Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-425/14-2/EC
z 4 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2014r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Przedsiębiorstwo H. Sp. z o.o. (dalej „Spółka") zawarł z osobą fizyczną (dalej „Zarządzająca") prowadzącą działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii i posiadającą w Wielkiej Brytanii miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (potwierdzone certyfikatem rezydencji wydanym przez uprawniony organ brytyjskiej administracji podatkowej) umowę o współpracy (dalej „Umowa").


Na podstawie Umowy Zarządzająca zobowiązuje się do:


  1. efektywnego zarządzania wskazanymi w Umowie dwoma hotelami, którymi zarząd sprawuje Spółka,
  2. reprezentowania Spółki na zewnątrz w obszarze działalności hotelowej,
  3. wdrożenia programu restrukturyzacji Spółki w obszarze działalności hotelowej
  4. wypełniania obowiązków wynikających z funkcji pracodawcy w obszarze działalności hotelowej,
  5. wypracowania na potrzeby Spółki i wdrożenia nowoczesnej struktury organizacyjnej w obszarze działalności hotelowej,
  6. udoskonalenia systemu raportowania w obszarze działalności hotelowej,
  7. poprawy organizacji pracy oraz racjonalizacji zatrudnienia,
  8. zapewnienia ścisłej współpracy przy wykonywaniu niniejszej umowy,
  9. innych działań zmierzających do poprawy wyników ekonomicznych, wizerunku i pozycję rynkową hoteli wskazanych w Umowie oraz usprawnienia zarządzania tymi obiektami.

W ramach obowiązków powierzonych jej na podstawie umowy Zarządzająca:


  1. systematycznie poprawia sprawność i efektywność funkcjonowania hoteli
  2. optymalizuje R. z zastosowaniem revenue managernent oraz F.
  3. uzyskuje zaplanowane wyniki finansowo-ekonomiczne hoteli określone przez Spółkę
  4. maksymalizuje przychody, minimalizuje koszty, optymalizuje wynik
  5. wdraża i realizuje politykę zatrudnienia i płac zgodnie z regulaminami obowiązującymi w Spółce
  6. zapewnia optymalne wykorzystanie zasobów materialnych w hotelach, dba o ich mienie i zapobiega marnotrawstwu
  7. dba o zewnętrzny wizerunek hoteli
  8. odpowiada za bezpieczeństwo klientów i pracowników w zakresie bhp, p. poż i Sanepid
  9. dba o dobrą atmosferę wśród pracowników hoteli
  10. zapewnia przestrzeganie przepisów prawa pracy

W zakresie obowiązków związanych ze sprzedażą & revenue management Zarządzająca:


  1. kreuje politykę sprzedaży hoteli
  2. nadzoruje revenue management
  3. koordynuje i sprzedaje usługi w obu hotelach wskazanych w Umowie,
  4. buduje i koordynuje synergię w działaniach sprzedażowych obu hoteli
  5. kontroluje pozycję hoteli na rynku oraz konkurencji
  6. buduje bezpośrednie relacje z najważniejszymi klientami hoteli
  7. inicjuje działania promocyjno-reklamowe i realizuje je zgodnie z rocznym planem marketingowym
  8. regularnie sprawdza jakość świadczonych usług poprzez zapoznawanie się z opiniami klientów, podejmuje działania korygujące
  9. przygotowuje roczne plany marketingowe oraz nadzoruje ich realizację
  10. podejmuje działania na rzecz zwiększenia sprzedaży, aktywizuje w tym zakresie pracowników hoteli
  11. dokonuje bieżącej analizy oczekiwań klientów i realizuje ich potrzeby zgodnie z interesem Spółki
  12. przekazuje w celach informacyjnych w uzgodnionej formie i terminie informacje do Zarządu i Rady Nadzorczej.

W zakresie czynności administracyjnych Zarządzająca:


  1. reprezentuje hotele przed władzami, urzędami, instytucjami i osobami zewnętrznymi
  2. dokonuje czynności prawnych, finansowych i rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i udzielonymi pełnomocnictwami
  3. przygotowuje w terminie raport miesięczny oraz udziela ewentualnych wyjaśnień
  4. negocjuje umowy w imieniu Spółki
  5. rozpatruje skargi klientów
  6. nadzoruje inwentaryzację mienia, za które odpowiada materialnie z tytułu nadzoru
  7. kontroluje prawidłowe i terminowe rozliczanie hoteli z klientami i kontrahentami zgodnie z zasadami określonymi przez Spółkę
  8. zapewnia terminowy przepływ informacji i prawidłową komunikację z innymi jednostkami i działami Spółki
  9. zapewnia prawidłowy i terminowy obieg dokumentów

W zakresie zarządzania Zarządzająca:


  1. organizuje i koordynuje pracę hoteli i sprawuje nad nimi nadzór
  2. sprawuje nadzór nad wskazanym w Umowie obiektem biurowym w godzinach 17.30- 7.00
  3. prowadzi działalność w obszarze inwestycji, remontów i wyposażenia w zakresie określonym przez Spółkę. W tym samym zakresie współdziała z ZTE Spółki
  4. zarządza środkami trwałymi, wyposażeniem, zapasami, zabezpiecza przed uszkodzeniem lub kradzieżą
  5. realizuje politykę zakupów i zlecania usług firmom zewnętrznym, wyszukuje najkorzystniejsze możliwości zaopatrzeniowe (np. konkurs ofert)
  6. dokonuje czynności prawnych, finansowych i rachunkowych zgodnie zobowiązującymi przepisami
  7. uczestniczy w windykacji należności
  8. analizuje raporty ze sprzedaży i z bieżącej działalności
  9. sporządza budżety hoteli, przeprowadza okresowe analizy ich realizacji zgodnie z zasadami określonymi przez Spółkę
  10. przestrzega zasad poufności i ochrony danych osobowych

W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi Zarządzająca:


  1. analizuje i optymalizuje koszty pracy; wprowadza korzystne zmiany w strukturze zatrudnienia
  2. dokonuje czynności prawnych w zakresie i w zgodzie z prawem pracy
  3. sporządza plany zatrudnienia i nadzoruje ich wykonanie
  4. sporządza plany szkoleń w koordynacji z biurem Zarządu
  5. systematycznie organizuje spotkania informacyjne i koordynacyjne z kierownikami działów
  6. inicjuje przeszeregowania, awanse, przekwalifikowania, zwolnienia
  7. wnioskuje przyznawanie podwyżek, nagród i wyróżnień
  8. kontroluje harmonogramy pracy (przerwy, urlopy, zastępstwa)
  9. rekrutuje na kluczowe stanowiska dla hoteli
  10. motywuje i rozwija aktywność personelu hoteli.

Zarządzająca na podstawie Umowy jest upoważniona do posługiwania się tytułem „Dyrektor Zarządzający" hoteli w niej wymienionych. W celu wykonywania Umowy Spółka udzieli zarządzającej prokury łącznej oraz udzieli niezbędnych pełnomocnictw, gdyby takie okazały się konieczne. Ponadto w celu efektywnego wykonywania Umowy Spółka zobowiązuje się wobec Zarządzającej do:

  1. udostępnienia niezbędnych dokumentowi informacji,
  2. udostępnienia dostępu do programu komputerowego służącego do zarządzania obiektami hotelowymi,
  3. udostępnienia telefonu komórkowego z limitem w kwocie (kwota brutto miesięcznego abonamentu) oraz telefonu stacjonarnego, służących do wykonywania niniejszej umowy,
  4. zwrotu kosztów według stawki kilometrowej zł za jeden kilometr
  5. pokrycia kosztów niezbędnej reprezentacji Spółki względem obecnych i potencjalnych kontrahentów sieci hotelowej,
  6. zapewnienia ścisłej współpracy i pomocy przy wykonywaniu niniejszej umowy,
  7. zapewnienia pełnej autonomiczności działań i podejmowanych decyzji w zakresie pionu hotelowego Spółki.

Zarządzająca będzie świadczyć usługi w hotelach Spółki i jej siedzibie oraz w innych miejscach w przypadku takiej potrzeby.


Zarządzająca jest zobowiązana do osobistego wykonywania Umowy przy pomocy personelu zatrudnionego przez Spółkę. Zarządzająca zobowiązuje się do wykonywania Umowy w obiektach hotelowych Spółki w wymiarze co najmniej:


  1. w okresie pierwszych trzech miesięcy obowiązywania niniejszej umowy: we wszystkie dni robocze;
  2. w dalszym okresie: przez co najmniej piętnaście dni roboczych każdego miesiąca;
  3. ponadto sprawować osobiście lub przez wyznaczoną osobę nadzór nad obiektami hotelowymi w dni wolne od pracy i święta.

Z tytułu wykonywania powyższych usług Zarządzającej przysługuje zryczałtowane, miesięczne wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przekazywane na rachunek bankowy Zarządzającej w banku zagranicznym.


Zarządzająca nie otworzyła w Polsce oddziału, ani przedstawicielstwa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak również nie posiada, ani nie wynajmuje w Polsce lokalu biurowego, w którym prowadziłaby działalność. W szczególności Umowa nie przewiduje wynajęcia lub udostępnienia Zarządzającej pomieszczenia biurowego przez Spółkę.

Zgodnie z Umową wszelkie przewidziane w niej zawiadomienia kierowane do Zarządzającej mają być wysyłane na adres w Wielkiej Brytanii. Ponadto, Zarządzająca nie jest również zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z wypłatą na rzecz Zarządzającej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przewidzianych w Umowie Spółka ma obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatą na rzecz Zarządzającej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przewidzianych w Umowie Spółka nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.


Uzasadnienie.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 updof, podatek dochodowy od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polski przez osoby niemające tu miejsca zamieszkania, przychodów m.in. z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 updof - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Dotyczy to w szczególności dochodów określonych w art. 13 pkt 9 updof, tj. przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Zarządzającą na podstawie Umowy są dochodami ze źródła przychodów określonego w art. 13 pkt 9 updof. Zakres czynności powierzonych jej w Umowie przemawia za uznaniem jej za „umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowę o podobnym charakterze" w rozumieniu tego przepisu.

Czynności wykonywane przez nią w zakresie działalności hotelowej Spółki, obejmujące w szczególności efektywne zarządzania wskazanymi w Umowie hotelami oraz reprezentowanie Spółki na zewnątrz w obszarze działalności hotelowej (Zarządzającej w celu realizacji tych uprawnień została udzielona prokura) mają bowiem charakter typowo zarządczy (menedżerski), tzn. nie budzi wątpliwości, że w przypadku, w których ich wykonywanie nie zostało powierzone Zarządzającej, mieściłyby się one w zakresie kompetencji Zarządu Spółki, wyznaczonego przez przepisy Kodeksu spółek handlowych.


Powoduje to, że przychody uzyskiwane przez Zarządzającą są przychodami ze źródła określonego w art. 13 pkt 9 updof, tj. działalności wykonywanej osobiście, pomimo tego, że Umowa została przez nią zawarta w ramach prowadzonej przez Zarządzającą działalności gospodarczej.


Z tego względu przychody te co do zasady są objęte zakresem zastosowania art. 29 ust. 1 pkt 1 updof. Jednakże zgodnie z art. 29 ust. 2 updof, „Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji."


Jak wspomniano, Zarządzająca posiada rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii (potwierdzoną certyfikatem rezydencji), co oznacza, że zastosowanie art. 29 ust. 1 pkt 1 updof do przychodów uzyskiwanych przez nią na podstawie Umowy byłoby możliwe tylko wówczas, gdyby nie sprzeciwiały się temu regulacje polsko-brytyjskiej UPO. Jednakże jej przepisy nie uprawniają do poboru podatku „u źródła" w Polsce od dochodów uzyskiwanych z powyższego tytułu.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że na gruncie przepisów UPO przychody uzyskiwane przez Zarządzającą na podstawie Umowy należy kwalifikować jako przychody z działalności gospodarczej.


Przepisy UPO nie zawierają bowiem regulacji szczególnej pozwalającej, jak art. 13 pkt 9 updof, na kwalifikowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu umów zawartych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej za przychody uzyskiwane z innego źródła, a w szczególności z działalności wykonywanej osobiście. Tego ostatniego źródła przychodów przepisy UPO zresztą w ogóle nie wyodrębniają. Natomiast art. 3 ust. 1 lit. k UPO stanowi, że w rozumieniu jej przepisów „określenie "działalność gospodarcza" obejmuje wykonywanie wolnego zawodu i innej działalności o niezależnym charakterze". Także i z tego względu przychody Zarządzającej z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług przewidzianych w Umowie stanowią przychody z działalności gospodarczej w rozumieniu UPO.

Na marginesie można dodać, że przyjęcie odmiennego wniosku, tzn. że przychody te nie stanowią przychodów z tego źródła oznaczałoby, że wobec braku wyodrębnienia w UPO kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście lub o podobnym charakterze, musiałyby być one zakwalifikowane jako „Inne dochody" w rozumieniu art. 21 UPO, które podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym podatnik ma miejsce zamieszkania - co wykluczałoby ich opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 29 updof.


Z kolei zasady opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej reguluje art. 7 UPO „Zyski przedsiębiorstw" - zgodnie bowiem z art. art. 3 ust. 1 lit. f UPO, „określenie "przedsiębiorstwo” ma zastosowanie do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej". Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, „Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają oopodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład," „Zakładem" jest natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 i ust. 2 UPO, „stała placówkę, przez którą całkowicie łub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa" - w szczególności jest to siedziba zarządu, filia, biuro, fabryka, warsztat, kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Jakkolwiek definicja „zakładu" zawarta w art, 5 ust. 1 i ust. 2 UPO jest otwarta, to nie budzi wątpliwości, że na ich podstawie za „zakład" może być uznana jedynie placówka mająca charakter stały, tzn. utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości - musi istnieć więź pomiędzy tą placówką a określonym punktem geograficznym (musi być możliwe wskazanie konkretnego, stałego adresu tej placówki).


Uwzględniając powyższe, należy uznać, że Zarządzająca nie posiada w Polsce „zakładu" w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO, tj. stałej, zlokalizowanej pod określonym adresem placówki, za pośrednictwem którego prowadziłaby działalność na terytorium Polski. Jak wspomniano Zarządzająca nie otworzyła w Polsce oddziału, ani przedstawicielstwa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak również nie posiada, ani nie wynajmuje w Polsce lokalu biurowego, w którym prowadziłaby działalność, W szczególności Umowa nie przewiduje wynajęcia lub udostępnienia Zarządzającej pomieszczenia biurowego przez Spółkę. Natomiast usługi na rzecz Spółki Zarządzająca świadczy w różnych miejscach - w hotelach Spółki oraz jej siedzibie, a także w innych miejscach w przypadku takiej potrzeby.


Reasumując, nie jest możliwe wskazanie miejsca (adresu) w Polsce, które mogłoby być uznane za stałą placówkę, za pośrednictwem której Zarządzająca prowadzi działalność w Polsce.


O braku stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce świadczą również takie okoliczności jak brak zarejestrowania się Zarządzającej dla celów VAT w Polsce, przekazywanie wynagrodzenia za jej usługi na rachunek bankowy w banku zagranicznym, czy okoliczność, że zgodnie z Umową wszelkie przewidziane w niej zawiadomienia kierowane do Zarządzającej mają być wysyłane na adres w Wielkiej Brytanii.

Prowadzi to do wniosku, że Zarządzająca nie posiada w Polsce „zakładu" w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO, a co za tym idzie, przychody uzyskiwane przez nią z działalności gospodarczej, jakimi są przychody uzyskiwane na podstawie Umowy, zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.


Całokształt przedstawionych okoliczności przemawia więc za uznaniem za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, iż w związku z wypłatą na rzecz Zarządzającej wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przewidzianych w Umowie Spółka nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj