Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-8/12/BW
z 30 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-8/12/BW
Data
2012.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kwiaty
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy dokonując sprzedaży gotowych wyrobów w postaci bukietów, wieńców, koszów kwiatowych jako całości Wnioskodawca stosuje prawidłową 8% stawkę podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Organu 3 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT 8% do sprzedaży bukietów, wieńców, koszów kwiatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT 8% do sprzedaży bukietów, wieńców, koszów kwiatowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, od maja 2011 roku prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Od września 2011 roku Wnioskodawca poszerzył swą działalność, w ramach której otworzył kwiaciarnię. Działalność ta skoncentrowana jest na sprzedaży detalicznej bukietów, wieńców, koszów kwiatowych itp. Kwiaty cięte Wnioskodawca nabywa z 8% stawką podatku VAT natomiast materiały dekoracyjne tj. wstążki, ozdoby, susz ze stawką 23%. Sprzedaż bukietów Wnioskodawca opodatkowuje 8% podatkiem VAT, zgodnie z PKWiU 01.19.21.0 z 2008 roku wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Bukiety i wieńce wykonane są z kwiatów żywych przybranych liśćmi i innymi roślinami żywymi oraz materiałami dekoracyjnymi. Dostawa dotyczy bukietów i wieńców jako całości, a nie oddzielanie sprzedawanych towarów

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując sprzedaży gotowych wyrobów w postaci bukietów, wieńców, koszów kwiatowych jako całości Wnioskodawca stosuje prawidłową 8% stawkę podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie na podstawie art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane na podstawie tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%. Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 lutego 1999r. (nr sprawy C-349/96) w celu ustalenia czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie czy też jako więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy rozważyć dwie podstawowe zasady podatku VAT:

  1. każde świadczenie powinno być traktowane jako odrębne i niezależne,
  2. świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku sprzedaży bukietu usługą zasadniczą jest sprzedaż kwiatów, usługą pomocniczą natomiast jest jego przybranie.

W poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy wymieniony został symbol PKWiU 01.1, w ramach którego mieszczą się sprzedawane bukiety i wieńce składające się z kwiatów ciętych przybranych liśćmi i innymi roślinami żywymi oraz dodatkami dekoracyjnymi sklasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 01.19.21.0 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. W związku z powyższym sprzedaż bukietów, wieńców i koszów kwiatowych podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 1 załącznika nr 3 do ww. ustawy wymieniono grupę ex 01.1, tj. „Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)”.

Należy w tym miejscu wskazać, iż z treści art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT wynika, że przez zapis „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto zauważa się, iż w świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5 %.

W załączniku tym w poz. 1 wymieniono symbol PKWiU ex 01.1 „Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  • słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  • nasion i bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  • nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72,0),
  • trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  • tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  • roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  • pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Zatem, z opodatkowania stawką 5% wyłączone zostały m.in. pozostałe rośliny inne niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od września 2011r. poszerzył swą działalność, w ramach której otworzył kwiaciarnię. Działalność ta skoncentrowana jest na sprzedaży detalicznej bukietów, wieńców, koszów kwiatowych itp. Kwiaty cięte Wnioskodawca nabywa z 8% stawką podatku VAT natomiast materiały dekoracyjne tj. wstążki, ozdoby, susz ze stawką 23%. Wnioskodawca dokonuje dostawy m.in. bukietów i wieńców złożonych z kwiatów ciętych przybranych liśćmi i innymi roślinami żywymi oraz materiałami dekoracyjnymi, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.19.21.0 z 2008r.

Z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2009r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm. ) wynika, że pod symbolem PKWiU 01.19.21.0 wymieniono kwiaty cięte i pąki kwiatowe.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje na złożoność świadczenia.

Odnosząc się do powyższej kwestii tut. organ pragnie przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C-349/96) gdzie Trybunał uznał, że w celu ustalenia, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy zważyć dwie podstawowe zasady rządzące VAT. Po pierwsze, treść art. 2 (1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Po drugie, fakt, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby doprowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu VAT. Zdaniem TSUE pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Zatem, w świetle ww. wyroku TSUE o świadczeniu złożonym można mówić, gdy istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

W opisanej sprawie mamy zatem do czynienia z dostawą, na którą składa się kilka elementów, a mianowicie przedmiotem dostawy są kwiaty cięte przybrane liśćmi i innymi roślinami żywymi oraz dodatkami dekoracyjnymi.

W pozycji 1 załącznika nr 3 do ustawy o VAT pod symbolem PKWiU ex 01.1

(ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania) wymieniono rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1). Grupowanie to obejmuje grupę wyrobów sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 01.19.21 jak wskazał Wnioskodawca dla swych towarów.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, zdaniem tut. Organu, stwierdzić należy, iż o ile opisane we wniosku bukiety, wieńce i kosze kwiatowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.19.21.0, wówczas ich dostawa winna zostać opodatkowana stawką podatku VAT wysokości 8% – na podstawie art. 146a pkt 2, w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak w tym w tym miejscu zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano poprawności zaklasyfikowania wymienionych we wniosku bukietów, wieńców i koszów kwiatowych według PKWiU, lecz przyjęto wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU, tj. 01.19.21.0, jako element opisu sprawy.

Należy bowiem w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu.

Klasyfikacją statystyczną, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj