Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-123/14-2/ALN
z 8 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - zgromadzonych w gospodarstwie rolnym wg stanu na dzień zamiany podatnika VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - zgromadzonych w gospodarstwie rolnym wg stanu na dzień zamiany podatnika VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi wyłącznie wspólnie z małżonką gospodarstwo rolne. Wnioskodawca pozostaje z żoną w ustroju małżeńskiej wspólności ustawowej. Od dnia 01.02.2010 r. Wnioskodawca zrezygnował z ustawowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla rolników ryczałtowych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług i dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT. Tym samym Wnioskodawca od dnia 01.02.2010 r. do chwili obecnej jest podatnikiem VAT czynnym w zakresie prowadzonego wspólnie z małżonką gospodarstwa rolnego. Od ww. dnia wszelkie faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) są wystawiane wyłącznie na osobę Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca występuje w ramach wspólnego gospodarstwa rolnego w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych. W okresie posiadania statusu podatnika VAT czynnego Wnioskodawca dokonywał zakupów towarów i usług, przy nabyciu których przysługiwało mu prawdo odliczenia podatku naliczonego, w tym Wnioskodawca dokonywał zakupu środków trwałych: maszyn i urządzeń, jak również zakupów związanych z nakładami inwestycyjnymi w posiadanym gospodarstwie rolnym. Z tytułu wyżej wymienionych zakupów Wnioskodawca korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, wykazując w deklaracjach rozliczeniowych niejednokrotnie nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym przeznaczoną do zwrotu na rachunek podatnika. Przedmiotowe nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zwracane były przez właściwy urząd skarbowy na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Żona Wnioskodawcy od dnia 05.03.2012 r. prowadzi własną działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług wspomagających produkcję roślinną (PKOB 01.61.Z, PKWiU 01.63.10.0) w tym: koszenie i zbieranie płodów rolnych na rzecz osób trzecich.

Obecnie Wnioskodawca planuje przekazać wszelkie sprawy formalne (przede wszystkim rachunkowe) związane z prowadzeniem wspólnego gospodarstwa rolnego swojej żonie, przy czym nie oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie nadal prowadził wraz z żoną tego gospodarstwa, tzn. Wnioskodawca będzie wykonywał wraz z żoną prace na roli oraz w zakresie pozostałej obsługi gospodarstwa. W związku z tym Wnioskodawca wraz z małżonką zamierzają podjąć decyzję o zmianie osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne w zakresie rozliczeń podatku VAT w taki sposób, że Wnioskodawca złoży we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na druku VAT-Z, zaś jego żona jako „nowy reprezentant” wspólnego gospodarstwa rolnego złoży zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT (VAT-R), celem zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Wobec planowanych czynności Wnioskodawca powziął wątpliwość czy zmiana osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne w opisanych wyżej okolicznościach będzie w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego rodziła obowiązek sporządzenia przez Wnioskodawcę spisu towarów z natury obejmującego towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, a w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w szczególności chodzi o środki trwałe i towary związane z nakładami inwestycyjnymi oraz w konsekwencji nakładała na Wnioskodawcę obowiązek opodatkowania tychże towarów podatkiem VAT i odprowadzenia tegoż podatku do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zmiana podatnika VAT we wspólnym gospodarstwie rolnym dokonana w sposób i w okolicznościach wskazanych wyżej (część G poz. 68 wniosku) skutkuje po stronie Wnioskodawcy obowiązkiem opodatkowania podatkiem VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - zgromadzonych w gospodarstwie rolnym wg stanu na dzień zamiany podatnika VAT, a w konsekwencji obowiązkiem odprowadzenia z tego tytułu do urzędu skarbowego stosownego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej w skrócie ustawą VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy VAT, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów, jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy VAT) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy VAT posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych lub dokonywaniu dostaw produktów rolnych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy VAT.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Z kolei art. 15 ust. 5 ustawy VAT stanowi, że przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy VAT.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy VAT oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy VAT, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 3 ww. ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2. Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15 u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 1, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy VAT wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. W myśl art. 96 ust. 4 ustawy VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Po myśli art. 14 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku: 1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej lub 2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w ar. 15, będącego sobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Przepis, o którym mowa w zdaniu poprzednim stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - art. 14 ust. 4 ustawy VAT. Nadto zgodnie z ust. 5 powołanego przepisu w przypadkach opisanych wyżej podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy VAT.

Z przytoczonych przepisów wynika, że ustawa VAT zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe - gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W tym przypadku podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy te wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie.

Nadto należy zauważyć, iż ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie VAT nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne.

Należy jednak mieć na uwadze, stosownie do cytowanego wcześniej przepisu art. 96 ust. 2 ustawy VAT, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne i zostanie zarejestrowany oraz naczelnik urzędu skarbowego potwierdzi zarejestrowanie tej osoby jako podatnika VAT czynnego, a dotychczasowy „reprezentant” zostanie wykreślony z tego rejestru.

Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego należy także stwierdzić, że w przypadku podjęcia decyzji o zmianie osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczeń podatku VAT na inną osobę nie następuje likwidacja działalności gospodarczej, a w ślad za tym także zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, ponieważ gospodarstwo rolne (przedsiębiorstwo) nadal będzie prowadziło działalność gospodarczą (rolniczą opodatkowaną VAT). W przedmiotowej sprawie nie nastąpi również powrót do zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, ponieważ w ramach nadal prowadzonego gospodarstwa rolnego nowy „reprezentant” (żona Wnioskodawcy) będzie działać w charakterze zarejestrowanego podatnika VAT czynnego, wykonując czynności podlegające opodatkowaniu w rozumieniu ww. ustawy. Jak wynika bowiem z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza zrezygnować z funkcji podatnika VAT czynnego na rzecz swojej żony, nie zaś skorzystać z uprawnienia z art. 43 ust. 5 ustawy VAT, tj. prawa do ponownego skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT. Co więcej całokształt aktywności gospodarczej żony Wnioskodawcy zarówno w obszarze własnej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług wspomagających produkcję roślinną (PKOB 01.61.Z, PKWiU 01.63.10.0) w tym: koszenie i zbieranie płodów rolnych na rzecz osób trzecich jak również w obrębie prowadzonego gospodarstwa rolnego, będzie realizowany na płaszczyźnie działalności rolniczej wykonywanej w ramach prowadzonego wspólnie przez małżonków gospodarstwa rolnego, które dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy VAT będzie występować jako jeden podatnik podatku VAT, z takim zastrzeżeniem, że jego „reprezentantem”, jak wyżej wskazano, będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny żona Wnioskodawcy.

Z przedstawionych wyżej względów uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 14 ust. 1 ustawy VAT, uzasadniające w opisanym zdarzeniu przyszłym powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku opodatkowania podatkiem VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów w związku z rezygnacją z funkcji podatnika VAT czynnego, pod warunkiem, że w ramach wspólnie z żoną prowadzonego gospodarstwa rolnego, żona zarejestruje się jako podatnik VAT czynny i jako taki wykonywać będzie w ramach kontynuacji działalności męża czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując Wnioskodawca w przedmiotowym stanie faktycznym nie ma obowiązku sporządzenia spisu towarów z natury obejmującego towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, a w stosunku do których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w szczególności środków trwałych i towarów związanych z nakładami inwestycyjnymi), a co za tym idzie Wnioskodawca nie ma także obowiązku opodatkowania tychże towarów podatkiem VAT i odprowadzenia tegoż podatku do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Działalność rolnicza – stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy, przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi wyłącznie wspólnie z małżonką gospodarstwo rolne. Wnioskodawca pozostaje z żoną w ustroju małżeńskiej wspólności ustawowej. Wnioskodawca od dnia 01.02.2010 r. do chwili obecnej jest podatnikiem VAT czynnym w zakresie prowadzonego wspólnie z małżonką gospodarstwa rolnego. W okresie posiadania statusu podatnika VAT czynnego Wnioskodawca dokonywał zakupów towarów i usług, przy nabyciu których przysługiwało mu prawdo odliczenia podatku naliczonego, w tym Wnioskodawca dokonywał zakupu środków trwałych: maszyn i urządzeń, jak również zakupów związanych z nakładami inwestycyjnymi w posiadanym gospodarstwie rolnym. Z tytułu wyżej wymienionych zakupów Wnioskodawca korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, wykazując w deklaracjach rozliczeniowych niejednokrotnie nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym przeznaczoną do zwrotu na rachunek podatnika. Obecnie Wnioskodawca planuje przekazać wszelkie sprawy formalne (przede wszystkim rachunkowe) związane z prowadzeniem wspólnego gospodarstwa rolnego swojej żonie, przy czym nie oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie nadal prowadził wraz z żoną tego gospodarstwa, tzn. Wnioskodawca będzie wykonywał wraz z żoną prace na roli oraz w zakresie pozostałej obsługi gospodarstwa. W związku z tym Wnioskodawca wraz z małżonką zamierzają podjąć decyzję o zmianie osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne w zakresie rozliczeń podatku VAT w taki sposób, że Wnioskodawca złoży we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na druku VAT-Z, zaś jego żona jako „nowy reprezentant” wspólnego gospodarstwa rolnego złoży zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT (VAT-R), celem zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z likwidacją działalności gospodarczej, ponieważ gospodarstwo rolne (przedsiębiorstwo) nadal będzie prowadziło działalność gospodarczą. Zainteresowany zamierza przekazać sprawy związane z prowadzeniem gospodarstwa małżonce. Małżonka Wnioskodawcy zarejestruje się jako podatnik VAT czynny. W tym przypadku nastąpi jedynie zmiana osoby reprezentującej gospodarstwo. Zatem należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące zaprzestania działalności gospodarczej oraz obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że ani ww. przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o VAT nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne.

Zatem „nowy reprezentant” wspólnego gospodarstwa rolnego musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R celem zarejestrowania go jako podatnika VAT-czynnego oraz musi wnieść odpowiednią opłatę skarbową od potwierdzenia zarejestrowania go jako podatnika VAT-czynnego. Podatnik-żona nie może bowiem posługiwać się potwierdzeniem wydanym dla podatnika-męża. W myśl natomiast cytowanego wyżej unormowania art. 96 ust. 6 ustawy, obecny reprezentant gospodarstwa rolnego tj. Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na druku VAT-Z.

Reasumując stwierdzić należy, iż brak jest przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – żona Wnioskodawcy złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w ww. art. 96 ust. 1 i 2 ustawy i zostanie zarejestrowany oraz naczelnik urzędu skarbowego potwierdzi zarejestrowanie tej osoby jako podatnika VAT czynnego, a obecny reprezentant gospodarstwa rolnego –Wnioskodawca zostanie wykreślony z tego rejestru, bowiem, jak już wspomniano wyżej, zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Jeśli zaś chodzi o wybór takiej osoby spośród współprowadzących wspólne gospodarstwo rolne, to w przepisach ustawy nie ma żadnych konkretnych wskazań, a zatem należy uznać że ustawodawca pozostawił tę kwestię wolnemu wyborowi rolników. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - zgromadzonych w gospodarstwie rolnym wg stanu na dzień zamiany podatnika VAT, a w konsekwencji nie będzie obowiązany do odprowadzenia z tego tytułu do urzędu skarbowego stosownego podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj