Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-50/14-2/AO
z 26 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka S. S.A. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w branży budowlanej. W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa szereg towarów i usług wykorzystywanych do czynności w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Spółka rozlicza podatek od towarów i usług miesięcznie.


Kwoty podatku naliczonego wynikają z otrzymanych przez Spółkę faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, faktur dokumentujących dokonanie całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi lub dokumentów celnych w przypadku importu towarów.

W związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”), Spółka ma wątpliwości dotyczące terminów obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (dalej: „odliczenie VAT”).

Spółka zaznacza, że w większości przypadków otrzymuje faktury dotyczące zakupu towarów bądź usług w miesiącach następujących po miesiącu sprzedaży (wykonania usługi bądź wydania towaru) lub miesiącu wystawienia faktury.

Z uwagi na fakt, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. terminem wyznaczającym okres powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest termin powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nabywanych lub importowanych towarów i usług, Wnioskodawca rozważa następujące przypadki, które mogą wystąpić w przyszłości:

  1. Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług w miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy (przykładowo - faktura otrzymana w kwietniu 2014 r. dokumentująca nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.).
  2. Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług w drugim miesiącu po miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy (przykładowo - faktura otrzymana w czerwcu 2014 r. dokumentująca nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.).
  3. Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług w trzecim miesiącu bądź miesiącach następnych po miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy (przykładowo - faktura otrzymana w lipcu 2014 r. dokumentująca nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.).

Wnioskodawca zaznacza, że powyższe przypadki nie dotyczą zakupu towarów lub usług w roku 2013 bądź w latach wcześniejszych, ani faktur, które zostały wystawione w roku 2013 r. bądź w latach wcześniejszych,


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Wnioskodawca będzie miał prawo, w związku z art. 86 ust. 10, 10b pkt 1 i 11 Ustawy o VAT, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze dotyczącej zakupu towarów bądź usług, w rozliczeniu za miesiąc otrzymania tejże faktury bądź w rozliczeniu za dwa kolejne miesiące następujące po tym miesiącu, przy założeniu, że obowiązek podatkowy w stosunku do usług bądź towarów udokumentowanych tą fakturą powstał w miesiącu otrzymania tej faktury przez Wnioskodawcę bądź wcześniej?

Czy w przypadkach opisanych w stanie faktycznym, prawo do odliczenia VAT powstanie w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury bądź w rozliczeniu za dwa kolejne miesiące, czyli:

Ad. 1. W rozliczeniu za kwiecień, maj lub czerwiec 2014 r. - w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma w kwietniu 2014 r. fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.;

Ad 2. W rozliczeniu za czerwiec, lipiec lub sierpień 2014 r. - w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma w czerwcu 2014 r. fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.;

Ad 3. W rozliczeniu za lipiec, sierpień lub wrzesień 2014 r, - w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma w lipcu 2014 r. fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.?


Stanowisko Wnioskodawcy,


Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 86 ust. 10, 10b pkt 1 i 11 Ustawy o VAT prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w dacie otrzymania faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług bądź w dwóch następnych okresach rozliczeniowych, przy założeniu, że obowiązek podatkowy w stosunku do usług bądź towarów udokumentowanych tą fakturą powstał w miesiącu otrzymania tej faktury przez Wnioskodawcę bądź wcześniej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadkach przedstawionych w stanie faktycznym, prawo odliczenia podatku VAT przypadnie:

Ad. 1. W rozliczeniu za kwiecień, maj lub czerwiec 2014 r. - w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma w kwietniu 2014 r. fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.;

Ad 2. W rozliczeniu za czerwiec, lipiec lub sierpień 2014 r. - w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma w czerwcu 2014 r. fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.;

Ad 3. W rozliczeniu za lipiec, sierpień lub wrzesień 2014 r. - w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma w lipcu 2014 r. fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w kwietniu 2014 r.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT, prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zasadę tę stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczonej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 10c Ustawy o VAT).

Jednocześnie, stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 Ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 (nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi) oraz art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a (importu towarów) - powstanie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Dodatkowo w myśl art. 86 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w obowiązującym stanie prawnym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego pod warunkiem, że podatnik posiada fakturę lub dokument celny, z których to dokumentów będzie wynikać kwota podatku.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, jeśli podatnik nie jest w posiadaniu faktury bądź dokumentu celnego w chwili powstania obowiązku podatkowego, moment powstania prawa do odliczenia u nabywcy przesuwa się na moment otrzymania faktury bądź dokumentu celnego.

W opinii Wnioskodawcy, w obowiązującym stanie prawnym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje w związku z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej źródłem podatku naliczonego. Zatem jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności powstanie u dostawcy towarów czy usług, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia (którego źródłem jest ta właśnie czynność).

W związku z powyższym, podstawą odliczenia podatku będzie data powstania obowiązku podatkowego u dokonującego dostawy lub świadczącego usługi, natomiast możliwość zrealizowania prawa do odliczenia pojawi się dopiero w momencie otrzymania faktury.

Jednocześnie, Spółka pragnie wskazać, iż przepis art. 86 ust. 11 Ustawy o VAT wyznaczający dwa kolejne okresy, w których podatnik uprawniony jest do zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego nie zawiera odwołania do przepisu art. 86 ust. 10b Ustawy o VAT, wprowadzającego dodatkowy warunek skorzystania z prawa do odliczenia w postaci konieczności posiadania faktury lub dokumentu celnego. Pomimo tego, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw pozbawienia prawa do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 19 września 2013 r., sygn. IPPP3/443-538/13-2/LK, oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 30 października 2012 r., sygn. IPTPP4/443-533/13-6/BM.

W ocenie Spółki, stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT. Jeżeli przyjąć, iż odliczenie podatku VAT jest możliwe jedynie w miesiącu/kwartale powstania obowiązku podatkowego (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych), pod warunkiem posiadania w tych okresach faktury przez nabywcę, podatnik zostałby pozbawiony prawa do odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy otrzyma fakturę w opóźnieniem (po upływie drugiego okresu rozliczeniowego po okresie powstania obowiązku podatkowego).

Zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT, określoną w art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 ze zm.), która jest podstawową cechą krajowego i wspólnotowego systemu VAT, co do zasady podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta stanowi, że podatek VAT powinien być dla podatników neutralny na każdym etapie wykonywania działalności gospodarczej i wyraża się poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, czyli w stworzeniu takich rozwiązań legislacyjnych w ustawodawstwie wewnętrznym, w ramach których podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika w cenie nabytych towarów i usług dla celów jego działalności opodatkowanej może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika kosztu w sensie ekonomicznym. Zatem prawo do odliczenia jest podstawowym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej. Nie może być więc traktowane jako przywilej podatnika.

Zasada ta wielokrotnie była przywoływana w orzeczeniach krajowych sądów administracyjnych oraz w orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości UE. Przykładowo, w orzeczeniu w sprawie 268/83 D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen TSUE stwierdził, iż „Na podstawie powyższych przepisów można uznać, że system odliczeń ma na celu zwolnienie podatnika w całości od obciążeń podatkiem VAT należnym do zapłaty lub zapłaconym w toku całości jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia zatem to, by całość działalności gospodarczej, niezależnie od jej celu lub rezultatów, pod warunkiem, iż działalność taka sama w sobie podlega VAT była opodatkowana w całkowicie neutralny sposób”.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie Jej stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj