3. Wszyscy wychowankowie Niepublicznego Przedszkola, są również podopiecznymi SP ZOZ O.
  4. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu zadane w wezwaniu z dnia 23 grudnia 2013 r. „Czy Wnioskodawca świadcząc usługi wyżywienia dla wychowanków przedszkola jak i O. świadczy te usługi jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania?”, Wnioskodawca odpowiedział, że SP ZOZ O., jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, do którego mają zastosowanie przepisy ustawy o działalności leczniczej. Nie jest zatem jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
    O. świadczy usługi wyżywienia dla własnych podopiecznych będących równocześnie wychowankami przedszkola, w ramach prowadzonej przez siebie działalności statutowej, polegającej także na wykonywaniu innych, niezbędnych świadczeń dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, w tym zadań oświatowo-wychowawczych (§ 4 statutu). Statut O. dostępny jest w Dzienniku Urzędowym Województwa X. oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta J.
  5. Usługi wyżywienia dla dzieci, będących równocześnie wychowankami przedszkola, stanowią zarówno element usługi z zakresu opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywaną w ramach zadań oświatowo-wychowawczych a także zadań z zakresu rehabilitacji leczniczej. Formy i zasady działalności O., zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, regulują ponadto Statut (dostępny w Dzienniku Urzędowym Województwa X. i na stronie internetowej Urzędu Miasta J.) oraz Regulamin Organizacyjny.
    Ponieważ O. działa w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej - nie mają do niego zastosowania przepisy o systemie oświaty oraz o pomocy społecznej. Wśród podopiecznych przedszkola i O. znajdują się również dzieci, które korzystają z pomocy społecznej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz.U. Nr 267 poz. 2259 z późn. zm.). Pomoc ta polega na sfinansowaniu świadczenia w postaci posiłków dla dzieci (śniadanie/obiad).
  6. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu „Czy zapewnienie wyżywienia jest elementem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat?”, Wnioskodawca odpowiedział, że zapewnienie wyżywienia jest elementem świadczonej usługi opieki nad dziećmi w wieku od 2 lat i 6 miesięcy.
  7. Usługi wyżywienia przeznaczone dla dzieci, będących równocześnie wychowankami przedszkola, są świadczeniem w ramach świadczeń medyczno-rehabilitacyjnych oraz stanowią element usługi z zakresu opieki nad dziećmi wykonywanej w ramach zadań oświatowo - wychowawczych O.
    Usługi wyżywienia, przeznaczone dla wychowanków przedszkola mogą być realizowane zarówno w ramach świadczeń O. jak i działalności przedszkola, ponieważ dzieci te, są jednocześnie beneficjentami programu zdrowotnego, realizowanego przez O. W 2011 r. usługi żywienia dzieci przedszkolnych, były realizowane w ramach świadczeń O., zaś w 2012 r. w ramach działalności przedszkola. W chwili obecnej z uwagi na niejasną sytuację w zakresie zastosowania stawki VAT, usługi wyżywienia przeznaczone dla wychowanków przedszkola, są realizowane w ramach świadczeń O.
  8. Celem usługi wyżywienia, przeznaczonej dla wychowanków przedszkola, jest zapewnienie tym dzieciom, dostępu do wszystkich świadczeń, w sposób i na zasadach odpłatności z jakich korzystają dzieci, będące w wieku szkolnym.
  9. Świadczenia O. związane z wyżywieniem dzieci z przedszkola, stanowią element usługi w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywanej w ramach działalności leczniczej, oraz stanowią element usługi z zakresu świadczeń, wykonywanych w ramach zadań oświatowo-wychowawczych.
  10. Niepubliczne Przedszkole, nie jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Przedszkole działa na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 256. Poz. 2572 z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.
  11. Pobyt podopiecznych przedszkola w O., świadczony jest w zakresie usług opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczeń wykonywanych w ramach zadań oświatowo-wychowawczych.
  12. Usługi wyżywienia, są niezbędne, do wykonywania świadczonych przez O. usług, jako samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, ponieważ w ramach pobytu dziennego i programu zdrowotnego, niepełnosprawni podopieczni O., przebywają w budynku O., od wczesnych godzin rannych do popołudniowych. Dzieci te, ze względu na chorobę, której często towarzyszy głęboka niepełnosprawność, lub zagrożone niepełnosprawnością, wymagają bowiem szczególnej pielęgnacji i opieki (karmienia odpowiednio przygotowanym i zbilansowanym pożywieniem).
  13. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu „Co dokładnie (jaka usługa) jest przedmiotem sprzedaży ze strony Wnioskodawcy na rzecz dzieci z przedszkola i czy jest to usługa kompleksowa, jeśli tak, to co wchodzi w skład tej usługi, jakie dokładnie towary czy usługi własne, a jakie towary i usługi nabyte od innych podatników?”, Wnioskodawca odpowiedział, że Przedmiotem sprzedaży, O. na rzecz dzieci z przedszkola, są usługi wyżywienia, niezbędne do realizacji usług podstawowej działalności medyczno-rehabilitacyjnej i opiekuńczej oraz oświatowo-wychowawczej. W skład usługi wyżywienia wchodzą dwa posiłki (śniadanie i obiad). Jest to usługa świadczona wyłącznie za pomocą środków własnych, zarówno osobowych (wynagrodzenie kucharki i dietetyczki) jak i pozostałych kosztów rzeczowych, związanych z przygotowaniem posiłków. Wysokość opłat, ponoszonych przez rodziców dzieci przedszkolnych, stanowi równowartość artykułów spożywczych, zużytych do przygotowania posiłków. Pozostała część kosztów, związana z przygotowaniem posiłków, obciąża przedszkole.
    W ramach realizowanego przez O. programu zdrowotnego i pobytu dziennego, istnieje ponadto możliwość dowozu dzieci niepełnosprawnych w tym przedszkolnych do O., samochodem stanowiącym własność O., przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych (na wózkach inwalidzkich).
    Usługi transportu, podobnie jak wyżywienia, są również ściśle związane, z realizacją usług podstawowej działalności medyczno-rehabilitacyjnej i opiekuńczej związanej z realizacją zadań oświatowo-wychowawczych.
    Z tytułu usług transportu dzieci (działalności pomocniczej) O. nie osiąga dochodów, pobiera wyłącznie opłatę za przewóz dziecka, w kwocie niższej od kwot obowiązujących w komunikacji miejskiej. Strata na działalności pomocniczej-transportowej, powiększana jest w przypadku konieczności zakupu obcych usług transportowych w przypadku awarii transportu własnego bądź urlopowania kierowcy.
    Zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom, regularnego dowozu do O., jest niezbędne, aby dzieci te, mogły korzystać ze świadczeń, realizowanych w O., są to bowiem dzieci niepełnosprawne często cierpiące i na wózkach inwalidzkich, bez możliwości samodzielnego poruszania się. Samochód będący własnością O., posiada windę, umożliwiającą przewóz osób, na wózkach inwalidzkich.
    SP ZOZ O., pomimo, że prowadzony jest w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, to jego działania, nie ograniczają się wyłącznie do profilaktyki, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Celem działalności, a zarazem misją O., jest bowiem kompleksowa opieka i pomoc dzieciom niepełnosprawnym, sprawowana również w ramach zadań oświatowo-wychowawczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez O. posiłków dla Stowarzyszenia jest zwolniona z podatku VAT i w związku z tym, nie należy jej wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 (limitu sprzedaży)?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez O. posiłków dla Stowarzyszenia jest zwolniona z podatku VAT w oparciu o przepisy art. 43 ust. 1 punkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż spełnione są w tym przypadku obydwa warunki określone w art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi żywienia tych dzieci są niezbędne w celu wykonania usługi podstawowej.

Sprzedaż posiłków przez SP ZOZ O. dla Stowarzyszenia R., ma na celu umożliwienie korzystania przez dzieci w wieku przedszkolnym, z kompleksowych świadczeń zarówno medyczno-rehabilitacyjnych i opiekuńczych, realizowanej przez O. jak i wynikających z przepisów o systemie oświaty, realizowanych w pomieszczeniach budynku O., w ramach działalności Niepublicznego Przedszkola.

W przypadku braku możliwości zwolnienia usług żywienia dzieci przedszkolnych (przedmiotowego), w chwili przekroczenia przez O. limitu zwolnienia (podmiotowego), opłaty za żywienie tych dzieci, ponoszone przez rodziców oraz przedszkole, byłyby wyższe o kwotę podatku VAT.

Wszystkie dzieci niepełnosprawne - pacjenci O., również te które są wychowankami przedszkola, przebywają na terenie budynku O. znaczną część dnia, dlatego zapewnienie dzieciom w tym czasie posiłków jest niezbędne, aby mogły korzystać w sposób kompleksowy ze wszystkich świadczeń. Dzieci te, ze względu na głęboką, złożoną niepełnosprawność wymagają bowiem stałej opieki i szczególnej pielęgnacji. Słusznym więc, wydaje się podatkowanie żywienia tych dzieci (przedszkolnych i szkolnych), jednakową stawką podatku VAT to jest zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż przedmiotową interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2013 r., gdyż we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu do tut. organu 3 października 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku jest stan faktyczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego ww. przepisu ustawy o VAT wynika, że kwotę należną z tytułu sprzedaży (obrót) należy rozumieć jako należne sprzedawcy całe wynagrodzenie z tytułu jego świadczenia na rzecz nabywcy.

Podstawowym kryterium pozwalającym uznać zbiór określonych czynności za usługę kompleksową (złożoną) jest określenie wzajemnych relacji pomiędzy usługami wchodzącymi w skład usługi złożonej w zakresie celów, które usługi te realizują. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podstawowym celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą główną – usługę kompleksową – jest lepsze wykorzystanie przez klienta usługi głównej. Aby dana usługa pomocnicza mogła być uznana za element usługi kompleksowej winna służyć bezpośrednio realizacji usługi głównej.

Należy wskazać, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne.

Jedynie w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punku widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak świadczone są usługi, które mogą mieć charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika do tego rozporządzenia wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Ustawodawca przewidział w ustawie o VAT zwolnienie z podatku wybranych towarów i usług. Zagadnienie zwolnień od podatku zostało uregulowane w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

( § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Wnioskodawca w 2012 r. zawarł ze Stowarzyszeniem R. umowę, w ramach której, dokonuje sprzedaży której przedmiotem są usługi wyżywienia (Wnioskodawca kosztami żywienia dzieci będących równocześnie wychowankami przedszkola jak i podopiecznymi Wnioskodawcy obciąża Stowarzyszenie).

Wnioskodawca wystawiał rachunek zbiorczy, za sprzedaż posiłków będących wychowankami Niepublicznego Przedszkola. Rachunek oprócz kwoty za wyżywienie, wynikające z ilości dostarczonych posiłków i stawki żywieniowej, zawierał kwotę opłaty stałej, uwzględniającej koszty sporządzania posiłków, ponoszone przez Wnioskodawcę (za gotowość do przygotowania posiłków). Do tych kwot ze zwolnieniem podmiotowym, Wnioskodawca nie naliczał podatku VAT.

W oparciu o ten rachunek, przedszkole obciążało następnie częścią kosztów żywienia rodziców.

Stowarzyszenie R. oraz Niepubliczne Przedszkole, są odrębnymi podmiotami i nie działają w ramach struktury organizacyjnej SP ZOZ O.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty oraz nie mają do niego zastosowania przepisy o systemie oświaty oraz pomocy społecznej.

Wprawdzie Wnioskodawca podaje, że wszyscy wychowankowie Niepublicznego Przedszkola, na rzecz których Wnioskodawca dokonuje sprzedaży której przedmiotem są usługi wyżywienia na podstawie zawartej umowy, są również podopiecznymi Wnioskodawcy jednak należy zauważyć, że Wnioskodawca i Stowarzyszenie to dwa odrębne podmioty, nie działające w ramach jednej struktury organizacyjnej, a zatem i dwaj odrębni podatnicy podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której to Przedszkole świadczy na rzecz swoich dzieci usługę podstawową w zakresie opieki i w ramach tej usługi jest zobowiązane do zapewnienia dzieciom wyżywienia, a wyżywienie to nabywa od Wnioskodawcy nie dysponując własną stołówką.

Zatem nawet jeśli dzieci z Przedszkola uczestniczą w usługach rehabilitacyjnych świadczonych przez Wnioskodawcę to jednak w pierwszej kolejności są podopiecznymi Przedszkola, a nie Wnioskodawcy i mają zapewnione posiłki w Przedszkolu, a nie u Wnioskodawcy, gdyż w tym zakresie to Przedszkole zawiera umowy z rodzicami tych dzieci a nie Wnioskodawca.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wystawia na rzecz Stowarzyszenia rachunek, który oprócz kwoty za żywienie zawiera także opłatę stałą za gotowość do przygotowania posiłków.

Następnie Przedszkole obciąża rodziców za żywienie.

W świetle powyższego należy uznać, że w przedmiotowej sprawie przedmiotem sprzedaży ze strony Wnioskodawcy na rzecz Przedszkola są usługi wyżywienia, a nie usługi opieki czy medyczne, których elementem byłyby usługi żywieniowe.

Zatem usługi sprzedaży posiłków na rzecz Stowarzyszenia nie mogą być objęte zwolnieniem od podatku.

Jednocześnie jeżeli są to usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy to właściwa dla nich jest stawka VAT 8%.

Tak więc usługi te powinny być wliczone do obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż przez O. posiłków dla Stowarzyszenia jest zwolniona z podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj