Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1180/13/PS
z 6 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu dnia 29 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym nieruchomości zabudowanej (Km …) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym nieruchomości zabudowanej (Km …).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W toku postępowania egzekucyjnego (sygnatura Km …) pismem z dnia 10 stycznia 2013 r. dokonał Pan zajęcia nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą …, która według dokumentacji administracyjnej Przedsiębiorstwa … Sp. z o.o. położona jest pod adresem …, natomiast według księgi wieczystej położona jest w …, a według pełnego wypisu z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego w … budynek mieszkalny przypisany jest do adresu …. Nieruchomość stanowi własność ww. dłużnika. Przedmiotowa nieruchomość geodezyjnie oznaczona jest numerem działki … o powierzchni 2,6600 ha. Działka uzbrojona jest w następujące sieci techniczne: energetyczną, wodociągową, kanalizacji sanitarnej z odprowadzeniem nieczystości do zbiornika bezodpływowego, kanalizacji deszczowej, centralnego ogrzewania (zasilanego z własnej kotłowni wyposażonej w piec na opał stały i piec olejowy), telefoniczną i alarmową. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym oraz dwoma budynkami biurowo-produkcyjno-magazynowymi, służącymi do produkcji spożywczej. Budynek mieszkalny o powierzchni użytkowej 265,02 m² nie jest podpiwniczony. Wzniesiony został w latach 70-tych, a adaptacja na cel mieszkalny wykonana została w latach późniejszych. Konstrukcja budynku szkieletowo-murowana. Fundamenty żelbetowe, a ściany konstrukcyjne wykonane z prefabrykowanych słupów żelbetowych wieńczonych dźwigarami żelbetowymi, wypełnione pustakami gazobetonowymi. Stropodach wykonany został z płyt kanałowych, z dociepleniem i wylewkami żelbetowymi, kryty papą. Stolarka okienna częściowo drewniana i z PCV, stolarka drzwiowa płycinowa, drewniana i stalowa. Budynek ocieplony jest styropianem i pokryty tynkiem strukturalnym, cokół z płytek klinkierowych. Posadzki betonowe, podłogi w zależności od pomieszczeń pokryte: mozaiką parkietową, deskami, panelami podłogowymi, wykładziną dywanową i płytkami ceramicznymi. Tynki wewnętrzne cementowo-wapienne. Budynek produkcyjno-socjalno-magazynowy to budynek parterowy, niepodpiwniczony, o powierzchni użytkowej 229,06 m²., wzniesiony w latach 70-tych, poddany modernizacji w 1992 r. Konstrukcja szkieletowo-murowana, fundamenty żelbetowe, ściany konstrukcyjne wykonane ż prefabrykowanych słupów żelbetowych wieńczonych dźwigarami żelbetowymi, wypełnione pustakami gazobetonowymi. Stolarka okienna częściowo drewniana i z PCV, stolarka drzwiowa płycinowa, drewniana i stalowa. Obiekt składa się z części produkcyjnej z zapleczem socjalnym oraz części magazynowej. Część magazynowa została dobudowana do hali. Obiekt o konstrukcji stalowej poszyty blachą trapezową. Strop wykonany z konstrukcji stalowej, jednospadowy, ocieplony i pokryty blachą trapezową, orynnowany. Posadzka betonowa, powlekana, ściany wewnętrzne malowane, w pomieszczeniach sanitarnych i produkcyjnych okładzina ścian do wys. 2,00 m, płytki ceramiczne. Budynek biurowo- magazynowy to budynek parterowy, niepodpiwniczony, o powierzchni użytkowej 211,00 m², wzniesiony w 1999 r., ściany zewnętrzne i działowe murowane z gazobetonu, fundamenty żelbetowe. Budynek kryty papą, orynnowany i ocieplony, stolarka okienna drewniana i z PCV, stolarka drzwiowa z PCV i stalowa, posadzki betonowe, częściowo pokryte płytkami ceramicznymi, tynki wewnętrzne cementowo-wapienne, ściany wewnętrzne malowane. Zgodnie z operatem szacunkowym biegłego sądowego nieruchomość została wyceniona na kwotę … zł, w tym grunty … zł, budynki … zł. W toku czynności egzekucyjnych ustalono, że dłużnik figuruje w rejestrze podatników Urzędu Skarbowego w …. Zgodnie z oświadczeniem Urzędu Skarbowego w … z dnia 23 lipca 2013 r., dłużnik rozpoczął działalność gospodarczą od dnia 1 sierpnia 1987 r. Odnotowane adresy prowadzenia działalności: …oraz adres prowadzenia rachunkowości – …. W toku czynności egzekucyjnych prezes zarządu dłużnika oświadczył, że w przypadku sprzedaży nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą …nie powstaje obowiązek zwrotu podatku od towarów i usług do Urzędu Skarbowego, gdyż dłużna spółka nie odliczyła podatku przy nabyciu nieruchomości, ani też nie ponosiła żadnych nakładów, w wyniku których powstałby obowiązek zwrotu podatku. … Sp. z o. o. nabyła nieruchomość będącą przedmiotem egzekucji w dniu 13 listopada 2008 r. Zgodnie z oświadczeniem prezesa zarządu dłużnej spółki, nabycie nieruchomości „nie było udokumentowane”, a zgodnie z informacją pozyskaną od Naczelnika Urzędu Skarbowego w … przy nabyciu nieruchomości nie powstało prawo do doliczenia podatku „należnego”, gdyż dostawy dokonały osoby, które nie były podatnikami podatku od towarów i usług. Działka nr … zabudowana jest budynkiem mieszkalnym oraz dwoma budynkami biurowo-produkcyjno-magazynowymi służącymi do produkcji spożywczej. Budynki, o których mowa we wniosku, są budynkami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane. Budynek biurowo-magazynowy oraz część magazynowa zostały wybudowane przez poprzedniego właściciela. Zgodnie z oświadczeniem prezesa zarządu dłużnej spółki, nie dokonywano na nieruchomościach żadnych ulepszeń. Część nieruchomości, tj. pomieszczenie biurowe, była dzierżawiona od dnia 2 stycznia 2012 r., a od dnia 2 stycznia 2013 r. dzierżawiony był cały budynek biurowo-magazynowy oraz budynek socjalno-magazynowy, bez części mieszkalnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy przy sprzedaży w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym zajętej nieruchomości położonej pod adresem …, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą …, jako komornik sądowy – płatnik podatku od towarów i usług, będzie Pan zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług?
  • W przypadku odpowiedzi twierdzącej proszę o podanie w jakiej wysokości naliczyć podatek?


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w poz. E.3. wniosku ORD-IN art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym nie powstanie obowiązek naliczenia i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 powołanej ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan wobec spółki z o. o. postępowanie egzekucyjne z nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami. Nabycie nastąpiło od osób fizycznych, które nie były podatnikami podatku od towarów i usług. Budynki nie były ulepszane. Część nieruchomości, tj. pomieszczenie biurowe, była dzierżawiona na rzecz innej spółki z o. o. od dnia 2 stycznia 2012 r., a od dnia 2 stycznia 2013 r. dzierżawiony był cały budynek biurowo-magazynowy oraz budynek socjalno-magazynowy, bez części mieszkalnej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że zbycie w trybie licytacji publicznej przedmiotowych budynków oraz gruntu, na którym są one posadowione będzie zwolnione od podatku na podstawie ww. przepisów ustawy. Z uwagi na zwolnienie od podatku – jak prawidłowo stwierdził Pan we wniosku – nie będzie zobowiązany do naliczenia podatku należnego i odprowadzenia podatku do Urzędu Skarbowego.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj