Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1269/13-2/JW
z 24 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku do wysyłki książki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku do wysyłki książki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wydawnictwo Sp. z o.o. (dalej jako „Spółka” bądź „Wnioskodawczyni”) jest wydawnictwem wydającym fachowe publikacje z zakresu prawa, podatków, ekonomii oraz literatury obcojęzycznej (dalej jako „książki”). Spółka oprócz sprzedaży książek w księgarniach i innych placówkach, prowadzi sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Spółka dokonuje m.in. sprzedaży wydawanych książek opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 23% (dla książek i innych publikacji nieoznaczonych numerem ISBN), książek opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 5% lub 8% (oznaczonych stosowanymi symbolami ISBN).

Dokonując zakupu książki w sklepie internetowym Spółki, Nabywca akceptuje obowiązujący regulamin internetowej sprzedaży. Zgodnie z tym regulaminem, ceny sprzedawanych produktów zasadniczo nie uwzględniają kosztów przesyłki. Jednakże koszt dostawy uzależniony jest od wartości zamówienia. Jeśli wartość zamówienia nie przekracza określonej w regulaminie sumy, koszt przesyłki wynosi określoną w regulaminie kwotę brutto. Zamówienia powyżej określonej w regulaminie wartości zamówienia wysyłane są na koszt Wydawnictwa, kurierem lub Pocztą Polską (w zależności od wyboru klienta).


Klient dokonując zamówienia oprócz produktów wybiera sposób dostawy kurierem lub za pośrednictwem operatora publicznego, tj. Poczty Polskiej.


Klienci mogą także wybrać opcję tzw. samodzielnego odbioru produktów w punkcie, który mieści się w Warszawie. W takim przypadku do ceny sprzedawanych książek nie dolicza się kosztu wysyłki.


Spółka, aby zachęcić klientów do dokonania zakupu określonych książek organizuje także różnego rodzaju akcje marketingowe, w których w ramach promocji dla klientów oferuje m.in. bezpłatną wysyłkę książek.


Za zakupione książki Wnioskodawczyni zawsze wystawia fakturę i wysyła ją klientowi jedną przesyłką wraz z dostarczanymi książkami. Na załączonej fakturze Spółka, co do zasady wyszczególnia w odrębnej pozycji koszty wysyłki. Tylko w przypadkach, gdy wartość zamówienia przekracza określoną w regulaminie kwotę, lub dostawa jest objęta szczególną promocją, lub gdy klient wybrał opcję samodzielnego odbioru zakupionych towarów dodatkowy koszt przesyłki nie jest wyszczególniony na fakturze.

Zapłata za dostawy realizowane poprzez sklep internetowy dokonywana jest w formie wpłaty na konto (np. przelew, płatności online) lub „za pobraniem” (zapłata przy odbiorze przesyłki).

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. znowelizowanych przepisów ustawy o VAT Spółka chciałaby uzyskać potwierdzenie swojego stanowiska, że od 1 stycznia 2014 r. w przypadku sprzedaży książek realizowanej za pośrednictwem sklepu internetowego koszty wysyłki dostarczanych towarów jako koszty dodatkowe powinny być opodatkowane według stawki VAT właściwej dla towaru podstawowego, którego wysyłka dotyczy i to niezależnie od tego, czy koszt przesyłki został wyszczególniony w odrębnej pozycji na fakturze czy nie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego świadczenie na rzecz klientów w postaci wysyłki zamówionych w sklepie internetowym towarów stanowi odrębną od dostawy towarów usługę, czy też wchodzi ono w skład świadczenia kompleksowego jakim jest dostawa zamówionych w sklepie internetowym produktów, a w konsekwencji prawidłowe będzie stosowanie przez Spółkę od 1 stycznia 2014 r. dla świadczenia w postaci wysyłki towarów zróżnicowanych stawek VAT (tj. 5%, 8% lub 23%) właściwych dla towaru podstawowego, jakim jest książka, w przypadku gdy koszt wysyłki będzie wyszczególniony na fakturze w odrębnej pozycji?


Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty przesyłki, które są doliczane do cen sprzedawanych książek w odrębnej pozycji faktury de facto nie stanowią wynagrodzenia z tytułu samodzielnej usługi kurierskiej (pocztowej), lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest dostawa towarów. Dodatkowe świadczenie w postaci wysyłki towaru służy lepszej realizacji świadczenia głównego, tj. dostawie towarów. Wchodzi więc w skład świadczenia kompleksowego jakim jest dostawa zamówionych w sklepie internetowym produktów. W konsekwencji prawidłowe będzie stosowanie przez Spółkę od 1 stycznia 2014 r. dla świadczenia w postaci wysyłki towarów zróżnicowanych stawek VAT (tj. 5%, 8% lub 23%) właściwych dla dostarczanego towaru podstawowego, jakim jest książka nawet w przypadku, gdy koszt wysyłki będzie wyszczególniony na fakturze w odrębnej pozycji.

Nabywca dokonując zakupu książek w sklepie internetowym Spółki akceptuje obowiązujący regulamin internetowej sprzedaży. Zgodnie z tym regulaminem, ceny sprzedawanych produktów nie zawierają kosztów przesyłki i w przypadku, gdy koszty te podwyższają wartość transakcji są wyszczególnione w odrębnej pozycji na fakturze. Fakt prezentacji w odrębnej pozycji faktury kosztu przesyłki nie zmienia jednak zdaniem Spółki charakteru świadczenia jako takiego.

Przedmiotowa transakcja ma charakter złożony składający się z dostawy towarów oraz ich wysyłki. Sama wysyłka ma jednak charakter pomocniczy względem dostawy i w związku z tym powinna być traktowana jako element świadczenia kompleksowego polegającego na dostawie towarów.

Dla klienta nabycie usługi kurierskiej (pocztowej) nie stanowi celu samego w sobie, a jedynie umożliwia odebranie zamówionych w sklepie internetowym towarów. Z punktu widzenia nabywcy celem jest nabycie towarów a nie usługi ich przesyłki. Usługa kurierska (pocztowa) jest elementem składowym transakcji, której istotą jest dostawa zamówionych w sklepie internetowym produktów. Dzielenie transakcji na dostawę towarów (książek) oraz usługę kurierską (pocztową) i opodatkowanie ich w różny sposób miałoby sztuczny charakter.

Koszt przesyłki będący kosztem dodatkowym dostawy, jest nierozerwalnie związany ze świadczeniem głównym jakim jest sprzedaż książek i w efekcie kształtuje ostateczną kwotę należności od nabywcy.


Skoro kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika sprzedażą, to koszty wysyłki towarów winny wchodzić w podstawę opodatkowania z tytułu dostawy książek.

Koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży książek, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, ale i powinny być opodatkowane według stawki właściwej dla będących przedmiotem dostawy książek.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Wskazując na treść art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Ponadto art. 29a ust. 6 pkt 2 Ustawy o VAT stanowi wprost, że podstawa opodatkowania obejmuje m.in. koszty dodatkowe takie jak transport.

Stwierdzić należy, iż koszty wysyłki doliczane w odrębnej pozycji faktury do ceny sprzedawanych przez Wnioskodawczynię towarów w opisanym stanie faktycznym stanowią część składową kwoty należnej z tytułu dostawy towarów.

Wysyłka towarów nie stanowi samodzielnej usługi, lecz jest elementem składowym świadczenia kompleksowego jakim jest dostawa towarów. Konsekwentnie koszty wysyłki powinny być opodatkowane według stawki VAT właściwej dla dostarczanych daną przesyłką towarów. Powyższy pogląd wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji podatkowej z 1 lutego 2012 r. nr IBPP2/443-1202/11/ASz bądź Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji podatkowej z 29 lipca 2013 r., nr IPPP2/443-396/13-4/JW.

Fakt wyszczególnienia kosztu wysyłki w oddzielnej pozycji na fakturze nie wpływa na zmianę stanu faktycznego, jakim jest powiązanie usługi wysyłki ze sprzedażą konkretnej książki, zapewnia natomiast przejrzystość rozliczeń z klientem. Słuszność powyższego poglądu potwierdza między innymi interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-46/11-4/AW. Niezależnie więc od sposobu zapisu na fakturze tj. jedna pozycja „książka z wysyłką” lub „książka i wysyłka” w dwóch oddzielnych pozycjach, wysyłka zawsze stanowi element świadczenia głównego, jakim jest sprzedaż książki.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, iż umiejscowienie na fakturze odrębnej pozycji z wyszczególnieniem kosztów transportu nie ma decydującego znaczenia przy zastosowaniu stawki właściwej dla świadczenia zasadniczego i nie powinno wpływać na prawidłowe rozliczenia z nabywcą. Wyszczególniony w odrębnej pozycji faktury koszt przesyłki powinien być opodatkowany według stawki właściwej dla świadczenia głównego, tj. wg stawki właściwej dla dostarczanych towarów (książek).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest wydawnictwem wydającym fachowe publikacje z zakresu prawa, podatków, ekonomii oraz literatury obcojęzycznej (dalej jako „książki”). Spółka oprócz sprzedaży książek w księgarniach i innych placówkach, prowadzi sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Spółka dokonuje m.in. sprzedaży wydawanych książek opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 23% (dla książek i innych publikacji nieoznaczonych numerem ISBN), książek opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 5% lub 8% (oznaczonych stosowanymi symbolami ISBN). Dokonując zakupu książki w sklepie internetowym Spółki, Nabywca akceptuje obowiązujący regulamin internetowej sprzedaży. Zgodnie z tym regulaminem, ceny sprzedawanych produktów zasadniczo nie uwzględniają kosztów przesyłki. Jednakże koszt dostawy uzależniony jest od wartości zamówienia. Jeśli wartość zamówienia nie przekracza określonej w regulaminie sumy, koszt przesyłki wynosi określoną w regulaminie kwotę brutto. Zamówienia powyżej określonej w regulaminie wartości zamówienia wysyłane są na koszt Wydawnictwa, kurierem lub Pocztą Polską (w zależności od wyboru klienta). Klient dokonując zamówienia oprócz produktów wybiera sposób dostawy kurierem lub za pośrednictwem operatora publicznego, tj. Poczty Polskiej. Klienci mogą także wybrać opcję tzw. samodzielnego odbioru produktów w punkcie, który mieści się w Warszawie. W takim przypadku do ceny sprzedawanych książek nie dolicza się kosztu wysyłki. Spółka, aby zachęcić klientów do dokonania zakupu określonych książek organizuje także różnego rodzaju akcje marketingowe, w których w ramach promocji dla klientów oferuje m.in. bezpłatną wysyłkę książek. Za zakupione książki Wnioskodawczyni zawsze wystawia fakturę i wysyła ją klientowi jedną przesyłką wraz z dostarczanymi książkami. Na załączonej fakturze Spółka, co do zasady wyszczególnia w odrębnej pozycji koszty wysyłki. Tylko w przypadkach, gdy wartość zamówienia przekracza określoną w regulaminie kwotę, lub dostawa jest objęta szczególną promocją, lub gdy klient wybrał opcję samodzielnego odbioru zakupionych towarów dodatkowy koszt przesyłki nie jest wyszczególniony na fakturze. Zapłata za dostawy realizowane poprzez sklep internetowy dokonywana jest w formie wpłaty na konto (np. przelew, płatności online) lub „za pobraniem” (zapłata przy odbiorze przesyłki).

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy w świetle przedstawionych okoliczności sprawy świadczenie na rzecz klientów w postaci wysyłki zamówionych w sklepie internetowym towarów stanowią odrębną od dostawy towarów usługę, czy też wchodzą w skład świadczenia kompleksowego jakim jest dostawa zamówionych w sklepie internetowym produktów, a w konsekwencji prawidłowe będzie stosowanie przez Spółkę od 1 stycznia 2014 r. dla świadczenia w postaci wysyłki towarów zróżnicowanych stawek VAT (tj. 5%, 8% lub 23%) właściwych dla towaru podstawowego, jakim jest książka, w przypadku gdy koszt wysyłki będzie wyszczególniony na fakturze w odrębnej pozycji.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie zaś z art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f :

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…).


W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy został uchylony przez art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), z kolei art. 1 pkt 24 ww. ustawy wprowadza do obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług art. 29a.

Art. 29a ust. 1 ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W tym miejscu należy odwołać się do kwestii świadczeń złożonych zdefiniowanych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).


Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym TSUE stwierdził, że w celu ustalenia dla potrzeb VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu art. 2(1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Jednocześnie TSUE stwierdził, że pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Podobnie TSUE wypowiedział się w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, gdzie stwierdził, że „jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.

Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast, czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element czynności kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej czynności głównej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną czynność kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.

Poza powołanym wyżej orzeczeniem tut. Organ zwraca również uwagę na treść wyroku TSUE z dnia 6 lipca 2006 r. w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd przeciwko Commissioners of Customs & Exicise, w którym TSUE orzekł, że okoliczność, że określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty przez ustawodawstwo danego państwa członkowskiego zwolnieniem dającym prawo zwrotu zapłaconego podatku (zgodnie z art. 28 ust. 2 lit. a) VI Dyrektywy) oraz z drugiej strony towary wyłączone przez to ustawodawstwo z zakresu zastosowania zwolnienia, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dane państwo członkowskie pobierało podatek VAT od dostawy towarów wyłączonych według stawki zwykłej. Z orzeczenia tego wynika, że zasadą jest, że jedna dostawa towarów podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest - w wyjątkowych przypadkach - również oddzielenie opodatkowania określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Zatem w przypadku, gdy określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar objęty preferencyjną stawką podatku oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, dopuszczalne jest aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej. Jednak należy wskazać, że powyższe orzeczenie TSUE znajdzie zastosowanie jedynie w wyjątkowych przypadkach, w ramach których nie będą zachodzić okoliczności pozwalające na stwierdzenie, że dostawa obejmuje jednolite świadczenie, składające się z kilku czynności, lecz tworzących w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Na podstawie ww. tez wypracowanych przez TSUE, w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę, za kompleksowe świadczenie - którego rozdzielenie na poszczególne elementy byłoby nieuzasadnione i sztuczne - należy uznać dostawę towarów (książek) przez Internet wraz z usługą przesyłania tego towaru.

Zatem należy zgodzić ze Spółką, że koszt przesyłki będący kosztem dodatkowym dostawy towarów, jest nierozerwalnie związany ze świadczeniem głównym jakim jest sprzedaż książki. Jak słusznie zauważyła Strona, celem nabywcy nie jest nabycie usługi przesyłki lecz nabycie towaru w postaci książki. Wobec tego dzielenie omawianej transakcji na poszczególne elementy, tj. na dostawę książki oraz usługę przesłania tej książki, miałoby sztuczny charakter.

W związku z tym w omawianej sprawie należy wskazać, że koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów (książek) nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Koszty dodatkowe, w tym przypadku, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, że koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, powinny zwiększać podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podstawowej właściwej dla sprzedaży towarów - książek. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

W świetle powyższych okoliczności należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów (książek) zwiększają podstawę opodatkowania z tytułu ich dostawy, zatem powinny być opodatkowane według stawki podatku właściwej dla realizowanej sprzedaży książek (tj. w tym przypadku stawki podatku VAT w wysokości 5 %, 8%, bądź 23%).

Zatem w sytuacji, gdy koszt wysyłki książki będzie wyszczególniony przez Spółkę na fakturze w odrębnej pozycji to winien być opodatkowany według stawki podatku VAT właściwej dla dostawy towaru głównego tj. książki. Natomiast, w przypadku gdy na jednej fakturze będzie kilka pozycji opodatkowanych różnymi stawkami wówczas koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.


Wobec tego, stanowisko Spółki w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości stosowania stawki podatku w wysokości 5 %, 8%, bądź 23% dla sprzedaży książek, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj