Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-198/14-4/AW
z 27 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 marca 2014 r. – doręczone w dniu 12 marca 2014 r. - o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 11 marca 2014 r. – skutecznie doręczone Wnioskodawcy w dniu 12 marca 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gminny Ośrodek ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego zlecił Spółdzielni prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Są to warsztaty w ramach Pilotażu Modelu Lokalnej Współpracy (MLW) projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno – zawodowej w środowisku lokalnym”.

Jest to projekt w 100% finansowany z EFS a przedmiot zlecenia obejmuje wszelkie sprawy organizacyjne: zabezpieczenie Sali szkoleniowej, pełne wyżywienie uczestników oraz noclegów podczas warsztatów szkoleniowych, zabezpieczenie logistyczne, opiekę organizatorską. Szkolenia prowadzone są przez kadrę Wnioskodawcy.


W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi w ramach organizacji warsztatów szkoleniowych nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Są to usługi szkoleniowe mające na celu podnoszenie kwalifikacji i zwiększenie umiejętności w zakresie aktywizacji, animacji i integracji pracowników pomocy społecznej, pracowników administracji publicznej jak również przedstawicieli innych instytucji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca prawidłowo wystawia fakturę za szkolenie/warsztaty – faktura wystawiona na GOPS ze stawką „zw” VAT na podstawie art. 43 par 29c ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Powołując się na ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 43 par. 29c Wnioskodawca wystawił Gminny Ośrodek fakturę na „zw” VAT. Spółdzielnia przeprowadza szkolenie a także zabezpiecza wszystkie sprawy organizacyjne związane ze szkoleniami / warsztatami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.


Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, że zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy zawodowej przez uczestnika szkolenia.


Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca na zlecenie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przeprowadził warsztaty szkoleniowe w ramach Pilotażu Modelu Lokalnej Współpracy (MLW) projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno – zawodowej w środowisku lokalnym”. Powyższy projekt jest w 100% finansowany z EFS. Przedmiot zlecenia obejmuje wszelkie sprawy organizacyjne: zabezpieczenie szli szkoleniowej, pełne wyżywienie uczestników oraz noclegów, zabezpieczenie logistyczne, opiekę organizatorską. Jak wynika z opisu sprawy świadczone usługi w ramach organizacji warsztatów szkoleniowych nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Przeprowadzone szkolenia mają na celu podniesienie kwalifikacji i zwiększenie umiejętności w zakresie aktywizacji, animacji i integracji pracowników pomocy społecznej, pracowników administracji publicznej jak również przedstawicieli innych instytucji. Zdaniem Wnioskodawcy dla organizowanych szkoleń zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkr 29 lit. c ustawy.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanego. Jak wskazano powyżej, za usługę kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego można uznać tylko taką usługę, która obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.


Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem które reguluje kwestie szkoleń, oraz w świetle wskazanego we wniosku opisu sprawy należy uznać, że organizowane przez Zainteresowanego szkolenia/warsztaty nie służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń – pracowników pomocy społecznej, pracowników administracji publicznej jak również przedstawicieli innych instytucji, gdyż nie są związane bezpośrednio z wykonywanymi przez nich zawodami, nie wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy tych uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych zajęć. Celem organizowanych szkoleń jest podniesienie kwalifikacji i zwiększenie umiejętności w zakresie aktywizacji, animacji i integracji.

Na tej podstawie należy stwierdzić, że nie została spełniona pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń – Zainteresowany nie świadczy usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania . W takich okolicznościach nie jest konieczne badanie kwestii ich finansowania, gdyż z uwagi, że organizowane szkolenia nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.


Tym samym należy uznać, ze Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj