Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1159/13-2/LK
z 13 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług budowlanych, rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania zaliczki oraz właściwego ich rozliczenia w deklaracji podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług budowlanych, rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania zaliczki oraz właściwego ich rozliczenia w deklaracji podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, zwana dalej „Wnioskodawca” lub „S.” jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w branży ogólnobudowlanej od projektowania po wykonawstwo na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 30.11.2009 r. Miejscem wykonywania działalności mieści w W.. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest wg PKD 2007, zgodnie z zaświadczeniem o numerze indentyfikacyjnym REGON „Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków”. Usługi te, zgodnie z obowiązującą obecnie klasyfikacją statyczną PKWiU z 2008 r. przynależą do grupy 41 „Budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków”. Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie prawidłowości zastosowania zwolnienia z podatku VAT w odniesieniu do świadczonych usług przez Wnioskodawcę poza granicami kraju przy otrzymywaniu przedpłaty na poczet przyszłych prac i rozliczeniu otrzymanej przedpłaty przez okres wykonywania usług poza granicami kraju. Usługi objęte wnioskiem, wykonywane będą w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Poniżej opis stanu przyszłego:


  1. Umowa – Zakres. Usługi wykonywane poza granicami kraju na terytorium Republiki Białorusi związane z zaprojektowaniem i wykonaniem na rzecz Zamawiającego, będącego podmiotem publicznym gospodarczym Republiki Białorusi prac na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą, a wyżej opisanym podmiotem w zakresie przestawionym w umowie pomiędzy stronami. Przez usługę rozumie się kompleksowe wykonanie obiektu „pod klucz” poprzez zaprojektowanie i wybudowanie, uruchomienie i przekazanie Zamawiającemu na terytorium Republiki Białorusi.
  2. Umowa - Czas. Usługi opisane w pkt 1 powyżej wykonywane będą 30 miesięcy od dnia wpłynięcia zaliczki na poczet prac objętych umową pomiędzy stronami.
  3. Umowa - Finansowanie Umowy. Usługi opisane w pkt 1 powyżej zostaną przepłacone zgodnie z umową zawartą pomiędzy stronami. Umowa pomiędzy stronami wejdzie w życie w dniu dokonania zaliczki przez Zamawiającego białoruskiego na poczet przyszłych prac. Zaliczka na poczet przyszłych prac wynosić będzie 15% wartości netto Umowy pomiędzy stronami. Wnioskodawca na poczet otrzymanych funduszy wystawi Zamawiającemu białoruskiemu fakturę zaliczkową. Pozostałe prace budowlane fakturowane będą po wykonaniu usług w okresie miesięcznym na podstawie zaawansowania prac.
  4. Umowa - Rozliczenie zaliczki. Zaliczka otrzymana przez Wnioskodawcę opisana w pkt 3 powyżej na poczet przyszłych usług, które ma wykonać Wnioskodawca na rzecz Zamawiającego białoruskiego ma zostać rozliczona przez okres trwania umowy tj. 30 miesięcy. Rozliczenie zaliczki nastąpi proporcjonalne z każdej faktury za wykonane prace przez Wnioskodawcę poprzez potrącenie w wysokości 15% wartości wykonanych prac w danym okresie rozliczeniowym w okresie od pierwszej do ostatniej swojej faktury wystawianej przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego białoruskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na terenie Republiki Białorusi przedstawione szczegółowo w punktach od 1 do 3 nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce w związku z wykonaniem tych Usług na teranie Republiki Białoruś tj. faktury zaliczkowe VAT, faktury VAT i przeniesiony jest obowiązek podatkowy na nabywcę zgodnie z art. 28b (miejsce świadczenia usług na rzecz podatnika) czy art. 28e (miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomością) ustawy o VAT?
  2. Czy otrzymując zaliczkę na wykonanie usługi przez Wnioskodawcę przedstawione szczegółowo w punktach od 1 do 4 obowiązek podatkowy rozpoczyna się w miesiącu rzeczywistego wykonania prac tj. wykazanie zaliczki w deklaracjach podatkowych VAT za miesiąc w którym rzeczywiście wykowane zostaną prace w wysokości zgodnej z zapisami Umownymi w wysokości 15% wartości wykonanych prac w danym okresie rozliczeniowym, czy wykazanie zaliczki w deklaracji podatkowej VAT w miesiącu otrzymania zaliczki, a jej rozliczenie finansowe zgodnie z zapisami Umownymi?

Wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska odrębnie dla każdego pytania, tak by uniknąć wątpliwości przy praktycznym zastosowaniu się do otrzymanej interpretacji podatkowej w momencie fakturowania i rozliczania faktur zaliczkowych.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1. Usługa świadczona jest na rzecz kontrahenta (Zamawiającego z Republiki Białorusi) spoza kraju i spoza Unii Europejskiej zgodnie z artykułem 28e ustawy o VAT i obowiązek podatkowy powstaje w miejscu położenia nieruchomości. Dla Wnioskodawcy będzie to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT.


Ad. 2. Usługa świadczona jest na rzecz kontrahenta (Zamawiającego z Republiki Białorusi) spoza kraju i spoza Unii Europejskiej zgodnie z artykułem 28e ustawy o VAT i obowiązek podatkowy powstaje w miesiącu otrzymania zaliczki. Dla Wnioskodawcy będzie to czynność nie podlegająca opodatkowaniu VAT. Faktura zaliczkowa Wnioskodawcy rozliczona być winna zgodnie z zapisami umowy wiążącej strony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ad. 1.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie charakteru danej czynności a co za tym idzie, miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W myśl art. 28b ust. 2, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Zatem, w przypadku usług wymienionych w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, podmiotem zobowiązanym do ich rozliczenia jest usługobiorca.


Jednakże, od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, zasady ustalania miejsca świadczonych usług, z uwagi na ich charakter, w tym m.in. dla usług związanych z nieruchomościami.


Zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.


Podkreślenia wymaga, że katalog usług, które należy traktować jako „związane z nieruchomością” jest otwarty, zatem nie ogranicza się do przykładowych usług wymienionych w art. 28e ustawy. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Do zakresu tych usług należy przede wszystkim zaliczyć usługi stricte dotyczące prac wykonywanych na nieruchomościach, jakimi niewątpliwie są usługi budowlane.

Wskazać też trzeba, że powiązanie usług związanych z nieruchomością z lokalizacją samej nieruchomości jest jak najbardziej uzasadnione, bowiem dane usługi są konsumowane (wykorzystywane) właśnie w miejscu położenia nieruchomości.


Z powyższego wynika, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego, dla jakiego podmiotu są wykonywane oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług sklasyfikowanych zgodnie z obowiązującą obecnie klasyfikacją statyczną PKWiU z 2008 r. przynależą do grupy 41 „Budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków”. Usługi wykonywane są poza granicami kraju tj. na terytorium Republiki Białorusi. Usługi są związane z zaprojektowaniem i wykonaniem na rzecz Zamawiającego, będącego podmiotem publicznym gospodarczym Republiki Białorusi prac na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą, a wyżej opisanym podmiotem w zakresie przestawionym w umowie pomiędzy stronami. Przez usługę rozumie się kompleksowe wykonanie obiektu „pod klucz” poprzez zaprojektowanie i wybudowanie, uruchomienie i przekazanie Zamawiającemu na terytorium Republiki Białorusi.

Zatem, stosownie do przepisu art. 28e ustawy, miejscem opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług budowlanych związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia tych nieruchomości, tj. terytorium Białorusi. Tym samym, w świetle powołanych wyżej przepisów, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług jest prawidłowe.


Ad. 2.


Stosownie do art. 109 ust. 3a ustawy podatnicy świadczący usługi, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju, są obowiązani w prowadzonej ewidencji podać nazwę usługi, wartość usługi bez podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, uwzględniając moment powstania obowiązku podatkowego określany dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 19a i 19b.

Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie, z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.


W tym miejscu zauważyć trzeba, że w ust. 5 ww. art. 19a ustawy, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla niektórych usług.


I tak zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu — z chwilą upływu terminu płatności.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 106i ust. 3 pkt 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usług - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a.


Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca świadczy usługi budowlane na terytorium Białorusi. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostaną przepłacone zgodnie z umową zawartą pomiędzy stronami. Umowa pomiędzy stronami wejdzie w życie w dniu dokonania zaliczki przez Zamawiającego białoruskiego na poczet przyszłych prac. Zaliczka na poczet przyszłych prac wynosić będzie 15% wartości netto Umowy pomiędzy stronami. Wnioskodawca na poczet otrzymanych funduszy wystawi Zamawiającemu białoruskiemu fakturę zaliczkową. Pozostałe prace budowlane fakturowane będą po wykonaniu usług w okresie miesięcznym na podstawie zaawansowania prac.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą właściwego rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania zaliczki i sposobu jej rozliczenia w deklaracji podatkowej.


Mając na uwadze brzmienie powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług budowlanych obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, z chwilą wystawienia faktury, a w przypadku, otrzymania przed wykonaniem usługi całości lub części zapłaty obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem w przypadku otrzymania zaliczki obowiązek podatkowy powstanie bowiem z chwilą otrzymania tej zaliczki. Faktura dokumentująca zaliczkę powinna być wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym ją otrzymano.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.


Co do zasady obowiązek składania deklaracji dotyczy przede wszystkim podatników, którzy są nimi z racji prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której wykonują czynności opodatkowane. W ramach tej deklaracji podatnik ujmuje podatek należny wynikający ze wszystkich rodzajów czynności opodatkowanych.


Minister Finansów, na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy, określił w drodze rozporządzenia z dnia 18 marca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 394), szczegółowe informacje dotyczące ww. deklaracji podatkowych i ich prawidłowego wypełniania.

Zgodnie z objaśnieniem do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D), stanowiącym załącznik nr 4 do ww., rozporządzenia w poz. 11 deklaracji wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.


Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów stwierdzić należy, iż ww. usługi, które Spółka będzie wykonywać, są usługami, dla których miejsce świadczenia zgodnie z art. 28e ustawy znajduje się w miejscu położenia nieruchomości w tym przypadku Białoruś. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług powstaje z chwilą wystawienia faktury, natomiast w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę zaliczki obowiązek ten powstaje w chwili jej otrzymania. Tym samym usługi te w sytuacji, gdy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy należy wykazać w deklaracji VAT – 7 w poz. 11 za miesiąc, w którym otrzymano zaliczkę.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia obowiązku podatkowego w związku z otrzymaną zaliczką należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj