Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-89/14/UH
z 24 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 24 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług sfinansowanych dotacją na rozwój oraz dotacją pomostową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 24 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług sfinansowanych dotacją na rozwój oraz dotacją pomostową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej 18 września 2013 r. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Wg. umowy NR … z 18 września 2013 r. o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach programu pt. „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

-Finansowanie podstawowego wsparcia pomostowego i płatności.

Wsparcie pomostowe wypłacane w równych miesięcznych transzach – kwota transzy 1.600 zł (słownie: jeden tysiąc sześćset zł)

oraz

2.Wg. umowy NR … z 18 września 2013 r. o udzielenie wsparcia finansowego (dotacja) w ramach projektu pt. „…”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwota dotacji 40.000 zł (słownie: czterdzieści tysięcy złotych brutto) na wydatki inwestycyjne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

-jest czynnym podatnikiem VAT

-jego działalność to prowadzenie tartaku

-zatrudnia pracownika na podstawie umowy zlecenie

-za otrzymane środki z dotacji zakupione zostały:

  1. Pilarka ... z osprzętem,
  2. Ostrzałka borazon typ ost (m) nx40
  3. Wielopiła ...
  4. Formatówka PF-450

-w ramach wsparcia pomostowego opłacone były: składki ZUS, usługi księgowe, reklama, materiały biurowe, opłaty pocztowe, opłaty telekomunikacyjne, opłaty za prowadzenie konta bankowego.

Zakupione maszyny, urządzenia, towary i usługi finansowane z dotacji i wsparcia pomostowego wykorzystywane były wyłącznie do uzyskania przychodów opodatkowanych z prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniach podatku od towarów i usług z zakupów inwestycyjnych, kosztów marketingu i promocji prowadzonej działalności, kosztów materiałów biurowych, kosztów usług obcych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą – jeśli koszty te były sfinansowane z dotacji i wsparcia pomostowego opisanego w pkt 68?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W rozumieniu Wnioskodawcy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma on prawo odliczać podatek naliczony z zakupów i kosztów, gdy służą prowadzonej działalności gospodarczej niezależnie od źródeł finansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego.

Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Mając na uwadze, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Na marginesie należy dodać, że dla ustalenia czy istnieje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika (Wnioskodawcy) nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

Z treści wniosku wynika, że od 18 września 2013 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia tartaku.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:na podstawie umowy o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego oraz wsparcia finansowego (dotacja) realizowanego w ramach programu pt. „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Za otrzymane środki z dotacji zakupione zostały: pilarka ... z osprzętem, ostrzałka borazon typ ost (m) nx40, wielopiła ..., formatówka PF-450.

W ramach wsparcia pomostowego opłacone zostały składki ZUS, usługi księgowe, reklama, materiały biurowe, opłaty pocztowe, opłaty telekomunikacyjne, opłaty za prowadzenie konta bankowego.

Zakupione maszyny, urządzenia, towary i usługi finansowane z dotacji i wsparcia pomostowego wykorzystywane były wyłącznie do uzyskania przychodów opodatkowanych z prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, że stwierdzenie Wnioskodawcy, że jest czynnym podatnikiem VAT, należy rozumieć w ten sposób, że jest on zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”.

Z uwagi na przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, sfinansowanych dotacją na rozwój oraz dotacją pomostową, pod warunkiem, że podatek ten związany będzie wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną oraz że nie zaistnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Wówczas bowiem cały podatek może być alokowany jako związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych i podlegający w związku z tym odliczeniu. Prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy nawet w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej w danym okresie rozliczeniowym, gdyż jak wcześniej wskazano, prawo do odliczenia nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj