Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-368/14-4/ISZ
z 8 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2014 (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 7 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla sprzedawanego soku z pokrzywy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla sprzedawanego soku z pokrzywy.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. , złożonym w dniu 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 7 kwietnia 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą P. Jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności handluje różnymi produktami roślinnymi, m.in. sokami, jest także producentem.


Wnioskodawca rozpoczął handel sokiem z pokrzywy. Jest to sok naturalny o składzie; 100% soku z pokrzywy. Sok ten ma pozytywny wpływ m.in. na odporność, jakość skóry i paznokci, poprawia ilość żelaza w organizmie. Nie jest to produkt medyczny.


Konkurenci i odbiorcy Wnioskodawcy stosują różne stawki podatku od towarów i usług (5 albo 8%). W związku z tym Wnioskodawca nabrał wątpliwości, jaka stawka jest właściwa, a chciałby stosować prawidłową stawkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podatnik powinien stosować 5% (słownie: pięcioprocentową), czy 8% (słownie: ośmioprocentową) stawkę podatku od towarów i usług (VAT) na sok z pokrzywy?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Wysokość stawek podatku od towarów i usług (dalej: VAT) reguluje ustawa o podatku od towarów i usług (dalej: VATu).


Jak stanowi art. 41 VATu:

  1. Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art, 83, art. 119 ust, 7, art, 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
  2. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

2a. Dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Tak więc towary, dla których należy stosować obniżone stawki, wymienione są w załącznikach. Załącznik nr 10 zawiera wykaz towarów, dla których właściwa jest stawka 5%, zaś Załącznik nr 3 wykaz tych, dla których właściwa jest stawka 8% (z zastrzeżeniem regulacji ustawowej, „zamieniającej" określoną w tym Załączniku stawkę 7% na 8%).


Zdaniem Wnioskodawcy, towar ten powinien być opodatkowany stawką VAT 5%.


Przedmiotowy towar, czyli sok roślinny, wymieniony jest w obu załącznikach:

Nr 3 - pole 79 - Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie soki i ekstrakty roślinne z opium, (8%),

Nr 10 - pole 30 - Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.


W obu przypadkach przyporządkowano te towary do symbolu PKWiU 10.89.15.0. Pod tym symbolem kryją się „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące". PKWiU nie uściśla więc zakresu przedmiotowego stawki.


Towar ten powinien być opodatkowany stawką 5%, określoną w załączniku nr 3. Wynika to z następującego rozumowania:


Poszczególne towary określone w powyższych przepisach oddzielone są średnikami. Średnik zaś, wg PWN, „jest znakiem rozdzielającym słabszym od kropki i służy do oddzielania w miarę samodzielnych części wypowiedzenia. Od przecinka z kolei różni się tym, że oddziela wyłącznie człony równorzędne pod względem logiczno -składniowym, podczas gdy przecinek może oddzielać również człony nierównorzędne." Na skutek tej równorzędności, zdanie to należy rozumieć w ten sposób:

„Stawką 8% objęte są i soki i ekstrakty roślinne, i substancje pektynowe, i soki zagęszczające i żelujące, a spośród soków i ekstraktów roślinnych - wyłącznie soki i ekstrakty roślinne z opium". Oznacza to, że spośród soków i ekstraktów roślinnych, wyłącznie te z opium podlegają stawce 8%.


  1. Z kolei pole nr 30 z Załącznika nr 10 należy rozumieć tak:

„Stawką 5% objęte są i soki i ekstrakty roślinne, i substancje pektynowe, i soki zagęszczające i żelujące, a spośród substancji pektynowych, peklyntanów i pektyn, śluzów i zagęszczaczy tylko te pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane". Oznacza to, że stawką tą opodatkowane są soki i ekstrakty roślinne, a spośród pozostałych towarów tylko te, które są wyprodukowane z produktów roślinnych.


  1. Objaśnienia do Załącznika nr 3 stanowią, że „Wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik." Ponieważ ten sam towar wymieniony jest w dwóch załącznikach (3 i 10), należy stosować stawkę niższą (patrz: J. Zubrzycki, „Leksykon VAT 2013", Wrocław 2013, s. 1106).

Mając na uwadze powyższe rozważania, należy wziąć pod uwagę, iż przedmiotowy produkt to sok. Za soki zaś co do zasady uważa się soki warzywne i owocowe. Jest to nie tyle efekt błędu ustawodawcy, ale przestarzałej regulacji. Ewidentnie bowiem jest ona niedostosowana do obecnej rzeczywistości, kiedy to nie produkuje się soków wyłącznie z owoców i warzyw w tradycyjnym rozumieniu, ale także z takich roślin jak np. pokrzywa, czarny bez, brzoza czy jeżówka. Bezsprzecznie towary te powinny być klasyfikowane i opodatkowane na takich samych zasadach, jak soki z owoców i warzyw.

Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę, że pokrzywa jest jadalna i spożywa się ją razem z daniami z ryb, dodaje do sałatek itd. Od strony biologicznej nie różni się od innych warzyw liściowych, jak np. rukola, seler naciowy czy mlecz. W związku z tym powinno się ją kwalifikować jako warzywo liściowe i opodatkować stawką 5%.

Taka interpretacja jest zdecydowanie najbardziej logiczna, jednak nie można jej stosować z wyprzedzeniem regulacji ustawowej. Ta zaś, jak opisano wyżej, zawiera szczególną regulację dla soków roślinnych, innych niż soki warzywne i owocowe.


Podsumowując, sok z pokrzywy będzie opodatkowany stawką podatku od towarów i usług 5%.


W uzupełnieniu dodano, że:

  • symbol PKWiU przedmiotowego towaru to: 10.89.15.0.
  • przedmiotowy towar NIE zawiera się w grupie: „substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem przez niego wykonywanych czynności.


Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;


Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu i produkcji artykułów spożywczych. Ma zamiar sprzedawać sok z pokrzywy. Zainteresowany zakwalifikował ten wyrób do grupowania PKWiU 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy towar nie zawiera się w grupie: „substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane”. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wysokości stawki podatku VAT dla sprzedaży tego soku.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zostały wymienione:

  • pod pozycją nr 47 zostały wymienione „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane – PKWiU ex 10.89.15.0
  • pod pozycją nr 79 zostały wymienione „Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie soki i ekstrakty roślinne z opium – PKWiU ex 10.89.15.0”.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem część towarów zawartych w ww. załączniku wymieniono również w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, który stanowi katalog towarów opodatkowanych od 2011 r. 8% stawką VAT. Jednak z objaśnienia do załącznika nr 3 wynika, że jeżeli te same produkty są zwolnione z VAT lub opodatkowane stawką niższą (np. 5%) to dany towar jest ostatecznie opodatkowany w korzystniejszy sposób – czyli stawką niższą.

W poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.15.0 – soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.


Zatem stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 10.89.15.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania. Pozycja 30 załącznika Nr 10 wskazuje, że stawką VAT 5% opodatkowane są wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Natomiast stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z załącznikiem Nr 3 do ustawy, możliwe jest jedynie do towarów oznaczonych symbolem PKWiU 10.89.15.0 stanowiących substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane (poz. 47) oraz do towarów stanowiących soki i ekstrakty roślinne z opium (poz. 79).

Pozycje wymienione w załącznikach Nr 3 i 10 do ustawy są odzwierciedleniem grupowania towarów zawartego w PKWiU. Wszystkie pozycje załącznika nieopatrzone znakiem „ex” bez żadnych zmian powtarzają treść danego grupowania PKWiU. Natomiast analiza pozycji załącznika Nr 3 i Nr 10 do ustawy opatrzonych znakiem „ex” w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU prowadzi do wniosku, że pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania, zaś druga część za myślnikiem zawiera określone ograniczenia.

Niewątpliwie interpunkcja, budowa zdań, ich sposób łączenia ma ogromne znaczenie przy interpretacji tekstu pisanego. Użycie różnych znaków interpunkcyjnych może zmienić sens zdania. Nie można jednak twierdzić, że ze względu na użycie w rubryce „nazwa towaru lub usługi” w poz. 30 załącznika Nr 10 do ustawy średników do rozdzielenia poszczególnych zawartych w tej rubryce grup towarów, wyrażenie „- wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane” odnosi się tylko do ostatniej grupy towarów tam wymienionych tj. środki zagęszczające i żelujące. Wykaz towarów i usług zawarty w załączniku Nr 10 i Nr 3 objętych obniżoną stawką podatku VAT w pozycjach oznaczonych „ex” z użyciem słowa „wyłącznie”, należy interpretować w taki sposób, że stawką obniżoną opodatkowany jest towar wymieniony po myślniku. W pierwszej części ustawodawca powołał wyłącznie nazwę grupowania, która jest przypisana przez PKWiU danemu symbolowi, dopiero po myślniku wymienił te towary, które mieszczą się w tym grupowaniu i są objęte stawką obniżoną.

Ze względu na przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że planowana w ramach prowadzonej działalności sprzedaż soku z pokrzywy o symbolu PKWiU 10.89.15.0, skoro nie jest on klasyfikowany jako substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane, a jest sokiem - nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy.

Również na podstawie poz. 47 załącznika nr 3 ww. sok nie będzie mógł korzystać z opodatkowania stawką 8%, ponieważ w tej pozycji znajduje się takie samo wyłączenie jak omawiane powyżej.


Sprzedawany przez Spółkę sok z pokrzywy nie korzysta również z obniżonej stawki podatku w wysokości 8 %, na podstawie poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy, gdyż w tej pozycji wymienione zostały soki i ekstrakty roślinne lecz wyłącznie soki i ekstrakty roślinne z opium, a niewątpliwie sok z pokrzywy nie zawiera się w tej grupie.


Zatem, wprowadzany do sprzedaży sok z pokrzywy należy opodatkować stawką podstawową – obecnie 23%, na postawie art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 §  2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj