Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-412/14-2/MM
z 20 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 6 maja 2014 r. (data wpływu 7 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą będąc wspólnikiem spółki cywilnej pod nazwą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „B.” S.C. Przeważająca działalność gospodarcza ma kod PKD 46.73.Z. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca prowadzi również gospodarstwo rolne. Kod przeważającego rodzaju działalności to 01.50.Z. Gospodarstwo ma statut gospodarstwa agroturystycznego, gdyż figuruje pod nr 1, data wpisu 13 lipca 2012 r. w ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie niebędących obiektami hotelarskimi na terenie Gminy.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna, a nie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, w związku z prowadzeniem gospodarstwa agroturystycznego złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w zakresie małych projektów, realizowanego w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 (środki Unii Europejskiej). W 2012 roku wniosek został pozytywnie oceniony przez podmiot wdrażający - samorząd województwa mazowieckiego w wyniku czego w dniu 1 października 2012 roku podpisano umowę przyznania pomocy dotyczącą realizacji operacji pt. „Adaptacja budynku mieszkalnego na potrzeby agroturystyczne”.

Celem operacji jest rozwój bazy agroturystycznej poprzez remont połączony z modernizacją i wyposażenie 3 pokoi mieszkalnych wraz z łazienką na poddaszu budynku mieszkalnego (obiektu małej infrastruktury turystycznej) 04 z przeznaczeniem na świadczenie usług agroturystycznych.


Remont obejmie następujące zadania:

  1. Adaptacja poddasza, w co wchodzi:
    • ocieplenie poddasza oraz zakup i montaż materiałów ściennych;
    • zakup i montaż stolarki drzwiowej i okiennej;
    • zakup i montaż instalacji elementów c.o.;
    • zakup i montaż elementów instalacji wodno-kanalizacyjnej;
    • zakup i montaż materiałów podłogowych i schodów wewnętrznych.
  2. Wyposażenie pokoi, w co wchodzi:
    • zakup mebli i wyposażenia: łóżek z materacami, szafek nocnych i lampek nocnych.


Faktury w ramach projektu wystawiane były na Wnioskodawcę, tj. Marcin B. Wnioskodawca nie jest w stanie w żaden sposób odzyskać podatku VAT, ponieważ faktury w ramach operacji wystawione są na osobę fizyczną, a nie na osobę fizyczną prowadzącą działalność, czyli P.H.U. „B.” S.C. Ludmiła B., Marcin B.

Należy stwierdzić, że realizowana w ramach środków UE operacja w żaden sposób nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dokonywane zakupy towarów w ramach realizacji operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary służą do modernizacji obiektu małej infrastruktury turystycznej w ramach gospodarstwa agroturystycznego.

Faktury VAT w ramach operacji zostaną złożone wraz z wnioskiem o płatność do samorządu województwa mazowieckiego celem uzyskania refundacji kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z zapisami umowy przyznania pomocy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją operacji pt. „Adaptacja budynku mieszkalnego na potrzeby agroturystyczne”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w zakresie małych projektów w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 – 2013)?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. operacji nie doprowadzi do tego, ze Wnioskodawca będzie w stanie odzyskać podatek VAT, nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pt. „Adaptacja budynku mieszkalnego na potrzeby agroturystyczne” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W związku z tym podatek VAT, w trakcie rozpatrywania wniosku o płatność w ramach ww. operacji, będzie mógł być uznany przez samorząd województwa mazowieckiego jako koszt kwalifikowalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,


Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezsporny.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą będąc wspólnikiem spółki cywilnej, a także prowadzi gospodarstwo rolne mające statut gospodarstwa agroturystycznego. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w zakresie małych projektów, realizowanego w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. W 2012 roku wniosek został pozytywnie oceniony w wyniku czego podpisano umowę przyznania pomocy dotyczącą realizacji operacji pt. „Adaptacja budynku mieszkalnego na potrzeby agroturystyczne”. Celem operacji jest rozwój bazy agroturystycznej poprzez remont połączony z modernizacją i wyposażenie 3 pokoi mieszkalnych wraz z łazienką na poddaszu budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na świadczenie usług agroturystycznych. Realizowana w ramach środków unijnych operacja w żaden sposób nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dokonywane zakupy towarów w ramach realizacji operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary służą do modernizacji obiektu małej infrastruktury turystycznej w ramach gospodarstwa agroturystycznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją operacji.

Jak wskazano wyżej podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania odliczenia, czyli sprzedażą generującą po stronie podatnika podatek należny. Analiza sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje, ponieważ nakłady finansowe związane z realizacją operacji pn. „Adaptacja budynku mieszkalnego na potrzeby agroturystyczne” nie służą w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie będzie mógł otrzymać także zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego należy stwierdzić, że Zainteresowanemu, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją operacji.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.


Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj