Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-6/14-6/JM
z 23 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) oraz pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT dotyczącej środków trwałych o wartości przekraczającej 15.000 zł oraz korekty podatku VAT dotyczącej środków o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł, dla których odpowiednio upłynęło 5 lat bądź 12 miesięcy od oddania ich do użytkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT dotyczącej środków trwałych o wartości przekraczającej 15.000 zł oraz korekty podatku VAT dotyczącej środków o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł, dla których odpowiednio upłynęło 5 lat bądź 12 miesięcy od oddania ich do użytkowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) oraz z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest rolnikiem czynnym podatnikiem VAT. Od 2005 roku Wnioskodawca korzystał z dotacji unijnych na zakup sprzętu do gospodarstwa rolnego. Maszyny rolnicze były zakupione w latach 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2013. Od tych zakupów Wnioskodawca odliczył podatek VAT. W 2014 roku Wnioskodawca zamierza zrezygnować z bycia czynnym podatnikiem VAT i skorzystać ze zwolnienia podmiotowego (Wnioskodawca będzie rolnikiem ryczałtowym).

Wnioskodawca wie, że będzie musiał skorygować odliczony przez Wnioskodawcę podatek VAT za zakupione maszyny.

Według oceny Wnioskodawcy korekty odliczonego podatku VAT należy dokonać od zakupów od których nie upłynął okres pięciu lat, których wartość przekracza 15 000 zł netto, natomiast od pozostałych już nie.

Zgodnie z art. 91. ustawy o VAT zakupione środki trwałe będą służyły nadal tej samej działalności gospodarczej i minął już u części z nich 5-letni okres rozliczenia zakupów wspieranych dotacją. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że korekta odliczonego podatku VAT będzie dotyczyła wyłącznie zakupów u których nie minął okres 1 roku o wartości poniżej 15.000 zł oraz tych, u których nie minął okres 5 lat od daty ich zakupu o wartości powyżej 15000 zł.

Rolnikiem czynnym vatowcem Wnioskodawca jest od 2004 r. Maszyny, które Wnioskodawca zakupił do swojego gospodarstwa rolnego to:

  1. usuwacz obornika - zakupiony 14.03.2005 r., przeznaczony do użytkowania do 01.04.2005 r., wartość netto zakupu - 8 115 zł, VAT - 1785,30 zł. (PKWiU 28.30.86.0)
  2. Schładzarka mleka - zakupiona 06.05.2005 r., przeznaczona do użytkowania od 01.06.2005 r., wartość netto zakupu - 20 000 zł, VAT - 4 400 zł (PKWiU 28.30.86.0)
  3. Dojarka rurociągową z montowaniem - zakupiona 27.10.2005 r. przeznaczona do użytkowania 01.11.2005 r., wartość netto zakupu - 35 245,90 zł, VAT - 7 754,10 zł (PKWiU 28.30.82)
  4. Elementy wyposażenia obory - zakupione 28.12.2005 r., przeznaczone do użytkowania 10.01.2006 r., wartość netto - 14 600 zł, VAT - 3 212 zł (PKWiU 28.93.31)
  5. Agregat prądotwórczy - zakupiony 18.07.2006 r., przeznaczony do użytkowania 01.08.2006 r., wartość netto- 6 550 zł, VAT -1 441 zł, (PKWiU 29.12.12)
  6. Silosy zbożowe z wyposażeniem – zakupione 19.09.2006 r., przeznaczone do użytkowania 01.10.2006 r., wartość netto - 25 680,42 zł, VAT - 5 649,69zł, (PKWiU 28.21.11-56.00)
  7. Ciągnik rolniczy - zakupiony 6.12.2006 r., przeznaczony do użytkowania 06.12.2006 r., wartość netto - 106 000 zł, VAT - 23 320 zł, (PKWiU 28.30.22)
  8. Rozrzutnik obornika - zakupiony 06.12.2006 r., przeznaczony do użytku 01.04.2006 r., wartość netto - 38 500 zł, VAT-8 470 zł, (PKWU 29.32.50.30.11)
  9. Ładowacz czołowy - zakupiony 20.04.2007 r., przeznaczony do użytku 01.05.2007 r., wartość netto 13 600 zł, VAT-2 992 zł, (PKWiU 29.22.18.50.11)
  10. Zbiornik betonowy na gnojówkę - zakupiony 15.04.2007 r., przeznaczony do użytku 01.05.2007 r., wartość netto - 3000 zł, VAT - 660 zł, (PKWiU 26.61.12-40.49)
  11. Siewnik do kukurydzy - zakupiony 10.06.2008 r., przeznaczony do użytku 25.04.2009 r., wartość netto - 41 000 zł, VAT - 9 020 zł, (PKWiU 28.30.33.0)
  12. Wóz asenizacyjny - zakupiony 10.06.2008 r., przeznaczony do użytku 01.07.2008 r., wartość netto 42 800 zł, VAT - 9 416 zł (PKWiU 28.92.29.0)
  13. Prasa walcowo-łańcuchowa - zakupiona 28.12.2009 r., przeznaczona do użytku od 01.05.2010 r., wartość 47 950,82 zł, VAT- 10 549,18 zł (PKWU 28.30.53.0),
  14. Kosiarka bębnowa - zakupiona 18.12.2009 r., przeznaczona do użytku od 01.05.2010 r., wartość netto 10 000 zł, vat-2 200 zł, (PKWiU 28.30.51.0)
  15. Zgrabiarka - zakupiona 18.12.2009 r., przeznaczona do użytku od 01.05.2010 r., wartość netto - 10 327,87 zł, VAT - 2272,13 zł, (PKWiU 28.30.52.0)
  16. Przetrząsacz karuzela - zakupiony 18.12.2009 r., przeznaczony do użytku od 01.05.2010 r., wartość netto - 10 983,61 zł, VAT - 2 416,39 zł, (PKWiU 28.30.34.0)
  17. Siewnik zbożowy - zakupiony 18.12.2009 r., przeznaczony do użytku 01.03.2010 r., wartość netto - 19 180,33 zł, VAT - 4 219,67 zł, (PKWiU 28.30.30.0)
  18. Ciągnik rolniczy - zakupiony 11.12.2009 r., przeznaczony do użytku 01.01.2010 r., wartość netto - 57 704,92 zł, VAT - 12695,08 zł, (PKWiU 28.30.21)
  19. Zbiornik F.3000L - zakupiony 20.09.2013 r., przeznaczony do użytku 21.09.2013 r., wartość netto - 9 023,08 zł, VAT - 2 075,42 zł, (PKWU 25.29.11)
  20. Wał uprawowy - zakupiony 20.09.2013 r., przeznaczony do użytku 21.09.2013 r., wartość netto - 20 000 zł, VAT - 4 600 zł, (PKWiU 28.30.32.0)

Wymienione przez Wnioskodawcę środki trwałe są zaliczone przez Wnioskodawcę do środków trwałych nieamortyzowanych na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wszystkie urządzenia były przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zaprzestaniu przez Wnioskodawcę wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienione wyżej maszyny Wnioskodawca nadal będzie wykorzystywał w gospodarstwie rolnym do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odpowiedzi na wezwanie nr IPTPP4/443-6/14-4/JM Wnioskodawca informuje, że elementy wyposażenia obory stanowią odrębne od obory środki trwałe – są to maty legowiskowe, z których większość została zniszczona w okresie 3-4 lat, poidła (część już uległa zniszczeniu), podstawki pod lizawki - zużyte, wentylator. Wszystkie te elementy nie są stałą częścią obory.

Jeśli chodzi o silosy zbożowe z wyposażeniem są one obiektami budowlanymi w myśl przepisów ustawy z dn. 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.) i są one - trwale związane z gruntem (są przymocowane, do płyty betonowej, śrubami). Ww. silosy na Podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz; U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) zostały zaklasyfikowane do Symbolu KŚT 108, wyszczególnienie – Budynki Produkcyjne, Usługowe i Gospodarcze dla Rolnictwa PKOB (1999) – 1271, PKWiU (2008) - 41.00.20. Rodzaj ten obejmuje silosy zbożowe w gospodarstwach rolnych. Do użytkowania oddano w dniu 1 października 2006 r. dwa silosy zbożowe, które stanowią odrębne środki trwałe.

Wartość początkowa silosów to:

  1. Silos BIN 20 WR (28 ton) - netto 5000 zł, VAT - 1100 zł
  2. Silos BIN 60 R (60 ton) - netto 7000 zł, VAT -1540 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy odnośnie korekty odliczonego podatku VAT od środków trwałych, u których minął okres 5 lat od daty zakupu o wartości powyżej 15 000 zł oraz u których minął rok od daty zakupu, których wartość nie przekroczyła 15 000 zł netto?

Zdaniem Wnioskodawcy Wnioskodawca nie musi korygować odliczenia podatku VAT od zakupionych przez Wnioskodawcę środków trwałych - maszyn rolniczych przeznaczonych do gospodarstwa rolnego, u których minął już okres 5 lat od daty zakupu w momencie, gdy Wnioskodawca rezygnuje z bycia czynnym podatnikiem VAT. Korekta VAT-u będzie dotyczyła jedynie zakupów, u których nie minął 5-letni okres od chwili ich nabycia (art. 91 ustawy o VAT).

W kontekście uzupełnionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca uważa, że nie musi korygować podatku VAT odliczonego od zakupionych silosów zbożowych, które stanowią odrębne środki trwałe i ich wartość nie przekracza 15 000 zł. Podobnie jest z elementami wyposażenia obory będącymi odrębnymi środkami trwałymi i w większości zostały już zużyte.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Przez rolnika ryczałtowego – według definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy – rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Art. 2 pkt 16 ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do treści art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

W myśl art. 96 ust. 10 ustawy, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Zatem, ponowny wybór zwolnienia od opodatkowania skutkuje tym, że na mocy art. 96 ust. 10 ustawy, podmiot dokonujący takiego zgłoszenia pozostaje w rejestrze jako podatnik VAT zwolniony.

Według art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

W świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Według art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Ponadto, w myśl art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Mając na uwadze przywołane przepisy wskazać należy, że skorzystanie przez podatnika VAT czynnego z możliwości zwolnienia od podatku wiąże się z koniecznością dokonania ewentualnej korekty odliczonego podatku z tytułu nabycia towarów, które od tego momentu wykorzystywane będzie do działalności zwolnionej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem, czynnym podatnikiem VAT. Od 2005 roku Wnioskodawca korzystał z dotacji unijnych na zakup sprzętu do gospodarstwa rolnego. Maszyny rolnicze były zakupione w latach 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2013. Od tych zakupów Wnioskodawca odliczył podatek VAT. W 2014 roku Wnioskodawca zamierza zrezygnować z bycia czynnym podatnikiem VAT i skorzystać ze zwolnienia podmiotowego (Wnioskodawca będzie rolnikiem ryczałtowym).

Wnioskodawca zakupił do swojego gospodarstwa rolnego:

  1. Usuwacz obornika - zakupiony 14.03.2005 r., przeznaczony do użytkowania do 01.04.2005 r., wartość netto zakupu - 8 115 zł, VAT - 1785,30 zł. (PKWiU 28.30.86.0)
  2. Schładzarka mleka - zakupiona 06.05.2005 r., przeznaczona do użytkowania od 01.06.2005 r., wartość netto zakupu - 20 000 zł, VAT - 4 400 zł (PKWiU 28.30.86.0)
  3. Dojarka rurociągową z montowaniem - zakupiona 27.10.2005 r. przeznaczona do użytkowania 01.11.2005 r., wartość netto zakupu - 35 245,90 zł, VAT - 7 754,10 zł (PKWiU 28.30.82)
  4. Elementy wyposażenia obory - zakupione 28.12.2005 r., przeznaczone do użytkowania 10.01.2006 r., wartość netto - 14 600 zł, VAT - 3 212 zł (PKWiU 28.93.31)
  5. Agregat prądotwórczy - zakupiony 18.07.2006 r., przeznaczony do użytkowania 01.08.2006 r., wartość netto- 6 550 zł, VAT -1 441 zł, (PKWiU 29.12.12)
  6. Silosy zbożowe z wyposażeniem – zakupione 19.09.2006 r., przeznaczone do użytkowania 01.10.2006 r., wartość netto - 25 680,42 zł, VAT - 5 649,69zł, (PKWiU 28.21.11-56.00)
  7. Ciągnik rolniczy - zakupiony 6.12.2006 r., przeznaczony do użytkowania 06.12.2006 r., wartość netto - 106 000 zł, VAT - 23 320 zł, (PKWiU 28.30.22)
  8. Rozrzutnik obornika - zakupiony 06.12.2006 r., przeznaczony do użytku 01.04.2006 r., wartość netto - 38 500 zł, VAT-8 470 zł, (PKWU 29.32.50.30.11)
  9. Ładowacz czołowy - zakupiony 20.04.2007 r., przeznaczony do użytku 01.05.2007 r., wartość netto 13 600 zł, VAT-2 992 zł, (PKWiU 29.22.18.50.11)
  10. Zbiornik betonowy na gnojówkę - zakupiony 15.04.2007 r., przeznaczony do użytku 01.05.2007 r., wartość netto - 3000 zł, VAT - 660 zł, (PKWiU 26.61.12-40.49)
  11. Siewnik do kukurydzy - zakupiony 10.06.2008 r., przeznaczony do użytku 25.04.2009 r., wartość netto - 41 000 zł, VAT - 9 020 zł, (PKWiU 28.30.33.0)
  12. Wóz asenizacyjny - zakupiony 10.06.2008 r., przeznaczony do użytku 01.07.2008 r., wartość netto 42 800 zł, VAT - 9 416 zł (PKWiU 28.92.29.0)
  13. Prasa walcowo-łańcuchowa - zakupiona 28.12.2009 r., przeznaczona do użytku od 01.05.2010 r., wartość 47 950,82 zł, VAT- 10 549,18 zł (PKWU 28.30.53.0),
  14. Kosiarka bębnowa - zakupiona 18.12.2009 r., przeznaczona do użytku od 01.05.2010 r., wartość netto 10 000 zł, vat-2 200 zł, (PKWiU 28.30.51.0)
  15. Zgrabiarka - zakupiona 18.12.2009 r., przeznaczona do użytku od 01.05.2010 r., wartość netto - 10 327,87 zł, VAT - 2272,13 zł, (PKWiU 28.30.52.0)
  16. Przetrząsacz karuzela - zakupiony 18.12.2009 r., przeznaczony do użytku od 01.05.2010 r., wartość netto - 10 983,61 zł, VAT - 2 416,39 zł, (PKWiU 28.30.34.0)
  17. Siewnik zbożowy - zakupiony 18.12.2009 r., przeznaczony do użytku 01.03.2010 r., wartość netto - 19 180,33 zł, VAT - 4 219,67 zł, (PKWiU 28.30.30.0)
  18. Ciągnik rolniczy - zakupiony 11.12.2009 r., przeznaczony do użytku 01.01.2010 r., wartość netto - 57 704,92 zł, VAT - 12695,08 zł, (PKWiU 28.30.21)
  19. Zbiornik F.3000L - zakupiony 20.09.2013 r., przeznaczony do użytku 21.09.2013 r., wartość netto - 9 023,08 zł, VAT - 2 075,42 zł, (PKWU 25.29.11)
  20. Wał uprawowy - zakupiony 20.09.2013 r., przeznaczony do użytku 21.09.2013 r., wartość netto - 20 000 zł, VAT - 4 600 zł, (PKWiU 28.30.32.0).

Mając na uwadze przywołane przepisy wskazać należy, że skorzystanie przez podatnika VAT czynnego z możliwości zwolnienia od podatku wiąże się z koniecznością dokonania ewentualnej korekty odliczonego podatku z tytułu nabycia towarów, które od tego momentu wykorzystywane będą do działalności zwolnionej.

Zatem zakupione środki trwałe po rezygnacji przez Wnioskodawcę ze statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, ale staną się przedmiotem czynności, w stosunku, do których Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczeń. Zatem w związku z wyborem zwolnienia od podatku nastąpi zmiana przeznaczenia środków trwałych wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, co spowoduje konieczność dokonania korekty podatku naliczonego, z uwagi na fakt, że środki te nie będą służyć już czynnościom opodatkowanym. Korekta dotyczyć powinna środków trwałych, których przeznaczenie zmieniło się w okresie 5 lat od roku, w którym oddano je do użytkowania, jeżeli wartość początkowa tych środków trwałych przekracza kwotę 15.000 zł. Jeżeli środkami trwałymi będą nieruchomości, to korekta dotyczyć powinna takich nieruchomości, których przeznaczenie zmieniło się w okresie 10 lat od roku, w którym oddano je do użytkowania, jeżeli wartość początkowa tych nieruchomości przekracza kwotę 15.000 zł. Odnosząc się do obowiązku dokonania korekty środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza kwoty 15.000 zł, to należy wskazać, że korekty nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym zakupione towary oddano do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Korekty podatku naliczonego odnoszącego się do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł należy dokonać na zasadach przewidzianych w art. 91 ust. 7a ustawy, a korekty podatku naliczonego odnoszącego się do środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15.000 zł należy dokonać zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie chciał skorzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z treści art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w odniesieniu do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej kwotę 15.000 zł w stosunku do których minęło 5 lat od oddania ich do użytkowania, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego. Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej kwoty 15.000 zł w stosunku do których od oddania ich do użytkowania minęło 12 miesięcy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty podatku w związku ze zmianą przeznaczenia środków trwałych w odniesieniu do następujących środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej kwotę 15.000 zł: ciągnik rolniczy (oddany do użytkowania 6.12.2006 r.), schładzarka mleka, dojarka rurociągowa z montowaniem, rozrzutnik obornika, ładowacz czołowy i wóz asenizacyjny, oddanych do użytkowania odpowiednio w latach 2005-2008, ponieważ między oddaniem do użytkowania tych środków trwałych, a skorzystaniem przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku wynikającego z treści art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy upłynie okres dłuższy niż 5 lat. Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku dokonania korekty podatku w związku ze zmianą przeznaczenia w odniesieniu do następujących środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej kwoty 15.000 zł: usuwacz obornika, elementy wyposażenia obory (stanowiące odrębne środki trwałe tj. poidła, podstawki pod lizawki, wentylator, agregat prądotwórczy), silos BIN 20 WR, silos BIN 60 R, zbiornik betonowy na gnojówkę, oddanych do użytkowania odpowiednio w latach 2005-2008, ponieważ między oddaniem do użytkowania tych środków trwałych, a skorzystaniem przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku wynikającego z treści art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy upłynie okres 12 miesięcy.

Wnioskodawca będzie miał obowiązek dokonania korekty podatku w związku ze zmianą przeznaczenia siewnika do kukurydzy, zakupionego w 2008 r., a oddanego do użytkowania w 2009 r., ponieważ między oddaniem do użytkowania ww. siewnika, a skorzystaniem przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku wynikającego z treści art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy nie upłynie okres 5 lat, od roku w którym ww. siewnik został oddany do użytkowania. Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w którym Wnioskodawca uzależnił obowiązek dokonania korekty podatku VAT od okresu jaki minął od zakupów środków trwałych, a nie od daty oddania ich do użytkowania należało uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestie objęte zapytaniem, natomiast nie odniesiono się do korekty podatku VAT dotyczącej środków trwałych o wartości przekraczającej 15.000 zł, których przeznaczenie zmieni się w okresie krótszym niż 5 lat od roku, w którym oddano je do użytkowania oraz korekty podatku VAT dotyczącej środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł, których przeznaczenie zmieni się w okresie krótszym niż 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym oddano je do użytkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj