Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-791/13-3/JK
z 21 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data nadania 7 lutego 2014 r., data wpływu 10 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydania nagród uczestnikom posiadającym status polskiego rezydenta podatkowego – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania wypłacanych nagród zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym oraz obowiązku sporządzenia deklaracji PIT-8AR,
  • prawidłowe – w części dotyczącej zakwalifikowania otrzymanych nagród do przychodów z innych źródeł oraz braku możliwości zastosowania do tych nagród zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej podatku dochodowego do osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wydania nagród uczestnikom posiadającym status polskiego rezydenta podatkowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polską spółką prowadzącą działalność brokera ubezpieczeniowego na podstawie uzyskanej licencji. Specjalizuje się w obsłudze i pośredniczeniu w sprzedaży zaawansowanych programów ubezpieczeń na życie, ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych, odpowiedzialności cywilnej oraz finansowych. Silna konkurencja ze strony sieci innych firm również zajmujących się dystrybucją produktów z tej samej branży zmusza Wnioskodawcę do podjęcia działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów ubezpieczeniowych znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy. Wnioskodawca rozważa wprowadzenie nowego modelu wsparcia sprzedaży tych produktów poprzez konkurs („Konkurs”). Z punktu widzenia prawa cywilnego, model wsparcia sprzedaży będzie funkcjonował w oparciu o przyrzeczenie nagrody, o którym mowa w art. 919 i art. 921 Kodeksu cywilnego.

Konkurs zostanie zorganizowany w oparciu o przygotowany regulamin („Regulamin”), w którym wskazane zostaną: nazwa konkursu, organizator konkursu, zadanie konkursowe, zasady uczestnictwa, zasady wyłaniania zwycięzców oraz nagrody. Regulamin będzie przewidywał, że w Konkursie wziąć udział mogą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione przez kontrahentów Wnioskodawcy („Uczestnicy”). Tytułem przykładu, Konkurs może zostać skierowany do pracowników firm leasingowych, z którymi Wnioskodawca współpracuje w zakresie oferowania (pośredniczenia w sprzedaży) leasingobiorcom ubezpieczeń komunikacyjnych. Natomiast oferty ubezpieczeń Wnioskodawca pozyskuje od zakładów ubezpieczeń. Regulamin będzie przewidywał, że Uczestnikami nie mogą być osoby fizyczne, które wykonują na rzecz Wnioskodawcy pracę na podstawie łączącego je stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego.

Konkurs będzie adresowany do Uczestników, którzy mają status polskiego rezydenta podatkowego oraz do Uczestników, którzy są rezydentami podatkowymi innego kraju, na terenie którego Wnioskodawca chce uzyskać efekt w postaci wzrostu sprzedaży znajdujących się w jego ofercie polis ubezpieczeniowych. W szczególności, Wnioskodawca zamierza skierować Konkurs do rezydentów Republiki Czeskiej.

Konkurs będzie polegał na tym, że Uczestnicy będą rywalizować ze sobą o to, który z nich w danej edycji Konkursu:

  1. osiągnie jak największy wzrost poziomu zamówień na ubezpieczenia znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku kalendarzowego;
  2. osiągnie jak najszybciej identyczny jak w analogicznym okresie poprzedniego roku kalendarzowego, poziom zamówień na te ubezpieczenia;
  3. osiągnie jak najszybciej określony przez Wnioskodawcę poziom zamówień.

Uzyskanie nagród nie będzie uzależnione od elementów losowych. Zwycięzców każdej edycji Konkursu będzie wyłaniało powołane przez Wnioskodawcę jury. W oparciu o ustalenia jury Wnioskodawca udostępni Uczestnikom wyniki danej edycji Konkursu oraz wyda nagrody pieniężne w postaci doładowań na przedpłaconej karcie. W razie kolejnego zwycięstwa w Konkursie, Uczestnik otrzyma wyłącznie doładowanie na wcześniej wydaną mu kartę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu wydania nagrody Uczestnikom będącym polskimi rezydentami podatkowymi?
  2. Czy w świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu wydania nagrody Uczestnikom niebędącym polskimi rezydentami podatkowymi?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych pracownikom kontrahenta Wnioskodawcy posiadającym status polskiego rezydenta podatkowego (pyt. Nr 1). Wniosek w pozostałym zakresie (pyt. Nr 2) zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie na nim spoczywał obowiązek pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od kwot wydanych, na podstawie regulaminu Konkursu, Uczestnikom będącym polskimi rezydentami podatkowymi, oraz złożenia deklaracji PIT-8AR.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, do przychodów z innych źródeł należą w szczególności: „kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.”

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, od przychodu z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 Ustawy o PIT.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, osoba prawna jest obowiązana pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu nagród w konkursach. Z kolei art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT stanowi, że płatnicy przekazują na rachunek właściwego urzędu skarbowego kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Ponadto, na płatniku ciąży, na podstawie art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT, obowiązek przesłania do właściwego urzędu skarbowego deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR).

Z powołanych przepisów wynika więc, że nagrody stanowią przychód z innych źródeł, o ile nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście, pozarolniczej działalność gospodarczej lub z kapitałów pieniężnych. Przychody z innych źródeł podlegają natomiast opodatkowaniu na zasadach ogólnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Należy więc zauważyć, że nagrody w konkursach podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Decydujące więc znaczenie dla opodatkowania nagród ma ustalenie, czym jest konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. W niniejszej sprawie nie ulega wątpliwości, że nagrody przyznane w Konkursie przez Wnioskodawcę nie będą stanowiły wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, ani też z działalności gospodarczej. Nagrody będą więc stanowiły dla Uczestników przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT. Zatem dla rozstrzygnięcia niniejszego zagadnienia fundamentalne znaczenie ma ustalenie, czy planowane przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie jest konkursem w rozumieniu przepisów art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Przyjmuje się, że konkursem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT jest przedsięwzięcie spełniające poniższe wymogi:

  1. rywalizacja uczestników konkursu (brak elementu losowości),
  2. strona formalna przedsięwzięcia, tj. regulamin wskazujący organizatora, zasady uczestnictwa, nagrody oraz zasady wyłonienia zwycięzców.

Stanowisko to potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne wydane: w dniu 31 lipca 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/415-424/13-3/AK, w dniu 22 sierpnia 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr IPTPB1/415-342/13-4/AP.

Ad. 1) planowany przez Wnioskodawcę Konkurs zakłada rywalizację Uczestników. Deklarację tę potwierdzają w szczególności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego kryteria wyłaniania zwycięzców Konkursu. z kryteriów tych wynika, że nagrody nie będą przysługiwać wszystkim uczestnikom, lecz jedynie tym, którzy spełnią określone przez Wnioskodawcę parametry „osiągnięcia największego wzrostu”, „osiągnięcia najszybciej” oraz wskaźnik poziomu zamówień. Ponadto, konkurs nie będzie zawierał elementów losowych.

Ad. 2) planowany przez Wnioskodawcę Konkurs będzie przeprowadzony w oparciu o Regulamin, w którym wskazane zostaną następujące elementy: organizator Konkursu (tj. Wnioskodawca), zasady udziału Uczestników, nagrody oraz zasady wyłonienia zwycięzców.

Tym samym spełniony zostanie wymóg formalnej strony konkursu. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazał, że Konkurs nie będzie spełniał warunków do zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Konkurs nie będzie bowiem ani organizowany i emitowany w środkach masowego przekazu, ani nie będzie konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. W konsekwencji, każda przyznana Uczestnikowi przez Wnioskodawcę nagroda w ramach Konkursu, w tym nagroda o wartości nieprzekraczającej 760 zł, będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% tej nagrody.

Podsumowując, planowany przez Wnioskodawcę Konkurs jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. W konsekwencji, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika, tj. poboru i wpłacenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia i przesłania deklaracji PIT-8AR.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów – inne źródła.


Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka specjalizuje się w obsłudze i pośredniczeniu w sprzedaży zaawansowanych programów ubezpieczeń na życie, ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych, odpowiedzialności cywilnej oraz finansowych. Spółka rozważa wprowadzenie nowego modelu wsparcia sprzedaży tych produktów poprzez konkurs („Konkurs”). Z punktu widzenia prawa cywilnego, model wsparcia sprzedaży będzie funkcjonował w oparciu o przyrzeczenie nagrody, o którym mowa w art. 919 i art. 921 Kodeksu cywilnego. Konkurs zostanie zorganizowany w oparciu o przygotowany regulamin, w którym wskazane zostaną: nazwa konkursu, organizator konkursu, zadanie konkursowe, zasady uczestnictwa, zasady wyłaniania zwycięzców oraz nagrody. Regulamin będzie przewidywał, że w Konkursie wziąć udział mogą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione przez kontrahentów Wnioskodawcy („Uczestnicy”). Regulamin będzie przewidywał, że Uczestnikami nie mogą być osoby fizyczne, które wykonują na rzecz Wnioskodawcy pracę na podstawie łączącego je stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego. Konkurs będzie adresowany do Uczestników, którzy mają status polskiego rezydenta podatkowego oraz do Uczestników, którzy są rezydentami podatkowymi innego kraju, na terenie którego Wnioskodawca chce uzyskać efekt w postaci wzrostu sprzedaży znajdujących się w jego ofercie polis ubezpieczeniowych. W szczególności, Wnioskodawca zamierza skierować Konkurs do rezydentów Republiki Czeskiej. Konkurs będzie polegał na tym, że Uczestnicy będą rywalizować ze sobą o to, który z nich w danej edycji Konkursu:

  1. osiągnie jak największy wzrost poziomu zamówień na ubezpieczenia znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku kalendarzowego;
  2. osiągnie jak najszybciej identyczny jak w analogicznym okresie poprzedniego roku kalendarzowego, poziom zamówień na te ubezpieczenia;
  3. osiągnie jak najszybciej określony przez Wnioskodawcę poziom zamówień.

Uzyskanie nagród nie będzie uzależnione od elementów losowych. Zwycięzców każdej edycji Konkursu będzie wyłaniało powołane przez Wnioskodawcę jury. W oparciu o ustalenia jury Wnioskodawca udostępni Uczestnikom wyniki danej edycji Konkursu oraz wyda nagrody pieniężne w postaci doładowań na przedpłaconej karcie. W razie kolejnego zwycięstwa w Konkursie, Uczestnik otrzyma wyłącznie doładowanie na wcześniej wydaną mu kartę.


Zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w konkursach reguluje art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego, zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W tym miejscu należy wskazać, że motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników, sprzedawców określonych towarów na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców.

Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika więc, że akcja organizowana przez Wnioskodawcę, nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu.


Przedmiotowe nagrody zostaną przyznane uczestnikom zorganizowanego przez Wnioskodawcę konkursu, którego głównym celem będzie zwiększenie poziomu sprzedaży programów ubezpieczeń (polis ubezpieczeniowych). „Nagrody” zostaną przyznane sprzedawcom, którzy osiągną jak największy wzrost poziomu zamówień na ubezpieczenia. Uczestnikami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione przez kontrahentów Wnioskodawcy.


Nagrody te stanowią zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży, a nie za wygraną w konkursie.


Konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za określoną czynność lub jej zaniechanie lub za najlepszy rezultat, spełniające przyrzeczone warunki, z określonym terminem ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę w rozumieniu art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zasady przeprowadzenia konkursu określa Kodeks cywilny, a warunki ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę ustala organizator konkursu. Niektóre szczególne rodzaje konkursów mogą być także uregulowane przez prawo.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu, co zostało już wskazane powyżej, jednak nie zmienia to faktu, że celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

Działania motywacyjne to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).


Z tych też względów działań motywacyjnych nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji, gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu.


Dlatego też uzyskane przez uczestników przedsięwzięcia organizowanego przez Wnioskodawcę nagrody nie będą stanowiły wygranej (nagrody) w konkursie, lecz nagroda związana będzie z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę programie promocyjnym, który charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu, a nie konkursowi.

W świetle powyższego, wartość ww. nagrody będzie stanowić na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Tym samym, przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jednocześnie wartość ww. nagrody nie będzie podlegała zwolnieniu wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, bowiem Uczestnicy nie otrzymają nagród wygranych w konkursie, a jedynie dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży. Ponadto, jak sam Wnioskodawca wskazał przedsięwzięcie nie będzie organizowane, ani emitowane w środkach masowego przekazu, ani też nie będzie konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy, oraz obowiązek sporządzenia deklaracji PIT-8AR. Wnioskodawca będzie jedynie zobowiązany wystawić i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika informację PIT-8C, zgodnie z art. 42a ustawy.


Jednocześnie tutejszy organ informuje, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj