Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-283/14/DSZ
z 10 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest współwłaścicielem 20/48 gospodarstwa rolnego w powierzchni 13,46 ha.

W dniu 20 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę ze Spółką gazowniczą o wypłatę odszkodowania i udostępnienie nieruchomości na czas budowy gazociągu.

Na mocy wskazanej umowy, Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie w wysokości 9.188,40 zł (słownie: dziewięć tysięcy sto osiemdziesiąt osiem złotych czterdzieści groszy) oraz wyraził zgodę na prowadzenia na nieruchomości prac ziemnych na powierzchni 8080 m2 (pas montażowy o szerokości 20 m i długości 404 m) związanych z budową gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 wraz z infrastrukturą – zasuwy, słupki oznacznikowe, kolumny wydmuchowe itp.).

Jednocześnie Wnioskodawca wyraził zgodę na usunięcie 221 sztuk drzew z terenu prowadzenia prac budowlanych ww. gazociągu, na co firma wykonująca budowę otrzymała decyzję od Wójta Gminy.

W styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał od Spółki gazowniczej druk PIT-8C, gdzie w polu 34 został wymieniony rodzaj przychodu: „odszkodowanie z tytułu utraconych korzyści sprowadzających się do tego, że w tym przypadku majątek właściciela nie wzrósł tak, jakby to się stało, gdyby przedsiębiorstwo gazownicze nie realizowało inwestycji.”

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że opisane przez Niego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej gospodarstwo stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust 1 ustawy o podatku rolnym. Na ww. gruntach gospodarstwa rolnego poprowadzona została inwestycja budowy urządzeń gazowych, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Wnioskodawca stwierdza ponadto, że otrzymana przez Niego kwota odszkodowania została wypłacona z tytułu szkód (wycinka 221 drzew) powstałych na ww. nieruchomości w związku z prowadzeniem przez Spółkę gazowniczą budowy gazociągu wysokiego ciśnienia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisana kwota odszkodowania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisana kwota odszkodowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:


  1. ustanowienia służebności gruntowej,
  2. rekultywacji gruntów,
  3. szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie


  • w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.).


Powołany wyżej art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Wskazać przy tym należy, że ww. zwolnienie przysługuje tylko i wyłącznie posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, którego to pojęcia ustawa o podatku dochodowym nie definiuje. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła jednak, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Stosownie do art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 stanowi, iż za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem 20/48 gospodarstwa rolnego w powierzchni 13,46 ha. W dniu 20 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę ze Spółką gazowniczą o wypłatę odszkodowania i udostępnienie nieruchomości na czas budowy gazociągu. Na mocy wskazanej umowy, Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie w wysokości 9.188,40 zł (słownie: dziewięć tysięcy sto osiemdziesiąt osiem złotych czterdzieści groszy) oraz wyraził zgodę na prowadzenia na nieruchomości prac ziemnych na powierzchni 8080 m2 (pas montażowy o szerokości 20 m i długości 404 m) związanych z budową gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 wraz z infrastrukturą – zasuwy, słupki oznacznikowe, kolumny wydmuchowe itp.). Jednocześnie Wnioskodawca wyraził zgodę na usunięcie 221 sztuk drzew z terenu prowadzenia prac budowlanych ww. gazociągu, na co firma wykonująca budowę otrzymała decyzję od Wójta Gminy. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że opisane przez Niego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej gospodarstwo stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust 1 ustawy o podatku rolnym. Na ww. gruntach gospodarstwa rolnego poprowadzona została inwestycja budowy urządzeń gazowych, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wnioskodawca stwierdza ponadto, że otrzymana przez Niego kwota odszkodowania została wypłacona z tytułu szkód (wycinka 221 drzew) powstałych na ww. nieruchomości w związku z prowadzeniem przez Spółkę gazowniczą budowy gazociągu wysokiego ciśnienia.

Mając na uwadze zacytowane przepisy prawa oraz przedstawiony w niniejszej sprawie stan faktyczny, stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy jest On współwłaścicielem gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, odszkodowanie zostało wypłacone przez Spółkę gazowniczą z tytułu szkód w drzewostanie, powstałych w związku z budową na nieruchomości Wnioskodawcy urządzenia gazowego (gazociągu wysokiego ciśnienia), a źródłem tego odszkodowania jest umowa zawarta między stronami Wnioskodawcą i Spółką, to uznać należy, że zostały spełnione warunki określone przepisie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do skorzystania z zawartego w nim zwolnienia.

Końcowo należy zauważyć, mając na uwadze treść art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postepowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj