Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-19/14/IL
z 9 kwietnia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.
Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 26 maja 2011 r., stwierdzającym nabycie spadku Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym w 1995 r. ojcu, w udziale wynoszącym 6/40 części. W skład masy spadkowej wchodziło gospodarstwo rolne. Obecnie planuje sprzedać łąkę o powierzchni 10.600 m2, stanowiącą część gospodarstwa rolnego nabytego w drodze spadku po zmarłym ojcu. Wnioskodawczyni wskazuje, iż z tytułu nabycia ww. spadku korzystała ze zwolnień na mocy uregulowań wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn. Zwolnieniem objęty został następujący majątek:
- łąka o powierzchni gruntu 10.600 m2,
- udział w ½ części gospodarstwa rolnego o powierzchni łącznej 3.200 ha, w tym działka zabudowana budynkiem mieszkalnym o powierzchni 70 m2 (budynek bez wartości- do rozbiórki),
- udział w ½ części garażu i budynku gospodarczego.
Natomiast wartość udziału w ½ części lasu o powierzchni 0,0600 ha, który również wchodził w skład masy spadkowej, po uwzględnieniu kwoty wolnej od podatku stosowanej dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej nie stanowiła podstawy opodatkowania.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy planowane zbycie części gospodarstwa rolnego (łąki) nabytego w drodze spadku po zmarłym w 1995 r. ojcu spowoduje utratę zwolnienia?
- Jeśli tak czy powstanie obowiązek uiszczenia podatku od spadków i darowizn od całej wartości spadku czy tylko od wartości zbytej części gospodarstwa?
W ocenie Wnioskodawczyni zbycie części gospodarstwa przed upływem 5 lat od zakończenia postępowania spadkowego (postanowienie Sądu z dnia 26 maja 2011 r.) spowoduje utratę zwolnienia, a podstawę opodatkowania będzie stanowiła wartość uzyskana ze zbytej części gospodarstwa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Z treści wniosku wynika, że zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 26 maja 2011 r., stwierdzającym nabycie spadku Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym w 1995 r. ojcu, w udziale wynoszącym 6/40 części. W skład masy spadkowej wchodziło gospodarstwo rolne.
W związku z tym wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121 z późn.zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).
Powyższe oznacza więc, że nabycie - tytułem dziedziczenia (spadku) - należącego do spadkodawcy majątku nastąpiło w dacie jego śmierci, tj. w 1995 r., dlatego w niniejszej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 142, poz. 1514 z późn.zm.)
Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629 z późn.zm.) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r., stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.
W związku z tym wskazać należy, że w myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem spadku.
Zgodnie natomiast z art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, a w wypadku darowizny obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na obdarowanym i darczyńcy. Obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy).
Natomiast stosownie do art. 6 ust. 4 zd. 1 ww. ustawy, jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego lub jego części oraz innych praw do takiego gospodarstwa lub jego części, jak również działki przyzagrodowej, z wyjątkiem:
- budynków mieszkalnych,
- budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
- urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców,
- (skreślona).
Natomiast według art. 4 ust. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z nabyciem w drodze dziedziczenia udziału w gospodarstwie rolnym Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Obecnie planuje sprzedaż łąki stanowiącej część gospodarstwa będącego przedmiotem spadku.
Na tle powyższego należy stwierdzić, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia uregulowanego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. jest wyłącznie nabycie w drodze spadku gospodarstwa rolnego lub jego części - w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. W konsekwencji powyższego planowane przez Wnioskodawczynię zbycie łąki nabytej w 1995 r. w drodze spadku po ojcu, w sytuacji, gdy ustawodawca nie nałożył na spadkobierców obowiązku prowadzenia nabytego gospodarstwa rolnego, jak też nie wprowadził zakazu jego zbywania nie spowoduje utraty zwolnienia przedmiotowego w podatku od spadków i darowizn.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.