Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-100/14-2/KC
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 luty 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transakcji dostawy towaru dla której podatnikiem jest nabywca, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz zastosowania właściwego kursu do przeliczenia waluty obcej na polską – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transakcji dostawy towaru dla której podatnikiem jest nabywca, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz zastosowania właściwego kursu do przeliczenia waluty obcej na polską.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.



Firma E. zakupiła towar w październiku 2013 r. - papier samoprzylepny - od kontrahenta spoza Unii Europejskiej, a mianowicie z Wietnamu. Niniejsza transakcja została potwierdzona fakturą importową uzyskaną od dostawcy, która była wystawiona w sierpniu 2013 r.

Zakupiony przez firmę towar z Wietnamu był sprowadzony i oclony w Niemczech w miesiącu maju 2013 r. i nie był dedykowany dla Wnioskodawcy, tylko na jakąś inną firmę. W maju 2013 r. Wnioskodawca jeszcze nie wiedział, że chce zakupić ten towar. Zamówienie na niniejszy surowiec przyszło od klienta M. do Firmy w październiku 2013 r. Wtedy zostało skierowane do dostawcy z Wietnamu. Firma E. nie odprawiała tego towaru na terytorium Unii, bo towar był już odprawiony.

Firma zakupiła ten towar w październiku, przekroczył granicę Polski w październiku, dostawa bezpośrednio do klienta w Polsce. Transport był zapewniony z Niemiec przez dostawcę, Wnioskodawca nie ponosił z tego tytułu żadnych kosztów. Wnioskodawca nie posiada żadnego potwierdzenia transportu, bo transport był z Niemiec, jedyne potwierdzenie dostawy to jest informacja od klienta M., że towar dotarł i na tej podstawie została przez Wnioskodawcę wystawiona faktura sprzedaży. Natomiast zakup powyższego surowca został ujęty w deklaracji VAT-7 w październiku 2013 r., wtedy kiedy E. stał się właścicielem towaru.

E. ustaliło obowiązek podatkowy dla tego nabycia w dniu poprzedzającym sprzedaż towaru do klienta M. z zastosowaniem tabeli kursów z dnia 2013-10-08 euro 1 EUR 4,1896, czyli sprzed dnia dostawy towaru do klienta.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT zakup został ujęty w deklaracji VAT w poz.12. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca, czyli poz. 31 i poz.32.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zakup towarów został prawidłowo ujęty w deklaracji VAT-7 przez firmę E. jako podatnik nabywający towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju?
  2. Czy prawidłowo został wykazany obowiązek podatkowy przez E., we właściwym terminie i po właściwym kursie Euro?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Wnioskodawca twierdzi, że wszelkie czynności podatkowe wynikające z zakupu towaru przedstawione powyżej ujął prawidłowo w deklaracji i właściwie rozpoznał obowiązek podatkowy i po właściwym kurs euro.

Ten zakup nie spełnia wymogów wewnątrzwspólnotowego nabycia, tak jak w art. 9 ustawy o VAT, ani importu towarów, jak to wynika z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako polski podatnik dokonał zakupu towaru w październiku 2013 r. od kontrahenta z Wietnamu, który został potwierdzony fakturą importową uzyskaną od dostawcy, z datą wystawienia sierpień 2013 r.

Zakupiony towar z Wietnamu był sprowadzony i oclony w Niemczech w maju 2013 r. i nie był dedykowany dla Wnioskodawcy, tylko dla innej firmy. W maju 2013 r. Wnioskodawca jeszcze nie wiedział, że chce zakupić ten towar. Zamówienie na niniejszy surowiec przyszło dopiero od klienta w październiku 2013 r. Wnioskodawca nie odprawiał tego towaru na terytorium Unii Europejskiej.

Wnioskodawca zakupił towar w październiku i w tym samym miesiącu towar przekroczył granicę Polski. Dostawa towaru nastąpiła bezpośrednio do klienta w Polsce. Transport był zapewniony z Niemiec przez dostawcę, Wnioskodawca nie ponosił z tego tytułu żadnych kosztów. Wnioskodawca posiada informację od klienta, że towar dotarł i na tej podstawie została przez Wnioskodawcę wystawiona faktura sprzedaży. Natomiast zakup powyższego surowca został ujęty w deklaracji VAT-7 w październiku 2013 r., wtedy kiedy Wnioskodawca stał się właścicielem towaru, odpowiednio w poz. 12. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu pierwszym, dotyczą ustalenia, czy zakup towarów przez Wnioskodawcę został prawidłowo ujęty w deklaracji VAT-7, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie, istotnym jest ustalenie miejsca dostawy towaru, bowiem od określenia miejsca dostawy towaru zależeć będzie miejsce jego opodatkowania.

Stosownie do uregulowania zawartego w art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

  • po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,
  • po drugie, w wyniku dokonanej dostawy towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Z kolei w myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Ogólna zasada dotycząca opodatkowania dostawy towarów zawarta została w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Z kolei art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy stwierdza, że w przypadku towarów niewysyłanych ani transportowanych – miejscem dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Przepisy ustawy przewidują, że w pewnych sytuacjach podatnikiem może zostać uczyniony podmiot, który nabywa w kraju towary od dostawcy nieposiadającego siedziby działalności ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, który nie jest także zarejestrowany w Polsce dla celów VAT.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Analiza ww. przepisu prowadzi do wniosku, że znajdzie on zastosowanie, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa towarów ma miejsce na terytorium kraju;
  2. dostawca jest podmiotem zagranicznym, czyli podatnikiem nieposiadajacy na terytorium RP siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy;
  3. podatek należny nie został rozliczony przez dostawcę.


W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że towar został przez niego zakupiony od kontrahenta z Wietnamu w październiku 2013 r. i w tym samym miesiącu przemieszczony z Niemiec do Polski, bezpośrednio do nabywcy. Pomimo, że towar został sprowadzony spoza UE i oclony na terytorium Niemiec już w maju 2013 r., przeniesienie prawa do rozporządzania towarem na Wnioskodawcę nastąpiło dopiero po otrzymaniu zamówienia od klienta, tj. w październiku 2013 r. Zatem nabycie przez Wnioskodawcę towaru, który znajdował się w momencie dostawy na terytorium Niemiec i w wyniku tej transakcji przemieszczony do Polski, uznać należy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Skoro Wnioskodawca nabywa towar na terenie Niemiec, uprzednio tam zaimportowany i dopuszczony do obrotu, to transakcja taka spełnia definicję nabycia z art. 11 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Wnioskodawca powinien rozpoznać przedmiotową transakcję zakupu papieru jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru a nie dostawę na terytorium Polski.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług stanowiącymi załącznik nr 4 do rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 394) w poz. 23 deklaracji VAT-7 wykazuje się wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obliczoną zgodnie z art. 31 ustawy. Z kolei w poz. 24 wykazuje się łączną wartość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obliczoną wg obowiązujących stawek (...).

Z uwagi na powyższe ustalenia, Wnioskodawca powinien wykazać przedmiotowe nabycie od wietnamskiego kontrahenta w deklaracji podatkowej VAT-7 odpowiednio w poz. 23 i 24 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.


W pytaniu drugim wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowego określenia obowiązku podatkowego dla przedmiotowego nabycia towaru oraz zastosowania kursu waluty, do przeliczenia wartości transakcji na polską walutę.


W myśl art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, (…).

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (…).

W niniejszej sprawie transakcja nabycia papieru samoprzylepnego została potwierdzona fakturą uzyskaną od wietnamskiego dostawcy i jest związana z importem towarów, który miał miejsce na terytorium Niemiec. Wnioskodawca zaś będąc podatnikiem podatku VAT dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy.

W myśl powyższego, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego po imporcie towarów na terytorium innego Państwa Członkowskiego, dla którego, jak wyżej wykazano, obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, tj. 15 listopada 2013 r., do przeliczenia na złote waluty obcej winien mieć zastosowanie kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego tj. średni kurs waluty ogłoszony przez NBP na dzień 14 listopada 2013 r.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj