Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-335/14-2/RR
z 20 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowiskoStrony  przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny w przypadku prowadzenia samodzielnie gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny w przypadku prowadzenia samodzielnie gospodarstwa rolnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni jest od 10 marca 2014 r. zarejestrowanym przedsiębiorcą. Wnioskodawczyni faktycznie działalności jeszcze nie rozpoczęła. Strona w ramach prowadzonej działalności zamierza być czynnym podatnikiem podatku VAT: wynajmować i dzierżawić maszyny i urządzenia rolnicze.

Wnioskodawczyni do prowadzonej działalności zamierza zakupić maszyny, które będą stanowiły środki trwałe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeżeli Strona zarejestruje się jako czynny podatnik VAT, to będzie mogła obniżyć podatek należny VAT ze sprzedaży o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu maszyn.

Mąż Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne i jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Właścicielem gospodarstwa jest mąż a między małżonkami jest ustrój małżeńskiej rozdzielności majątkowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w zaistniałym stanie faktycznym będzie miało zastosowanie ograniczenie wynikające z przepisu art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko Strony w sprawie jest następujące: jako osoba nieposiadająca wspólnego gospodarstwa rolnego, będąca z mężem w ustroju małżeńskiej rozdzielności majątkowej Wnioskodawczyni będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą i być podatnikiem podatku VAT i nie będzie miał zastosowania przepis art. 96 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 cytowanej ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przepis art. 2 pkt 15 ustawy o VAT stanowi że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42 00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Stosownie do art. 2 pkt 16 ustawy o VAT, przez gospodarstwo rolne rozumie się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 tej ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest od 10 marca 2014 r. zarejestrowanym przedsiębiorcą, jednak faktycznie działalności jeszcze nie rozpoczęła. Strona w ramach prowadzonej działalności zamierza być czynnym podatnikiem podatku VAT: wynajmować i dzierżawić maszyny i urządzenia rolnicze /kod PKD 77.31.Z/. Wnioskodawczyni do prowadzonej działalności zamierza zakupić maszyny, które będą stanowiły środki trwałe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne i jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Właścicielem gospodarstwa jest mąż a między małżonkami jest ustrój małżeńskiej rozdzielności majątkowej.

Wątpliwości Wnioskodawczyni odnoszą się do wskazania czy w zaistniałym stanie faktycznym będzie miało zastosowanie ograniczenie wynikające z przepisu art. 96 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając opis analizowanej sprawy wskazać należy, że obowiązujące przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług nie stoją na przeszkodzie aby Wnioskodawczyni mogła dokonać rejestracji dla podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni ma zamiar prowadzić własną działalność rolniczą stanowiącą działalność gospodarczą, posiada rozdzielność majątkową a małżonek Zainteresowanej jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego, jednak gospodarstwo to jest wyłącznie jego własnością.

Małżonek Zainteresowanej nie jest osobą współprowadzącą działalność rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy, zatem z tego względu Wnioskodawczynię należy traktować jako odrębnego podatnika podatku od towarów i usług, który ma zamiar samodzielnie prowadzić rolniczą działalność gospodarczą i w związku z tym może zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o VAT, przy zachowaniu warunków przewidzianych przepisami ustawy o VAT, a tym samym może zarejestrować się jako czynny podatnik podatku VAT.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawczyni będzie mogła zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji w omawianej sprawie nie będzie miało zastosowanie ograniczenie wynikające z przepisu art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj