Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-250/14-4/JSK
z 5 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia nazwy Wnioskodawcy na fakturach (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia nazwy Wnioskodawcy na fakturach (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany) został utworzony z dniem 1 września 1999 r. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 8 czerwca 1999 r. jako jednostka budżetowa, której dochody i wydatki są objęte budżetem Miasta (dalej: Miasto) o nazwie Zespół Szkół Ogólnokształcących. Zostało dokonane zgłoszenie identyfikacyjne oraz nadany NIP oraz zgłoszenie rejestracyjne zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Zespół Szkół był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ze względu na dokonywaną sprzedaż, głównie świadczenie usług najmu i dzierżawy.

Uchwałą Rady Miasta z dnia 22 lutego 2006 r. od dnia 1 września 2006 r. została zmieniona nazwa i numer porządkowy Zespołu Szkół Ogólnokształcących na Zespół Szkół, zostało dokonane zgłoszenie aktualizacyjne zmieniające nazwę na Zespół Szkół. Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011 r. na mocy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług wybrał zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W związku z uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. Wnioskodawca został zawiadomiony przez Skarbnika Miasta (dalej: Skarbnik) - pismo z dnia 9 października 2013 r. oraz pismem z dnia 12 listopada 2013 r. - o konieczności rozliczania podatku od towarów i usług, gdyż dokonywana sprzedaż jest w imieniu i na rzecz gminy oraz o konieczności posługiwania się na wystawianych fakturach danymi: Miasto - Zespół Szkół oraz numerem NIP Miasta.

W listopadzie 2013 r. nastąpiło wdrożenie rozliczania zgodnie z wytycznymi Skarbnika i dokonywanie sprzedaży w imieniu i na rzecz Gminy. W lutym 2014 r. nastąpiło wstrzymanie modyfikacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług zgodnie z pismem Skarbnika (z dnia 19 lutego 2014 r.), w którym Wnioskodawca został poinformowany przez Skarbnika o odstąpieniu od scalania sprzedaży, składania do Urzędu Miasta informacji potrzebnych do przygotowania jednej skonsolidowanej deklaracji VAT-7 oraz powrocie do zasad rozliczeń obowiązujących jednostki budżetowe przed uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013 r.. W przypadku Wnioskodawcy oznaczałoby to powrót do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tym samym pismem Skarbnik zaleca na fakturach dokumentujących sprzedaż i zakupy dotyczących umów zawieranych przez jednostki budżetowe Miasta pozostawienie nazwy mieszanej, tj. Miasto - nazwa jednostki, adres jednostki, NIP jednostki budżetowej.

W przypadku Wnioskodawcy będzie to: Miasto - Zespół Szkół (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży oraz zakupów może na fakturach wystawianych zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) posługiwać się nazwą zgodnie z zaleceniem Skarbnika Miasta czyli Miasto - Zespół Szkół bez wcześniejszego dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego zmieniającego nazwę?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on wykonać zalecenia Skarbnika i dokonując sprzedaży, i zakupów na fakturach nie może bez dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego, zmieniającego nazwę posługiwać się nazwą Miasto - Zespół Szkół.

Zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług faktura powinna zawierać nazwę, która wg Wnioskodawcy musi być zgodna z Uchwałą Rady Miasta z dnia 22 lutego 2006 r. oraz ze zgłoszeniem dokonanym na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tj. Zespół Szkół. Nie jest możliwe stosowanie innej nazwy do faktur sprzedaży i zakupu, a innej nazwy do rozliczeń z Urzędem Skarbowym jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za zatrudnionych pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Według art. 96 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) - podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego” (art. 96 ust. 4 ustawy).

W tym miejscu wskazać należy, że na mocy art. 106a ustawy - przepisy Działu XI Rozdziału 1 zatytułowanego „Faktury” stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Według art. 106b ust. 3 ustawy - na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy - podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

  1. dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu;
  2. o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4;
  3. dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b

– jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Na mocy art. 106e ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy - faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy; numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a.

Z powyższych przepisów wynika, że fakturę wystawia sprzedawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego. Przepisy te określają elementy, które powinna zawierać faktura. Dane zawarte na fakturze muszą przede wszystkim umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca został utworzony z dniem 1 września 1999 r. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 8 czerwca 1999 r. jako jednostka budżetowa, której dochody i wydatki są objęte budżetem Miasta o nazwie Zespół Szkół Ogólnokształcących. Zostało dokonane zgłoszenie identyfikacyjne oraz nadany NIP oraz zgłoszenie rejestracyjne zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Zespół Szkół Ogólnokształcących był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ze względu na dokonywaną sprzedaż, głównie świadczenie usług najmu i dzierżawy. Uchwałą Rady Miasta z dnia 22 lutego 2006 r. od dnia 1 września 2006 r. została zmieniona nazwa i numer porządkowy Zespołu Szkół Ogólnokształcących na Zespół Szkół, zostało dokonane zgłoszenie aktualizacyjne zmieniające nazwę na Zespół Szkół. Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011 r. na mocy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług wybrał zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W związku z uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. Wnioskodawca został zawiadomiony przez Skarbnika Miasta - pismo z dnia 9 października 2013 r. oraz pismem z dnia 12 listopada 2013 r. - o konieczności rozliczania podatku od towarów i usług, gdyż dokonywana sprzedaż jest w imieniu i na rzecz gminy oraz o konieczności posługiwania się na wystawianych fakturach danymi: Miasto - Zespół Szkół oraz numerem NIP Miasta.

W listopadzie 2013 r. nastąpiło wdrożenie rozliczania zgodnie z wytycznymi Skarbnika i dokonywanie sprzedaży w imieniu i na rzecz Gminy. W lutym 2014 r. nastąpiło wstrzymanie modyfikacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług zgodnie z pismem Skarbnika (z dnia 19 lutego 2014 r.), w którym Wnioskodawca został poinformowany przez Skarbnika o odstąpieniu od scalania sprzedaży, składania do Urzędu Miasta informacji potrzebnych do przygotowania jednej skonsolidowanej deklaracji VAT-7 oraz powrocie do zasad rozliczeń obowiązujących jednostki budżetowe przed uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013. W przypadku Wnioskodawcy oznaczałoby to powrót do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie tym samym pismem Skarbnik zaleca na fakturach dokumentujących sprzedaż i zakupy dotyczących umów zawieranych przez jednostki budżetowe Miasta pozostawienie nazwy mieszanej, tj. Miasto - nazwa jednostki, adres jednostki, NIP jednostki budżetowej. W przypadku Wnioskodawcy będzie to: Miasto - Zespół Szkół, (…).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą nazwy, którą Zainteresowany powinien posługiwać się wystawiając faktury.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1314 ze zm.), zwana dalej ustawą o NIP, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych „płatnikami składek ubezpieczeniowych”.

I tak, stosowanie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na mocy z art. 3 ust. 1 cyt. ustawy, identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL - w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi objętymi rejestrami PESEL, nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na mocy przepisu art. 8a ustawy o NIP, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o NIP, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o NIP, podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o NIP, do którego odwołuje się wyżej powołany art. 9 ust. 1 tej ustawy odnosi się do podatników podatku od towarów i usług.

Z powołanych powyżej przepisów wynika zatem, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych. Ponadto należy wskazać, że podatnik nie może posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Należy zatem podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi, podatnik nie może również posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowywanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

I tak, na mocy art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Pojęcie „osoby prawnej” zostało zdefiniowane w art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 121), zgodnie z którym osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Osobowość prawną uzyskuje się z chwilą wpisu do właściwego rejestru, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 37 § 1 Kodeksu cywilnego).

Prawo cywilne nie zawiera natomiast definicji pojęcia „jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej”. Przepis art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi jedynie, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych. W doktrynie przyjmuje się, że jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej są podmioty, którym przepisy prawa w ograniczonym zakresie przyznają zdolność prawną, głównie zdolność sądową (podmiot może pozywać i być pozywany) oraz zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań. Ponadto jednostka organizacyjna posiada pewną, choćby minimalną strukturę organizacyjną. Do takich jednostek zalicza się: działające w Polsce przedstawicielstwa zagranicznych osób prawnych, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, wspólnoty mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje: szkoły ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na mocy art. 5 ust. 2 tej ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Stosownie do treści art. 5 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Na mocy art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Stosownie do treści art. 80 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne nie wymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Jak wskazano powyżej, faktura musi zawierać dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy. Ponadto mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy zaznaczyć, że w celu jednoznacznej identyfikacji podatkowej podatnik powinien posługiwać się taką nazwą, jaką wskazał w zgłoszeniu identyfikacyjnym i zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług, bądź zgłoszeniu aktualizacyjnym zmieniającym nazwę. Tym samym na fakturach zakupu i sprzedaży powinna widnieć zawsze ta sama nazwa podatnika - wskazana w zgłoszeniu rejestracyjnym (bądź aktualizacyjnym zmieniającym nazwę) do podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który dokonał zgłoszenia aktualizacyjnego zmieniającego nazwę Zainteresowanego z Zespołu Szkół Ogólnokształcących na Zespół Szkół.

Tut. Organ zaznacza, że skoro to Zespół Szkół dokonuje sprzedaży i zakupów w ramach prowadzonej działalności i to nazwa - Zespół Szkół została wskazana w zgłoszeniu aktualizacyjnym, zatem taką właśnie nazwą powinien posługiwać się Wnioskodawca. Brak jest zatem podstaw do stosowania na fakturach nazwy mieszanej wskazanej przez Skarbnika Miasta.

Podsumowując, Wnioskodawca dokonując sprzedaży oraz zakupów nie może na fakturach wystawianych na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy posługiwać się nazwą zgodnie z zaleceniem Skarbnika Miasta czyli Miasto - Zespół Szkół bez wcześniejszego dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego zmieniającego nazwę. Zainteresowany na wystawianych fakturach powinien posługiwać się nazwą Zespół Szkół.

Ponadto informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej określenia nazwy Wnioskodawcy na fakturach (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Z kolei kwestia dotycząca wskazania, czy pismo Skarbnika Miasta zalecające stosowanie na dokumentach sprzedaży oraz zakupów nazwy Miasto - Zespół Szkół jest podstawą do dokonania aktualizacji nazwy Zespołu Szkół na Miasto - Zespół Szkół zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) została rozstrzygnięta w postanowieniu z dnia 5 czerwca 2014 r. nr ILPP1/443-250/14-5/JSK.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj