Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1277/13-5/AM
z 14 marca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) uzupełnionego pismem z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie IPPB1/415-1277/13-2/AM z dnia 19 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu usług agroturystycznych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 grudnia 2013 r. został złowniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu usług agroturystycznych.
żony ww.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca zamierza wraz ze wspólnikiem nabyć na zasadach współwłasności (każdy po 50%) nieruchomość rolną o łącznej powierzchni 9,32 ha (powierzchnia pod uprawy rolne wynosi 8,71 ha), na którym znajduje się siedlisko (budynek wielorodzinny). W budynku tym znajduje się 10 niezależnych pokoi. Jest to nieruchomość rolna, zlokalizowana na terenach wiejskich, na której jest prowadzona działalność rolna, która będzie przez wspólników kontynuowana. Wnioskodawca i jego wspólnik zamierzają prowadzić działalność rolną każdy na swojej części w/w nieruchomości oraz korzystać z przypadającej na każdego z nich części budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych. Wnioskodawca dowiedział się, że taka działalność rolna po zarejestrowaniu się w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako producent rolny podlega zgłoszeniu do ARiMR o unijne dopłaty bezpośrednie. Ponadto z informacji uzyskanych w Agencji wynika, że Wnioskodawca wraz ze wspólnikiem nie muszą dzielić nabytej na zasadach współwłasności nieruchomości rolnej, gdyż wystarczy, by tylko jeden z nich zarejestrował się jako producent rolny, a na wniosku będzie podpis współwłaściciela potwierdzający zgodę na wspólne występowanie o dotacje bezpośrednie.
Pismem z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 2 marca 2014 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wskazując, że:
- na w/w nieruchomości rolnej obie rodziny (niezależnie) planują prowadzić (poza działalnością rolna) działalność związaną z wynajmem turystom pokoi gościnnych (wraz z wyżywieniem). W określonym wyżej budynku wielorodzinnym można jednoznacznie wyodrębnić każdy pokój, zatem każdy współwłaściciel będzie dysponował konkretnym pomieszczeniem (np. poprzez ponumerowanie każdego pokoju). Taki podział (możliwość dysponowania konkretnym pokojem) — będzie jednoznacznie określony na podstawie pisemnej, wewnętrznej umowy pomiędzy wspólnikami. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że nie jest możliwe takie rozdzielenie budynku wielorodzinnego i utworzenie niezależnych mieszkań ze względów technicznych. Wynika to z faktu wspólnego wejścia do budynku oraz wspólnej klatki schodowej prowadzącej do tych pokoi na piętrze.
Jednocześnie Wnioskodawca w ww. piśmie uzupełniającym przeformułował pytania, o które wnosił organ w wezwaniu.
Ponadto w piśmie z dnia 14.03.2014 r. Wnioskodawca wskazał, że zakupione grunty rolne będą stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy we współwłasności nieruchomości rolnej można na podstawie pisemnej, wewnętrznej Umowy pomiędzy wspólnikami tak podzielić budynek wielorodzinny, aby osobno każda rodzina dysponowała ustaloną częścią budynku (konkretne 5 pokoi). I czy taka umowa jest w świetle przepisów podatkowych wystarczająca i wiążąca obie strony pod względem skutków z niej wynikających?
- Czy poprzez podział na podstawie pisemnej, wewnętrznej umowy pomiędzy wspólnikami Wnioskodawca może wynajmując turystom 5 pokoi gościnnych (wraz z wyżywieniem) korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego z art. 21 ust. 1 punkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Niniejsza interpretacja dotyczy odpowiedzi na pytanie oznaczone Nr 2. Wniosek w zakresie pytania 1 zostanie rozpatrzone odrębnym rozstrzygnięciem.
AD. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, może on przy wynajmowaniu 5 konkretnych pokoi gościnnych prowadząc działalność rolniczą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 punkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.
Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest, więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:
- najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
- budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
- przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,
- liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.
Ponadto ww. przepis stanowi, że jeżeli spełnione są powyższe warunki, również dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, którym wynajęto pokoje, nie podlegają opodatkowaniu.
Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest to, ażeby budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone były na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym.
W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków, jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodu z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2011 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.
Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
- użytki rolne,
- grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
- grunty zabudowane i zurbanizowane,
- użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
- nieużytki, oznaczone symbolem - N,
- grunty pod wodami,
- tereny różne oznaczone symbolem - Tr.
Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:
- grunty orne, oznaczone symbolem - R,
- sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
- łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
- pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
- grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
- grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
- rowy, oznaczone symbolem - W.
Należy podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.
Ustawodawca jednoznacznie, zatem określił warunki skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze uwarunkowania wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że w przypadku wspólników posiadających prawo do współużytkowania budynku mieszkalnego, znajdującego się w gospodarstwie rolnym położonym na terenach wiejskich, zwolnienie wymienione w tym przepisie znajdzie zastosowanie tylko wtedy, gdy łączna liczba pokoi wynajmowanych w tym budynku mieszkalnym nie przekracza pięciu.
W niniejszej sprawie taka przesłanka nie zachodzi, bowiem – jak wskazano we wniosku – łącznie wynajmowanych będzie 10 pokoi. Nie zostanie, więc spełniony jeden z warunków określonych w analizowanym przepisie.
W takim, zatem przypadku przychody osiągane przez Wnioskodawcę z wynajmu pokoi oraz wyżywienia osób wynajmujących pokoje nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.