Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-65/12/IK
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-65/12/IK
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
stawki podatku
szkoły


Istota interpretacji
Jaką stawką VAT należy opodatkować dostawę dla placówek oświatowych, dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym sprzętu komputerów przenośnych – laptopów, notebooków, netbooków?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerów przenośnych – laptopów, notebooków, netbooków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerów przenośnych – laptopów, notebooków, netbooków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się dostawą usług informatycznych oraz sprzętu komputerowego dla osób fizycznych, firm oraz dla placówek oświatowych, dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. W ramach ww. działalności dokonuje między innymi dostaw laptopów, notebooków i netbooków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować dostawę dla placówek oświatowych, dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym sprzętu komputerów przenośnych – laptopów, notebooków, netbooków...

Zdaniem Wnioskodawcy, w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku wymieniono następujące towary, których dostawa na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy jest opodatkowana stawką 0%: „1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych”.

Słownikowa definicja jednostki centralnej, według PWN, to „podstawowy podzespół komputera, obejmujący procesor (procesory) i pamięć operacyjną". Zaś według portalu Wikipedia.org to „jednostka centralna - zwana także jednostką systemową lub komputerem, zasadnicza część zestawu komputerowego zawierająca najważniejsze elementy składowe komputera, zawarte we wspólnej obudowie, stanowiąca zazwyczaj jednostkę handlową. W zależności od konstrukcji danego typu komputera, zawiera: zasilacz, płytę główną z procesorem, pamięcią operacyjną oraz porty do komunikacji z pozostałymi składnikami zestawu komputerowego. W skład jednostki centralnej mogą wchodzić również dalsze składniki jak dysk twardy, karty rozszerzeń, itd.” Podobnie, tylko w szerszym ujęciu definiuje ww. pojęcie Wanda Nowak z Wydziału Inżynierii Produkcji Kierunek: Papiernictwo i Poligrafia Politechniki Warszawskiej w opracowaniu dostępnym na stronie internetowej: http://www.slideshare.net/wandzia/budowa-jednostki-centralnej-komputera

Biorąc pod uwagę powyższe, komputery typu laptop, notebook czy netbook spełniają przesłanki jednostki centralnej. Posiadają zarówno zasilacz, płytę główną z procesorem, pamięć operacyjną oraz porty do komunikacji z innymi składnikami zestawu komputerowego, a także dysk twardy, karty rozszerzeń, itd. Jedyną różnicą systemową między komputerem stacjonarnym i mobilnym jest wbudowana klawiatura, mysz (touchpad) i ekran. Innymi słowy każdy komputer posiadający ww. cechy, tudzież budowę jednostki centralnej, spełnia wymogi Ustawy. Prawodawca nie przewidział bowiem nigdzie wyłączeń dla zastosowania stawki 0% dla komputerów, które wyglądają inaczej niż „tradycyjne” i które są bardziej rozbudowane (posiadają ekran, mysz i klawiaturę).

Kolejnym argumentem za zastosowaniem stawki 0% VAT jest wykładnia systemowa przepisów dotyczących ww. kwestii. Preferencyjne opodatkowanie dostaw sprzętu komputerowego do szkół i przedszkoli zostało wprowadzone ustawą z dnia 5 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 2001 r.) statuującą wprowadzenie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie wykazu sprzętu komputerowego, do którego stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3%, oraz warunków jej stosowania (Dz. U. z dnia 7 września 2001 r.). W załączniku do ww. Rozporządzenia została wyszczególniona lista sprzętu komputerowego, do którego stosuje się stawkę preferencyjną VAT. W punkcie I.1 Opisane zostały sprzedawane w kraju „jednostki centralne komputerów, serwery, zestawy komputerów stacjonarnych”. Brzmienie załącznika do rozporządzenia z roku 2001 jest więc niemalże identyczne, jak załącznika Nr 8 aktualnej ustawy o VAT. Przez 10 lat w branży informatycznej nastąpił ogromny postęp. W roku 1991 w sierpniu fizyk Rafał Pietrak wysłał w świat pierwszego e-maila z Polski, o internecie wiedziono niewiele, komputer posiadali nieliczni, zaś laptopy były drogimi zabawkami dla yuppies. 10 lat to dla branży informatycznej niemal epoka. Dziś laptop znajduje się w większości polskich domów, nie jest to towar „luksusowy” jak w momencie uchwalania pierwotnej wersji spornej normy, spauperyzował się. Reasumując, interpretowanie w roku 2011 przepisu dotyczącego branży informatycznej w taki sam sposób jak w roku 1991, może mijać się z celem.

W związku z powyższym, na mocy ww. przepisów prawo do zastosowania stawki 0% VAT w dostawie sprzętu komputerowego: dla placówek oświatowych, dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15 dotyczy komputerów przenośnych tj. laptopów, notebooków i netbooków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  • Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • Drukarki,
  • Skanery,
  • Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, że podstawą do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych, wymienionych w załączniku Nr 8 ustawy o VAT. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) tejże ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU). Jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku Nr 8 do ustawy.

Z treści cyt. załącznika Nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się dostawą usług informatycznych oraz sprzętu komputerowego dla osób fizycznych, firm oraz dla placówek oświatowych, dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. W ramach ww. działalności dokonuje między innymi dostaw laptopów, notebooków i netbooków.

Mając na uwadze powyższe przepisy, wskazać należy, że laptop, notebook, netbook nie mieszczą się w katalogu pojęć, użytych przez ustawodawcę w poz. 1 załącznika Nr 8 do ustawy, gdyż nie są one jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem ani zestawem komputerów stacjonarnych.

Zatem dostawa dla placówek oświatowych, dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym sprzętu komputerów przenośnych – laptopów, notebooków, netbooków, mimo spełnienia warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13 – 15 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że wskazany sprzęt nie został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT nie korzysta z opodatkowania preferencyjną stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż dostawa laptopów, notebooków, netbooków opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj