Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-28/13/ZK
z 1 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 stycznia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 9 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych ze świadczenia usług na podstawie zawartej umowy zlecenia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych ze świadczenia usług na podstawie zawartej umowy zlecenia.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi. Zakres ten obejmuje m.in. nadzorowanie robót budowlanych. Uzyskiwane z tej działalności dochody, Wnioskodawca opodatkowuje na „zasadach ogólnych”, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest podatnikiem VAT i za wykonane usługi wystawia zleceniodawcom faktury VAT.

Jeden ze zleceniodawców zaproponował Wnioskodawcy zawarcie umowy zlecenia na nadzorowanie robót budowlanych. Zleceniodawca ten (osoba prywatna) chce uniknąć kosztów związanych z naliczanym podatkiem VAT.

Gdyby doszło do zawarcia tej umowy, to w 2014 r., w tym samym czasie (od marca do grudnia) Wnioskodawca świadczyłby usługi w podobnym zakresie (nadzór nad robotami budowlanymi), ale na różnych zasadach, dla dwóch zleceniodawców:

  1. dla spółki akcyjnej - w ramach działalności gospodarczej (faktura VAT, księga podatkowa),
  2. dla osoby prywatnej - w ramach umowy zlecenia (rachunek bez VAT, zryczałtowane koszty - 20% przychodu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy taki stan - równoczesne świadczenie tych samych usług w ramach działalności gospodarczej i w ramach umowy cywilnoprawnej - byłby zgodny z obowiązującymi przepisami?

Zdaniem Wnioskodawcy, można uzyskiwać przychody z działalności wykonywanej osobiście (w tym z umów zlecenia), nawet jeśli umowy te mają taki sam przedmiot, jak wykonywana przez podatnika działalność gospodarcza. Żaden przepis polskiego prawa nie zakazuje bowiem takiego postępowania, a jak wiadomo wszystko, co nie jest zakazane, jest dozwolone.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Wyłączenie, o którym mowa w cyt. powyżej art. 5a pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Przy czym, poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 tej ustawy.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku przychodów uzyskiwanych w związku z zawarciem umów zlecenia i umów o dzieło, przychody te mogą stanowić przychody z różnych źródeł przychodów, a więc z działalności wykonywanej osobiście lub pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, przepis powyższy (art. 13 pkt 8 ww. ustawy) zawiera szczególną regulację, na mocy której przychody, które co do zasady stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dotyczy to tych przychodów, które wynikają z umów cywilnoprawnych zawartych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zaliczenie przychodów do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, zależy więc od łącznego spełnienia następujących warunków:

  1. zleconą usługę podatnik wykona osobiście, tj. bez udziału osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wykonywałyby czynności związane z istotą tej usługi,
  2. umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub właścicielem (posiadaczem) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub z działającym w jego imieniu zarządcą (administratorem),
  3. umowa zlecenia lub umowa o dzieło nie zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, tj. zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Jednym z warunków zaliczenia przychodów z umów zlecenia do przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest zatem zawarcie tego rodzaju umowy m.in. z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub z właścicielem (posiadaczem) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub z działającym w jego imieniu zarządcą (administratorem). W konsekwencji, co do zasady, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście nie można zaliczyć przychodów uzyskanych przez podatnika na podstawie umowy zlecenia zawartej z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, m.in. w zakresie nadzorowania robót budowlanych. Obecnie jeden ze zleceniodawców zaproponował mu zawarcie umowy zlecenia na nadzorowanie robót budowlanych. Zleceniodawca ten (osoba prywatna) chce uniknąć kosztów związanych z naliczanym podatkiem VAT. Gdyby doszło do zawarcia tej umowy, to w 2014 r., w tym samym czasie (od marca do grudnia) Wnioskodawca świadczyłby usługi w podobnym zakresie (nadzór nad robotami budowlanymi), ale na różnych zasadach, dla dwóch zleceniodawców, a mianowicie dla spółki akcyjnej w ramach działalności gospodarczej, a dla osoby prywatnej w ramach umowy zlecenia - poza tą działalnością.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że wskazana we wniosku umowa zlecenia zostanie w istocie zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Skoro bowiem zostanie zawarta z osobą fizyczną, nie prowadzącą działalności gospodarczej to brak jest przesłanki, o której mowa w art. 13 pkt 8 do zaliczenia przychodów wynikających z tej umowy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Niezależnie od powyższego, zauważyć należy, że zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zlecenia zawartej z osobą „prywatną” oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest tożsamy, co tym samym wyklucza możliwość opodatkowania uzyskanych z ww. tytułów przychodów w ramach odrębnych źródeł przychodów.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj