Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-116/14-4/MM
z 4 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wnioskuz 5 lutego 2014 r. (data wpływu 7 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 5 marca 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 25 lutego 2014 r. nr IPPP2/443-116/14-2/MM o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług polegających na wykonywaniu mebli na wymiar – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług polegających na wykonywaniu mebli na wymiar. Wskazany wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym). W związku z tym tut. Organ podatkowy pismem z 25 lutego 2014 r. znak IPPP2/443-116/14-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu mebli na wymiar. Są to meble kuchenne, szafy wnękowe, garderoby, meble łazienkowe. Każda realizacja u klienta polega na indywidualnym zaprojektowaniu konkretnej zabudowy, przygotowaniu elementów składowych, zmontowaniu zabudowy meblowej w mieszkaniu lub domu klienta. Dotychczas wszystkie faktury Zainteresowany wystawiał z 23% podatkiem VAT.

W związku ze sprawą jaką wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego podmiot gospodarczy wykonujący takie same usługi jak Wnioskodawcy i orzeczeniu tego Sądu, który orzekł m.in.: „należy uznać, że czynności, polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części. W przypadku zaś gdy modernizacja dotyczy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym to wymienione wyżej czynności są objęte hipotezą normy wyprowadzonej z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Oznacza to, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu”.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:


Zabudowa wnęk szafami polega na zaprojektowaniu, przygotowaniu komponentów i montażu. Montaż komponentów meblowych na zabudowę szaf na wymiar w sposób istotny wiąże się z połączeniem ich z elementami konstrukcyjnymi lokalu. Szafy z drzwiami przesuwanymi i rozwieranymi wymagają zamontowania ramy konstrukcyjnej. Jej elementy są łączone na stałe ze ścianą, sufitem oraz podłogą. Elementy te przytwierdzane są kołkami rozporowymi oraz dodatkowo klejem montażowym w celu zapewnienia bezpiecznego użytkowania i trwałości zabudowy. Półki w szafach przytwierdzone są na kątownikach, które zamocowane są kołkami rozporowymi do ściany. Po zamontowaniu ramy i półek mocowane są systemy do otwierania drzwi. Drzwi są wykonane na wymiar przygotowanej ramy, co uniemożliwia zamontowanie ich w innej wnęce. Tak wykonana trwała zabudowa meblowa tworzy ze ścianami lokalu nierozłączną całość.

Zabudowa kuchenna polega na zaprojektowaniu, przygotowaniu komponentów i montażu, Każda realizacja zabudowy kuchennej jest indywidualna i niepowtarzalna. Wymaga zaprojektowania kuchni według dokładnych wymiarów pomieszczenia – wyklucza to możliwość używania standardowych szafek. Zaprojektowane szafki każdorazowo rozpisywane są na elementy składowe. Montaż to po pierwsze zamocowanie szafek górnych na listwie montażowej, przytwierdzanej do ściany kołkami rozporowymi. Po drugie poszczególne szafki górne są skręcone ze sobą i przytwierdzone bezpośrednio do ścian kołkami rozporowymi dla bezpieczeństwa. Dodatkowo zabudowa kuchenna integrowana jest w przypadku okapów zabudowanych w szafkach z wentylacją istniejąca w lokalu. Podobnie montaż blatu wraz ze zlewem i płytą grzewczą wiąże się integralnie z instalacjami hydraulicznymi i gazowymi / elektrycznymi. Rozkład tych instalacji, a co się z tym wiąże zlewu i płyty grzewczej na blacie, w każdym lokalu jest niepowtarzalny i uniemożliwia przeniesienie go i montaż w innym lokalu. Dodatkowo blat skręcony jest z szafkami dolnymi i przyklejony do ściany.

Demontaż zabudów meblowych jest możliwy, wiąże się jednak z tym, że w ścianach, suficie i podłodze zostaną otwory po kołkach oraz, w związku z zastosowaniem klejów montażowych, przy odrywaniu elementów meblowych nastąpi uszkodzenie warstw zewnętrznych ściany. Demontaż zabudów meblowych nie spowoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Zdaniem Wnioskodawcy nawet demontaż okien czy parkietów (usługa objęta obniżoną stawką podatku VAT) nie spowoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych.

Czynności, o których mowa we wniosku, wykonywane są w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy działalność, którą Wnioskodawca prowadzi polegająca na wykonywaniu mebli na wymiar podlega preferencyjnej stawce podatku VAT, tj. 8%?
  2. Czy prowadząc działalność gospodarczą od 1 czerwca 2007 r. Wnioskodawca może wnioskować o zwrot nadpłaconego podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi polegająca na wykonywaniu mebli na wymiar podlega preferencyjnej stawce podatku VAT, tj. 8%. Pełną wykładnię, której poddaje stanowisko Wnioskodawcy zawiera orzeczenie NSA I FPS 2/13.
  2. Wnioskodawca jest zdania, że należy mu się zwrot nadpłaconego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary– jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na podstawie art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie do brzmienia art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Powyższe przepisy wskazują, że zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla dostawy, jak również usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa. Również w uzasadnieniu do powołanej przez Wnioskodawcę uchwały NSA z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. I FPS 2/13, dotyczącej opodatkowania usług polegających na wykonywaniu zabudowy meblowej, Sąd zwrócił uwagę, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Sąd wskazał, że ,,Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Taki zabieg byłby zresztą wątpliwy z uwagi na konieczność autonomicznego traktowania przepisów o podatku od towarów i usług ze względu na potrzebę ich harmonizacji na poziomie wspólnotowym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2) przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły. Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. Natomiast montaż – według powyższego słownika to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.”. W związku z przytoczoną definicją należy stwierdzić, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością. „Przebudowa” zaś to zgodnie z ww. słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.) „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia. Natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT czynności powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Twierdzenie to potwierdza NSA w ww. uchwale wskazując, że „Obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zatem zastosowanie wtedy, gdy montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu).W omawianym wypadku nie chodzi o jakiekolwiek wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu) przy wykonywaniu zabudowy meblowej, lecz jedynie takie, które przez konstrukcyjne połączenie komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego (lokalu) stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. Tylko bowiem w takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Innymi słowy montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie”.

Zatem obniżona stawka podatku VAT nie może znaleźć zastosowania dla wykonania danej zabudowy wnękowej, jeśli polega ona przykładowo wyłącznie na zaprojektowaniu, przygotowaniu i montażu polegającym na ,,zwykłym” przytwierdzeniu mebli do ściany (np. powieszenie za pomocą haków lub wkrętów, również z kołkami) lub podłogi, co skutkuje możliwością demontażu tej zabudowy bez uszkodzenia konstrukcji budynku / lokalu (elementy mogą być przeniesione bez zniszczenia tego budynku lub lokalu). Obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Powyższe rozważania pozwalają uznać, że z zabudową meblową trwale połączoną z elementami konstrukcyjnymi lokalu / budynku będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy przykładowo wnętrze i półki zabudowy wykonane zostaną z betonu połączonego z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (np. ścianą) a dopasowane zostaną tylko fronty meblowe. W przypadku takiej właśnie zabudowy meblowej elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) zostaną wykorzystane w sposób istotny, co skutkować będzie brakiem możliwości demontażu tej zabudowy bez uszkodzenia konstrukcji budynku / lokalu – elementy nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia tego budynku lub lokalu.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu mebli na wymiar. Są to meble kuchenne, szafy wnękowe, garderoby, meble łazienkowe. Każda realizacja u klienta polega na indywidualnym zaprojektowaniu konkretnej zabudowy, przygotowaniu elementów składowych, zmontowaniu zabudowy meblowej w mieszkaniu lub domu klienta. Czynności te wykonywane są w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Zabudowa wnęk szafami polega na zaprojektowaniu, przygotowaniu komponentów i montażu. Montaż komponentów meblowych na zabudowę szaf na wymiar w sposób istotny wiąże się z połączeniem ich z elementami konstrukcyjnymi lokalu. Szafy z drzwiami przesuwanymi i rozwieranymi wymagają zamontowania ramy konstrukcyjnej. Jej elementy są łączone na stałe ze ścianą, sufitem oraz podłogą. Elementy te przytwierdzane są kołkami rozporowymi oraz dodatkowo klejem montażowym w celu zapewnienia bezpiecznego użytkowania i trwałości zabudowy. Półki w szafach przytwierdzone są na kątownikach, które zamocowane są kołkami rozporowymi do ściany. Po zamontowaniu ramy i półek mocowane są systemy do otwierania drzwi. Drzwi są wykonane na wymiar przygotowanej ramy, co uniemożliwia zamontowanie ich w innej wnęce. Tak wykonana trwała zabudowa meblowa tworzy ze ścianami lokalu nierozłączną całość.

Zabudowa kuchenna polega na zaprojektowaniu, przygotowaniu komponentów i montażu, Każda realizacja zabudowy kuchennej jest indywidualna i niepowtarzalna. Wymaga zaprojektowania kuchni według dokładnych wymiarów pomieszczenia - wyklucza to możliwość używania standardowych szafek. Zaprojektowane szafki każdorazowo rozpisywane są na elementy składowe. Montaż to po pierwsze zamocowanie szafek górnych na listwie montażowej, przytwierdzanej do ściany kołkami rozporowymi. Po drugie poszczególne szafki górne są skręcone ze sobą i przytwierdzone bezpośrednio do ścian kołkami rozporowymi dla bezpieczeństwa. Dodatkowo zabudowa kuchenna integrowana jest w przypadku okapów zabudowanych w szafkach z wentylacją istniejąca w lokalu. Podobnie montaż blatu wraz ze zlewem i płytą grzewczą wiąże się integralnie z instalacjami hydraulicznymi i gazowymi / elektrycznymi. Rozkład tych instalacji, a co się z tym wiąże zlewu i płyty grzewczej na blacie, w każdym lokalu jest niepowtarzalny i uniemożliwia przeniesienie go i montaż w innym lokalu. Dodatkowo blat skręcony jest z szafkami dolnymi i przyklejony do ściany.

Demontaż zabudów meblowych jest możliwy, wiąże się jednak z tym, że w ścianach, suficie i podłodze zostaną otwory po kołkach oraz, w związku z zastosowaniem klejów montażowych, przy odrywaniu elementów meblowych nastąpi uszkodzenie warstw zewnętrznych ściany. Demontaż zabudów meblowych nie spowoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usługi montażu stałej zabudowy meblowej.

Analiza powołanych przepisów oraz tez zawartych w uchwale NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 w kontekście przedstawionego stanu fatycznego (zdarzenia przyszłego) prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie usług świadczonych przez Wnioskodawcę polegających na wykonaniu mebli na wymiar (mebli kuchennych, szaf wnękowych, garderoby, mebli łazienkowych) nie można traktować jako modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Opisanych we wniosku usług nie można również uznać za żadną inną czynność wskazaną w art. 41 ust. 12 tej ustawy. Czynności świadczone przez Zainteresowanego nie stanowią w szczególności remontu, termomodernizacji czy przebudowy.

Zabudowa meblowa, którą wykonuje Zainteresowany nie ingeruje w konstrukcję budynku / lokalu. Nie istnieje w tym przypadku istotne powiązanie wykonywanej zabudowy meblowej z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (lokalu) pomimo, że nie jest to zwykłe ustawienie dolnych szafek na podłodze i zawieszenie górnych szafek na hakach uprzednio wbitych w ścianę. Samo przytwierdzanie elementów zabudowy meblowej do ścian, podłogi czy sufitu za pomocą kleju, listew montażowych, kołków rozporowych nie powoduje automatycznie, że elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) zostaną wykorzystane w sposób istotny, co skutkować będzie brakiem możliwości demontażu tej zabudowy bez uszkodzenia konstrukcji budynku / lokalu. Zabudowę taką można zdemontować, a demontaż zabudowy meblowej nie powoduje naruszenia elementów konstrukcyjnych budynku / lokalu. Jak wskazuje Zainteresowany demontaż zabudów meblowych jest możliwy, wiąże się jednak z tym, że w ścianach, suficie i podłodze zostaną otwory po kołkach oraz, w związku z zastosowaniem klejów montażowych, przy odrywaniu elementów meblowych nastąpi uszkodzenie warstw zewnętrznych ściany. Jednakże takie przytwierdzenie zabudowy do ścian, podłoża i sufitu nie spowoduje zmiany parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu) i nie może zostać uznane za konserwację, remont, modernizację, a także przebudowę elementów konstrukcyjnych tego obiektu.

Trudno uznać, że przytwierdzenie elementów konstrukcyjnych zabudowy wnękowej lub kuchennej do ścian, sufitu oraz podłogi za pomocą kołków rozporowych oraz dodatkowo przyklejenie klejem montażowym dla bezpieczeństwa oznacza trwałe połączenie z elementami konstrukcyjnymi lokalu czy budynku. Jak wynika z internetowego Słownika języka polskiego (www.sjp.pl) słowo „trwały” oznacza niezmienny, nieulegający zmianom, ponadczasowy.W związku z tym należy stwierdzić, że przedstawiony sposób montażu komponentów meblowych sprowadza się do prostego połączenia komponentów meblowych ze ścianami obiektu budowlanego. Są to zabiegi mające charakter odwracalny. Co prawda zabudowa wykorzystuje ściany konstrukcyjne, należy jednak podkreślić, że zaistniały związek nie jest na tyle istotny, aby uzasadniać stwierdzenie, że wykonywane prace mają charakter modernizacji obiektu budowlanego. Zabudowę wykonywaną przez Zainteresowanego należy więc uznać za wyposażenie budynku (lokalu).

Ze względu na powyższe okoliczności oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że do opisanych we wniosku czynności polegających na wykonywaniu mebli na wymiar w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka w wysokości 23%, gdyż czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W konsekwencji, opisane we wniosku usługi stałej zabudowy meblowej nie mogą korzystać z obniżonej 8% stawki podatku VAT i podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej wynoszącej 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo tut. Organ podatkowy stwierdza, że odpowiedź na drugie z zadanych pytań należało uznać za bezprzedmiotowe, ponieważ Zainteresowany prawidłowo stosował od początku prowadzonej działalności podstawową stawkę podatku VAT – brak jest podstaw do korekty podatku należnego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj