Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-672/13/BP
z 19 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku alkoholu etylowego zużywanego do produkcji wyrobów piekarskich i ciastkarskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku alkoholu etylowego zużywanego do produkcji wyrobów piekarskich i ciastkarskich.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

„X” sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest producentem wyrobów piekarskich i ciastkarskich. Produkty Spółki wytwarzane są w jej zakładach w „Ch”. Proces produkcji wyrobów Spółki co do zasady jest kompleksowy, to znaczy obejmuje wszystkie etapy procesu produkcyjnego od połączenia składników, przez wypiek, po opakowanie produktów w folie ochronne i opakowania handlowe. Niektóre produkty wytwarzane są przez Spółkę z nabytych wcześniej półproduktów, tak zwanej bazy, którą następnie należy odpowiednio przetworzyć, wzbogacić, czy uszlachetnić w różny sposób, żeby otrzymać gotowy produkt. Tego typu baza jest transportowana do Spółki w tymczasowych opakowaniach, następnie Spółka wykonuje szereg czynności związanych z przetworzeniem nabytych wyrobów do postaci gotowego produktu, pakowaniem oraz odpowiednim oznaczaniem wyrobów.

Produkty Spółki wytwarzane są tylko z naturalnych składników, najczęściej bez udziału konserwantów i bez pasteryzacji. Proces produkcyjny wyrobów Spółki wymaga dla ich prawidłowego przebiegu użycia alkoholu etylowego. Wykorzystywany alkohol etylowy jest używany do dezynfekcji opakowań lub produktów tuż przed ich zapakowaniem, co ma na celu zapewnienie maksymalnego poziomu czystości środowiska przechowywania wyrobów Spółki, dzięki czemu Spółka jest w stanie zapewnić dłuższy okres przydatności do spożycia swoich wyrobów bez użycia środków konserwujących. Nabywany przez Spółkę alkohol etylowy jest używany w ramach określonego etapu procesu produkcji, tj. przed zapakowaniem wyrobów w opakowania jednostkowe.

Spółka ze względu na różną technologię wytwarzania i pakowania produktów w procesie produkcji, stosuje dwa modele technologicznego dozowania alkoholu:

-spryskanie opakowania foliowego mgiełką czystego spirytusu bezpośrednio przed zapakowaniem; lub

-spryskanie powierzchni produktu strumieniem alkoholu bezpośrednio przed zapakowaniem.

W pierwszym modelu dozowania alkoholu, opakowania foliowe wyrobów Spółki jest przed zamknięciem dezynfekowane. Dezynfekcja opakowania polega na spryskaniu opakowania „mgiełką” 70-ścio do 75-ścio procentowego alkoholu etylowego.

Drugi model dozowania alkoholu, tj. natryskiwanie alkoholu na powierzchnię produktu, polega na zdezynfekowaniu powierzchni produktu bezpośrednio przed jego zapakowaniem. Dezynfekcja polega na spryskaniu powierzchni produktu „mgiełką" 70-ścio lub 80-ścio procentowego alkoholu etylowego.

Zużywany przez Spółkę alkohol jest oczywiście alkoholem nieskażonym. W obydwu powyższych modelach użycia alkoholu wyroby końcowe nie będą zawierać w swoim składzie alkoholu. Używany alkohol nie jest składnikiem produktów i praktycznie nie przedostaje się do samego produktu. Ilość alkoholu zużywanego do dezynfekcji przy produkcji jednego produktu jest tak minimalna, że jest praktycznie poza granicą wykrywalności.

Spółka nabywa alkohol bezpośrednio od sprzedawcy, który jest jednocześnie prowadzącym skład podatkowy lub od sprzedawcy, który dostarcza Spółce alkohol ze składu podatkowego. W każdym wypadku alkohol jest transportowany do Spółki ze składu podatkowego.

Spółka prowadzi ewidencję nabywanego alkoholu, w której zamieszcza następujące dane:

-ilość wyrobów zwolnionych: nazwę wyrobów oraz ich kod CN, ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone; ilość otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

  • data otrzymania wyrobów zwolnionych i ich zużycia;
  • data wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo inny równoważny z nim dokument, na podstawie których wyroby zwolnione zostały otrzymane;
  • adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Ilość wyrobów zwolnionych otrzymanych i zużytych Spółka wpisuje do ewidencji według kodów CN, w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy, czyli w hektolitrach alkoholu etylowego 100 % vol. zawartego w nabywanym alkoholu.

Spółka prowadzi ewidencję w formie papierowej, o czym poinformowała właściwego Naczelnika Urzędu Celnego. Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku akcyzowego. Procedura i dokumenty przyjęcia alkoholu zostały zaakceptowanie przez właściwy Urząd Celny i są zgodne z przedmiotowymi przepisami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Spółka ma prawo nabywać alkohol etylowy ze zwolnieniem z akcyzy, jeżeli alkohol jest wykorzystywany przez Spółkę do produkcji wyrobów piekarskich i ciastkarskich w sposób opisany w stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Z powyższego przepisu wynika, że można zastosować zwolnienie z akcyzy w przypadku, spełnienia następujących przesłanek:

  1. używany wyrób musi być napojem alkoholowym;
  2. napój alkoholowy musi być używany do procesów produkcyjnych;
  3. produktem końcowym tych procesów produkcyjnych musi być wyrób niezawierający alkoholu.

Przede wszystkim, w przypadku alkoholu etylowego nabywanego przez Spółkę mamy do czynienia z napojem alkoholowym, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych. Mając na uwadze systematykę oraz postulat spójności przepisów o podatku akcyzowym, sformułowanie „napoje alkoholowe” należy rozumieć w sposób przewidziany w art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Przepis ten stanowi, że: „Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.”

W świetle takiej definicji należy uznać, iż nieskażony alkohol etylowy nabywany przez Spółkę w celu wykorzystania w procesie produkcji wyrobów zalicza się do napojów alkoholowych, o których mowa w art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz art. 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Pierwsza przesłanka do zwolnienia alkoholu stosowanego do produkcji wyrobów Spółki jest więc spełniona.

Zdaniem Spółki spełniona jest również druga przesłanka zwolnienia alkoholu. W ocenie Spółki użycie alkoholu w celu dezynfekcji, poprzez opryskanie mgiełką alkoholu opakowań produktów lub samych produktów, bezpośrednio przed ich zapakowaniem w opakowania jednostkowe, mieści się w zakresie użycia alkoholu do procesu produkcyjnego. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym alkohol etylowy używany jest do produkcji wyrobów Spółki na jednym z jego ostatnich etapów, tj. w procesie pakowania wyrobów Spółki. Końcowym wyrobem procesu produkcyjnego Spółki jest opakowany produkt spożywczy (ciasto, chleb, ciastka, itp.), tym samym opakowanie jest integralną częścią wyrobów produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę. Odpowiednie przygotowanie opakowań jak również produktów przed ich bezpośrednim zapakowaniem, powinno być więc uznane za jeden z etapów produkcji wyrobów Spółki.

Uzasadnieniem dla użycia do produkcji wyrobów Spółki nieskażonego alkoholu jest fakt, że wyroby Spółki są przeznaczone do spożycia dla ludzi. Zabezpieczenie alkoholem opakowań jak również powierzchni produktów przed zapakowaniem ma na celu eliminację wszystkich drobnoustrojów, które mogłyby znajdować się na wyrobie lub opakowaniu, tak żeby po zapakowaniu produkt był hermetycznie zamknięty w środowisku wolnym od drobnoustrojów. Nabywany przez Spółkę alkohol spełnia zatem funkcję technologiczną.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że alkohol etylowy wykorzystywany w procesie produkcji wyrobów Spółki pełni przede wszystkim funkcję technologiczną w procesie produkcji tj. zabezpiecza produkt przed psuciem, skażeniem, rozwojem drobnoustrojów. Alkohol stosowany przez Spółkę nie jest w żadnym wypadku składnikiem samego produktu, nie przedostaje się do produktów.

W ocenie Spółki, spełniona będzie również trzecia przesłanka do zwolnienia alkoholu. Alkohol, który nabywa Spółka służy jedynie do dezynfekcji opakowań produkowanych wyrobów jak również powierzchni produktów bezpośrednio przed ich zapakowaniem i nie będzie zawarty w samych produktach, tj. nie będzie do nich dodawany.

Przede wszystkim, w ocenie Wnioskodawcy należy zauważyć, iż w przepisie tym wprost mówi się o użyciu alkoholu bezpośrednio do wytworzenia artykułów spożywczych, rozumiejąc przez to dodanie alkoholu etylowego do produkowanego wyrobu. Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku nabywany przez nią alkohol etylowy jest używany wyłącznie do zabezpieczenia produktu przed psuciem a zatem służy jedynie celom dezynfekującym. Wyroby finalne Spółki, tzn. zapakowane i przygotowane na sprzedaż nie zawierają w swoim składzie alkoholu etylowego - alkohol jest nieobecny, poza zakresem wykrywalności.

Reasumując, zdaniem Spółki analiza rozporządzenia o zwolnieniu z akcyzy prowadzi do wniosku, iż wszystkie przesłanki materialne do zastosowania zwolnienia spirytusu używanego przez Spółkę do dezynfekcji opakowań produktów jak również powierzchni produktów bezpośrednio przed ich zapakowaniem będą spełnione.

Spółka nadmienia przy tym, że Minister Finansów potwierdził Spółce w drodze interpretacji indywidualnej (interpretacja z 19 września 2011 r., nr IBPP3/443-712/11/DG), że Spółka będzie miała prawo nabywać alkohol etylowy ze zwolnieniem z akcyzy, jeżeli alkohol ten będzie służył do dezynfekcji opakowań chleba mlecznego i muffinek, produkowanych przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone o kodzie CN 2207.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego zaś w rozumieniu ustawy, zgodnie z art. 93 ust. 1 zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 212) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów piekarskich i ciastkarskich, które w swoim składzie nie będą zawierać alkoholu etylowego. W związku z prowadzoną działalnością produkcyjną Spółka nabywa ze składu podatkowego nieskażony alkohol etylowy, który używa do procesów produkcyjnych tj. zużywa go do spryskiwania opakowania foliowego mgiełką 70 – 75 procentowego alkoholu etylowego bezpośrednio przed zapakowaniem lub do spryskania powierzchni produktu mgiełką 70 lub 80 procentowego alkoholu etylowego bezpośrednio przed zapakowaniem.

Odnosząc się do powyższego, Wnioskodawca słusznie zauważył, że ww. przepis przewiduje trzy przesłanki, których łączne spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, tj.:

  1. używany wyrób musi być napojem alkoholowym;
  2. napój alkoholowy musi być używany do procesów produkcyjnych;
  3. produktem końcowym tych procesów produkcyjnych musi być wyrób niezawierający alkoholu.

Stosownie zatem do powyższego należy stwierdzić, że nieskażony alkohol etylowy, nabywany przez Wnioskodawcę, zalicza się do napojów alkoholowych. Równocześnie produkty końcowe opisane we wniosku – jak wskazał Wnioskodawca - nie zawierają alkoholu etylowego. Oznacza to, że dwie z trzech ww. przesłanek zostały spełnione. Pozostaje zatem do rozstrzygnięcia czy trzecia przesłanka niezbędna do zastosowania cyt. zwolnienia będzie w przedmiotowej sprawie również spełniona tj. czy zużycie alkohol etylowy można zaliczyć do procesu produkcji.

Ponieważ, pojęcie „procesu produkcji” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z: Język polski, Współczesny słownik języka polskiego, pod red. B. Dunaj, Warszawa 2007, „produkować” to, w kontekście znajdującym zastosowanie w niniejszej sprawie, „wytwarzać dobra materialne”.

Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (…) produkcja to:

  1. wytwarzanie dóbr i usług
  2. to, co zostało wytworzone

Natomiast poprzez „proces” rozumie się:

  1. przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (…) np. proces produkcyjny, proces nauczania;
  2. kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (…).

Z przytoczonych powyżej definicji słownikowych wynika wprost, że proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk - zmian fizykochemicznych pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstawanie, tworzenie się czegoś.

Powszechnie przyjmuje się ponadto, że „proces produkcji” to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu. Zatem jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu. Mając na uwadze powyższe proces produkcji to uporządkowany ciąg działań prowadzących do wytworzenia produktu.

Ponadto – co jest również istotne podczas ustalania katalogu czynności zwolnionych od akcyzy – na uwadze należy mieć fakt, że zasadą jest, że wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku (zwolnieniu od podatku akcyzowego) do procesu produkcji przedmiotowych wyrobów spożywczych należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do ich wytworzenia – powstania wyrobu gotowego podlegającego sprzedaży.

Tym samym, przedstawiony w zaistniałym stanie faktycznym zespół celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, w którym zużywany jest alkohol etylowy nieskażony - tj. opisana w sprawie dezynfekcja opakowań foliowych do których przed ich zamknięciem pakowane są wyroby, jak i dezynfekcja powierzchni produktu przed jego zapakowaniem mgiełką alkoholu etylowego, niezbędna do uzyskania gotowego wyrobu o określonych parametrach przydatności do spożycia - należy zaliczyć do procesu produkcji gotowego wyrobu wprowadzanego przez Wnioskodawcę do konsumpcji.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy dotyczące spełnienia warunków, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, należy uznać za prawidłowe.

W sprawie będącej przedmiotem Wniosku należy jednak mieć na uwadze, że stosownie do § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia powyższe zwolnienie, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Powyższe oznacza, że stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8, zwolnienie, o którym mowa wyżej stosuje się wyłącznie w przypadku:

  • dostarczenia alkoholu etylowego skażonego ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub
  • zużycia alkoholu etylowego skażonego przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Równocześnie zgodnie z art. 32 ust. 5 ww. ustawy w przedmiotowej sprawie warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3. – art. 32 ust. 6 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia – art. 32 ust. 7 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 8 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona – art. 32 ust. 9 ustawy.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy – art. 32 ust. 10 ustawy. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy – art. 32 ust. 11 ustawy.

Stosownie zaś do § 4 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 16 września 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1108) ewidencja wyrobów zwolnionych, zwana dalej „ewidencją”, zawiera:

1.dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:

  1. nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
  2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
  3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.datę wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów. (§ 4 ust. 2 Rozporządzenia)

Ewidencję, zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie.

Wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 4, dokonuje się:

  1. przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;
  2. niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich odebraniu;
  3. niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich zużyciu;
  4. niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

Dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

Ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową. Karty ewidencji prowadzonej w formie papierowej podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję. Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał czytelny. Każda poprawka powinna zostać potwierdzona podpisem osoby dokonującej poprawki, z podaniem daty wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisana w rubryce "uwagi". (§ 6 Rozporządzenia)

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego przedstawił, że w przypadku korzystania z przedmiotowego zwolnienia nabywać będzie nieskażony alkohol etylowy transportowany do Spółki ze składu podatkowego.

Spółka prowadzić będzie ewidencję nabywanego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego, w która będzie zawierała:

  1. ilość wyrobów zwolnionych: nazwę wyrobów oraz ich kod CN, ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone; ilość otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  2. data otrzymania wyrobów zwolnionych i ich zużycia;
  3. data wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo inny równoważny z nim dokument na podstawie których wyroby zwolnione zostały otrzymane;
  4. adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Wnioskodawca wskazał również, że ilość wyrobów zwolnionych otrzymanych i zużytych Spółka będzie wpisywać do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy, czyli w hektolitrach alkoholu etylowego 100 % vol. zawartego w nabywanym alkoholu. Spółka będzie prowadziła ewidencję w formie papierowej, o czym poinformował właściwego Naczelnika Urzędu Celnego. Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku akcyzowego. Procedura i dokumenty przyjęcia alkoholu etylowego zostały zaakceptowane przez właściwy urząd celny i są zgodne z przedmiotowymi przepisami.

Reasumując zatem, na gruncie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym Wnioskodawca - nabywając bezpośrednio ze składu podatkowego na terytorium kraju nieskażony alkohol etylowy i dokonując jego zużycia w przedstawiony we wniosku sposób w procesie produkcji wyrobów nieakcyzowych niezawierających w swym składzie tego alkoholu oraz wypełniając odpowiednio przedstawione warunki zwolnienia o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy - będzie spełniał wymogi formalne do zastosowania zwolnienia od akcyzy w oparciu o § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj