Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-277/14/RSz
z 25 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 marca 2014r. (data wpływu 18 marca 2014r.), uzupełnionym pismem z 11 czerwca 2014r. (data wpływu 13 czerwca 2014r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do kompleksowego zadania polegającego na dostarczeniu na budowę i zalaniu przy użyciu specjalistycznego sprzętu: fundamentu, stropu lub innego elementu konstrukcyjnego budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do kompleksowego zadania polegającego na dostarczeniu na budowę i zalaniu przy użyciu specjalistycznego sprzętu: fundamentu, stropu lub innego elementu konstrukcyjnego budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 czerwca 2014r. (data wpływu 13 czerwca 2014r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 czerwca 2014r. znak: IBPP2/443-277/14/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym rodzajem działalności firmy Wnioskodawcy jest produkcja masy betonowej (PKD 2007 2363Z), a jednym z pozostałych rodzajów działalności są roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 2007 4120Z) i pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 2007 4399Z).

W celu zwiększenia atrakcyjności oferty firmy poprzez sprostanie żądaniom odbiorców aby określać koszt wykonania kompleksowego zadania, spółka zamierza zawierać umowy z odbiorcami na wykonanie robót związanych z budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją lub przebudową obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, których celem będzie zalanie masą betonową elementów konstrukcyjnych budynków.


Roboty te będą polegać na:

  • wyprodukowaniu masy betonowej na węźle betoniarskim
  • przetransportowaniu masy betonowej na budowę przy użyciu gruszek i pompogruszek
  • pompowaniu betonu na budowie do miejsca oddalonego w poziomie i w pionie dzięki czemu następuje zabetonowanie fundamentu, stropu, posadzki lub innego elementu konstrukcyjnego budynku.

Wyżej wymienione prace wykonane będą przez pracowników spółki przy użyciu specjalistycznego sprzętu należącego do spółki.

W umowie z klientem określona będzie cena kompleksowego wykonania zadania, w którą wkalkulowane będą wszystkie koszty, tj. wyprodukowanie, dostawa na teren budowy i podanie przy użyciu specjalistycznego sprzętu (pompy do betonu) mieszanki betonowej na wskazaną przez odbiorcę odległość i wysokość. W/w umowa będzie określać parametry obiektu budowlanego (powierzchnia użytkowa i rodzaj budynku) na podstawie których będzie można stwierdzić czy klasyfikuje się on w grupie obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Natomiast w piśmie z 11 czerwca 2014r. Wnioskodawca uzupełnił opisu stanu przyszłego w następujący sposób:

Z klientem zawierana będzie umowa, której przedmiotem będzie wykonanie elementu konstrukcyjnego budynku obejmujące: wyprodukowanie masy betonowej na węźle betoniarskim, dostarczenie masy betonowej na miejsce budowy, pompowanie masy betonowej do miejsca oddalonego w poziomie i pionie dzięki czemu nastąpi zabetonowanie fundamentu, stropu, posadzki lub innego elementu konstrukcyjnego budynku. W umowie określona będzie cena kompleksowego zadania.

W związku z realizacją kompleksowej usługi (w oparciu o zawartą umowę) będą wykonywane przez jego pracowników następujące czynności:

  • obsługa węzła betoniarskiego w zakresie wykonania mieszanki betonowej,
  • załadunek gotowej masy betonowej do specjalistycznych środków transportu - gruszek, pompogruszek,
  • przewiezienie przez kierowców masy betonowej na budowę,
  • podanie masy betonowej do kosza zasypowego pompy do betonu,
  • pompowanie masy betonowej przez operatora pompy do betonu, jej rozprowadzenie i ułożenie w wykonywanym elemencie budynku.

Udział materiałów (kruszywa, cementy, dodatki i domieszki) w całości wykonywanego zadania będzie wynosił orientacyjnie około 50% i będzie zależny od cen zakupu materiałów, odległości budowy od węzła betoniarskiego i stopnia trudności wykonania zadania. Koszt materiałów będzie jednym ze składników przy wycenie wartości wykonania całego zadania.

W wyniku realizacji podpisanej umowy powstanie nowy element budynku, czyli jest to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, co zgodnie z prawem budowlanym zdefiniowane jest jako budowa obiektu budowlanego. Przedmiotem sprzedaży wskazanym w treści faktury będzie: budowa (lub remont, modernizacja, przebudowa, rozbudowa) budynku mieszkalnego – wylanie … (tu Wnioskodawca wpisze nazwę elementu konstrukcyjnego budynku - np. wylewki, stropu, fundamentów itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane w piśmie uzupełniającym z 11 czerwca 2014 r.):

Czy zgodnie z opisem stanu przyszłego - wykonanie kompleksowego zadania zabetonowania elementu konstrukcyjnego budynku polegającego na wyprodukowaniu betonu towarowego, dostarczeniu na budowę i zalaniu tym betonem przy użyciu specjalistycznego sprzętu: fundamentu, stropu lub innego elementu konstrukcyjnego budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w oparciu o zawartą umowę w której określona jest cena wykonania całego zadania (zawierająca koszt użytych materiałów, robocizny i pracy sprzętu) opodatkowane jest stawką VAT w wysokości 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 11 czerwca 2014 r.):

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ze zmianami obniżoną stawkę podatku w wysokości 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a więc dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, a także budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych sklasyfikowanych w PK.OB w klasie ex 1264.

Według oceny Wnioskodawcy w/w przepis uprawnia do stosowania stawki VAT 8% za usługę wykonania kompleksowego zadania zabetonowania elementu konstrukcyjnego budynku polegającego na wyprodukowaniu betonu towarowego, dostarczeniu na budowę i zalaniu tym betonem przy użyciu specjalistycznego sprzętu: fundamentu, stropu lub innego elementu konstrukcyjnego budynku, wykonanego zgodnie z opisem stanu przyszłego w oparciu o umowę w której będzie określona cena wykonania całego zadania (zawierająca koszt użytych materiałów, robocizny i pracy sprzętu), jeżeli tylko budynek spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca uzasadnia tym, że jego zdaniem powyższe czynności są zgodnie z prawem budowlanym: budową, rozbudową, przebudową lub modernizacją obiektu budowlanego, a to zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług objęte jest stawką VAT 8% .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w ww. piśmie z 11 czerwca 2014r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy, zmodyfikował zadane pytanie oraz przeredagował własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z 13 marca 2014r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z 11 czerwca 2014r. było konsekwencją wezwania tut. organu z 3 czerwca 2014r. znak: IBPP2/443-277/14/RSz do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że własne stanowisko Wnioskodawcy, wprowadzone ww. pismem, jest ostateczne i w tej wersji zostało ono przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Zdaniem tut. organu budowa, remont, przebudowa, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Jak wynika z wniosku, przedmiotem umowy zawieranej przez Wnioskodawcę z kontrahentem będzie wykonanie elementu konstrukcyjnego budynku obejmujące: wyprodukowanie masy betonowej na węźle betoniarskim, dostarczenie masy betonowej na miejsce budowy, pompowanie masy betonowej do miejsca oddalonego w poziomie i pionie dzięki czemu nastąpi zabetonowanie fundamentu, stropu, posadzki lub innego elementu konstrukcyjnego budynku. W umowie określona będzie cena kompleksowego zadania.

W związku z realizacją kompleksowej usługi (w oparciu o zawartą umowę) będą wykonywane przez jego pracowników następujące czynności:

  • obsługa węzła betoniarskiego w zakresie wykonania mieszanki betonowej,
  • załadunek gotowej masy betonowej do specjalistycznych środków transportu - gruszek, pompogruszek,
  • przewiezienie przez kierowców masy betonowej na budowę,
  • podanie masy betonowej do kosza zasypowego pompy do betonu,
  • pompowanie masy betonowej przez operatora pompy do betonu, jej rozprowadzenie i ułożenie w wykonywanym elemencie budynku.

Udział materiałów (kruszywa, cementy, dodatki i domieszki) w całości wykonywanego zadania będzie wynosił orientacyjnie około 50% i będzie zależny od cen zakupu materiałów, odległości budowy od węzła betoniarskiego i stopnia trudności wykonania zadania. Koszt materiałów będzie jednym ze składników przy wycenie wartości wykonania całego zadania.

W wyniku realizacji podpisanej umowy powstanie nowy element budynku. Przedmiotem sprzedaży wskazanym w treści faktury będzie: budowa (lub remont, modernizacja, przebudowa, rozbudowa) budynku mieszkalnego – wylanie … elementu konstrukcyjnego budynku - np. wylewki, stropu, fundamentów itp.).

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z możliwością zastosowania 8% stawki VAT w stosunku do kompleksowego zadania zabetonowania elementu konstrukcyjnego budynku polegającego na wyprodukowaniu betonu towarowego, dostarczeniu na budowę i zalaniu tym betonem przy użyciu specjalistycznego sprzętu: fundamentu, stropu lub innego elementu konstrukcyjnego budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w oparciu o zawartą umowę w której określona jest cena wykonania całego zadania (zawierająca koszt użytych materiałów, robocizny i pracy sprzętu).

W tym miejscu wskazać należy, że zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

W sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę, czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (budowa obiektów budowlanych lub ich części, roboty budowlane) oraz czy budynek mieszkalny zaliczony jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W orzeczeniu tym TSUE stwierdził, że „pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej”.

Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych „podąża” za stawką VAT dla świadczenia podstawowego.

W przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, która obejmuje świadczenie podstawowe, usługę budowlaną związaną z wyprodukowaniem betonu, dostarczeniem go na wskazane miejsce oraz usługą wylania i wypompowania. W zaistniałej sytuacji przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Skoro przedmiotem sprzedaży jest kompleksowa usługa budowlana polegająca na:

  • obsłudze węzła betoniarskiego w zakresie wykonania mieszanki betonowej,
  • załadunku gotowej masy betonowej do specjalistycznych środków transportu - gruszek, pompogruszek,
  • przewiezieniu przez kierowców masy betonowej na budowę,
  • podaniu masy betonowej do kosza zasypowego pompy do betonu,
  • pompowaniu masy betonowej przez operatora pompy do betonu, jej rozprowadzeniu i ułożeniu w wykonywanym elemencie budynku,

wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.).

Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że skoro opisana we wniosku usługa polegająca na:

  • obsłudze węzła betoniarskiego w zakresie wykonania mieszanki betonowej,
  • załadunku gotowej masy betonowej do specjalistycznych środków transportu - gruszek, pompogruszek,
  • przewiezieniu przez kierowców masy betonowej na budowę,
  • podaniu masy betonowej do kosza zasypowego pompy do betonu,
  • pompowaniu masy betonowej przez operatora pompy do betonu, jej rozprowadzeniu i ułożeniu w wykonywanym elemencie budynku,

będzie wykonywana w ramach budowy, remontu lub przebudowy budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym, której cena obejmuje całość należności za wykonywane czynności od momentu rozpoczęcia produkcji masy betonowej, a skończywszy na wypompowaniu, rozprowadzeniu i ułożeniu w wykonywanym elemencie budynku, to jej świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże mieć na względzie, że w przypadku budownictwa nie objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się, zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Natomiast w pozostałej części, nie objętej stawką preferencyjną, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj