Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-235/12-4/IZ
z 13 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-235/12-4/IZ
Data
2012.06.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia
sukcesja


Istota interpretacji
Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu kas rejestrujących służących do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego.



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27.02.2012 r. (data wpływu 5.03.2012 r.), uzupełnionym w dniu 31.05.2012 r. (data wpływu 4.06.2012 r.) na wezwanie tut. Organu skutecznie doręczone w dniu 28.05.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8.03.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek, uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 29.05.2012 r. (data wpływu 4.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. Wnioskodawca przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną (art. 5 ustawy z dnia 16 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 224, poz. 1337).
  2. Począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. Wnioskodawca posiada nowy numer NIP.
  3. W dniu 10 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego z pismem oświadczeniem o zamiarze kupienia 23 kas fiskalnych - przed dniem obowiązku rejestrowania obrotu.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Podatnik wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 30.12.2011 r. złożono w Urzędzie Skarbowym druk VAT-R - zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, gdzie wskazano, że od 01.01.2012 r. Wnioskodawca rozpoczyna działalność jako nowy podmiot posiadający nowy nr NIP. W dniu 29.02.2012 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego na druku VAT-5 potwierdził rejestrację Podmiotu jako podatnika VAT.

Wnioskodawca pismem z dnia 10.01.2012 r. zawiadomił Naczelnika Urzędu Skarbowego, przed terminem ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas fiskalnych, o miejscach używania kas. Ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas rejestrujących nastąpiło po ich zafiskalizowaniu w dniu 11.01.2012 r., w obowiązującym terminie. Wnioskodawca zakupił 23 kasy rejestrujące, za które dokonał zapłaty całej należności - wyciąg bankowy nr 17, dowód B-453 z dnia 25.01.2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje ulga na zakup nowych kas fiskalnych w ilości 23 sztuk w brzmieniu art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. 177, poz. 1054 ze zm.)...

Zdaniem Strony przysługuje jej ulga na zakup nowych kas fiskalnych z tytułu nabycia 23 sztuk kas zgodnie z ilością wyspecyfikowaną w pisemnym oświadczeniu, które zostało złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed dniem powstania obowiązku rejestracji obrotu.

Uzasadnienie

  1. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 224, poz. 1337) Wnioskodawca z dniem 01 stycznia 2012 r. przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną.
  2. Wnioskodawca działający jako państwowa osoba prawna począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. nie jest następcą prawnym na gruncie przepisów prawa podatkowego K., który do dnia 31 grudnia 2011 r. działał jako państwowa jednostka budżetowa, albowiem przepisy art. 93 i dalsze ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie przewidują sukcesji uniwersalnej na gruncie prawa podatkowego w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną.
  3. Przepisy art. 12 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) nie przewidują przejścia numeru NIP w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną i w związku z powyższym Wnioskodawcy został nadany nowy numer identyfikacji podatkowej NIP.
  4. Biorąc pod uwagę rozważania określone punktem II i III powyżej, Wnioskodawca działający jako państwowa osoba prawna począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. jest podmiotem nowym na gruncie przepisów prawa podatkowego i rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w brzmieniu przepisów art. 111 ust. 4. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. 177, poz. 1054 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ze złożonego wniosku wynika, iż od dnia 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną. Wnioskodawca jest nowym podmiotem posiadającym numer identyfikacji podatkowej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych- art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl 111 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniając funkcje wymienione w art. 11 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrująca.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przed terminem ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących, pismem z dnia 10.01.2012 r., powiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania. Ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas rejestrujących nastąpiło po ich zafiskalizowaniu w dniu 11.01.2012 r., w obowiązującym terminie. Wnioskodawca zakupił 23 kasy rejestrujące, za które dokonał zapłaty całej należności.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu kas rejestrujących służących do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj