Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-89/14-2/LK
z 24 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z otrzymanych faktur – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z otrzymanych faktur.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (spółka z siedzibą działalności gospodarczej w Niemczech) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium Polski zajmuje się dystrybucją urządzeń elektronicznych powszechnego użytku. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce.

Spółka dokonuje dostaw towarów (sprzedaży urządzeń elektronicznych) w ramach transakcji łańcuchowych, tzn. towary są bezpośrednio transportowane z magazynu pierwszego podmiotu w łańcuchu dostaw, zlokalizowanego na terytorium Polski, do miejsca wskazanego przez ostatecznego odbiorcę (kontrahenta Spółki) na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W łańcuchu dostaw biorą udział co najmniej 4 podmioty.


Potencjalnie może dochodzić do sytuacji, w której dostawca dokonujący dostawy towaru na rzecz Spółki (dalej: „Dostawca”) w skutek błędnego przyporządkowania transportu (tj. niepoprawnego uznania, iż realizowana przez niego dostawa towarów stanowi tzw. nieruchomą dostawę towarów opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia transportu zamiast dostawy ruchomej stanowiącej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz Spółki) wystawi na rzecz Spółki fakturę dokumentującą sprzedaż na terenie Polski i wykaże na fakturze stawkę VAT w wysokości 23%.


Nabyte towary są przez Spółkę odsprzedawane na terytorium innego państwa członkowskiego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym, Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 w związku z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Dostawcę, zawierających stawkę VAT właściwą dla dostawy krajowej tj. 23%, pomimo iż dostawa dokonana przez Dostawcę na rzecz Spółki powinna stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną w Polsce według stawki 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Spółki, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawcę, zawierających błędną stawkę podatku VAT tj. stawkę 23 % właściwą dla dostawy krajowej zamiast stawki 0% właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W ocenie Spółki, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania wyłączenia wynikające z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, a zatem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawcę.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. i 20 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostaw towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwot) te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami,


Z powyższych przepisów wynika, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest, co do zasady, związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi poza terytorium kraju (jak w przedmiotowej sprawie), prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Należy również wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT (tj., że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.


W ocenie Spółki, nie powinien budzić wątpliwości fakt, iż towary nabywane od Dostawcy są związane z działalnością opodatkowaną wykonywaną przez Spółkę. Jak wskazano w stanie faktycznym, główną działalnością Spółki jest dystrybucja urządzeń elektronicznych. W związku z przedmiotową transakcją, towary nabywane przez Spółkę są następnie odsprzedawane (w ramach transakcji opodatkowanej w innym państwie członkowskim) na rzecz finalnego nabywcy -kontrahenta z siedzibą działalności gospodarczej innym kraju Unii Europejskiej. Należy podkreślić, że podatek naliczony wykazany na fakturze otrzymanej od dostawcy jest zatem związany z czynnościami opodatkowanymi poza terytorium kraju (sprzedaż towarów), które w przypadku gdyby były wykonywane na terytorium Polski dawałyby Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego. Stąd też warunek odliczenia VAT wskazany w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT należy uznać za spełniony.

W ocenie Spółki, w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego nie wystąpi również żadna z okoliczności wyłączających prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.


Należy w szczególności wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Należy podkreślić, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Dostawca na skutek błędu nieprawidłowo zakwalifikował dostawę towarów na rzez Spółki jako dostawę krajową opodatkowaną w Polsce stawką VAT w wysokości 23% zamiast wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0%). Należy jednakże podkreślić, że transakcja udokumentowana fakturą VAT, jako wewnątrzwspólnotową dostawa towarów:


  1. podlega opodatkowaniu VAT - zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega min. wewnątrzwspólnotową dostawa towarów;
  2. nie jest zwolniona od podatku - zgodnie z art. 42 ust 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotową dostawa towarów podlega opodatkowaniu stawką 0% (jeżeli spełnione są określone warunki).


Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że okoliczności wymienione w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie wystąpią w przedmiotowej sprawie. W konsekwencji, w ocenie Spółki, przepis ograniczający prawo do odliczenia podatku naliczonego nie znajdzie zastosowania dla stanu faktycznego opisanego we wniosku.


W ocenie Spółki, w przedmiotowej kwestii nie znajdzie również zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunki) do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.


Zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 4 pkt 1 i 3 ustawy o VAT, faktura VAT nie zawiera danych określonych w ust. 1 pkt 12-14 (tj. m.in. stawki podatku, kwoty podatku):


  • w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, jest nabywca towaru lub usługobiorca;
  • w przypadku, o którym mowa w art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT (tj. w przypadku wystawiania faktury wystawianej na żądanie nabywcy, dokumentującej sprzedaż zwolnioną)

Biorąc pod uwagę wyżej przywołany przepis ustawy o VAT, należy stwierdzić, że przywołany przepis art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT odnosi się, co do zasady, do dostaw towarów czy też świadczenia usług, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca towaru lub usługobiorca, jak również podlegających zwolnieniu VAT.


Należy podkreślić, że żadna z wymienionych powyżej sytuacji nie ma zastosowania do opisanego stanu faktycznego. W przypadku przedmiotowej transakcji tj. wewnątrzwsólnotowej dostawy towarów, dostawca towarów ma obowiązek wykazać kwotę podatku na fakturze. Wprawdzie transakcja podlega opodatkowaniu stawką 0% (pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT), niemniej jednak Dostawca ma obowiązek wykazać w przedmiotowym przypadku stawkę podatku oraz kwotę podatku na fakturze według tejże stawki.


Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania wyłączenia wynikające z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, a zatem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawcę.


Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanym powyżej stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj