Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-6/14-4/RG
z 26 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2014 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb zrealizowania projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb zrealizowania projektu pn. „…”;
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dla bieżącego utrzymania przystanków komunikacji praz peronów (tj. remontów, sprzątania, odśnieżania).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto (Beneficjent Projektu) w ramach projektu pn. „…”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej przy udziale Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), który jest jednostką budżetową Miasta i jest zarejestrowana jako podatnik VAT, planuje zrealizować zadanie pn. „…”.

Miasto (Beneficjent Projektu) upoważniło Zarząd Transportu Miejskiego do realizowania ww. zadania. Zarządcą pasa drogowego oraz zatok autobusowych jest inna jednostka budżetowa - Miejski Zarząd Dróg.

W ramach niniejszego zadania zaplanowano przebudowę 80 przystanków komunikacji autobusowej na głównych ciągach komunikacyjnych miasta …, tj. przede wszystkim w ciągu drogi krajowej nr 73 (…) oraz w ciągach ulic: ….

Budowa nowoczesnych peronów na przystankach autobusowych w … będzie polegała na przebudowie istniejących chodników nazywanych potocznie „peronami”, w miejscach istniejących przystanków komunikacji publicznej. W ramach tych robót zostanie wykonane:

  • nowa konstrukcja nawierzchni peronów,
  • przebudowa zatok autobusowych,
  • niezbędna przebudowa infrastruktury technicznej,
  • wykonanie fundamentów pod montaż wiat przystankowych,
  • montaż innych elementów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem nowoczesnych przystanków autobusowych

Zakres prac na poszczególnych lokalizacjach będzie uzależniony od stanu istniejącego. ZTM w … świadczy usługi, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają podatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej), oraz zakupuje usługi przewozowe od przewoźnika również opodatkowane podatkiem VAT.

ZTM będzie również posiadał przychód z tytułu pobieranych opłat za zatrzymywanie się na przystankach komunikacji miejskiej innych przewoźników w wysokości ustalonej uchwalą Rady Miasta, na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. Opłata ta, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, traktowana jest jako należność z tytułu wykonywania przez gminę zadań publicznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednostka budżetowa ZTM jest zarejestrowana jako podatnik VAT od 1 stycznia 2008 r.

W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług w ramach upoważnienia nadanego przez Prezydenta Miasta. Powstałe nowoczesne przystanki komunikacji miejskiej oraz perony na przystankach autobusowych będą mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych. Zarówno przystanki autobusowe jak i perony na przystankach będą wykorzystywane przez autobusy komunikacji miejskiej, jak również prywatnych innych przewoźników. Autobusy komunikacji miejskiej dostarczą przychody opodatkowane podatkiem VAT, natomiast prywatni inni przewoźnicy dostarczą przychody z opłaty za zatrzymywanie nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W czasie realizacji projektu jednostka budżetowa (ZTM w …) cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT, pobierać opłaty niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będzie dokonywała zakupu usług przewozowych od przewoźnika.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, iż faktury będą wystawiane na ZTM w związku z realizacją projektu. Faktury będą wystawiane na ZTM w związku z bieżącym utrzymaniem przystanków komunikacji w zakresie wiat przystankowych, natomiast w zakresie bieżącego utrzymania peronów faktury będą wystawiane na inną jednostkę organizacyjną Gminy, tj. Miejski Zarząd Dróg.

Powstałe mienie związane będzie wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej). Mienie powstałe będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (we wniosku pytanie nr 1).

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji w ramach projektu „…” (planowanych wydatków), Zarząd Transportu Miejskiego będzie miał prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb zrealizowania ww. projektu od podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów dla pasażerów korzystających z przewozów w komunikacji miejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz zapotrzebowanie na usługi, które są i będą świadczone przez jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Miejskiego, pewne jest, że ZTM osiąga i będzie osiągał przychody w przyszłości z tytułu sprzedaży biletów, które są opodatkowane podatkiem VAT i pomimo, że bezpośrednie przychody z tytułu korzystania przez przewoźników z przystanków komunikacyjnych nie są opodatkowane podatkiem VAT, to zawarty w wydatkach poniesionych na budowę podatek VAT powinien być odliczany od podatku należnego od sprzedaży biletów. Zauważyć bowiem należy, że wydatki na budowę są powiązane nie tylko z nieopodatkowanymi przychodami z tytułu opłat za korzystanie z przystanków przez przewoźników ale również są powiązane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną. Przystanki komunikacyjne są bowiem elementem niezbędnym do świadczeniem usług przewozowych osób i dlatego naliczony podatek VAT w nabytych towarach i usługach na ich budowę, powinien być odliczany od podatku należnego ze świadczenia usług przewozowych (sprzedaż biletów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto … (Beneficjent Projektu) w ramach projektu pn. „…”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej przy udziale Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), który jest jednostką budżetową Miasta i jest zarejestrowana jako podatnik VAT, planuje zrealizować zadanie pn. „….”. Miasto … (Beneficjent Projektu) upoważniło Zarząd Transportu Miejskiego do realizowania ww. zadania. Zarządcą pasa drogowego oraz zatok autobusowych jest inna jednostka budżetowa - Miejski Zarząd Dróg. Jednostka budżetowa ZTM jest zarejestrowana jako podatnik VAT od 1 stycznia 2008 r.

W ramach zadania zaplanowano przebudowę 80 przystanków komunikacji autobusowej na głównych ciągach komunikacyjnych miasta. Budowa nowoczesnych peronów na przystankach autobusowych będzie polegała na przebudowie istniejących chodników nazywanych potocznie „peronami”, w miejscach istniejących przystanków komunikacji publicznej. W ramach tych robót zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni peronów, przebudowa zatok autobusowych, niezbędna przebudowa infrastruktury technicznej, wykonanie fundamentów pod montaż wiat przystankowych, montaż innych elementów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem nowoczesnych przystanków autobusowych. W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług w ramach upoważnienia nadanego przez Prezydenta. Zarówno przystanki autobusowe jak i perony na przystankach będą wykorzystywane przez autobusy komunikacji miejskiej, jak również prywatnych innych przewoźników. Autobusy komunikacji miejskiej dostarczą przychody opodatkowane podatkiem VAT, natomiast prywatni inni przewoźnicy dostarczą przychody z opłaty za zatrzymywanie nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W czasie realizacji projektu jednostka budżetowa (ZTM) cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT, pobierać opłaty niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będzie dokonywała zakupu usług przewozowych od przewoźnika. Faktury będą wystawiane na ZTM w związku z realizacją projektu.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany jednoznacznie wskazał, iż powstałe mienie związane będzie wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej).

Jak wyżej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje, bowiem Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że powstałe mienie związane będzie wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej). W związku z powyższym należy uznać, iż towary oraz usługi zakupione w celu realizacji projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji Wnioskodawcy - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy – będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, poniesione w związku z realizacją projektu wydatki będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż powstałe mienie związane będzie wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb zrealizowania projektu pn. „…”. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dla bieżącego utrzymania przystanków komunikacji oraz peronów (tj. remontów, sprzątania, odśnieżania) został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj