Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-113/14/KK
z 30 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:


Na podstawie decyzji Sądu o przyznaniu spadku po zmarłym w dniu 28 grudnia 2011 r. ojcu, Wnioskodawca nabył w ½ części (wspólnie z matką) nieruchomość, która na podstawie decyzji o wpisie w operacie ewidencji gruntów, składała się z:


  • gruntów ornych klasy IVb - 0,1684 ha,
  • użytków rolnych zabudowanych na pastwisku trwałym klasy IV - 0,1083 ha,
  • gruntów ornych klasy V- 0,8430 ha,
  • gruntów ornych klasy VI - 0,3002 ha,
  • pastwisk trwałych klasy IV - 0,4395 ha,
  • gruntów zadrzewionych i zakrzewionych ma pastwisku trwałym klasy IV - 0,1412 ha,
  • rowu na pastwisku trwałym klasy IV - 0,0160 ha,
  • gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na gruntach ornych klasy V-0,3126 ha,
  • rowu na gruntach ornych klasy VI - 0,0122 ha,
  • użytków rolnych zabudowanych na gruntach ornych klasy V- 0,1020 ha.


W dniu 10 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wraz z matką sprzedali grunt rolny stanowiący część opisanego gospodarstwa rolnego wraz z budynkiem mieszkalnym drewnianym, przedwojennym nadającym się do kapitalnego remontu lub rozbiórki. Otrzymana w spadku nieruchomość została podzielona do sprzedaży, gdyż nabywca nie posiadał środków do nabycia całości, jednocześnie wyraził zainteresowanie nabyciem pozostałej części w późniejszym terminie. Łączna kwota transakcji wyniosła 45.000 zł. Zgodnie z zaświadczeniem uzyskanym z Urzędu Gminy, brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedanej działki, a zgodnie z uchwałą Gminy z 1994 r. była ona przeznaczona pod zabudowę zagrodową i tereny rolne, czyli gospodarstwo rolne i taką rolę pełniła. Sprzedany grunt w dalszym ciągu będzie służył nabywcy w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nadmienia, że wielkość sprzedanego gruntu to 1,1 ha.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jest zwolniony z odprowadzania podatku dochodowego od sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z posiadaną wiedzą oraz dotychczas zebranymi informacjami i interpretacjami jakie wynikały z orzecznictwa sądów, transakcja ta nie powinna podlegać obowiązkowi podatkowemu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wskazane w pkt 8 tego przepisu odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie decyzji Sądu o przyznaniu spadku po zmarłym w dniu 28 grudnia 2011 r. ojcu, Wnioskodawca nabył w ½ części (wspólnie z matką) nieruchomość, która na podstawie decyzji o wpisie w operacie ewidencji gruntów, składała się z:


  • gruntów ornych klasy IVb - 0,1684 ha,
  • użytków rolnych zabudowanych na pastwisku trwałym klasy IV - 0,1083 ha,
  • gruntów ornych klasy V- 0,8430 ha,
  • gruntów ornych klasy VI - 0,3002 ha,
  • pastwisk trwałych klasy IV - 0,4395 ha,
  • gruntów zadrzewionych i zakrzewionych ma pastwisku trwałym klasy IV - 0,1412 ha,
  • rowu na pastwisku trwałym klasy IV - 0,0160 ha,
  • gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na gruntach ornych klasy V-0,3126 ha,
  • rowu na gruntach ornych klasy VI - 0,0122 ha,
  • użytków rolnych zabudowanych na gruntach ornych klasy V- 0,1020 ha.


W dniu 10 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wraz z matką sprzedali grunt rolny stanowiący część opisanego gospodarstwa rolnego wraz z budynkiem mieszkalnym drewnianym, przedwojennym nadającym się do kapitalnego remontu lub rozbiórki. Otrzymana w spadku nieruchomość została podzielona do sprzedaży, gdyż nabywca nie posiadał środków do nabycia całości, jednocześnie wyraził zainteresowanie nabyciem pozostałej części w późniejszym terminie. Łączna kwota transakcji wyniosła 45.000 zł. Zgodnie z zaświadczeniem uzyskanym z Urzędu Gminy, brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedanej działki, a zgodnie z uchwałą Gminy z 1994 r. była ona przeznaczona pod zabudowę zagrodową i tereny rolne, czyli gospodarstwo rolne i taką rolę pełniła. Sprzedany grunt w dalszym ciągu będzie służył nabywcy w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nadmienia, że wielkość sprzedanego gruntu to 1,1 ha.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „gospodarstwo rolne” w celu jego wyjaśnienia odwołać się należy, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 grudnia 2013 r. oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania
    lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie do treści § 68 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia:


  1. Użytki rolne dzielą się na:


    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu,
      na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. rowy, oznaczone symbolem - W.


  2. Grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:


    1. lasy, oznaczone symbolem - Ls,
    2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł,
      Lz-Ps.



Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy zwolnienie uzależnione jest od spełnienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Przy czym utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić więc należy, że sprzedaż części gospodarstwa rolnego, udział w którym Wnioskodawca nabył w spadku po zmarłym w dniu 28 grudnia 2011 r. ojcu, dokonana przed upływem 5 lat liczonych od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, stanowiła źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód uzyskany z tego tytułu, w sytuacji gdy grunty te nie utraciły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego, gdyż nabyte zostały w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Końcowo wyjaśnić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy, jako współwłaściciela gospodarstwa rolnego nabytego w spadku i tylko w stosunku do Niego może ona wywoływać określone przepisami skutki prawne. Oznacza to, że zastosowanie się do tej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego ją uchylającego nie może szkodzić – również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Wnioskodawcy. Natomiast matka Wnioskodawcy, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj