Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-32/14-2/TW
z 6 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia biogazu i energii elektrycznej – jest:

  1. nieprawidłowe – w zakresie zużycia biogazu jako paliwa do kotłów grzewczych i w suszarni osadu oraz zużycia energii elektrycznej w procesie fermentacji osadów ściekowych,
  2. prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia biogazu i energii elektrycznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność w zakresie oczyszczania ścieków oraz innych usług związanych z gospodarką wodną.

W ramach prowadzonej działalności Spółka uzyskuje biogaz. Biogaz powstaje jako produkt wyniku procesów technologicznych związanych z oczyszczaniem ścieków. Spółka stosuje technologię, która pozwala na kontrolowanie powstającego biogazu i odpowiednio ten biogaz zagospodarowuje.

Produkowany przez Spółkę biogaz jest wykorzystywany na cztery różne sposoby:

  1. Biogaz jest wykorzystywany jako paliwo do kogeneracyjnych zespołów prądotwórczych napędzanych silnikami tłokowymi. Urządzenia te wytwarzają łącznie energię elektryczną i cieplną.
    Następnie energia elektryczna jest przez Spółkę, w zależności od potrzeb, wykorzystywana wewnętrznie na potrzeby oczyszczalni lub oddawana do krajowej sieci energetycznej. Energia cieplna służy procesom, które są związane z oczyszczaniem ścieków oraz na cele socjalne pracowników.
  2. Biogaz jest wykorzystywany jako paliwo do kotłów grzewczych (biogaz jest w nich spalany), które produkują energię cieplną. Energia cieplna służy procesom, które są związane z oczyszczaniem ścieków oraz na cele socjalne pracowników.
  3. Biogaz jest wykorzystywany w suszarni osadu, powstającego w związku z działaniami związanymi z oczyszczaniem ścieków. Generalnie do osuszania osadu służą kotły grzewcze zasilane gazem ziemnym, ale istnieje możliwość zmieszania biogazu z gazem ziemnym (w proporcji 40% biogaz, 60% gaz ziemny) i taką mieszaniną można zasilać kotły zlokalizowane w suszarni osadu.
  4. Biogaz spalany w pochodni – w sytuacjach awaryjnych z przyczyn technologicznych część biogazu jest spalana w pochodni. Biogaz jest spalany w pochodni w przypadku, gdy musi zostać usunięty z systemu.

Spółka posiada monitoring ilości i składu biogazu. Na podstawie składu biogazu jest możliwe wyliczenie ilości energii niesionej przez biogaz – GJ, którą wykorzystuje Spółka. Spółka może więc dokładnie obliczać na podstawie pomiarów, ile GJ zawartych w biogazie wykorzystuje. Pomiary wykonywane są systematycznie z dużą częstotliwością.

Biogaz jest wyrobem gazowym w rozumieniu ustawy PA, któremu przypisany jest kod CN 2711 29.

Spółka nie jest zakładem energochłonnym wykorzystującym wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy PA.

Spółka posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy produkcja biogazu podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  2. Czy zużycie biogazu w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a jeżeli tak, to czy korzysta ze zwolnienia od podatku?
  3. Czy wyprodukowana przez Spółkę energia elektryczna, którą jest następnie zużywana przez Spółkę na potrzeby prowadzonej działalności, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy produkcja biogazu nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy PA w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Przytoczony wyżej przepis wskazuje zamknięty katalog czynności, które w przypadku wyrobów gazowych podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Nie wskazano wśród nich produkcji biogazu, zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Powyższe wynika z faktu, że system podatku akcyzowego (wspólny dla całej Unii Europejskiej i zgodny z unijnymi przepisami) oparty jest na idei, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego powstaje w państwie członkowskim, w którym towar podlega konsumpcji. Przepisy ustawy PA przenoszą zatem moment powstania obowiązku podatkowego z chwili produkcji, na chwilę dostawy wyrobu akcyzowego przez dystrybutora lub redystrybutora. Ustawa PA zapewnia, że podatek staje się wymagalny (o ile nie przewidziano zwolnień) w takim zakresie, w jakim produkt gazowy został rzeczywiście zużyty.

Ad. 2

W ocenie Spółki, wykorzystanie przez nią biogazu w sposób opisany w punktach a)-d) nie będzie skutkowało koniecznością zapłaty podatku akcyzowego.

Jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, biogaz wykorzystywany jest przez Spółkę na 4 różne sposoby.

W punkcie a) Spółka wykorzystuje biogaz, który uzyskuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, jako paliwo do kogeneracyjnych zespołów prądotwórczych napędzanych silnikami tłokowymi. W tym przypadku biogaz jest zatem wykorzystywany do napędu stacjonarnych urządzeń, które są używane do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zużycie przez Spółkę biogazu jako paliwa napędowego będzie na mocy art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 zwolnione od opodatkowania podatkiem akcyzowym. Jak wskazuje bowiem art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy PA, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Na mocy natomiast art. 31b ust. 4 ustawy PA zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.

Mając zatem na uwadze literalne brzmienie przytoczonych wyżej przepisów stwierdzić należy, że wykorzystanie biogazu do napędu urządzeń, które służą do wytworzenia łącznie ciepła i energii, będzie podlegało zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Potwierdzeniem powyższego jest również pismo z dnia 25 lipca 2013 r. (nr: AG6/0602/10/ZBN/13/PD-75202; dostępne pod linkiem: http://www.igwp.org.pl /images/stories/pismo_z_Ministerstwa_Finanow.pdf) wystosowane przez Ministerstwo Finansów do senatora RP Jana Michalskiego, w którym to piśmie potwierdza się, że do projektu ustawy zmieniającej ustawę PA dodany został przepis zwalniający od opodatkowania tym podatkiem biogaz używany do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Podobnie będzie w przypadku wykorzystania przez Spółkę biogazu w celach opałowych, o których mowa w punkcie b i punkcie c stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy PA wskazuje się, że zwolnieniem od akcyzy są objęte czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zdaniem Spółki powyższy przepis jest podstawą do zastosowania zwolnienia w odniesieniu do biogazu spalanego w kotłach grzewczych. W wyniku spalania gazu w kotłach dochodzi bowiem do wytworzenia ciepła, które w sposób pośredni (np. w przypadku jego wykorzystania do ogrzania pomieszczeń, gdzie prace wykonują pracownicy Spółki) lub bezpośredni (np. grzanie suszarni) służy działalności gospodarczej Spółki, a zatem procesom związanym z oczyszczaniem ścieków.

Należy podkreślić, że to właśnie w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej polegającej m.in. na oczyszczaniu ścieków dochodzi do procesów, w których wytwarzany jest biogaz. Ten biogaz jest następnie wykorzystywany w procesach łącznego wytwarzania energii i ciepła. Spalanie biogazu w kotłach grzewczych, służy zatem procesom mającym na celu podtrzymanie możliwości jego uzyskania i następnie wykorzystania w celu łącznego wytworzenia energii i ciepła.

Zdaniem Spółki powyższe przemawia za tym, aby zużycie biogazu w celach opałowych w kotłach grzewczych w przypadkach, o których mowa w punkcie b i c, podlegało zwolnieniu od opodatkowania akcyzą.

Odnosząc się natomiast do gazu, który jest spalany w sytuacjach awaryjnych i ze względów technicznych w pochodni (punkt d), to zdaniem Wnioskującej w tym przypadku w ogóle nie można mówić o użyciu wyrobów gazowych, zatem w świetle art. 9c ustawy PA, wykorzystanie biogazu i jego spalenie w pochodni pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym. W tym przypadku spalanie biogazu jest związane z sytuacjami wyjątkowymi, awaryjnymi i jest podyktowane względami technicznymi – w tych przypadkach Spółka nie zużywa gazu w żadnym konkretnym celu, lecz to sytuacja narzuca konieczność spalenia biogazu w pochodni. Nie można zatem twierdzić, że spalenie gazu w pochodni podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym – nie jest to bowiem żadna z czynności podlegających opodatkowaniu, wskazanych w art. 9c ustawy PA.

W szczególności zaś spalenie biogazu w pochodni nie stanowi jego użycia. Ustawa PA nie definiuje pojęcia użycia, należy zatem w tym zakresie odwołać się do potocznego rozumienia tego pojęcia. Jak wskazuje Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN „używać” oznacza „zastosować coś jako środek, narzędzie”, „skorzystać z czyichś usług, z czyjejś pomocy”, „zrobić z czegoś użytek”. W przypadku spalenia gazu w pochodni Spółka nic z tego tytułu nie uzyskuje, nie robi z tego gazu użytku, do niczego biogazu nie wykorzystuje, lecz go unicestwia. Biogaz jest spalany w pochodni w przypadku, gdy musi on zostać usunięty z systemu, a Spółka nie może go w inny sposób wykorzystać i zużyć.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że spalenie biogazu w pochodni, będące wynikiem czynników technologicznych, pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Powyższy wniosek potwierdza także brzmienie art. 89 ust. 1 ustawy PA, który to przepis wskazuje stawki opodatkowania dla wyrobów gazowych przeznaczonych dla celów opałowych lub napędowych. Z pewnością biogaz spalany w pochodni nie służy celom napędowym, – a zdaniem Wnioskującej – nie służy również celom opałowym.

Ustawa PA nie definiuje pojęcia „celów opałowych”, należy jednak mieć na uwadze, że zwrot ten był rozpatrywany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) w sprawie C-240/01.

TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, że zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania olejów jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto TSUE w przytaczanym wyroku opowiedział się za interpretowaniem wyrażenia „użycie jako paliwo opałowe”, jako odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego.

W świetle tego wyroku z celem opałowym mamy do czynienia w sytuacji, gdy obydwa warunki są spełnione łącznie, tzn.:

  • w wyniku spalania powstaje energia cieplna,
  • powstała energia jest wykorzystywana do ogrzewania.

Zdaniem Spółki, spalenie biogazu w pochodni nie stanowi jego zużycia w celach opałowych pomimo, że w procesie spalania powstaje energia cieplna, to nie jest ona w żaden sposób wykorzystywana przez Spółkę. Tym samym spalenie biogazu w pochodni nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ad. 3

W ocenie Wnioskującej, wyprodukowana przez nią energia elektryczna (powstająca w procesie łącznego wytwarzania energii i ciepła), która jest następnie zużywana przez Spółkę na potrzeby prowadzonej działalności, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Niewątpliwie zużycie energii elektrycznej jest objęte zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Niemniej jednak ustawodawca przewidział szereg wyjątków od opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy PA zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Przepis ten będzie miał zastosowanie w analizowanym przypadku.

W wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje w Spółce biogaz, który następnie służy do łącznej produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Energia wytworzona w tym procesie jest następnie zużywana przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, tj. podczas procesów związanych z oczyszczaniem ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

  1. nieprawidłowe – w zakresie zużycia biogazu jako paliwa do kotłów grzewczych i w suszarni osadu oraz zużycia energii elektrycznej w procesie fermentacji osadów ściekowych,
  2. prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – wyroby akcyzowe oznaczają – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Przez wyroby gazowe – w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy – rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W świetle powyższego należy zauważyć, że biogaz objęty kodem CN 2711 stanowi wyrób akcyzowy zaliczany jednocześnie do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Wobec powyższego, biogaz CN 2711 jest wyrobem energetycznym i podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność w zakresie oczyszczania ścieków oraz innych usług związanych z gospodarką wodną. W ramach prowadzonej działalności Spółka uzyskuje biogaz o kodzie CN 2711 29. Biogaz powstaje jako produkt w wyniku procesów technologicznych związanych z oczyszczaniem ścieków.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy – wyrażonych w pierwszym pytaniu – jest opodatkowanie produkcji biogazu.


Trafnie w tym zakresie stwierdza Zainteresowany, że produkcja wyrobów gazowych nie została objęta przedmiotem opodatkowania akcyzą (art. 9c ustawy). Stanowisko w tym zakresie należy zatem uznać za prawidłowe.

W kwestii zagadnienia drugiego, tj. opodatkowania podatkiem akcyzowym, z ewentualnym zwolnieniem od podatku zużycia biogazu Spółka wskazuje, że biogaz jest:

  1. wykorzystywany jako paliwo do kogeneracyjnych zespołów prądotwórczych napędzanych silnikami tłokowymi. Urządzenia te wytwarzają łącznie energię elektryczną i cieplną. Następnie energia elektryczna jest przez Spółkę, w zależności od potrzeb, wykorzystywana wewnętrznie na potrzeby oczyszczalni lub oddawana do krajowej sieci energetycznej. Energia cieplna służy procesom, które są związane z oczyszczaniem ścieków oraz na cele socjalne pracowników.
  2. wykorzystywany jako paliwo do kotłów grzewczych (biogaz jest w nich spalany), które produkują energię cieplną. Energia cieplna służy procesom, które są związane z oczyszczaniem ścieków oraz na cele socjalne pracowników.
  3. wykorzystywany w suszarni osadu, powstającego w związku z działaniami związanymi z oczyszczaniem ścieków.
  4. spalany w pochodni – w sytuacjach awaryjnych z przyczyn technologicznych część biogazu jest spalana w pochodni. Biogaz jest spalany w pochodni w przypadku, gdy musi zostać usunięty z systemu.

Spółka nie jest zakładem energochłonnym i posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

Na mocy art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5. W ust. 1 pkt 2 wymieniono wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca zużywa uzyskany biogaz do łącznego wytwarzania ciepła oraz energii elektrycznej – przypadek wskazany pod lit. a – czynność ta podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Z kolei przypadek spalania gazu w pochodni (w sytuacjach awaryjnych – przypadek opisany pod lit. c) również nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą. Trudno w takim przypadku przypisać opisanemu procesowi spalania gazu w pochodni cechy wskazane w przepisach art. 86 ust. 2 i 3 ustawy. W tym przypadku zużywany gaz nie jest ani paliwem silnikowym, ani opałowym i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z kolei kwestia opodatkowania gazu zużywanego w pozostałych dwóch przypadkach (lit. b i c) podlega opodatkowaniu akcyzą (spełnione są tu bowiem kryteria pozwalające zaliczyć zużywany gaz do paliw opałowych).

Spółka twierdzi przy tym, że zwolnienie w tym przypadku będzie odbywało się na tych samych zasadach co pod lit. a. Wskazuje bowiem, że „Podobnie będzie w przypadku wykorzystania przez Spółkę biogazu w celach opałowych, o których mowa w punkcie b i punkcie c stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego”.

W opinii tut. Organu, brak jest jednak pozytywnych przesłanek uzasadniających zwolnienie od podatku akcyzowego w tych przypadkach. Z pewnością nie jest to bowiem opisana powyżej sytuacja łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Celem zużycia gazu jest bowiem wykorzystanie go:

  1. jako paliwo do kotłów grzewczych – energia cieplna służy procesom, które są związane z oczyszczaniem ścieków oraz na cele socjalne pracowników.
  2. w suszarni osadu (w związku z działaniami związanymi z oczyszczaniem ścieków).

Nie jest to więc przypadek łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Równocześnie Zainteresowany nie wskazał innych okoliczności uzasadniających zwolnienie od podatku akcyzowego (przypadki enumeratywnie wymienione w art. 31b ustawy).

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano zatem za nieprawidłowe.

Z kolei wyprodukowana przez Spółkę energia elektryczna nie podlega zwolnieniu w trybie art. 30 ust. 7 ustawy. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Opisany przez Spółkę związek pomiędzy procesem fermentacji osadów ściekowych, który następnie służy do łącznej produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu jest bowiem związkiem pośrednim.

Prawodawca jednoznacznie wskazał natomiast, że zwolnienie od podatku przysługuje jedynie w przypadku „zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu” wykluczając inne procesy (nawet pośrednio związane z produkcją energii) takie jak np. „proces fermentacji osadów ściekowych”.

Wykładnia językowa tego przypadku (sam fakt różnicy w nazewnictwie tych procesów) nakazuje oba procesy traktować rozdzielnie i nie utożsamiać wykorzystania energii elektrycznej w procesie fermentacji z przypadkiem uprzywilejowanym zwolnieniem od akcyzy.

Dodatkowo zauważyć należy, ze kwestia ta była przy tym przedmiotem rozstrzygnięć sądów administracyjnych, które wykorzystanie „w procesie produkcji” postrzegają również jako bezpośrednie wykorzystanie wyrobów energetycznych (np. wyroki z 12 listopada 2012 r., sygn. akt III SA/Po 640/12 lub z dnia 21 maja 2013 r., sygn. akt I FSK 425/13).

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj