Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-878/11-8/MM
z 17 listopada 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-878/11-8/MM
Data
2011.11.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
nieodpłatne świadczenie usług
usługi
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy, w związku z odpłatnym wydawaniem ubiorów sportowych oraz odpłatnymi wyjazdami podopiecznych, Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 —„usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe oraz Związki Stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:-są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim -świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków-są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?2. Czy Fundacja może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT przy nieodpłatnym wydawaniu ubioru sportowego swoim podopiecznym oraz zwolnień z opłat za wyjazdy (zwolnionym z opłat np. z powodu trudnej sytuacji życiowej)?3. Czy wydania ubioru sportowego podopiecznym za odpłatnością oraz pobieranie częściowej odpłatności za wyjazdy podlega ewidencji przez kasę fiskalną?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011r. (data wpływu 21 lipca 2011r.), uzupełnione pismem z dnia 12 października 2011r. (data wpływu 17 października 2011r.) oraz pismem z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 2 listopada 2011r.) w odpowiedzi na wezwania z dnia 3 października 2011r. znak IPPP2/443-878/11-2/MM oraz z dnia 20 października 2011r. znak IPPP2/443-878/11-4/MM o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 21 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT dla świadczonych usług związanych ze sportem, braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług związanych z wydawaniem ubiorów sportowych oraz organizowaniem wyjazdów sportowych oraz obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej świadczonych usług związanych ze sportem. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 3 października 2011r. znak IPPP2/443-878/11-2/MM oraz pismem z dnia 20 października 2011r. znak IPPP2/443-878/11-4/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo w zakresie piłki nożnej. Wnioskodawca działa na podstawie: ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz statutu Fundacji. Zainteresowany posiada status opp. Głównymi celami Fundacji są:
Fundacja realizuje swoje cele poprzez m.in.;
Wskazana wyżej działalność jest wyłączną działalnością statutową Fundacji, jest zgodna z założeniami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (sfera zadań publicznych), a także ze statutem Fundacji. Majątek Fundacji, z którego finansowane są statutowe formy działalności, pochodzi głównie z: darowizn osób fizycznych i prawnych, dotacji, 1%, a także wpłat rodziców (składek oraz wpłat celowych). Fundacja prowadzi swoją działalność w formie nieodpłatnej oraz częściowo odpłatnej. Działalność częściowo odpłatna jest prowadzona w zakresie odpłatności za ubiory treningowe oraz częściowej odpłatności za wyjazdy krajowe i zagraniczne. Działalność odpłatna Fundacji w zakresie wyjazdów polega na pobieraniu częściowej odpłatności za wyjazdy krajowe i zagraniczne, zazwyczaj pokrywające jedynie koszty transportu. Działalność odpłatna polega również na pobieraniu odpłatności za sprzęt sportowy (ubiory) dla podopiecznych, niezbędny do treningów. Całokształt działalności odpłatnej Fundacji jest prowadzona poniżej kosztów i Fundacja ponosi na niej stratę. Wpłaty rodziców podopiecznych pokrywają tylko część kosztów. Podopieczny Fundacji, z uwagi na trudną sytuację życiową rodziców może zostać zwolniony czasowo lub na czas nieokreślony z w/w opłat. Częściowa odpłatność dotyczy tylko najmłodszych roczników szkolących się w Fundacji. Wszystkie pozyskane przez Fundację dochody są przeznaczone na realizacje celów statutowych Fundacji, zgodnie z zasadami przewidzianymi w statucie oraz ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a także prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim polegającą na sprzedaży miejsc pod reklamę. Działalność gospodarcza jest działalnością pomocniczą (dodatkową) w stosunku do działalności pożytku publicznego i służy pozyskaniu środków finansowych na działalność stricte statutową. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a także statutem Fundacji, dochód uzyskany z działalności gospodarczej jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Na mocy art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”. Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy państwa członkowskie zwalniają również od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. O klubie sportowym jest natomiast mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o sporcie”. Zgodnie z nim klub sportowy działa jako osoba prawna. Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o sporcie kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń (art. 6 ust. 2 ustawy o sporcie). Definicję stowarzyszenia zawiera z kolei art. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2001, Nr 79, poz. 855 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o stowarzyszeniach”, zgodnie z którym stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy o stowarzyszeniach). Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ustawy o stowarzyszeniach). Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o stowarzyszeniach stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi. Do związków, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy (art. 22 ust. 2 ustawy o stowarzyszeniach). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo w zakresie piłki nożnej. Wnioskodawca działa na podstawie: ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz statutu Fundacji. Głównymi celami Fundacji są: ochrona i promocja zdrowia; rozwój nauki, edukacji, oświaty i wychowania; wspieranie działalności dobroczynnej; upowszechnianie i rozwój kultury fizycznej i sportu. Fundacja jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a także prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim polegającą na sprzedaży miejsc pod reklamę. Działalność gospodarcza jest działalnością pomocniczą (dodatkową) w stosunku do działalności pożytku publicznego i służy pozyskaniu środków finansowych na działalność stricte statutową. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a także statutem Fundacji, dochód uzyskany z działalności gospodarczej jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż głównym celem odpłatnego wydawania ubiorów sportowych podopiecznym Fundacji nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Odpłatne wydawanie ubiorów, w określonym miejscu, znajdującym się w siedzibie Fundacji, jest ułatwieniem przede wszystkim dla trenujących dzieci i młodzieży, które w miejscu, w którym odbywają się treningi mogą zaopatrzyć się w niezbędny do treningów ubiór a także w razie potrzeby wymienić go lub zwrócić (np. przed treningiem). Ponieważ płatność za ubiory dokonywana jest przelewem, zdarza się, że w odbiorze strojów treningowych nie muszą uczestniczyć rodzice. Organizacja, jeśli tylko będzie dysponowała odpowiednimi środkami finansowymi, wystarczającymi na efektywny i rozwojowy proces szkolenia, w przyszłości chciałaby zrezygnować z pobierania jakichkolwiek opłat od swoich podopiecznych. Organizowanie wyjazdów oraz wydawanie sprzętu sportowego stanowi odpłatną działalność statutową Fundacji i całość tej działalności nie przynosi organizacji zysku (zgodnie z art. 8 i 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Zdarza się, że dany wyjazd został niepoprawnie skalkulowany, lub okazało się, że przewidziane w kalkulacjach koszty nie zostały poniesione. W takiej sytuacji pojawia się niewielki dodatni wynik, ale tylko na danym wyjeździe. Jest on w całości przeznaczany na działalność statutową fundacji. W przypadku odpłatnych wydań ubiorów sportowych taka sytuacja nie ma miejsca. Stroje sportowe są wydawane podopiecznym poniżej kosztów zakupu. Na całości działalności odpłatnej Fundacja ponosi stratę (zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Wnioskodawca nie posiada statusu klubu sportowego, związku sportowego ani związku stowarzyszenia z innymi osobami prawnymi. Działa na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy o fundacjach. Jej głównym celem jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo w zakresie piłki nożnej. W opinii Wnioskodawcy organizowanie wyjazdów oraz zaopatrywanie podopiecznych w identyczne stroje sportowe jest nieodłącznym elementem szkolenia dzieci i młodzieży. Wyjazdy (krajowe i zagraniczne) są niezbędne w tej dyscyplinie sportu. Podczas takich wyjazdów podopieczni poznają ducha zdrowej rywalizacji, sprawdzają swoje umiejętności oraz integrują się, zżywają ze sobą co przekłada się na umiejętności pracy w zespole, mające strategiczne znaczenie przy uprawianiu piłki nożnej. Jednocześnie każdy podopieczny, chcąc brać udział w treningach, musi posiadać strój sportowy. Zdaniem Wnioskodawcy narzucenie obowiązku uczestnictwa w zajęciach w identycznych strojach niweluje różnice społeczne między podopiecznymi, pozwala zjednoczyć się wszystkim trenującym jako drużynie, oraz wzbudza poczucie przynależności do jednostki szkolącej. Jednocześnie identyczne stroje sportowe, wykorzystywane na wyjazdach charakteryzują drużynę jako jedność i pozwalają identyfikować się z organizacją. Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011r. Z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki – są to kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, do których celów statutowych należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez te podmioty – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Tymczasem w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada statusu klubu sportowego, związku sportowego oraz związku stowarzyszenia z innymi osobami prawnymi. Działa na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawy o fundacjach. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca spełnił przesłanki przedmiotowe, bowiem do jego celów statutowych należy upowszechnianie i rozwój kultury fizycznej i sportu, a świadczone przez niego usługi związane z odpłatnymi wyjazdami sportowymi na rzecz swoich podopiecznych są konieczne do organizowania i uprawniania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednakże Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia dla świadczonych przez siebie usług będących przedmiotem zapytania, bowiem nie spełnił przesłanki o charakterze podmiotowym – nie posiada statusu klubu sportowego, związku sportowego oraz związku stowarzyszenia z innymi osobami prawnymi. Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (art. 146a pkt 2 ustawy o VAT). Pod poz. 179 załącznika nr 3, pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany samodzielnie zakwalifikował swoje usługi do PKWiU 93.19.19 – pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające wydawaniu ubiorów sportowych oraz organizowaniu wyjazdów sportowych dla podopiecznych nie korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, bowiem wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU dla świadczonych usług nie został wymieniony w żadnym z załączników do ustawy o VAT przedstawiających opis towarów i usług, które korzystają ze stawki obniżonej. Reasumując, usługi wydawania ubiorów sportowych oraz organizowania odpłatnych wyjazdów na rzecz swoich podopiecznych nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, bowiem Zainteresowany nie spełnił wszystkich przesłanek wymienionych w tym przepisie – nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Usługi te nie korzystają również z żadnej z obniżonej stawek podatku VAT, w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe. Odpowiadając na drugie z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo w zakresie piłki nożnej. Wnioskodawca działa na podstawie: ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz statutu Fundacji. Głównymi celami Fundacji są: ochrona i promocja zdrowia; rozwój nauki, edukacji, oświaty i wychowania; wspieranie działalności dobroczynnej; upowszechnianie i rozwój kultury fizycznej i sportu. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nieodpłatne świadczenie usług wyjazdów na rzecz podopiecznych fundacji mieści się w zakresie celów statutowych organizacji. Jednymi z celów zapisanymi w statucie jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz wspieranie działalności dobroczynnej. Jako metodę realizacji tych celów Fundacja wybrała m.in. pomoc rzeczową i finansową dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji życiowej, promocje imprez sportowych, organizowanie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków szkoleniowych w zakresie piłki nożnej poprzez finansowanie poprzez finansowanie tych ośrodków (najem hal, sal, zapewnienie wyżywienia, zakwaterowania oraz kadry trenerskiej), a także organizację obozów (wyjazdów) sportowo-szkoleniowych. Fundacja nie osiąga zysków z w/w działalności. Jednocześnie odpłatności za wyjazdy oraz ubiory sportowe dotyczą jedynie najmłodszych roczników. Pozostali chłopcy szkolący się w strukturach fundacji nie ponoszą z tego tytułu żadnych kosztów. Ponadto brak odpłatności za wyjazdy oraz ubiory dla dzieci w trudnej sytuacji życiowej, zdaniem Fundacji, powoduje wyrównanie szans podopiecznych uzdolnionych sportowo, niezależnie od statusu materialnego rodziców. Zatem należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nieodpłatnego wydawania ubiorów sportowych oraz nieodpłatnego organizowania wyjazdów sportowych na rzecz podopiecznych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej nie mogą być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem są związane celami statutowymi Wnioskodawcy polegającymi między innymi na upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe. Odpowiadając na trzecie z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje: Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:
Od 1 stycznia 2011 r. w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej „rozporządzeniem”. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2). Z objaśnień zawartych w punkcie 2 wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r. Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi oraz gdy możliwe jest zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy. Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo w zakresie piłki nożnej. W ramach swojej działalności statutowej świadczy odpłatnie usługi w zakresie organizowania wyjazdów sportowych oraz dostarcza odpłatnie towary w postaci ubiorów sportowych na rzecz swoich podopiecznych – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Podopieczni płacą za ubiory i wyjazdy za pośrednictwem banku. Jednakże z tytułu przelewu nie wynika jednoznacznie, czego dotyczy płatność, gdyż część rodziców tytułuje wpłatę „darowizna na cele statutowe” (pomimo charakteru odpłatności), część pisze w tytule „za wyjazd”, część tylko podaje imię i nazwisko podopiecznego, to zazwyczaj rodzice nie dokonują żadnych innych płatności na rzecz Fundacji poza tymi obowiązkowymi. Nie można jednoznacznie przypisać danej wpłaty do faktury. Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca świadcząc usługi wydawania ubiorów sportowych oraz organizacji wyjazdów sportowych na rzecz podopiecznych nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej przewidzianego § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, bowiem nie zostały spełnione wszystkie warunki przewidziane w załączniku do rozporządzenia - z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie nie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Natomiast w przypadku, gdy z dowodów zapłaty za wyświadczone usługi nie wynika jednoznacznie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, to Wnioskodawca ma obowiązek zaewidencjonować daną sprzedaż na kasie rejestrującej. Na mocy § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż na podstawie zapisów zawartych w § 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797) zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 29 tego załącznika wymieniono usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetleniem filmów na innych nośnikach (PKWiU ex 92). Z powołanych wyżej przepisów wynika, że – z uwagi na fakt niewymienienia w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – od dnia 1 maja 2011 r. nie mogą już korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej między innymi usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., natomiast według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93 „Pozostałe usługi związane ze sportem”. Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż do dnia 30 kwietnia 2011 r. zostało przedłużone zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia usług związane z rekreacją, kulturą i sportem, jako niewymienionych w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. Tym samym, od dnia 1 maja 2011 r. wobec podatników świadczących usługi w ww. zakresie, powstaje obowiązek dotyczący prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych. W opisie stanu faktycznego wskazano, iż obrót z tytułu świadczeń na rzecz osób fizycznych przekroczył w roku 2010 kwotę 40 tys. złotych. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT przekroczył w latach poprzednich kwotę 40.000 zł, to ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawca mógł korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia. Natomiast od dnia 1 maja 2011r. Zainteresowany jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu i ewentualnych kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży usług związanych ze sportem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej. Wyjątek stanowi – na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia – sprzedaż usług, za które zapłata w całości nastąpiła przelewem na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jednakże, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie wypełnia warunków przewidzianych w poz. 37 załącznika. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe. Ponadto na mocy z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2 tego artykułu). W ocenie tut. Organu podatkowego wniosek dotyczy trzech stanów faktycznych – korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem świadczonych usług, braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług oraz obowiązku rejestracji świadczonych usług za pomocą kasy fiskalnej. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 640 zł w dniu 19 lipca 2011r., w dniu 12 października 2011r. oraz w dniu 28 października 2011r. różnica w kwocie 520 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa, na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.