Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-967/13/BM
z 27 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 stycznia 2014 r. znak: IBPP1/443-967/13/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest również czynnym podatkiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności zgodnie ze zgłoszeniem VAT-R z dnia 29 marca 2013 r. Żona Wnioskodawcy również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w tym samym zakresie co Wnioskodawca - zgłoszenie z dnia 27 kwietnia 2011 r. Małżonka Wnioskodawcy posiada grunt rolny, który stanowi jej wyłączną własność, nie wchodzi do majątku wspólnego - małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca nie jest właścicielem gospodarstwa rolnego. Zgodnie ze zgłoszeniem do CEIDG przeważająca działalność Wnioskodawcy to działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną (kod PKD 01.61.Z) ze stawką VAT 8%. Na potrzeby prowadzenia działalności Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich za lata 2007-2013 - „...”. Przy rejestracji swoich działalności Wnioskodawca i jego małżonka zrezygnowali ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT. Zauważyć należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz przez jego żonę stanowią usługi rolnicze w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 2 pkt z poz. 35 załącznika nr 2 do ustawy.

Na pytanie tut. organu jaką działalność gospodarczą prowadzi Wnioskodawca i jaką jego małżonka – wyłącznie rolniczą czy wyłącznie pozarolniczą czy jedną i drugą Wnioskodawca wskazał:

  1. dla małżonka: działalność pozarolnicza,
  2. dla małżonki: działalność pozarolnicza oraz rolnicza.

Na pytanie tut. organu jakie są symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla ewentualnych sprzedawanych produktów rolnych z własnej działalności rolniczej i dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę i przez małżonkę Wnioskodawcy, Wnioskodawca wskazał:

„PKWiU 01.61.10.0 - Usługi wspomagające produkcję roślinną. Stawka VAT: 8%

Podstawa prawna: poz. 135 zał. nr 3 do ustawy.”

Wnioskodawca zgłosił swoją działalność samodzielnie z datą rozpoczęcia tej działalności w dniu 8 marca 2013 r. Małżonka Wnioskodawcy zgłosiła swoją działalność samodzielnie z datą rozpoczęcia działalności w dniu 4 kwietnia 2011 r. Każde z małżonków złożyło zgłoszenia rejestracyjne osobiście jako odrębne działalności.

Małżonkowie swoje działalności prowadzą w sposób niezależny i odrębny pod różnymi nazwami. O odrębności tych działalności świadczą m.in. posiadanie swoich maszyn, zawarte umowy przyznania pomocy pomiędzy:

Wnioskodawcą a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 30 października 2012 r. oraz małżonką Wnioskodawcy a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 23 lutego 2011 r.

Na pytanie tut. organu w oparciu o jakie środki trwałe i wyposażenie każdy z małżonków prowadzi swoją działalność gospodarczą, jakiego rodzaju są to maszyny, samochody, nieruchomości, wyposażenie biura, inne środki niezbędne do tej działalności (jakie?) i czyją są one własnością? Jeśli nie są własnością Wnioskodawcy, to na jakiej podstawie prawnej Wnioskodawca z nich korzysta, Wnioskodawca wskazał:

Wnioskodawca:

zakupione z dotacji środki trwałe w działalności gospodarczej:

  • H. do kukurydzy ... Nr seryjny ...,
  • P-Siewnik zbożowy ... Nr seryjny ...,
  • M.-Siewnik do kukurydzy MT 5 rzędowy,

wykorzystywane na podstawie umowy użyczenia od rodziców:

  • Ciągnik Z. F.11741 RPZ U682,
  • Kombajn B. R.Z058.

Małżonka Wnioskodawcy:

  • Ciągnik rolniczy N. H.,
  • Kombajn zbożowy N. H.,
  • Przystawka do zbioru rzepaku,

wyposażenie:

  • pompa ręczna smarownica,

wykorzystywane na podstawie umowy użyczenia:

  • agregat uprawowy
  • pługi czteroskibowe.

Gospodarstwo Rolne małżonki Wnioskodawcy:

  • suszarnia do ziarna,
  • kombajn zbożowy.


Wnioskodawca oraz jego małżonka nie korzystają wspólnie z własnych środków trwałych, każdy wykorzystuje je odrębnie.

Wnioskodawca nie korzysta z gruntów rolnych żony.

Żona wykorzystuje własne grunty rolne do upraw roślinnych (zboża) w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadając z żoną odrębnie zarejestrowane działalności nierolnicze, obie o takim samym kodzie PKD - 01.61.Z, Wnioskodawca może w pełni korzystać z praw przysługujących podatnikowi w pełnym zakresie, a w szczególności w zakresie swobody wyboru formy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i podlega temu podatkowi z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane pismem z dnia 14 stycznia 2014 r.) zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Za działalność gospodarczą natomiast obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja pojęcia podatnika ma zasadnicze znaczenie dla zakresu opodatkowania. O ile bowiem określenie czynności podlegających opodatkowaniu wyznacza zakres przedmiotowy opodatkowania, to zdefiniowanie pojęcia podatnika wskazuje na podmiotowy zakres opodatkowania. W efekcie opodatkowaniu mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie obecnie obowiązujących przepisów dopuszczalna jest taka sytuacja, w której w jednym gospodarstwie może być więcej niż jeden podatnik VAT. Wynika to z definicji podatnika na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o VAT pojęcie podatnika podatku od towarów i usług obejmuje w swym zakresie wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, w tym rolniczą, w sposób niezależny i z zamiarem dokonywania czynności opodatkowanych w sposób częstotliwy. Relacje prawnomajątkowe pomiędzy małżonkami posiadają charakter prywatnoprawny i nie wywierają żadnych skutków w sferze opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc powyższe do sprawy Wnioskodawcy, należy wskazać, że spełnia on definicję podatnika na gruncie ustawy o VAT. Biorąc zatem pod uwagę treść art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, iż żona Wnioskodawcy jest już zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT, Wnioskodawca może zarejestrować się jako podatnik VAT czynny prowadzący działalność rolniczą sklasyfikowaną pod symbolem PKD 01.61 .Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ww. ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez działalność rolniczą - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Gospodarstwem rolnym – w myśl art. 2 pkt 16 ww. ustawy – jest gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Jak stanowi art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w pozycji 35 wymieniono następujące usługi rolnicze: ex 01.6 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0).

W przedmiotowym załączniku w pozycji 1 zostały wymienione wyroby sklasyfikowane w grupowaniu ex 01.1 – Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1),
  2. orzeszków ziemnych w łupinach (PKWiU 01.11.82.0),
  3. orzeszków ziemnych łuskanych (PKWiU ex 01.11.83.0).

Stosownie do art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca przyjął, że w sytuacji, gdy gospodarstwo rolne stanowi własność wspólną kilku osób, podatnikiem VAT czynnym może zostać tylko jedna osoba.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest czynnym podatkiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności zgodnie ze zgłoszeniem VAT-R z dnia 29 marca 2013 r. Żona Wnioskodawcy również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w tym samym zakresie co Wnioskodawca - zgłoszenie z dnia 27 kwietnia 2011 r. tj. PKWiU 01.61.10.0 - Usługi wspomagające produkcję roślinną.

Małżonka Wnioskodawcy posiada grunt rolny, który stanowi jej wyłączną własność, nie wchodzi do majątku wspólnego - małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca nie jest właścicielem gospodarstwa rolnego. Przy rejestracji swoich działalności Wnioskodawca i jego małżonka zrezygnowali ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Wnioskodawca zgłosił swoją działalność samodzielnie z datą rozpoczęcia tej działalności w dniu 8 marca 2013 r. Małżonka Wnioskodawcy zgłosiła swoją działalność samodzielnie z datą rozpoczęcia działalności w dniu 4 kwietnia 2011 r.

Małżonkowie swoje działalności prowadzą w sposób niezależny i odrębny pod różnymi nazwami. O odrębności tych działalności świadczą m.in. posiadanie swoich maszyn, zawarte umowy przyznania pomocy pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 30 października 2012 r. oraz małżonką Wnioskodawcy a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 23 lutego 2011 r. Na potrzeby prowadzenia działalności Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich za lata 2007-2013 - „...”.

Wnioskodawca wykorzystuje w działalności gospodarczej zakupione z dotacji środki trwałe (tj. H. do kukurydzy, P-Siewnik zbożowy, M.-Siewnik do kukurydzy MT 5 rzędowy) oraz wykorzystuje na podstawie umowy użyczenia od rodziców (ciągnik Z. F., kombajn B. R.Z058).

Natomiast małżonka Wnioskodawcy wykorzystuje w swojej działalności gospodarczej ciągnik rolniczy N. H., kombajn zbożowy N. H., przystawkę do zbioru rzepaku, wyposażenie (pompa ręczna smarownica) oraz na podstawie umowy użyczenia wykorzystuje agregat uprawowy, pługi czteroskibowe.

Wnioskodawca oraz jego małżonka nie korzystają wspólnie z własnych środków trwałych, każdy wykorzystuje je odrębnie. Wnioskodawca nie korzysta z gruntów rolnych żony.

Żona wykorzystuje własne grunty rolne do upraw roślinnych (zboża) w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego.

Skoro Wnioskodawca faktycznie prowadzi odrębną od małżonki samodzielną działalność rolniczą (w sposób niezależny i odrębny - pod inną nazwą), wykorzystując do tego składniki majątku będące własnością Wnioskodawcy lub używane na podstawie zawartych przez niego umów użyczenia, Wnioskodawca nie korzysta z gruntów rolnych żony (małżonka Wnioskodawcy posiada grunt rolny, który stanowi jej wyłączną własność, nie wchodzi do majątku wspólnego), to należy uznać, że Wnioskodawca nie jest osobą współprowadzącą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (gospodarstwo to żona Wnioskodawcy prowadzi samodzielnie) i z tego względu Wnioskodawcę należy traktować jako odrębnego podatnika podatku od towarów i usług.

Nie ma zatem przeciwwskazań, aby zgłoszenia rejestracyjnego dla prowadzonej odrębnej działalności rolniczej dokonał Wnioskodawca (pomimo, że żona Wnioskodawcy jest już zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT), który będzie z tego tytułu rozliczał podatek VAT związany z prowadzoną działalnością (m.in. Wnioskodawca będzie wystawiał faktury sprzedaży oraz na Wnioskodawcę będą wystawiane faktury z tytułu zakupów).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj