Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1323/13/AK
z 18 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie posiadanej dokumentacji do dostawy części do statków transportu morskiego oraz towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie posiadanej dokumentacji do dostawy części do statków transportu morskiego oraz towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zajmuje się dostawą części do statków transportu morskiego oraz towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu (artykuły żywnościowe, odzież robocza dla załogi, wyposażenie kuchni, zaopatrzenie techniczne, narzędzia, urządzenia elektryczne, środki przeciwpożarowe, sprzęt elektroniczny, z wyłączeniem towarów akcyzowych takich jak papierosy czy alkohol). Statek, na rzecz którego dokonywana jest dostawa, znajduje się w porcie w Polsce lub innym porcie położonym na terytorium Unii Europejskiej. Towary i części dostarczane są bezpośrednio na statek. Spółka stosuje stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Do tej pory Spółka dokonywała odprawy towarów dostarczanych na statek w Urzędzie Celnym w systemie ECS. Z uwagi na zmianę przepisów celnych i brak obowiązku dokonywania odpraw ww. towarów, Spółka planuje nie dokonywać odpraw towarów, a w zamian za to na wystawionej fakturze sprzedaży osoba reprezentująca statek potwierdzać będzie swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Spółka na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku dostaw towarów na statek, posiadanie przez Spółkę potwierdzenia na fakturze odbioru towarów w postaci pieczątki i podpisu osoby upoważnionej do reprezentacji statku oraz umieszczenie na fakturze postawy prawnej zastosowania stawki 0%, tj. „ art. 83 ust. 1 pkt 3 oraz art. 83 ust. 1 pkt 10" a także umieszczenie adnotacji o rodzaju statku - jest wystarczającą dokumentacją dla zastosowania stawki 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do dostaw wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił - jak wynika z zapisu ust. 2 tego artykułu - od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W ocenie Spółki, warunkiem wystarczającym jest to, aby na wystawionej fakturze sprzedaży osoba reprezentująca statek potwierdziła swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).

Natomiast w odniesieniu do dostaw wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, prawo do zastosowania stawki 0% nie jest uzależnione od jakichkolwiek dodatkowych warunków, w szczególności od prowadzenia dodatkowej dokumentacji.

Stawka 0% będzie miała zastosowanie niezależnie od tego, na terytorium jakiego państwa należącego do Unii Europejskiej następuje dostawa na statek, ale też niezależnie od portu przeznaczenia statku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W ust. 8 powołanego artykułu wskazano, że za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, oraz towarów opodatkowanych według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.


W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu zostały wymienione następujące środki transportu morskiego:


  1. pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórnie oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

Jak stanowi ust. 2 powyższego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analiza zapisów powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy pozwala stwierdzić, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do dostaw towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, które pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług wyłącznie do tych towarów, które dostarczone zostały bezpośrednio nabywcy (nie obejmuje to dostaw na wcześniejszym etapie obrotu) i które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiałów eksploatacyjnych, takich jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenia dla celów nawigacji oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem np. pościel, ręczniki, artykuły toaletowe, czy środki niezbędne dla utrzymania przewożonych towarów w dobrym stanie – dla statków przewożących towary.

W przypadku kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia wskazać należy, że ww. stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy dostawa towarów służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, pod warunkiem, że statki te używane są do żeglugi na pełnym morzu.

Jak stanowi art. 148 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym jest posiadanie dokumentu potwierdzającego, że stawkę 0% zastosowano do dostawy towarów służącej bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy, z tym że dokumenty potwierdzające dokonanie ww. dostaw muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik aby skorzystać ze stawki 0% powinna posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Z treści wniosku wynika, że Spółka zajmuje się dostawą części do statków transportu morskiego oraz towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu (artykuły żywnościowe, odzież robocza dla załogi, wyposażenie kuchni, zaopatrzenie techniczne, narzędzia, urządzenia elektryczne, środki przeciwpożarowe, sprzęt elektroniczny, z wyłączeniem towarów akcyzowych takich jak papierosy czy alkohol). Statek, na potrzeby którego dokonywana jest dostawa, znajduje się w porcie w Polsce lub innym porcie położonym na terytorium Unii Europejskiej. Towary i części dostarczane są bezpośrednio na statek. Spółka planuje, że na wystawionej fakturze sprzedaży osoba reprezentująca statek potwierdzać będzie swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).

Analiza okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, w ocenie tutejszego organu, pozwala stwierdzić, że posiadany przez Spółkę dokument – o ile w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będzie faktyczne dokonanie dostawy towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu – będzie wystarczającym dokumentem, aby na jego podstawie zastosować dla tej dostawy preferencyjną, 0% stawkę podatku, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach – art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.). Tak jak co do zasady uznać należy, że potwierdzenie przez osobę reprezentującą statek swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku będzie wystarczającym dowodem pozwalającym do zastosowania przez podatnika stawki podatku 0%, to jednak ewentualne niezgodności w tej dokumentacji mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Jak słusznie Spółka wskazała, w odniesieniu do dostaw wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, prawo do zastosowania stawki 0% nie jest uzależnione od jakichkolwiek dodatkowych warunków, w szczególności, od prowadzenia dodatkowej dokumentacji i będzie ona miała zastosowanie niezależnie od tego, na terytorium jakiego państwa należącego do Unii Europejskiej następuje dostawa na statek i niezależnie od portu przeznaczenia statku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj