Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-257/12/UH
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-257/12/UH
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
azbest
brak prawa do odliczenia
podmiot niezarejestrowany
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „…”.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012r. (data złożenia 13 marca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2012r. (data złożenia do tut. organu w dniu 2 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 marca 2012r. (data złożenia do tut. organu w dniu 2 kwietnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego (uzupełniony pismem z dnia 28 marca 2012r.):

W związku z przyznaniem dofinansowania na realizację projektu pn.: „…” w ramach konkursu aplikacyjnego RPO WSL 2007-2013 Działanie 6.2. Rewitalizacja

obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.2. Rewitalizacja – małe miasta; Urząd Marszałkowski w … zobowiązał Wnioskodawcę do dostarczenia zaświadczenia, iż Wspólnota w ramach projektu pn.: „…”, nie miała możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu. Wspólnota nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Efekt projektu nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Towary i usługi związane z realizacją projektu pn.: „...” są udokumentowane fakturami VAT.

Przedmiotem projektu był kompleksowy remont balustrad loggi w budynku mieszkalnym przy ul. …. w … , polegający na likwidacji azbestowych płyt balkonowych wraz z jego utylizacją, który przyczynił się do eliminacji ze środowiska szkodliwego materiału jakim jest azbest. Tym samym inwestycja przyczyni się to do zintensyfikowania procesów rewitalizacyjnych na terenie Obszaru rewitalizacji nr 3: Kolonia górnicza … w … . Inwestycja sfinansowana była z przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej zgromadzonych na funduszu remontowym oraz częściowo z kredytu.

Zakres robót dla całego zamierzenia budowlanego oraz kolejność realizacji poszczególnych elementów:

  • zabezpieczenie terenu budowy,
  • montaż rusztowań ramowych systemowych,
  • demontaż płyt cementowo-azbestowych balustrady i transport płyt na miejsce składowania,
  • demontaż rusztu stalowego balustrady,
  • wykonanie i montaż płyt osłonowych z płyty HPL Max Exterior,
  • wywóz i utylizacja zdemontowanych płyt azbestowych przez specjalistyczną firmę.

Inwestycja została zrealizowana w 2011r. na terenie gminy …. , w północnym terenie miasta w Obszarze rewitalizacji nr 3: Kolonia górnicza … wg Lokalnego Programu Rewitalizacji Obszarów na lata 2007-2013, w pięciokondygnacyjnym budynku mieszkalnym przy ul. ….

Budynek przy ul. … w … jest obiektem mieszkalnym wielorodzinnym o VI kondygnacjach, całkowicie podpiwniczony i składający się z 3 połączonych ze sobą segmentów względem siebie przesuniętych. Zrealizowany w technologii wielkopłytowej, ściany zewnętrzne obiektu wykonane jako prefabrykaty żelbetowe.

Inwestorem – beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wspólnota, która jest odpowiedzialna za zabezpieczenie środków na realizację przedsięwzięcia. Wspólnota jest ogółem właścicieli, których lokale wchodzą w skład nieruchomości przy ul. … w … . Zasady funkcjonowania wspólnoty zostały określone w regulaminie przyjętym na zebraniu w dniu 26 marca 1998r. Wspólnota prowadzenie swojej gospodarki finansowej oraz wszelkie czynności zarządzania nieruchomością wspólną zleciła Administracji Mieszkań … , na podstawie podpisanej 6 marca 2007r. umowy o wykonywanie czynności zarządzania nieruchomością wspólną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 marca 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „…”...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 marca 2012r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Przedstawione wyżej przepisy wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcy przyznano dofinansowania na realizację projektu pn.: „…” w ramach konkursu aplikacyjnego RPO WSL 2007-2013 Działanie 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.2. Rewitalizacja – małe miasta.

Przedmiotem projektu był kompleksowy remont balustrad loggi w budynku mieszkalnym, polegający na likwidacji azbestowych płyt balkonowych wraz z jego utylizacją, który przyczynił się do eliminacji ze środowiska szkodliwego materiału jakim jest azbest.

Inwestycja została zrealizowana w 2011r. Inwestorem-beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca, który jest odpowiedzialny za zabezpieczenie środków na realizację przedsięwzięcia.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Efekt projektu nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu są udokumentowane fakturami VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj