Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-944/13-3/KS
z 4 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustalenia kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.


W wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Izba (zwana dalej jako Izba” lub „A.”) jest organizacją samorządu gospodarczego. Działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (j.t. w Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 710) oraz Statutu. A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Zgodnie ze Statutem celem A. jest wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych i handlowych między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec oraz ochrona i reprezentowanie polskich interesów gospodarczych w Niemczech i niemieckich interesów gospodarczych w Polsce.


Cele statutowe Izba realizuje poprzez:


  1. ochronę i reprezentowanie interesów gospodarczych swoich Członków wobec polskich i niemieckich jednostek rządowych, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji i instytucji;
  2. nawiązywanie, podtrzymywanie i rozwijanie stosunków handlowych między podmiotami gospodarczymi obydwu krajów, pośredniczenie w stosunkach handlowych;
  3. zbieranie i rozpowszechnianie informacji na temat sytuacji gospodarczej w Polsce i w Niemczech, m.in. informacji o stanie i rozwoju zagadnień polityki gospodarczej i handlowej, poprzez wydawanie pism okólnych, sprawozdań rocznych, biuletynów informacyjnych i innych publikacji;
  4. świadczenie usług wspierających podmioty gospodarcze w wejściu na rynek danego kraju lub też w wykonywaniu bieżącej działalności gospodarczej;
  5. zbieranie i zestawianie materiałów i informacji na temat możliwości zbytu, zaopatrzenia i inwestowania w obydwu krajach;
  6. organizowanie konferencji prasowych, seminariów informacyjnych, sympozjów, konferencji, dyskusji, targów i innych imprez oraz udział w tego typu wydarzeniach;
  7. organizowanie i wspieranie inicjatyw na rzecz kształcenia, w tym szkoleń i kursów zawodowych, oraz uczestnictwo w nich;
  8. pośredniczenie w rozstrzyganiu sporów między podmiotami uczestniczącymi w bilateralnych kontaktach gospodarczych, w tym poprzez utworzenie i prowadzenie Sądu Arbitrażowego;
  9. wystawianie świadectw, certyfikatów i zaświadczeń;
  10. podejmowanie każdej innej, dopuszczalnej prawnie działalności, służącej celom statutowym.

Działalność Izby można podzielić na dwie grupy: komercyjną działalność usługową oraz pozostałą działalność statutową.


Działalność komercyjna służy potrzebom konkretnych osób, będących jak i niebędących członkami Izby i ma ze swej natury odpłatny, usługowy charakter.


Przykładem odpłatnej działalności komercyjnej są następujące rodzaje działalności:


  1. świadczenie usług w zakresie informacji i doradztwa ekonomicznego, w szczególności poprzez sporządzanie opinii, analiz rynku i sprawozdań,
  2. szkolenie i doskonalenie zawodowe,
  3. organizowanie odpłatnych seminariów informacyjnych, konferencji, spotkań,
  4. pośredniczenie w rozstrzyganiu sporów poprzez sąd arbitrażowy działający przy Izbie,
  5. reklama i promocja firm członkowskich,
  6. sprzedaż publikacji,
  7. poszukiwanie personelu dla firm zrzeszonych,
  8. świadczenie innych usług, w tym świadczenie usług księgowych.

Podstawowe źródła przychodów (finansowania działalności) Izby stanowią:


  1. wynagrodzenia za świadczone usługi oraz za sprzedaż publikacji - podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych,
  2. składki członkowskie otrzymywane zgodnie ze statutem Izby,
  3. dotacje podmiotowo-celowe otrzymane od rządu niemieckiego, mające charakter bezzwrotnej pomocy na ogólną działalność Izby podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23,
  4. inne dotacje otrzymane od rządu niemieckiego w celu realizacji konkretnych projektów, mające charakter bezzwrotnej pomocy - podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, dla których A. posiada, w celu prawidłowej ewidencji i wyodrębnienia, wydzielone konto bankowe oraz księgowe,
  5. środki pieniężne otrzymane od rządu niemieckiego oraz innych instytucji, w celu realizacji konkretnych projektów niemające charakteru bezzwrotnej pomocy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z prowadzoną działalnością A. ponosi wydatki, które, na podstawie prowadzonej ewidencji, przyporządkowane są do przychodów związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz do przychodów zwolnionych od podatku, ale także wydatki dotyczące zarówno czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych, których nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do przychodów opodatkowanych albo zwolnionych od podatku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku, jeżeli Izba osiąga przychody ze źródeł, z których przychód podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych (dalej w skrócie CIT) oraz z innych źródeł wolnych od CIT i nie jest w stanie wyodrębnić wydatków, które wiążą się z każdą z tych grup przychodów, to wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów może ustalić na podstawie relacji, w jakiej pozostają przychody podlegające opodatkowaniu do ogólnej kwoty przychodów, zgodnie z wyliczeniem przedstawionym poniżej w punkcie stanowisko wnioskodawcy?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko A., zgodnie z którym jej dochody uzyskiwane z innych źródeł niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, w części przeznaczonej i - bez względu na termin - wydatkowanej na jej cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT?

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie dotyczące pytania oznaczonego numerem 2. W zakresie pytania nr 1 sprawa została rozpatrzona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Izby z tytułu składek członkowskich jako takie nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego, ale zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, w danym roku podatkowym Izba może skorzystać ze zwolnienia w przypadku przeznaczenia całości lub części uzyskanego w roku podatkowym dochodu w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy CIT (tj. nadwyżki sumy przychodów, w tym z tytułu składek członkowskich nad kosztami ich uzyskania), wykazanego w zeznaniu CIT-8 na cele statutowe, czyli na cele wyraźnie określone w jej statucie jeśli środki te nie zostaną przeznaczone na działalność gospodarczą.

Wolny od podatku jest zatem dochód, niezależnie od źródeł jego pochodzenia, oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a, w tym z działalności gospodarczej, jeżeli zostanie on przeznaczony (bez względu na termin) i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową, tj. na działalność określoną w statucie A..


Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2011 r., o sygnaturze nr IPPB5/423-454/11-2/TO, wydana w odniesieniu do sytuacji innej izby gospodarczej, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Stwierdził on, że kwota odpowiadająca kwocie dochodu (uzyskanego z innych źródeł niż źródła wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT) wykazanego przez pytającą izbę gospodarczą w deklaracji CIT-8 za dany rok podatkowy, która zostanie przez nią przeznaczona i - bez względu na termin - wydatkowana na jej cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej, korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT. Kwota dochodów zwolnionych z opodatkowania, która korzystać będzie z ww. zwolnienia, powinna być rokrocznie wykazywana przez izbę w informacji CIT-8/O.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 710). Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, izby gospodarcze oraz ich jednostki organizacyjne podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Izby gospodarcze oraz ich jednostki organizacyjne uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 8 ust. 2).

Izby gospodarcze są więc podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.). Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 tej ustawy, jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji podlegają one ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że przedmiotem opodatkowania jest – co do zasady – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy). Dochód ten stanowi natomiast osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2).


Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:


  1. przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy
  2. środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą,
  3. podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych omawianym przepisie.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:


  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

    1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Izby, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową.


Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działalność Izby można podzielić na dwie grupy: komercyjną działalność usługową oraz pozostałą działalność statutową.


Zgodnie ze Statutem celem Izby jest wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych i handlowych między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec oraz ochrona i reprezentowanie polskich interesów gospodarczych w Niemczech i niemieckich interesów gospodarczych w Polsce.


Z kolei działalność komercyjna służy potrzebom konkretnych osób, będących jak i niebędących członkami Izby i ma ze swej natury odpłatny, usługowy charakter.


Przykładem odpłatnej działalności komercyjnej są następujące rodzaje działalności:


  1. świadczenie usług w zakresie informacji i doradztwa ekonomicznego, w szczególności poprzez sporządzanie opinii, analiz rynku i sprawozdań,
  2. szkolenie i doskonalenie zawodowe,
  3. organizowanie odpłatnych seminariów informacyjnych, konferencji, spotkań,
  4. pośredniczenie w rozstrzyganiu sporów poprzez sąd arbitrażowy działający przy Izbie,
  5. reklama i promocja firm członkowskich,
  6. sprzedaż publikacji,
  7. poszukiwanie personelu dla firm zrzeszonych,
  8. świadczenie innych usług, w tym świadczenie usług księgowych.

Podstawowe źródła przychodów (finansowania działalności) Izby stanowią:


  1. wynagrodzenia za świadczone usługi oraz za sprzedaż publikacji - podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych,
  2. składki członkowskie otrzymywane zgodnie ze statutem Izby,
  3. dotacje podmiotowo-celowe otrzymane od rządu niemieckiego, mające charakter bezzwrotnej pomocy na ogólną działalność Izby podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23,
  4. inne dotacje otrzymane od rządu niemieckiego w celu realizacji konkretnych projektów, mające charakter bezzwrotnej pomocy - podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, dla których A. posiada, w celu prawidłowej ewidencji i wyodrębnienia, wydzielone konto bankowe oraz księgowe,
  5. środki pieniężne otrzymane od rządu niemieckiego oraz innych instytucji, w celu realizacji konkretnych projektów niemające charakteru bezzwrotnej pomocy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powołane przepisy prawa podatkowego do opisanego zdarzenie przyszłego stwierdzić należy, że dochody Izby, uzyskiwane z innych źródeł niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy CIT, przeznaczone na realizację niegospodarczych celów statutowych (tj. nieposiadających zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Należy zauważyć, że dochody Izby w części przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Izby, w świetle którego korzysta ona ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż dochody uzyskane z innych źródeł niż wskazane w art. 17 ust. 1a ustawy w całości przeznacza na działalność statutową Izby – uznać należy za prawidłowe.


Końcowo należy podkreślić, że zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. lb, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem zapytań Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku Wnioskodawcy (odnośnie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych składek członkowskich), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj