Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-26/14-2/WM
z 28 marca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Postanowieniem sądu z dnia 13 września 2012 r. Wnioskodawca nabył spadek po zmarłym wuju (udział Zainteresowanego w spadku wynosił ½). W skład masy spadkowej wchodził wyłącznie lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, którego wuj był jedynym właścicielem.
Od otrzymanego spadku w terminach określonych przepisami prawa Wnioskodawca zapłacił podatek od spadków i darowizn oraz złożył do właściwego urzędu skarbowego formularz SD-3.
Dnia 8 stycznia 2013 r. na mocy aktu notarialnego odziedziczone mieszkanie zostało sprzedane przez Zainteresowanego oraz drugiego spadkobiercę (którego udział w spadku wynosił również 1/2).
W styczniu 2013 r. Wnioskodawca otrzymał od nabywcy 1/2 łącznej ceny sprzedaży mieszkania.
Odpłatne zbycie odziedziczonej nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej.
Całkowity dochód z tytułu odpłatnego zbycia odziedziczonej nieruchomości Zainteresowany planuje przeznaczyć na zakup innej nieruchomości (lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub domu) położonej na terytorium Polski, w następujący sposób:
- nieruchomość zostanie nabyta w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., tj. w tym terminie zostanie zawarta umowa oraz zostaną faktycznie wydatkowane środki pieniężne na zakup nieruchomości;
- wydatki na zakup nieruchomości zostaną poniesione w części przez Zainteresowanego, a w części przez pełnoletnią córkę Wnioskodawcy;
- nabyta nieruchomość będzie stanowiła współwłasność Zainteresowanego oraz córki, zaś udziały przypadające na każdą z tych osób zostaną ustalone stosownie do wydatków poniesionych przez te osoby na zakup nieruchomości;
- w nabytej nieruchomości współwłaściciele będą realizowali własne cele mieszkaniowe;
- nabyta nieruchomość nie będzie wynajmowana na rzecz osób trzecich.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:
- aktualnie nie zostały jeszcze podjęte żadne działania dotyczące zakupu ww. nieruchomości (jest to zdarzenie przyszłe, dopiero planowane);
- w momencie nabycia ww. nieruchomości Zainteresowany nie będzie pozostawał w związku małżeńskim;
- posiada już jedną nieruchomość (mieszkanie), natomiast córka Wnioskodawcy nie posiada na własność lub współwłasność żadnej nieruchomości.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia odziedziczonej nieruchomości i następnie przeznaczony na zakup innej nieruchomości (nieruchomość ta zostanie nabyta wspólnie z córką) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Zainteresowanego z odpłatnego zbycia udziału w odziedziczonej nieruchomości, który następnie zostanie w całości przeznaczony na zakup innej nieruchomości wspólnie z córką, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym w związku z uzyskaniem tego dochodu w 2013 r. nie ciąży na Wnioskodawcy żadne zobowiązanie podatkowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Wobec tego odpłatne zbycie udziału w nieruchomości, odziedziczonego przez Zainteresowanego w 2012 r. i sprzedanego w styczniu 2013 r., stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).
Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. stawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem – położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Z przywołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania 19% podatkiem dochodowym przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości jest wydatkowanie go na cele mieszkaniowe, tj. na zakup nieruchomości, w której będzie faktycznie zaspokajał swoje potrzeby mieszkaniowe.
Dla oceny możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego nie ma znaczenia fakt posiadania przez Zainteresowanego innych nieruchomości lub ich brak.
Wobec powyższego – w opinii Wnioskodawcy – przywołane przepisy prawa podatkowego w pełni potwierdzają stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie, tj.:
- dochód uzyskany przez Zainteresowanego z odpłatnego zbycia udziału w odziedziczonej nieruchomości, który następnie zostanie w całości przeznaczony na zakup innej nieruchomości wspólnie z córką, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy;
- w związku z uzyskaniem tego dochodu w 2013 r. nie ciąży na Wnioskodawcy żadne zobowiązanie podatkowe.
Na potwierdzenie prezentowanego powyżej stanowiska Zainteresowany przywołał szereg interpretacji indywidualnych wydanych przez organy uprawnione.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych organów podatkowych, należy stwierdzić, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.