Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-125/14-2/MZ
z 23 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania ulgi zawartej w art. 16 ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania ulgi zawartej w art. 16 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Dnia 03.12.2013 roku Wnioskodawczyni otrzymała w darowiźnie od teściów mieszkanie w którym zamieszkuje od kilku lat. Jest to jej pierwsze mieszkanie, zatem ustalając wysokość podatku uwzględniono ulgę przysługującą na mocy art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn i zastosowano zmniejszenie podstawy opodatkowania pod warunkiem zamieszkiwania przez Wnioskodawczynię będąc zameldowaną w darowanym mieszkaniu przez okres 5 lat czyli do 2018 r. Obecnie Wnioskodawczyni mieszka w tym mieszkaniu i zamierza dalej w nim zamieszkiwać, gdyż pracuje w Warszawie, a jej córka będzie uczęszczać do szkół jeszcze kilkanaście lat.

Rodzice Wnioskodawczyni obecnie zamieszkują w innej miejscowości wynajmując lokal, który może być przez obecnych właścicieli w każdej chwili wypowiedziany. Zostały uregulowane sprawy spadkowe związane z wynajmowaną nieruchomością i spadkobiercy zamierzają ją sprzedać. W związku z tym Wnioskodawczyni zamierza zakupić mieszkanie w którym jej rodzice mogliby zamieszkać.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy po otrzymaniu mieszkania w darowiźnie jednocześnie korzystając z ulgi wynikającej z artykułu 16 Ustawy o podatku od spadków i darowizn (akt notarialny darowizny sporządzony w dniu 03.12.2013 r.), ulga dotycząca nabycia pierwszego mieszkania wynikająca z artykułu 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn nadal będzie przysługiwała Wnioskodawczyni mimo nabycia innej nieruchomości w przyszłości (w 2014 roku)?


Zdaniem Wnioskodawcy, moment powstania zobowiązania podatkowego powstał w momencie podpisania aktu darowizny, zatem warunki przyznania ulgi określone w art. 16 ustawy dotyczyły momentu darowizny i zostały spełnione. Artykuł przewiduje tylko jeden warunek konieczny do spełnienia w przyszłości czyli okres 5-letniego zamieszkiwania oraz zameldowania w nabytym lokalu.

Zdaniem Wnioskodawczyni nabycie kolejnego mieszkania w którym nie będzie zamieszkiwać w przyszłości nie wpływa na przyznaną ulgę wynikającą z artykułu 16 ustawy.


Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/436-39/09-4/MZ z dnia 17.04.2009, dotyczące nabycia nieruchomości w którym zastosowano ulgę zgodnie z art. 16 ustawy, które stwierdza: „Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia w przyszłości innego lokalu mieszkalnego, czy też udziału w lokalu mieszkalnym, Wnioskodawczyni zachowa prawo do przyznanej ulgi zgodnie z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nabycie w przyszłości mieszkania nie ma wpływu na powyższą ulgę.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie - w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej – nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.


W myśl art. 16 ust. 2 tej ustawy z omawianej ulgi mogą skorzystać nabywcy, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


Przedmiotowa ulga przysługuje wyłącznie obdarowanym, którzy nie są właścicielami innego budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego. Powyższe oznacza zatem, że warunki powyższe nie dotyczą osób, które są współwłaścicielami tych lokali lub budynków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że dnia 03.12.2013 roku Wnioskodawczyni otrzymała w darowiźnie od teściów mieszkanie w Warszawie w którym zamieszkuje od kilku lat. Jest to jej pierwsze mieszkanie zatem ustalając wysokość podatku uwzględniono ulgę przysługującą na mocy art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn i zastosowano zmniejszenie podstawy opodatkowania pod warunkiem zamieszkiwania przez Wnioskodawczynię będąc zameldowaną w darowanym mieszkaniu przez okres 5 lat czyli do 2018 r. Obecnie Wnioskodawczyni mieszka w tym mieszkaniu i zamierza dalej w nim zamieszkiwać, gdyż pracuje w Warszawie, a jej córka będzie uczęszczać do szkół w Warszawie jeszcze kilkanaście lat. Rodzice Wnioskodawczyni obecnie zamieszkują w innej miejscowości wynajmując lokal, który może być przez obecnych właścicieli w każdej chwili wypowiedziany. Zostały uregulowane sprawy spadkowe związane z wynajmowaną nieruchomością i spadkobiercy zamierzają ją sprzedać. W związku z tym Wnioskodawczyni zamierza zakupić mieszkanie, w którym jej rodzice mogliby zamieszkać.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że nabycie w przyszłości mieszkania przez Wnioskodawczynię, nie spowoduje utraty przez nią ulgi zawartej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, o ile Wnioskodawczyni będzie nadal zamieszkiwać w nabytym w drodze darowizny mieszkaniu będąc zameldowaną. Należy nadmienić, że w chwili otrzymania darowizny Wnioskodawczyni spełniała warunki do zastosowania powyższej ulgi. Nabycie przez Wnioskodawczynię w przyszłości mieszkania, w którym będą zamieszkiwać jej rodzice nie ma wpływu na powyższą ulgę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi ( art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj