Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-425/14-2/EC
z 4 lipca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2014r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca - Przedsiębiorstwo H. Sp. z o.o. (dalej „Spółka") zawarł z osobą fizyczną (dalej „Zarządzająca") prowadzącą działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii i posiadającą w Wielkiej Brytanii miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (potwierdzone certyfikatem rezydencji wydanym przez uprawniony organ brytyjskiej administracji podatkowej) umowę o współpracy (dalej „Umowa").
Na podstawie Umowy Zarządzająca zobowiązuje się do:
- efektywnego zarządzania wskazanymi w Umowie dwoma hotelami, którymi zarząd sprawuje Spółka,
- reprezentowania Spółki na zewnątrz w obszarze działalności hotelowej,
- wdrożenia programu restrukturyzacji Spółki w obszarze działalności hotelowej
- wypełniania obowiązków wynikających z funkcji pracodawcy w obszarze działalności hotelowej,
- wypracowania na potrzeby Spółki i wdrożenia nowoczesnej struktury organizacyjnej w obszarze działalności hotelowej,
- udoskonalenia systemu raportowania w obszarze działalności hotelowej,
- poprawy organizacji pracy oraz racjonalizacji zatrudnienia,
- zapewnienia ścisłej współpracy przy wykonywaniu niniejszej umowy,
- innych działań zmierzających do poprawy wyników ekonomicznych, wizerunku i pozycję rynkową hoteli wskazanych w Umowie oraz usprawnienia zarządzania tymi obiektami.
W ramach obowiązków powierzonych jej na podstawie umowy Zarządzająca:
- systematycznie poprawia sprawność i efektywność funkcjonowania hoteli
- optymalizuje R. z zastosowaniem revenue managernent oraz F.
- uzyskuje zaplanowane wyniki finansowo-ekonomiczne hoteli określone przez Spółkę
- maksymalizuje przychody, minimalizuje koszty, optymalizuje wynik
- wdraża i realizuje politykę zatrudnienia i płac zgodnie z regulaminami obowiązującymi w Spółce
- zapewnia optymalne wykorzystanie zasobów materialnych w hotelach, dba o ich mienie i zapobiega marnotrawstwu
- dba o zewnętrzny wizerunek hoteli
- odpowiada za bezpieczeństwo klientów i pracowników w zakresie bhp, p. poż i Sanepid
- dba o dobrą atmosferę wśród pracowników hoteli
- zapewnia przestrzeganie przepisów prawa pracy
W zakresie obowiązków związanych ze sprzedażą & revenue management Zarządzająca:
- kreuje politykę sprzedaży hoteli
- nadzoruje revenue management
- koordynuje i sprzedaje usługi w obu hotelach wskazanych w Umowie,
- buduje i koordynuje synergię w działaniach sprzedażowych obu hoteli
- kontroluje pozycję hoteli na rynku oraz konkurencji
- buduje bezpośrednie relacje z najważniejszymi klientami hoteli
- inicjuje działania promocyjno-reklamowe i realizuje je zgodnie z rocznym planem marketingowym
- regularnie sprawdza jakość świadczonych usług poprzez zapoznawanie się z opiniami klientów, podejmuje działania korygujące
- przygotowuje roczne plany marketingowe oraz nadzoruje ich realizację
- podejmuje działania na rzecz zwiększenia sprzedaży, aktywizuje w tym zakresie pracowników hoteli
- dokonuje bieżącej analizy oczekiwań klientów i realizuje ich potrzeby zgodnie z interesem Spółki
- przekazuje w celach informacyjnych w uzgodnionej formie i terminie informacje do Zarządu i Rady Nadzorczej.
W zakresie czynności administracyjnych Zarządzająca:
- reprezentuje hotele przed władzami, urzędami, instytucjami i osobami zewnętrznymi
- dokonuje czynności prawnych, finansowych i rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i udzielonymi pełnomocnictwami
- przygotowuje w terminie raport miesięczny oraz udziela ewentualnych wyjaśnień
- negocjuje umowy w imieniu Spółki
- rozpatruje skargi klientów
- nadzoruje inwentaryzację mienia, za które odpowiada materialnie z tytułu nadzoru
- kontroluje prawidłowe i terminowe rozliczanie hoteli z klientami i kontrahentami zgodnie z zasadami określonymi przez Spółkę
- zapewnia terminowy przepływ informacji i prawidłową komunikację z innymi jednostkami i działami Spółki
- zapewnia prawidłowy i terminowy obieg dokumentów
W zakresie zarządzania Zarządzająca:
- organizuje i koordynuje pracę hoteli i sprawuje nad nimi nadzór
- sprawuje nadzór nad wskazanym w Umowie obiektem biurowym w godzinach 17.30- 7.00
- prowadzi działalność w obszarze inwestycji, remontów i wyposażenia w zakresie określonym przez Spółkę. W tym samym zakresie współdziała z ZTE Spółki
- zarządza środkami trwałymi, wyposażeniem, zapasami, zabezpiecza przed uszkodzeniem lub kradzieżą
- realizuje politykę zakupów i zlecania usług firmom zewnętrznym, wyszukuje najkorzystniejsze możliwości zaopatrzeniowe (np. konkurs ofert)
- dokonuje czynności prawnych, finansowych i rachunkowych zgodnie zobowiązującymi przepisami
- uczestniczy w windykacji należności
- analizuje raporty ze sprzedaży i z bieżącej działalności
- sporządza budżety hoteli, przeprowadza okresowe analizy ich realizacji zgodnie z zasadami określonymi przez Spółkę
- przestrzega zasad poufności i ochrony danych osobowych
W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi Zarządzająca:
- analizuje i optymalizuje koszty pracy; wprowadza korzystne zmiany w strukturze zatrudnienia
- dokonuje czynności prawnych w zakresie i w zgodzie z prawem pracy
- sporządza plany zatrudnienia i nadzoruje ich wykonanie
- sporządza plany szkoleń w koordynacji z biurem Zarządu
- systematycznie organizuje spotkania informacyjne i koordynacyjne z kierownikami działów
- inicjuje przeszeregowania, awanse, przekwalifikowania, zwolnienia
- wnioskuje przyznawanie podwyżek, nagród i wyróżnień
- kontroluje harmonogramy pracy (przerwy, urlopy, zastępstwa)
- rekrutuje na kluczowe stanowiska dla hoteli
- motywuje i rozwija aktywność personelu hoteli.
Zarządzająca na podstawie Umowy jest upoważniona do posługiwania się tytułem „Dyrektor Zarządzający" hoteli w niej wymienionych. W celu wykonywania Umowy Spółka udzieli zarządzającej prokury łącznej oraz udzieli niezbędnych pełnomocnictw, gdyby takie okazały się konieczne. Ponadto w celu efektywnego wykonywania Umowy Spółka zobowiązuje się wobec Zarządzającej do:
- udostępnienia niezbędnych dokumentowi informacji,
- udostępnienia dostępu do programu komputerowego służącego do zarządzania obiektami hotelowymi,
- udostępnienia telefonu komórkowego z limitem w kwocie (kwota brutto miesięcznego abonamentu) oraz telefonu stacjonarnego, służących do wykonywania niniejszej umowy,
- zwrotu kosztów według stawki kilometrowej zł za jeden kilometr
- pokrycia kosztów niezbędnej reprezentacji Spółki względem obecnych i potencjalnych kontrahentów sieci hotelowej,
- zapewnienia ścisłej współpracy i pomocy przy wykonywaniu niniejszej umowy,
- zapewnienia pełnej autonomiczności działań i podejmowanych decyzji w zakresie pionu hotelowego Spółki.
Zarządzająca będzie świadczyć usługi w hotelach Spółki i jej siedzibie oraz w innych miejscach w przypadku takiej potrzeby.
Zarządzająca jest zobowiązana do osobistego wykonywania Umowy przy pomocy personelu zatrudnionego przez Spółkę. Zarządzająca zobowiązuje się do wykonywania Umowy w obiektach hotelowych Spółki w wymiarze co najmniej:
- w okresie pierwszych trzech miesięcy obowiązywania niniejszej umowy: we wszystkie dni robocze;
- w dalszym okresie: przez co najmniej piętnaście dni roboczych każdego miesiąca;
- ponadto sprawować osobiście lub przez wyznaczoną osobę nadzór nad obiektami hotelowymi w dni wolne od pracy i święta.
Z tytułu wykonywania powyższych usług Zarządzającej przysługuje zryczałtowane, miesięczne wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przekazywane na rachunek bankowy Zarządzającej w banku zagranicznym.
Zarządzająca nie otworzyła w Polsce oddziału, ani przedstawicielstwa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak również nie posiada, ani nie wynajmuje w Polsce lokalu biurowego, w którym prowadziłaby działalność. W szczególności Umowa nie przewiduje wynajęcia lub udostępnienia Zarządzającej pomieszczenia biurowego przez Spółkę.
Zgodnie z Umową wszelkie przewidziane w niej zawiadomienia kierowane do Zarządzającej mają być wysyłane na adres w Wielkiej Brytanii. Ponadto, Zarządzająca nie jest również zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z wypłatą na rzecz Zarządzającej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przewidzianych w Umowie Spółka ma obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatą na rzecz Zarządzającej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przewidzianych w Umowie Spółka nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 updof, podatek dochodowy od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polski przez osoby niemające tu miejsca zamieszkania, przychodów m.in. z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 updof - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Dotyczy to w szczególności dochodów określonych w art. 13 pkt 9 updof, tj. przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Zarządzającą na podstawie Umowy są dochodami ze źródła przychodów określonego w art. 13 pkt 9 updof. Zakres czynności powierzonych jej w Umowie przemawia za uznaniem jej za „umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowę o podobnym charakterze" w rozumieniu tego przepisu.
Czynności wykonywane przez nią w zakresie działalności hotelowej Spółki, obejmujące w szczególności efektywne zarządzania wskazanymi w Umowie hotelami oraz reprezentowanie Spółki na zewnątrz w obszarze działalności hotelowej (Zarządzającej w celu realizacji tych uprawnień została udzielona prokura) mają bowiem charakter typowo zarządczy (menedżerski), tzn. nie budzi wątpliwości, że w przypadku, w których ich wykonywanie nie zostało powierzone Zarządzającej, mieściłyby się one w zakresie kompetencji Zarządu Spółki, wyznaczonego przez przepisy Kodeksu spółek handlowych.
Powoduje to, że przychody uzyskiwane przez Zarządzającą są przychodami ze źródła określonego w art. 13 pkt 9 updof, tj. działalności wykonywanej osobiście, pomimo tego, że Umowa została przez nią zawarta w ramach prowadzonej przez Zarządzającą działalności gospodarczej.
Z tego względu przychody te co do zasady są objęte zakresem zastosowania art. 29 ust. 1 pkt 1 updof. Jednakże zgodnie z art. 29 ust. 2 updof, „Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji."
Jak wspomniano, Zarządzająca posiada rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii (potwierdzoną certyfikatem rezydencji), co oznacza, że zastosowanie art. 29 ust. 1 pkt 1 updof do przychodów uzyskiwanych przez nią na podstawie Umowy byłoby możliwe tylko wówczas, gdyby nie sprzeciwiały się temu regulacje polsko-brytyjskiej UPO. Jednakże jej przepisy nie uprawniają do poboru podatku „u źródła" w Polsce od dochodów uzyskiwanych z powyższego tytułu.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że na gruncie przepisów UPO przychody uzyskiwane przez Zarządzającą na podstawie Umowy należy kwalifikować jako przychody z działalności gospodarczej.
Przepisy UPO nie zawierają bowiem regulacji szczególnej pozwalającej, jak art. 13 pkt 9 updof, na kwalifikowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu umów zawartych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej za przychody uzyskiwane z innego źródła, a w szczególności z działalności wykonywanej osobiście. Tego ostatniego źródła przychodów przepisy UPO zresztą w ogóle nie wyodrębniają. Natomiast art. 3 ust. 1 lit. k UPO stanowi, że w rozumieniu jej przepisów „określenie "działalność gospodarcza" obejmuje wykonywanie wolnego zawodu i innej działalności o niezależnym charakterze". Także i z tego względu przychody Zarządzającej z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług przewidzianych w Umowie stanowią przychody z działalności gospodarczej w rozumieniu UPO.
Na marginesie można dodać, że przyjęcie odmiennego wniosku, tzn. że przychody te nie stanowią przychodów z tego źródła oznaczałoby, że wobec braku wyodrębnienia w UPO kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście lub o podobnym charakterze, musiałyby być one zakwalifikowane jako „Inne dochody" w rozumieniu art. 21 UPO, które podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym podatnik ma miejsce zamieszkania - co wykluczałoby ich opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 29 updof.
Z kolei zasady opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej reguluje art. 7 UPO „Zyski przedsiębiorstw" - zgodnie bowiem z art. art. 3 ust. 1 lit. f UPO, „określenie "przedsiębiorstwo” ma zastosowanie do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej". Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, „Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają oopodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład," „Zakładem" jest natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 i ust. 2 UPO, „stała placówkę, przez którą całkowicie łub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa" - w szczególności jest to siedziba zarządu, filia, biuro, fabryka, warsztat, kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Jakkolwiek definicja „zakładu" zawarta w art, 5 ust. 1 i ust. 2 UPO jest otwarta, to nie budzi wątpliwości, że na ich podstawie za „zakład" może być uznana jedynie placówka mająca charakter stały, tzn. utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości - musi istnieć więź pomiędzy tą placówką a określonym punktem geograficznym (musi być możliwe wskazanie konkretnego, stałego adresu tej placówki).
Uwzględniając powyższe, należy uznać, że Zarządzająca nie posiada w Polsce „zakładu" w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO, tj. stałej, zlokalizowanej pod określonym adresem placówki, za pośrednictwem którego prowadziłaby działalność na terytorium Polski. Jak wspomniano Zarządzająca nie otworzyła w Polsce oddziału, ani przedstawicielstwa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak również nie posiada, ani nie wynajmuje w Polsce lokalu biurowego, w którym prowadziłaby działalność, W szczególności Umowa nie przewiduje wynajęcia lub udostępnienia Zarządzającej pomieszczenia biurowego przez Spółkę. Natomiast usługi na rzecz Spółki Zarządzająca świadczy w różnych miejscach - w hotelach Spółki oraz jej siedzibie, a także w innych miejscach w przypadku takiej potrzeby.
Reasumując, nie jest możliwe wskazanie miejsca (adresu) w Polsce, które mogłoby być uznane za stałą placówkę, za pośrednictwem której Zarządzająca prowadzi działalność w Polsce.
O braku stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce świadczą również takie okoliczności jak brak zarejestrowania się Zarządzającej dla celów VAT w Polsce, przekazywanie wynagrodzenia za jej usługi na rachunek bankowy w banku zagranicznym, czy okoliczność, że zgodnie z Umową wszelkie przewidziane w niej zawiadomienia kierowane do Zarządzającej mają być wysyłane na adres w Wielkiej Brytanii.
Prowadzi to do wniosku, że Zarządzająca nie posiada w Polsce „zakładu" w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO, a co za tym idzie, przychody uzyskiwane przez nią z działalności gospodarczej, jakimi są przychody uzyskiwane na podstawie Umowy, zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Całokształt przedstawionych okoliczności przemawia więc za uznaniem za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, iż w związku z wypłatą na rzecz Zarządzającej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przewidzianych w Umowie Spółka nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.