Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-44/14-3/TW
z 5 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów gazowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów gazowych.

Pismem z dnia 3 czerwca 2014 r. sprostowano pomyłkę w zadanym pytaniu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (WUP) jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, utworzoną na mocy uchwały Sejmiku Województwa w sprawie: utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Wojewódzki Urząd Pracy.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym paliwo gazowe przeznaczone na cele opałowe przez organy administracji publicznej jest zwolnione z akcyzy, pod warunkiem, że paliwo gazowe będzie użyte w celach zwolnionych (zgodnie z art. 31b ust. 5 ww. ustawy). WUP zawarł umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego z „A” dotyczącą dostarczania paliwa gazowego do obiektu WUP, Oddział Zamiejscowy. Powyższa umowa reguluje dostarczanie paliwa gazowego na cele wyłącznie opałowe. WUP posiada trwały zarząd dotyczący tej nieruchomości. Nieruchomość ta przeznaczona jest na cele statutowe WUP a niewykorzystywana jej część (za zgodą właściciela obiektu), na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy, samorządowej jednostki organizacyjnej powiatu „a”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania – sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 3 czerwca 2014 r.

  1. Czy WUP w rozumieniu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym jest organem administracji publicznej, a w związku z tym może korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku poboru paliwa gazowego na cele opałowe?
  2. Czy WUP w rozumieniu ww. artykułu może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na cele opałowe w przypadku poboru paliwa gazowego na cele opałowe w związku z wynajęciem części budynku na cele statutowe dla samorządowej jednostki powiatu „a” jakim jest PUP?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze Statutem Wojewódzkiego Urzędu Pracy, stanowiącym załącznik do uchwały Sejmiku Województwa z dnia 30 stycznia 2012 r., WUP jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, podległą bezpośrednio Zarządowi Województwa i działającą w formie jednostki budżetowej.

W świetle art. 5 § 2 pkt 6 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne nie są organami administracji publicznej. Zatem Wojewódzki Urząd Pracy nie posiada statusu organu administracji publicznej, co sugeruje, że nie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego w wyżej opisanej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz.U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust.1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby (…) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.


W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższych przepisów wynika, że zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Na podstawie art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2013, poz. 1231), w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (WUP) jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną. Zawarł on umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego z „A” dotyczącą dostarczania paliwa gazowego do obiektu WUP, Oddział Zamiejscowy. Powyższa umowa reguluje dostarczanie paliwa gazowego na cele wyłącznie opałowe. Nieruchomość ta przeznaczona jest na cele statutowe WUP, a niewykorzystywana jej część jest, za zgodą właściciela obiektu, na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy, samorządowej jednostki organizacyjnej powiatu pilskiego.

Zgodnie ze Statutem WUP, jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, podległą bezpośrednio Zarządowi Województwa i działającą w formie jednostki budżetowej. W świetle art. 5 § 2 pkt 6 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne nie są organami administracji publicznej. Zatem Wojewódzki Urząd Pracy nie posiada statusu organu administracji publicznej.

Zainteresowany zasadnie odwołuje się do uregulowania art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267), zgodnie z którym przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

Tym niemniej określenie czy jest on organem administracji publicznej nie mieści się w zakresie kompetencji tut. Organu (przepisy art. 14b i nast. ustawy Ordynacja podatkowa dają bowiem prawo do interpretacji przepisów prawa podatkowego a nie do ustalania elementów stanu faktycznego sprawy).

Z kolei interpretacja językowa przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, że zwalnia się od akcyzy sprzedaż określonych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Zwolnienie to ma zatem charakter podmiotowy co oznacza, że spełnienie tego kryterium (posiadanie statusu organu administracji publicznej) uprawnia do zwolnienia od podatku w ww. trybie.

Tym niemniej Wnioskodawca wyjaśnił, że nie jest organem administracji publicznej. Mając powyższe na uwadze, Zainteresowany nie jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy. Oznacza to zarazem, że winien on nabywać wyroby gazowe od pośredniczącego podmiotu gazowego (podatnika podatku akcyzowego) z zapłaconą akcyzą.

Reasumując, skoro – jak wynika ze złożonego wniosku – WUP nie jest organem administracji publicznej to nie może korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku poboru paliwa gazowego na cele opałowe.

Zwolnienie to nie przysługuje w związku z wynajęciem części budynku na cele statutowe dla samorządowej jednostki powiatu „a” jakim jest PUP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj