Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-205/14/MS
z 26 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 lutego 2014 r.), uzupełnionym 6 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia prawa wieczystego użytkowania, przeznaczonego na odbudowę obiektu zabytkowego, w części wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia prawa wieczystego użytkowania, przeznaczonego na odbudowę obiektu zabytkowego, w części wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 24 kwietnia 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-205/14/MS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 6 maja 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ujęte w uzupełnieniu wniosku z 30 kwietnia 2014 r.):

Wnioskodawca – Oddział P. zbył prawo wieczystego użytkowania działki budowlanej w 2010 r. Uzyskane środki Zarząd Oddziału, uchwałą z 29 kwietnia 2010 r., postanowił przeznaczyć na dokończenie odbudowy budynku „X”, który uległ poważnemu zniszczeniu podczas pożaru w 1992 r.

Budynek jest własnością Wnioskodawcy i został wpisany do Rejestru Zabytków w 1988 r. jako obiekt należący do pierwszych przykładów zastosowania stylu ... w architekturze murowanej. Budynek został wzniesiony w 1903 r., posiada bogatą historię związaną z rozwojem turystyki. Od samego początku w omawianym budynku swoją siedzibę miało ... Towarzystwo, Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe oraz Przewodnicy. Budynek zawsze był miejscem spotkań o charakterze kulturalnym - odbywały się odczyty, koncerty, wieczory teatralne.

Wnioskodawca chciałby przywrócić funkcję tego budynku, zgodną z realizacją celów i działań zawartych w Statucie - Rozdział II art. 7, 8 i 9: w zakresie kultury fizycznej, kultury oświaty i ochrony środowiska, a mianowicie:

  • prowadzenie kursów przewodników,
  • szkolenie przewodników na wyższe klasy,
  • organizowanie rajdów turystycznych dla młodzieży szkolnej,
  • znakowanie i konserwacja szlaków turystycznych,
  • współpraca w zakresie szlaków transgranicznych pomiędzy Polską a Słowacją,
  • organizowanie spotkań młodzieży szkolnej polskiej i słowackiej w celach integracyjnych oraz organizowanie wspólnych rajdów turystycznych,
  • utworzenie w budynku Centrum ...,
  • organizowanie spotkań i prelekcji o tematyce górskiej dla członków P. i pozostałej społeczności,
  • prowadzenie i udostępnianie biblioteki o tematyce górskiej dla przewodników, członków Towarzystwa i młodzieży szkolnej zainteresowanych tematyką górską,
  • działalność klubów turystyki kwalifikowanej, np. speleolodzy, narciarstwo skitouringowe.

Do zrealizowania wyżej wymienionych celów niezbędnym jest odbudowa budynku, która pozwoli udostępnić pomieszczenia dla prac poszczególnych komisji, kół i klubów, przewodników działających przy Oddziale. Po dokonaniu formalnego zbycia wieczystego użytkowania działki w 2010 r., Oddział podjął starania dot. przygotowania dokumentacji budowlanej odbudowy budynku „X”. Zgodnie z procedurą przetargową wyłoniony został wykonawca, który przeprowadził generalny remont budynku zgodnie z dokumentacją oraz zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Państwowej Straży Pożarnej.

W wyniku przeprowadzonego remontu – rozbudowy, dodatkowo uzyskano pomieszczenia, które w przyszłości mogą zostać przeznaczone na cele działalności gospodarczej (np. najem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nakłady poniesione na odbudowę tych pomieszczeń, sfinansowane ze środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania, podlegają opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, odwołując się do kryteriów zapisanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz spełnianiu obowiązków organizacyjnych zgodnie z zapisami statutowymi, przysługuje mu zwolnienie podatkowe, ponieważ uzyskane dochody z tych pomieszczeń w całości zostaną przeznaczone na cele statutowe organizacji Wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b updop.

W myśl art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie, bez względu na termin, wydatkowane na te cele.

Podkreślić należy, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, że zastosowanie do dochodów Wnioskodawcy zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Wnioskodawca najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Przedmiotowe zwolnienie, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest cel na jaki dochód jest przeznaczony.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zbył prawo wieczystego użytkowania działki budowlanej. Uzyskane środki Zarząd postanowił przeznaczyć na dokończenie odbudowy budynku „X”, który uległ poważnemu zniszczeniu podczas pożaru. Budynek jest własnością Wnioskodawcy i jest wpisany do Rejestru Zabytków. W wyniku przeprowadzonego remontu, budynek został rozbudowany - uzyskano dodatkowe pomieszczenia, które w przyszłości mogą zostać przeznaczone na cele działalności gospodarczej (np. na najem).

Z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) updop wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele statutowe bądź inne wskazane przez ustawodawcę w tych przepisach.

Jak podaje Wnioskodawca, część pomieszczeń wyremontowanego budynku (uzyskanych w wyniku jego rozbudowy) będzie wynajmowana, a więc budynek będzie częściowo wykorzystywany w ramach prowadzonej w zakresie najmu działalności gospodarczej. Zatem, w przypadku kiedy część odbudowanego budynku będzie przedmiotem najmu, część ta nie będzie faktycznie służyła realizacji celów statutowych Wnioskodawcy pokrywających się z celami, które wymienione są w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Jeżeli zatem Wnioskodawca osiągnięte ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania dochody przeznaczy na odbudowę budynku „X”, który zostanie w części przeznaczony na cele działalności gospodarczej, to dochód w tej części nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że dochody uzyskane z wynajmowanych pomieszczeń zostaną przeznaczone na cele działalności statutowej, bowiem w przedmiotowej sprawie dla możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop istotnym jest przeznaczenie dochodu uzyskanego ze zbycia prawa wieczystego użytkowania na cele statutowe zawarte w ww. przepisie, które jednocześnie pokrywają się z celami statutowymi Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj