IPTPP3/443A-81/12-4/KK, Dyrektor - IPTPP3/443A-81/12-5/KK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-81/12-5/KK
z 19 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-81/12-5/KK
Data
2012.07.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Podatnik podatku akcyzowego od nabycia samochodu osobowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego


Słowa kluczowe
klasyfikacje
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód ciężarowy
samochód osobowy


Istota interpretacji
Samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 320 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  1. powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego po dokonaniu w przedmiotowym pojeździe przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń, - jest prawidłowe
  2. złożenia deklaracji uproszczonej w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym pojazdu osobowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego po dokonaniu w przedmiotowym pojeździe przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń, złożenia deklaracji uproszczonej w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym pojazdu osobowego oraz powstania obowiązku zapłaty podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu samochodu ciężarowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz ewentualnej przeróbki samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 oraz interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zapłaty podatku akcyzowego od pojazdu osobowego. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest import samochodów z Unii Europejskiej (Dania), celem ich dalszej odsprzedaży. Są to pojazdy typu SUV, terenowe, uprzednio niezarejestrowane w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wnioskodawca niedawno dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego LKW VAN N1, który jest pojazdem pięciodrzwiowym, dwuosobowym z trwałą przegrodą za siedzeniem kierowcy, oddzielającą część pasażerską od części towarowej (brak pasów bezpieczeństwa, unieruchomione na stałe szyby boczne tzn. brak przełączników a szyby przyklejone na stałe klejem do uszczelek, brak uchwytów na dachu na „rączki”, otwory montażowe tylnej kanapy oraz otwory pasów bezpieczeństwa zaklejone bądź zaspawane, dodatkowa metalowa podłoga zaczynająca się od trwałej przegrody pionowej za fotelami przednimi do końca bagażnika, specjalne uchwyty w podłodze do mocowania ładunku itp.) Ponadto ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty: duński dowód rejestracyjny, wyciąg z duńskiej centralnej bazy samochodów XXX, jak i tłumaczenie przysięgłe wskazują, iż jest to samochód ciężarowy LKW N1 VAN i jako taki nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku akcyzowego.

Przedmiotowy pojazd od nowości użytkowany był w Danii jako samochód ciężarowy (właściwe organy urzędowe w Danii jednoznacznie klasyfikują pojazd jako ciężarowy XXX – dostawczy/ciężarowy kategoria N1, którego głównym celem jest prywatny bądź zarobkowy przewóz towarów) i jako taki został sprowadzony do kraju.

Dodatkowo pojazd był zarejestrowany w Danii jako ciężarowy dwuosobowy z trwałą przegrodą oddzielającą część pasażerską od części towarowej i poruszał się na żółtych tablicach rejestracyjnych – jedynie samochody ciężarowe są dopuszczone do używania tego typu tablic (samochody osobowe posiadają białe tablice rejestracyjne).

Na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających bezsprzecznie ciężarowy charakter pojazdu, Wnioskodawca sklasyfikował przedmiotowy pojazd do kodu CN 8704.

W przyszłości może zaistnieć sytuacja, iż w przedmiotowym pojeździe (niezarejestrowanym w Polsce jako ciężarowy i jako taki przeznaczony do dalszej odsprzedaży) Wnioskodawca dokona przeróbki polegającej na usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i zamontuje dodatkowe siedzenia (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń). Niemniej po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie niezarejestrowany przez Wnioskodawcę w Polsce jako samochód ciężarowy i zostanie przeznaczony do dalszej odsprzedaży.

W przypadku, gdy przedmiotowy pojazd w przyszłości zostałby sklasyfikowany jako samochód osobowy, należny podatek akcyzowy od tego typu pojazdów Wnioskodawca uiściłby nie później niż w dniu pierwszej rejestracji w kraju , niezależnie czy rejestracji dokonywałby Wnioskodawca osobiście, czy też osoba, której odsprzedałby Wnioskodawca przedmiotowy pojazd. Dodatkowo może zaistnieć sytuacja, iż pojazd od momentu powstania obowiązku podatkowego (przekroczenie granicy), do momentu odsprzedaży, może przebywać przygotowany do takiej odsprzedaży więcej niż 60 dni a należny podatek akcyzowy zostałby zapłacony np. po upływie 40 dni od przekroczenia granicy.

Pismem z dnia 26 czerwca Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje. Przedmiotem złożonego wniosku jest pojazd marki Lexus model RX 300, rok produkcji 2004, pojemność skokowa silnika 3,0, typ nadwozia SUV, o numerze VIN: xxxx, kod CN 8704. Natomiast kod CN po dokonaniu zmian w pojeździe polegających na usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i umieszczenie dodatkowych siedzeń oraz pasów bezpieczeństwa również jest CN 8704. Pojazd będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia posiada homologację ciężarową. Opisane we wniosku przeróbki w pojeździe, będą umożliwiały przywrócenie pierwotnego charakteru pojazdu ciężarowego. W pojeździe, będącym przedmiotem wniosku, po dokonaniu przeróbek, nie zmieni się kod CN, ze względu na posiadane dokumenty, świadczące o tym, iż pojazd jest ciężarowy. Przedmiotowy pojazd po dokonaniu modyfikacji nabędzie cechy pojazdu osobowego stanie się samochodem przeznaczonym zasadniczo do transportu osób.

Pojazd osobowy, będzie przedmiotem przemieszczenia z kraju członkowskiego UE (Dania) na terytorium RP. Pojazd w momencie przemieszczenia na terytorium kraju będzie posiadał kod CN 8704. Przemieszczenie pojazdu ciężarowego będzie się wiązało z przeniesieniem prawa do rozporządzania pojazdem jak właściciel. Przeniesienie prawa będzie na podstawie faktury zakupu i nastąpi przed przemieszczeniem na terytorium kraju (zakup samochodu ciężarowego 2 osobowego z trwałą przegrodą będzie dokonany w Danii, dokument zakupu faktura, nabywca staje się właścicielem i ma prawo do rozporządzania samochodem w momencie nabycia czyli przed przemieszczeniem). Wnioskodawca nie będzie dokonywał rejestracji pojazdu, jeśli jednak zajdzie taka potrzeba to kod dla pojazdu będącego przedmiotem rejestracji to CN 8704.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku zdarzenia przyszłego, gdy przed zarejestrowaniem pojazdu niebędącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 o podatku akcyzowym, Wnioskodawca dokona zmian w pojeździe polegających na usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i umieści dodatkowe siedzenia oraz pasy bezpieczeństwa, powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego...

Czy w przypadku zdarzenia przyszłego dotyczącego pojazdu sklasyfikowanego jako osobowy i w związku z tym objętego obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego, Wnioskodawca może złożyć deklaracje uproszczoną i uiścić należny podatek w dowolnym terminie ale nie później niż w dniu rejestracji pojazdu na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, których mowa w art. 106 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zapytania, dotyczącego zdarzenia przyszłego (usunięcie trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i montaż dodatkowych siedzeń oraz pasów bezpieczeństwa w przedmiotowym pojeździe) również nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Jak wskazał Wnioskodawca obowiązek zapłaty tegoż podatku dotyczy tylko samochodów osobowych. Skoro dany pojazd zostanie w przyszłości zarejestrowany jako samochód ciężarowy to okoliczność dokonania w nim przeróbek jest obojętna dla opodatkowania podatkiem akcyzowym. Ponadto z dokumentacji samochodu bezwzględnie wynika, iż nabyty przez Wnioskodawcę pojazd jest samochodem ciężarowym dwuosobowym, więc bez znaczenia bowiem w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt przeróbki samochodu, ponieważ, nadal pozostanie on jako samochód ciężarowy, a więc nie powstanie obowiązek zapłaty przeze Wnioskodawcę podatku akcyzowego.

Odnosząc się do zapytania drugiego zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy złożenie deklaracji uproszczonej jak i dokonanie zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu osobowego, po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, należy dokonać nie później niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W rozumieniu art. 106 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym, nie ma obowiązku złożenia deklaracji uproszczonej w ciągu 14 dni i zapłaty podatku akcyzowego w ciągu 30 dni od powstania takiego obowiązku (przekroczenie "granicy”), bowiem istotne jest, kiedy nastąpi pierwsza rejestracja pojazdu w kraju i w związku z tym dopuszcza się, iż należną akcyzę należy uiścić nie później niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju. Dodatkowo przepisy o ruchu drogowym, nie określają po jakim czasie pojazd po przemieszczeniu na terytorium kraju, powinien być zarejestrowany. Zatem w świetle art. 106 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym stanowisko Wnioskodawcy jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  1. powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego po dokonaniu w przedmiotowym pojeździe przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń, - za prawidłowe
  2. złożenia deklaracji uproszczonej w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym pojazdu osobowego – za nieprawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy Organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji (przedstawionego zdarzenia przyszłego) obejmującego zawartą klasyfikacje wyrobu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Definicja samochodu osobowego na potrzeby opodatkowania akcyzą zawarta jest w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.). Jest to definicja właściwa tylko tej ustawie. Różni się ona od definicji zawartej w innych przepisach podatkowych (choćby od definicji przyjmowanej na potrzeby podatku dochodowego, czy też podatku od towarów i usług). Jest także odmienna od definicji przyjmowanej na potrzeby przepisów o rejestracji pojazdów.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W myśl powyższego samochody ciężarowe klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Akcyzą (jako „samochody osobowe") objęta będzie szersza grupa pojazdów niż „samochody osobowe" w rozumieniu przepisów o rejestracji pojazdów.

Uregulowania prawne, z których wynika przyporządkowanie danego pojazdu do takiego, a nie innego kodu Nomenklatury Scalonej to przede wszystkim rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 256 z 07.09.1987, s. 1).

W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej mającymi moc normy prawnej, w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1549/2006 z dnia 17 października 2006 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. UE L 301 z 31.10.2006, s. 1) – dalej rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87.

Procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Jeżeli przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób objęty jest kodem 8703, jeżeli natomiast służy do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704.

W Notach wyjaśniających przyjętych zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 wprowadzono zmianę, polegającą na dodaniu do pozycji 8703, która obejmowała "pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi" sformułowania, iż pozycja ta obejmuje pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów.

Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.

Tak więc zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Pod pojęciem sprzedaży – na potrzeby opodatkowania akcyzą samochodów osobowych – rozumie się następujące czynności:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) – dalej k.c.;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów k.c.;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów k.c.;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 100 ust. 2 w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju.

Stosownie do art. 102 ust. 1 podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2. Stosownie do art. 102 ust. 2 ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel. Równocześnie zauważyć należy, iż opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju w stosunku do których wystąpiły czynności określone w art. 100 ust. 1-2c ww. ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki Lexus model RX 300, rok produkcji 2004, pojemność skokowa silnika 3,0, typ nadwozia SUV, o numerze VIN:

xxx, który zaklasyfikował do kodu CN 8704. Wnioskodawca nabył prawo do rozporządzania przedmiotowym pojazdem jak właściciel przed przemieszczeniem pojazdu na terytorium kraju. Wnioskodawca zamierza dokonać przeróbek polegających na usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i zamontowaniu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń). Niemniej po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie niezarejestrowany przez Wnioskodawcę w Polsce jako samochód ciężarowy i zostanie przeznaczony do dalszej odsprzedaży.

Natomiast w odniesieniu do hipotetycznej sytuacji, w której Wnioskodawca dokonałby w pojazdach będącym przedmiotem wniosku przeróbki polegającej na montażu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4 lub 5 siedzeń) oraz przesunięciu trwałej przegrody za pierwszego rzędu siedzeń za drugi rząd, mającej miejsce po zarejestrowaniu na terytorium kraju samochodu ciężarowego, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, to sama czynność (montażu siedzeń) nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Innymi słowy w takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie obciążony akcyzą z tytułu ww. czynności, gdyż pojazd nadal pozostanie pojazdem ciężarowym. Tym bardziej, że jak wskazał będzie możliwe przywrócenie pierwotnego charakteru auta ciężarowego, a kod CN 8704 nie ulegnie zmianie.

Zatem zmiany dokonane przez Wnioskodawcę w samochodzie ciężarowym klasyfikowanym do kodu CN 8704, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, o ile kod CN dla tych pojazdów nie ulegnie zmianie. Tym samym, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę kod CN 8704 dla przedmiotowego pojazdu jest właściwy, nie będzie on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dokonania ww. czynności. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu, iż przedmiotowy pojazd po dokonaniu modyfikacji nabędzie cechy pojazdu osobowego i stanie się samochodem przeznaczonym, zasadniczo do transportu osób, jednakże Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku okoliczności rejestracji pojazdu, będzie on posiadał kod CN 8704.

Zatem sama czynność dokonania wyżej opisanej przeróbki nie rodzi obowiązku podatkowego, ponieważ jak wskazuje Wnioskodawca pojazd nadal pozostanie pojazdem ciężarowym, posiadającym kod CN 8704, a także nie jest czynnością wymienioną w art. 100 ust. 1 i 2 ustawy.

Opodatkowaniu akcyzą nie podlegają same samochody osobowe (przed ich pierwszą rejestracją w kraju), lecz określone w art. 100 ust 1 i 2 ustawy czynności ich dotyczące.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w stosunku do samochodów ciężarowych klasyfikowanych wg Wnioskodawcy do kodu CN 8704, sama czynność dokonania wyżej opisanej przeróbki nie rodzi obowiązku podatkowego, ponieważ nie jest czynnością wymienioną w art. 100 ustawy, wobec czego pojazdy klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

Czynnością podlegającą opodatkowaniu dotyczącą samochodów osobowych jest ich nabycie wewnątrzwspólnotowe. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 9 ustawy jest to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Zauważyć należy, że nie jest wymagane, aby podatnik stał się właścicielem tego samochodu. Z uzupełnienia wniosku wynika, iż przemieszczenie pojazdu ciężarowego będzie wiązało się z przeniesieniem prawa do rozporządzania pojazdem jak właściciel.

Przeniesienie prawa do rozporządzania pojazdem jak właściciel odbędzie się na podstawie faktury zakupu i nastąpi przed przemieszczeniem na terytorium kraju.

W świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym na podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych ciążą dwa podstawowe obowiązki:

  1. złożenia deklaracji uproszczonej (AKC-U), której wzór został określony w załączniku do rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2011, Nr 286, poz. 1677).
  2. zapłaty należnej akcyzy w terminie 30 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Przepis art. 106 ust. 2 ustawy stanowi, że podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 106 ust. 3 ustawy należną akcyzę trzeba zaś zapłacić na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Warto zauważyć, iż nie w każdym przypadku takiego przemieszczenia dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego (innymi słowy nie każde przemieszczenie towaru do Polski równa się nabyciu wewnątrzwspólnotowemu). Zastosowanie ma w tym przypadku zasada, że obowiązek podatkowy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, które nie łączy się z przeniesieniem własności, powstaje w związku ze złożeniem wniosku o rejestrację samochodu w Polsce (art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy).

Wobec powyższego, iż Wnioskodawca nabył prawo rozporządzania przedmiotowym pojazdem jak właściciel przed przemieszczeniem na terytorium kraju, przepis art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy nie ma zastosowania w opisanej sytuacji.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż decydujące znaczenie w sprawie ma ustalenie czy przedmiotem czynności polegającej na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju lub czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy był (jest) samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, czy też inny pojazd nie spełniający ww. definicji samochodu osobowego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, opis zdarzenia przyszłego oraz zakres pytania (oznaczonego we wniosku numerem 3) należy stwierdzić, że podmiot, który nabył prawo do rozporządzania pojazdem osobowym jak właściciel przed przemieszczeniem go na terytorium kraju obowiązany jest do zastosowania się do regulacji wynikających z art. 106 ust 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym. Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Jeszcze raz należy podkreślić, że o zaklasyfikowaniu dla celów poboru podatku akcyzowego danego wyrobu jako wyrobu podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 wyłączne znaczenia ma klasyfikacja statystyczna, w przypadku importu towarów klasyfikacja dokonana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN), stosowaną dla celów obrotu zagranicznego.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, w tym import pojazdów, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu samochodu spełniającego kryteria samochodu ciężarowego w opisanym we wniosku stanie faktycznym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj