Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1378/13/AP
z 18 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2014 r. oraz w dniu 17 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę lokali mieszkalnych w budynku pensjonatowym i budynkach ośrodka wypoczynkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę lokali mieszkalnych w budynku pensjonatowym i budynkach ośrodka wypoczynkowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 23.781 m2, stanowiącej działkę geodezyjną nr …, obręb … M., położonej w miejscowości R., gmina T., dla której Sąd Rejonowy w G. V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr …. Na tej nieruchomości Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję budowlaną, polegającą na wzniesieniu zespołu wypoczynkowego wraz z infrastrukturą techniczną i obsługą komunikacyjną, w skład którego wchodzić będzie m.in.:


  1. budynek pensjonatowy,
  2. 14 budynków w zabudowie bliźniaczej tworzących ośrodek wypoczynkowy (dalej także określane jako budynki wypoczynkowe lub domy typu bliźniak),
  3. dwa budynki usługowo-mieszkalne.


Ostateczną decyzją Starosty G. z dnia …., znak …, przeniesiono na Wnioskodawcę prawa i obowiązki wynikające z decyzji Starosty G. nr … z dnia … zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Wnioskodawcy pozwolenia na budowę ww. inwestycji. Stosownie do pozwolenia na budowę, budynki wchodzące w skład zespołu posiadają następującą kategorię obiektów budowlanych (na podstawie Załącznika nr 2 do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - Dz. U. Nr 243 poz. 1623 z 2010 r. ze zm.):


  1. budynek pensjonatu i budynki osiedla wypoczynkowego - kategoria XIV - budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego, jak: hotele, motele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne,
  2. budynki usługowo-mieszkalne, w tym część usługowa - kategoria XVII (budynki handlu, gastronomii i usług, jak: sklepy, centra handlowe, domy towarowe, hale targowe, restauracje, bary, kasyna, dyskoteki, warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów, myjnie samochodowe, garaże powyżej dwóch stanowisk, budynki dworcowe) i część mieszkalna -kategoria XIII (pozostałe budynki mieszkalne).


Stosownie do zatwierdzonego pozwoleniem na budowę projektu budowlanego w budynku pensjonatu znajdować się będzie 18 samodzielnych lokali pensjonatowych, 5 samodzielnych apartamentów, na parterze znajdować się będzie pomieszczenie gastronomii ogólnodostępnej i pomieszczenie fitness. Lokale na parterze mają bezpośredni dostęp do sąsiadującego terenu zielonego. Każdy z lokali pensjonatowych ma balkon/loggię lub dostęp do terenu zielonego. Na ostatniej kondygnacji zaprojektowano pięć apartamentów z antresolami. Każdy z nich ma dostęp do tarasu. Antresole dwóch z nich od strony południowej tworzą dominantę zamkniętą dachem kopertowym. Antresole pozostałych apartamentów mają strop z urządzonym tarasem. Lokale pensjonatowe, jak i apartamenty zaprojektowano w podwyższonym standardzie: wydzielono łazienkę, aneks sypialny i aneks kuchenny. Każdy z nich ma balkon/loggię. Na parterze, w części środkowej, zlokalizowano gastronomię dostępną od strony placu, a także od strony klatki schodowej. W zachodniej części budynku zlokalizowano pomieszczenie fitness, a we wschodniej części umieszczono pomieszczenie techniczne.

Ośrodek budynków wypoczynkowych tworzy 14 budynków w zabudowie bliźniaczej, każdy z 4 samodzielnymi lokalami (po 2 w jednej części domku). Każdy budynek ma 3 kondygnacje, lokale na parterze mają dostęp do zielonego ogródka. Lokale na pierwszym piętrze są dwupoziomowe, z tarasem na drugim piętrze.


Podkreślić należy, że wszystkie lokale w budynkach wypoczynkowych oraz 18 lokali pensjonatowych i 5 apartamentów w budynku pensjonatowym będą miały charakter mieszkalny, tj. umożliwiający stały pobyt ludzi i zaspokajanie ich potrzeb mieszkaniowych, a same budynki, w których będą się znajdować, będą miały charakter budynków całorocznych. Lokale też zaprojektowano zgodnie ze szczegółowymi warunkami przewidzianymi dla lokali mieszkalnych w przepisach prawa budowlanego, tj. w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w szczególności:


  1. stanowią zespół izb wydzielony trwałymi ścianami w obrębie budynku, wraz z innymi pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi (art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali; § 3 pkt 1 rozporządzenia z 2002 r.; § 3 pkt 4 rozporządzenia z 2002 r.);
  2. każdy lokal wyposażony będzie w aneks kuchenny z przewidzianym miejscem i instalacjami do montażu typowych urządzeń stosowanych w kuchniach mieszkań: lodówki, zmywarki, okapu, płyty elektrycznej i piekarnika (na rysunkach są gniazda z nazwami tych urządzeń oraz odrębny pion wentylacyjny do okapu);
  3. każdy lokal mieć będzie niezależne wejście z klatki schodowej z drzwiami typu wejściowego wyposażonymi w indywidualny zamek na klucz (żadnych zamków elektronicznych na kartę kodowaną w recepcji czy innych rozwiązań typowo hotelowych) oraz videodomofon w każdym lokalu do komunikacji m.in. z jednostką przy głównym wejściu na teren zespołu;
  4. każdy lokal mieć będzie swoją skrzynkę pocztową;
  5. każdy lokal mieć będzie wydzielone pomieszczenie sypialne;
  6. układ i powierzchnia każdego lokalu pozwalają na jego aranżację zgodnie z wymogami stałego pobytu i pomieszczą niezbędne sprzęty domowe, przewidziano miejsca do składowania (np. wnęki na szafy, miejsce i gniazdo dla pralki w łazience);
  7. każdy lokal wyposażony w instalację grzewczą zapewniającą całoroczne ogrzewanie i korzystanie z lokalu, grzejniki w każdym pomieszczeniu, z termostatami pozwalającymi na indywidualną regulację.


Powierzchnia użytkowa lokali nie przekracza 150 m2. Lokale znajdujące się w powyższych budynkach będą samodzielne. Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokali mieszkalnych znajdujących się w pensjonacie i bliźniaczych budynkach wypoczynkowych. Nie jest jednak pewne, czy zaświadczenie o samodzielności ww. lokali - jako lokali mieszkalnych w rozumieniu ustawy o własności lokali -zostanie uzyskane. Zgodnie bowiem z zapisami obowiązującego dla przedmiotowej nieruchomości miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała nr XXIII/230/08 Rady Miejskiej w T. z dnia …. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miejscowości R. od M. do granicy portu w D. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z dnia 13 października 2008 r., Nr 84 poz. 1788) teren, na którym zostanie wybudowany pensjonat (oznaczony w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego symbolem …) przeznaczony jest pod zabudowę pensjonatową z uzupełniającą funkcją mieszkaniową właściciela nieruchomości i personelu, zaś tereny pod zabudowę 14 budynków wypoczynkowych (oznaczone w miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego symbolem … i …) przeznaczone są pod usługi turystyczno-wypoczynkowe, lokalizacje hotelu lub motelu z uzupełniającą funkcją mieszkaniową właściciela nieruchomości i personelu. Tym samym Wnioskodawca przyjmuje, że lokale w przedmiotowych obiektach posiadać będą charakter samodzielnych lokali apartamentowych, pensjonatowych, wypoczynkowych o charakterze mieszkalnym, co zostanie potwierdzone w odpowiednim zaświadczeniu o ich samodzielności.

Zgodnie z pozwoleniem na budowę, wskazane budynki zostały zaklasyfikowane do działu 12 PKOB „Budynki niemieszkalne” do grupowania „Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego”.

Założeniem biznesowym Wnioskodawcy jest zrealizowanie i sprzedaż wszystkich obiektów bądź odrębnych, samodzielnych lokali znajdujących się w tych obiektach.

Sposób wykorzystania nabytych lokali przez nabywców będzie uzależniony od ich indywidualnych preferencji i nie jest on znany Wnioskodawcy. Lokale będą mogły być np. wynajmowane, służyć jako miejsce stałego zamieszkania, wykorzystywane na własny pobyt turystyczny itp.

Zgodnie z wytycznymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki mieszkalne to budynki, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W założeniu, opisane lokale będą w przeważającej części (więcej niż połowa) wykorzystywane jako baza turystyczna, co odpowiada klasyfikacji budynków w dziale 12 PKOB „Budynki niemieszkalne” do grupowania „Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego”.


W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:


  1. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, sprzedaż odrębnych, samodzielnych lokali znajdujących się w budynku pensjonatowym będzie opodatkowana obniżoną (8%) stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy?
  2. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, sprzedaż odrębnych, samodzielnych lokali znajdujących się w budynkach ośrodka wypoczynkowego (bliźniakach, budynkach osiedla wypoczynkowego) będzie opodatkowana obniżoną (8%) stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

Na podstawie art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych transakcji stawkami obniżonymi bądź zastosowanie do nich zwolnienia od podatku.

W myśl zatem art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarowi usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednakże, przepis art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Na mocy art. 41 ust. 12 powołanej ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264-wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a).


Na podstawie ust. 12b powołanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Natomiast w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Z kolei w myśl art. 2 pkt 12 powołanej ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Następnie Wnioskodawca wskazał, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 - budynki niemieszkalne.


Ponadto dział 11 PKOB obejmuje:


  • budynki mieszkalne jednorodzinne - grupa 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - grupa 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania - grupa 113.


Dział 12 PKOB natomiast obejmuje:


  • hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - grupa 121,
  • budynki biurowe - grupa 122,
  • budynki handlowo-usługowe - grupa 123,
  • budynki transportu i łączności - grupa 124,
  • budynki przemysłowe i magazynowe - grupa 125,
  • ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej-grupa 126,
  • pozostałe budynki niemieszkalne-grupa 127.


Klasa 1211 - Budynki hoteli, obejmuje z kolei m.in. hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez.

W tym miejscu Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż ustawodawca, w powołanym wyżej art. 41 ust. 12-12c przyznał prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% m.in. do dostawy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zaliczając jednocześnie do tego budownictwa lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, z uwzględnieniem limitów powierzchni użytkowej.

W celu zastosowania prawidłowej stawki podatku niezbędnym jest, zdaniem Wnioskodawcy określenie, jakie dany lokal spełnia funkcje, mieszkalne czy użytkowe. W związku z powyższym, aby dostawa przez Wnioskodawcę przedmiotowych lokali w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 korzystała z preferencyjnej stawki podatku 8%, lokale te muszą być uznane za lokale mieszkalne.

Wnioskodawca zauważył, że z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy o własności lokali. Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia (art. 2 ust. 3).

Wnioskodawca zwrócił uwagę, że definicję pojęcia „mieszkania” zawiera również § 3 pkt 9 rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z tą definicją, przez mieszkanie należy rozumieć zespół pomieszczeń mieszkalnych i pomocniczych, mający odrębne wejście, wydzielony stałymi przegrodami budowlanymi, umożliwiający stały pobyt ludzi i prowadzenie samodzielnego gospodarstwa domowego.

Pod pojęciem „pomieszczenia mieszkalnego”- zgodnie z § 3 pkt 10 wskazanego wyżej rozporządzenia - należy rozumieć pokoje w mieszkaniu, a także sypialnie i pomieszczenia do dziennego pobytu ludzi w budynku zamieszkania zbiorowego.

Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika, że lokale znajdujące się w budynkach pensjonatowych i domach typu bliźniak będą samodzielne i będą przedmiotem odrębnego obrotu. Lokale będą miały charakter mieszkalny, tj. umożliwiający stały pobyt ludzi i zaspokajanie ich potrzeb mieszkaniowych, a budynki, w których się znajdują, mają cechy całorocznych domów mieszkalnych. Lokale wypełniają również szczegółowe warunki przewidziane dla lokali mieszkalnych w przepisach prawa budowlanego, a ich powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Lokale objęte wnioskiem wypełniają, zdaniem Wnioskodawcy, warunki uznania ich za lokale mieszkalne w rozumieniu ustawy o własności lokali oraz powołanych przepisów rozporządzeń wykonawczych, niezależnie od ich klasyfikacji w zaświadczeniu o samodzielności lokali oraz późniejszego sposobu wykorzystania lokali przez nabywców/właścicieli.

Przedmiotem przyszłej dostawy będą lokale mieszkalne w budynkach zaklasyfikowanych do działu 12 PKOB - Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem dostawa przedmiotowych lokali stanowiących odrębną własność, znajdujących się w budynku pensjonatowym oraz budynkach osiedla wypoczynkowego będzie, zdaniem Wnioskodawcy, korzystać z opodatkowania preferencyjną 8% stawką podatku VAT, stosownie do art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 12a, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo Wnioskodawca wskazał, że jego stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, m.in.: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 czerwca 2012 r., nr IPPP1/443-305/12-2/AP i z dnia 24 czerwca 2010 r., nr IPPP2-443-194/10-3/KG, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 czerwca 2009 r., nr ITPP1/443-354/09/AJ i z dnia 27 stycznia 2010 r., nr ITPP1/443-1064/09/KM, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 czerwca 2010 r., nr IBPP2/443-223/10/ASz.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.


Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:


  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112), w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.


Z kolei budynki niemieszkalne sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 obejmują:


  • hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - grupa 121,
  • budynki biurowe - grupa 122,
  • budynki handlowo-usługowe - grupa 123,
  • budynki transportu i łączności - grupa 124,
  • budynki przemysłowe i magazynowe - grupa 125,
  • ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej-grupa 126,
  • pozostałe budynki niemieszkalne-grupa 127.


Klasa 1211 - Budynki hoteli, obejmuje z kolei m.in. hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez.

Definicję lokalu mieszkalnego zawiera natomiast art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z nim samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Ponadto ustawa o własności lokali w ust. 4 powołanego artykułu stanowi, iż do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnice, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wybudować zespół wypoczynkowy wraz z infrastrukturą techniczną i obsługą komunikacyjną, w skład którego wchodzić będzie m.in.: budynek pensjonatowy oraz 14 budynków w zabudowie bliźniaczej tworzących ośrodek wypoczynkowy. Budynki sklasyfikowane są w PKOB w dziale 12 - Budynki niemieszkalne, w grupowaniu 121 - Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego. Wnioskodawca zamierza sprzedawać lokale znajdujące się w ww. budynkach. Lokale będące przedmiotem sprzedaży, mogą być przedmiotem samodzielnego obrotu, będą miały charakter mieszkalny, tj. umożliwiający stały pobyt ludzi i zaspokajanie ich potrzeb mieszkaniowych, a budynki, w których będą się znajdować będą miały charakter budynków całorocznych. Powierzchnia użytkowa niniejszych lokali nie przekracza 150 m2.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że o ile – jak wskazano we wniosku – przedmiotem sprzedaży będą samodzielne lokale, spełniające warunki do uznania ich za lokale mieszkalne, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, to podlegać będą opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 8%.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj