Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-4/14-2/PR
z 27 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie okresu rozliczeniowego, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do zrealizowania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie okresu rozliczeniowego, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do zrealizowania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiadającym w Polsce siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności. Działalność gospodarcza prowadzona jest w K., gdzie zarejestrowana jest siedziba Spółki, jak również w O. w województwie X, gdzie zarejestrowany jest jej oddział. W związku z prowadzoną działalnością Spółka otrzymuje zarówno od polskich, jak i zagranicznych kontrahentów faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług.

Spółka przeprowadza obecnie reorganizację procesu obiegu dokumentów. Reorganizacja polega na przekazaniu niektórych czynności administracyjnych do podmiotu zewnętrznego, stanowiącego Centrum, którego siedziba i miejsce faktycznej działalności mieści się w Irlandii. Od tej pory do zleconych na rzecz Spółki czynności zaliczać się będzie m.in. odbiór wpływających zakupowych faktur VAT Spółki (dotyczących działalności oddziału w O.) oraz ich skanowanie w celu wprowadzenia ich do systemu elektronicznego (S.). Y jest podmiotem upoważnionym przez Spółkę do odbioru faktur VAT w jej imieniu.

W ramach przyjętego procesu obiegu faktur VAT w Spółce rejestracja dokumentów odbywać się będzie w ten sposób, że niezwłocznie po wpływie faktury do Y zostaje ona zeskanowana i do tej czynności zostaje przypisana konkretna data dzienna.

Oznacza to, że data skanowania będzie datą, w której do Y dotarła fizycznie faktura VAT. Data skanowania będzie generowana automatycznie i przenoszona do systemu finansowo-księgowego. Następnie pozostaje ona niezmienna, tj. nie może zostać w przyszłości zmodyfikowana ani usunięta. Możliwe jest przypisanie tylko jednej daty do jednego skanowanego dokumentu i to jedynie w momencie jego skanowania.

System umożliwi takie przypisywanie dat, że nie dojdzie do sytuacji, w której data skanowania będzie datą wcześniejszą niż data wpływu faktury do Y. Natomiast samo skanowanie odbędzie się natychmiast po wpływie faktury, a zatem nie wystąpi różnica pomiędzy datą zamieszczoną w systemie S, a datą faktycznego wpływu faktury do Y.

Spółka ograniczy dokumentowanie otrzymywania faktur jedynie do systemu opisanego powyżej, tj. do skanowania ich niezwłocznie po wpływie do Y i nie będzie dokumentować otrzymania faktury w żaden inny sposób, tj. w szczególności przez oznaczenie stemplem, pieczątką itp.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego za datę otrzymania faktury, o której mowa w art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. (tekst jednolity z 2011 r., Dz. U. nr 177, poz. 1054, ze zm.) należy uznać datę wskazaną w systemie finansowo-księgowym generowaną automatycznie podczas skanowania faktury, które nastąpi niezwłocznie po wpływie faktury do upoważnionego przez Spółkę Y, a zatem czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  1. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, niemniej nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę, a jeżeli Spółka nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po okresie, w którym otrzymała fakturę?
  2. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że Spółka w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, otrzyma fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona zobowiązana rozliczyć ten podatek?

Zdaniem Wnioskodawcy, za datę otrzymania faktury, o której mowa w art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. (tekst jednolity z 2011 r., Dz. U. nr 177, poz. 1054, ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), należy uznać datę wskazaną w systemie finansowo-księgowym generowaną automatycznie podczas skanowania faktury, które nastąpi niezwłocznie po wpływie faktury do upoważnionego przez Spółkę Y. A zatem, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  1. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, niemniej nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę, dla której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie zgodnie z opisanym systemem skanowania. Jeżeli Spółka nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po okresie, w którym otrzymała fakturę (pod warunkiem, że przed otrzymaniem faktury powstał w odniesieniu do nabytych towarów i usług obowiązek podatkowy).
  2. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że Spółka w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, otrzyma fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dla której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie zgodnie z opisanym systemem skanowania oraz uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona zobowiązana rozliczyć ten podatek.

Przy czym, zdaniem Wnioskodawcy, organ wydający interpretację, niezależnie od tego, kiedy interpretacja zostanie wydana (przed czy po 1 stycznia 2014 r.), powinien oprzeć się na treści przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. Zadane we wniosku pytanie dotyczy bowiem stanu prawnego, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2014 r., a ustawa zmieniająca z dniem 1 stycznia 2014 r. przepisy ustawy o VAT mające być przedmiotem interpretacji została już uchwalona, podpisana i ogłoszona w Dzienniku Ustaw.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto, zgodnie z nowym brzmieniem ust. 10: „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy”.

Natomiast, stosownie do brzmienia ust. 10b: „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  2. ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
    1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
    2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek (...).”


Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych powyżej, może zgodnie z treścią ust. 11 „obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.”

W świetle powyższego należy stwierdzić, że - zgodnie z podstawową zasadą podatku od towarów i usług - podatek naliczony powinien wynikać z faktur otrzymywanych przez podatnika. Jednocześnie prawo do odliczenia uzależnione jest, począwszy od 1 stycznia 2014 r., od powstania obowiązku podatkowego, niemniej nie może ono powstać wcześniej niż z datą otrzymania faktury VAT.

Wskazać należy, że warunek otrzymania faktury ma na celu zapewnienie, że do odliczenia uprawniony jest wyłącznie ten podmiot, który faktycznie jest beneficjentem usługi lub dostawy towarów (faktura pozwala na zidentyfikowanie nabywcy). Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, czy faktura fizycznie doręczana jest podatnikowi, czy upoważnionemu przez podatnika zewnętrznemu podmiotowi, gdyż to zawsze podatnik, a nie podmiot pełniący funkcje techniczne będzie uprawniony do odliczenia.

W niniejszej sprawie upoważnionym przez Spółkę do odbioru faktur będzie podmiot zewnętrzny - Y. Przy czym, zdaniem Spółki, nie ma żadnych przeszkód, ażeby Y był podmiotem wyznaczonym (upoważnionym) do odbioru faktur. A zatem, otrzymanie faktur przez ten podmiot powinno wywołać skutki prawnopodatkowe dla Spółki takie same, jak gdyby faktura wpłynęła bezpośrednio do Spółki.

Podsumowując powyższe, nie ulega zatem wątpliwości fakt, iż moment otrzymania faktur przez Y, będącego podmiotem upoważnionym do odbioru faktur VAT w imieniu Spółki, należy utożsamiać z momentem otrzymania faktur VAT przez Spółkę.

Natomiast za datę otrzymania faktury (która wpływa na sytuację Spółki w kwestii ustalenia momentu odliczenia podatku) należy w przedstawionych okolicznościach uznać datę skanowania dokumentu w systemie, nadaną danej fakturze. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, data skanowania przyjęta w systemie będzie w pełni zbieżna z datą faktycznego otrzymania faktury przez Spółkę (Y).

Należy podkreślić bowiem, że przepisy ustawy o VAT, także w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r., nie nakładają na podatnika otrzymującego fakturę obowiązku podjęcia ściśle określonych działań mających na celu udokumentowanie daty otrzymania faktury. Ustawodawca nie wskazuje, iż stosowane powszechnie metody, takie jak np. oznaczanie dokumentu pieczątką, rejestracja w dzienniku to jedyne dopuszczalne czy też obowiązujące sposoby dokumentowania otrzymania faktur VAT przez podatników. W opisanej sytuacji wprowadzenie takich dodatkowych czynności byłoby niecelowe z punktu widzenia sposobu funkcjonowania Y i prowadziłoby do nałożenia nieuzasadnionych obowiązków natury administracyjnej.

W świetle powyższego, jeżeli nie ma ustawowego obowiązku dokumentowania otrzymania faktur w ściśle określony sposób, to zdaniem Spółki dopuszczalna jest każda forma potwierdzenia otrzymania faktury, o ile w obiektywny i bezsporny sposób potwierdza fakt i datę otrzymania dokumentu. Przy spełnieniu powyższych warunków, brak jest zatem w ocenie Spółki przeciwskazań do utożsamiania daty skanowania faktury z datą jej otrzymania. Taka forma potwierdzenia daty otrzymania faktury powinna być bowiem traktowana na równi z innymi, wspomnianymi powyżej, typowymi formami potwierdzeń. Co istotne, jak wskazano w stanie faktycznym, data skanowania będzie figurować w systemie od momentu jej wprowadzenia, które będzie następować niezwłocznie po wpływie faktur. Data skanowania będzie więc w praktyce datą wpływu faktury do Y, a więc wskazaną w ustawie datą jej otrzymania. Co więcej, traktowanie daty skanowania jako daty otrzymania faktury z oczywistych względów praktycznych w żadnym wypadku nie spowoduje przedwczesnego odliczenia podatku przez Spółkę.

Stanowisko Wnioskodawcy poparte jest również interpretacjami wydawanymi przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji z dnia 13 stycznia 2009 r. (znak IBPP2/443-1003/08/RSz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że „dla prawidłowości zmniejszenia podatku należnego nie jest więc istotne, kiedy dany dokument zostanie wystawiony, ale decyduje »fizyczne« posiadanie tego dokumentu (»otrzymanie«) przez podatnika (...) należy zauważyć, iż w obowiązujących przepisach brak jest regulacji określających techniczny sposób potwierdzenia otrzymania faktury. Wnioskodawca może zatem stosować różne formy potwierdzenia odbioru faktury i różne formy potwierdzające datę otrzymania faktury. Zatem, zdaniem tut. Organu, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może uznawać za datę wpływu faktury do Wnioskodawcy datę skanowania, a tym samym odliczać podatek z faktury w miesiącu, w którym została zeskanowana pod warunkiem spełnienia wymogów przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, za datę otrzymania faktury, o której mowa w art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, należy uznać datę wskazaną w systemie finansowo-księgowym generowaną automatycznie podczas skanowania faktury, które nastąpi niezwłocznie po wpływie faktury do upoważnionego przez Spółkę Y.

A zatem, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  1. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, niemniej nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę, dla której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie zgodnie z opisanym systemem skanowania. Jeżeli Spółka nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę, której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie w powyższy sposób, będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po okresie, w którym otrzymała fakturę (pod warunkiem, że przed otrzymaniem faktury powstał w odniesieniu do nabytych towarów i usług obowiązek podatkowy).
  2. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że Spółka w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, otrzyma fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dla której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie zgodnie z opisanym systemem skanowania oraz uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona zobowiązana rozliczyć ten podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  1. w przypadku importu towarów – kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  1. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  2. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Według art. 86 ust. 10b ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  2. ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
    1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
    2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;
  3. ust. 2 pkt 4 lit. a, b, i d – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi – art. 86 ust. 10c ustawy (obowiązujący od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Zgodnie z art. 86 ust. 10g ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w przypadku nieotrzymania w terminie, o którym mowa w ust. 10b pkt 2 lit. a, faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

Otrzymanie przez podatnika faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. a, upoważnia podatnika do odpowiedniego powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał tę fakturę – art. 86 ust. 10h ustawy (obowiązujący od dnia 1 stycznia 2014 r.).

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Jeżeli podatnik w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 86 ust. 13a ustawy).

Analizując wyżej przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w przypadkach o których mowa w art. 86 ust. 10b pkt 1 i pkt 2 lit. a) istotne jest m.in. „fizyczne” posiadanie faktury („otrzymanie”) przez podatnika.

Należy zauważyć, iż przepisy art. 167-169 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą VAT, regulują zagadnienia dotyczące momentu i zakresu odliczenia podatku. Fundamentalną zasadą podatku od wartości dodanej, a nie przywilejem, jest neutralność podatku dla podatników, która jest realizowana poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady nie może podlegać ograniczeniu.

W myśl art. 178 lit. a) Dyrektywy VAT, podatnik uprawniony jest do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dostaw towarów i usług, wyłącznie jeżeli posiada fakturę wystawioną zgodnie z przepisami dyrektywy. Ponadto, jak stanowi art. 179 Dyrektywy, państwa członkowskie mogą wymagać od podatników dokonujących okazjonalnych transakcji, o których mowa w art. 12, stosowania prawa do odliczenia dopiero w momencie dostawy.

Należy także nadmienić, iż przepisy prawa podatkowego nie zawierają wyłączenia możliwości udzielenia odrębnego pełnomocnictwa w zakresie otrzymywania faktur VAT przez podmiot trzeci. W związku z tym, do oceny dopuszczalności takich czynności należy stosować przepisy dotyczące pełnomocnictwa uregulowanego w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Stosownie do treści § 2 powołanego przepisu, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z kolei z przepisu art. 98 Kodeksu cywilnego wynika, że pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba, że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnych czynności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiadającym w Polsce siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności. Działalność gospodarcza prowadzona jest w K., gdzie zarejestrowana jest siedziba Spółki, jak również w O. w województwie X, gdzie zarejestrowany jest jej oddział. W związku z prowadzoną działalnością Spółka otrzymuje zarówno od polskich, jak i zagranicznych kontrahentów faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług. Spółka przeprowadza obecnie reorganizację procesu obiegu dokumentów. Reorganizacja polega na przekazaniu niektórych czynności administracyjnych do podmiotu zewnętrznego, stanowiącego Centrum, którego siedziba i miejsce faktycznej działalności mieści się w Irlandii. Od tej pory do zleconych na rzecz Spółki czynności zaliczać się będzie m.in. odbiór wpływających zakupowych faktur VAT Spółki (dotyczących działalności oddziału w O.) oraz ich skanowanie w celu wprowadzenia ich do systemu elektronicznego (S.). Y jest podmiotem upoważnionym przez Spółkę do odbioru faktur VAT w jej imieniu. W ramach przyjętego procesu obiegu faktur VAT w Spółce rejestracja dokumentów odbywać się będzie w ten sposób, że niezwłocznie po wpływie faktury do Y zostaje ona zeskanowana i do tej czynności zostaje przypisana konkretna data dzienna. Oznacza to, że data skanowania będzie datą, w której do Y dotarła fizycznie faktura VAT. Data skanowania będzie generowania automatycznie i przenoszona do systemu finansowo-księgowego. Następnie pozostaje ona niezmienna, tj. nie może zostać w przyszłości zmodyfikowana ani usunięta. Możliwe jest przypisanie tylko jednej daty do jednego skanowanego dokumentu i to jedynie w momencie jego skanowania. System umożliwi takie przypisywanie dat, że nie dojdzie do sytuacji, w której data skanowania będzie datą wcześniejszą niż data wpływu faktury do Y. Natomiast samo skanowanie odbędzie się natychmiast po wpływie faktury, a zatem nie wystąpi różnica pomiędzy datą zamieszczoną w systemie S., a datą faktycznego wpływu faktury do Y. Spółka ograniczy dokumentowanie otrzymywania faktur jedynie do systemu opisanego powyżej, tj. do skanowania ich niezwłocznie po wpływie do Y i nie będzie dokumentować otrzymania faktury w żaden inny sposób, tj. w szczególności przez oznaczenie stemplem, pieczątką itp.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego podkreślić należy, że to na podatniku spoczywa obowiązek stworzenia metod gwarantujących rzetelne udokumentowanie i rozliczenie transakcji w urządzeniach księgowych, tak by odzwierciedlały faktyczny ich przebieg. Dla powstania prawa do odliczenia i terminu jego realizacji, w przypadkach o których mowa w art. 86 ust. 10b pkt 1 i pkt 2 lit. a), istotne znaczenie ma m.in. data otrzymania faktury. W przedmiotowej sprawie upoważnionym przez Wnioskodawcę do odbioru faktur będzie podmiot zewnętrzny, a zatem otrzymanie faktur przez ten podmiot wywołuje skutki prawnopodatkowe dla Zainteresowanego.

A zatem w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, iż momentem otrzymania przez Wnioskodawcę faktury jest jej odbiór przez podmiot zewnętrzny posiadający upoważnienie do odbioru faktur. Jak wynika z opisu sprawy rejestracja dokumentów odbywać się będzie w ten sposób, że firma Y dokonuje zeskanowania faktury i do tej czynności zostaje przypisana konkretna data dzienna; nie dojdzie do sytuacji, w której data skanowania będzie datą wcześniejszą niż data wpływu faktury do Y; samo skanowanie odbędzie się natychmiast po wpływie faktury, a zatem nie wystąpi różnica pomiędzy datą zamieszczoną w systemie S., a datą faktycznego wpływu faktury do Y, to stwierdzić należy, iż data otrzymania faktury, o której mowa w art. 86 ust. 10b pkt 1 oraz pkt 2 lit. a) będzie tożsama z datą jej skanowania przez podmiot zewnętrzny. W związku z tym, w przedstawionych okolicznościach sprawy, należy uznać datę skanowania dokumentu w systemie, nadaną danej fakturze za datę otrzymania faktury.

W konsekwencji Spółka, pod warunkiem, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  1. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, niemniej nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę, dla której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie zgodnie z opisanym systemem skanowania. Jeżeli Spółka nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po okresie, w którym otrzymała fakturę,
  2. z tytułu transakcji, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że Spółka w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, otrzyma fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dla której fakt otrzymania zostanie udokumentowany w systemie zgodnie z opisanym systemem skanowania oraz uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona zobowiązana rozliczyć ten podatek.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj