Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1592/11/AZb
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1592/11/AZb
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
opieka
stawki podatku
świadczenie usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługa w postaci zapewnienia opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat jest usługą zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. jest usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011r. (data wpływu 24 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy usługa w postaci zapewnienia opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat w ramach projektu realizowanego przez MOPS jest usługa zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy usługa w postaci zapewnienia opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat w ramach projektu realizowanego przez MOPS jest usługa zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 czerwca 2006r. i jest podatnikiem podatku VAT. Podstawową działalnością Wnioskodawcy, zgodnie z wpisem w rejestrze REGON jest działalność edukacyjna.

W dniu 27 września 2011r. Wnioskodawca zawarł umowę z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca przyjął do wykonania usługę polegającą na zapewnianiu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat, w ramach projektu pt. „Zainwestuj w siebie – program aktywnej integracji (…)”, realizowanego w MOPS. Projekt ten współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca zapewnia opiekę dzieciom na czas uczestnictwa ich przedstawicieli ustawowych w szkoleniach realizowanych w ramach projektu.

Opieka ta jest przez Wnioskodawcę realizowana poprzez: transport dzieci z miejsca, gdzie odbywają się szkolenia dla przedstawicieli ustawowych dzieci do miejsca realizacji umowy i odwrotnie, zajęcia z dziećmi dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci, przygotowanie śniadania, ciepłego posiłku, podwieczorku oraz miejsca do leżakowania. Wnioskodawca posiada odpowiednia personel do dokonywania tych czynności.

Za realizację usługi objętej wskazaną wyżej umową Wnioskodawca otrzymuje z MOPS wynagrodzenie płatne miesięcznie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 stycznia 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że świadczone przez niego usługi polegające na zapewnieniu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat nie są prowadzone w formie określonej w przepisach o pomocy społecznej, ale usługi te zostały zlecone przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który realizuje zadania pomocy społecznej w gminie (art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)). Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka (art. 17 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w postaci jednostki/placówki przewidzianej przez przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.).

Wnioskodawca jest organem prowadzącym jednostkę objętą systemem oświaty, tj. jest organem prowadzącym przedszkole niepubliczne oraz szkoły niepubliczne, jednakże prowadzenie przedszkola niepublicznego oraz szkoły niepublicznej nie jest działalnością gospodarczą (art. 83a ust. 1, art. 2 pkt 1 i 2 w zw. z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty t.j. Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Wnioskodawca usługi wymienione we wniosku świadczy nie jako organ prowadzący przedszkole niepubliczne, lecz jako przedsiębiorca (imię i nazwisko) Ośrodek Kształcenia (…) na podstawie umowy z dnia 27 września 2011r. z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

Wnioskodawca jako organ prowadzący przedszkole niepubliczne jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku od 2,5 do 6 lat (art. 14 ust. 1 i 1b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty tj. Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Specyfika wykonywanych przez Wnioskodawcę usług opieki nad dziećmi została w opinii Wnioskodawcy określona w paragrafie 1 umowy z dnia 27 września 2011r., który brzmi: zleceniodawca zleca, a Zleceniobiorca przyjmuje do wykonania usługę polegającą na zapewnieniu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat w ramach projektu pt. „Zainwestuj w siebie – program aktywnej integracji (…)” realizowanego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w ramach Działania 7.1 Rozwój 1 upowszechnianie aktywnej Integracji, Poddziałanie 7.1.1 Rozwój 1 upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – zwanego w dalszej części umowy Projektem.

  1. Zleceniobiorca zapewnia opiekę dzieciom na czas uczestnictwa ich przedstawicieli ustawowych, lub opiekunów prawnych w szkoleniach realizowanych w ramach Projektu.
  2. Zleceniobiorca opiekę nad dziećmi sprawować będzie w przystosowanym do tych celów budynku przy ul. G.
  3. Zleceniobiorca w ramach umowy zapewnia:
    • spełniający wszelkie wymogi prawne transport dzieci z miejsca realizacji kursu/szkolenia lub warsztatu usytuowanego na terenie miasta w którym uczestniczy opiekun dziecka do miejsca realizacji umowy oraz z miejsca realizacji umowy do miejsca realizacji kursu/szkolenia lub warsztatu w którym uczestniczy opiekun dziecka,
    • opiekę i zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci skierowanych przez Zleceniodawcę,
    • śniadanie,
    • ciepły posiłek (obiad),
    • podwieczorek,
    • miejsce do leżakowania.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi transportowe, przygotowania posiłków i miejsca do leżakowania są ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i niezbędne do wykonania tej usługi podstawowej, co również – w opinii Wnioskodawcy – wynika z zacytowanego wyżej paragrafu 1 umowy z dnia 27 września 2011r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana wyżej usługa w postaci zapewnienia opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat w ramach projektu realizowanego przez MOPS, jest usługa zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. jest usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa jaka wykonuje na podstawie opisanej wyżej umowy z MOPS, jest usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, co w konsekwencji powoduje, że usługa ta jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli mowa jest o przepisach o pomocy społecznej to należy odwołać się do ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy, zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym osób i rodzin, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia tychże osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 5 i 6 wyżej wymienionej ustawy, pomoc społeczna polega w szczególności na realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych oraz rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

Realizując powyższe obowiązki nałożone na instytucje pomocy społecznej przez ustawę, MOPS podjął się przeprowadzenia projektu „Zainwestuj w siebie (…)”, a w ramach tego projektu zaplanowane zostało również zapewnienie opieki dzieciom osób uczestniczących w projekcie. Ponieważ MOPS nie dysponuje zapleczem socjalno-kadrowym, w celu zapewnienia takiej opieki skorzystał z usługi Wnioskodawcy.

W tym stanie rzeczy usługa jaka wykonuje Wnioskodawca na podstawie umowy z MOPS z dnia 27 września 2011r. stała się w istocie rzeczy usługą wykonywaną w formie i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w art. 43 ust. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m. in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w powołanym wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT wynika, iż zwolnienie to dotyczy jednostek organizacyjnych systemu oświaty, sprawujących opiekę nad dziećmi i młodzieżą oraz podmiotów sprawujących opiekę nad dziećmi i młodzieżą, działających na podstawie przepisów o pomocy społecznej. Powyższy przepis odsyła bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm. – dalej ustawa o pomocy społecznej) oraz przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm. – dalej ustawa o systemie oświaty).

Stosownie do postanowień art. 2 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    • podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    • gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    • ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    • artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
    • placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
    • placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  6. (uchylony)
  7. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  8. (uchylony)
  9. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
  10. biblioteki pedagogiczne;
  11. kolegia pracowników służb społecznych.


Ustawodawca określił w art. 2 ww. ustawy system oświaty od strony podmiotowej, a zatem jako swoisty zbiór jednostek organizacyjnych. Powyższy artykuł zawiera zamknięty katalog (listę) podmiotów podlegających ustawie, ustala jakie jednostki organizacyjne działają według przepisów tej ustawy.

Stosownie natomiast do dyspozycji art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Jak wynika z art. 3 ust. 2 ww. ustawy o pomocy społecznej, zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Na podstawie art. 15 ust. 5 i 6 ww. ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna polega w szczególności na realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych oraz rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

W myśl art. 6 pkt 5 ww. ustawy o pomocy społecznej (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2012r.), jednostka organizacyjna pomocy społecznej oznacza regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.

Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 5 ww. ustawy o pomocy społecznej (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011r.) przez jednostkę organizacyjną pomocy społecznej rozumie się regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, placówkę opiekuńczo-wychowawczą, ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o pomocy społecznej, do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.

W myśl art. 110 ust. 1 ww. ustawy o pomocy społecznej, zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne – ośrodki pomocy społecznej.

Organizowanie pomocy społecznej należy do obowiązków organów administracji publicznej, rządowej i samorządowej. Zadania z zakresu pomocy społecznej zostały rozdzielone pomiędzy organy rządowe i samorządowe oraz między władze centralne i terenowe (regionalne i lokalne). Organizacją pomocy społecznej zajmują się z ramienia administracji rządowej: minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego oraz wojewoda, a także w niewielkim stopniu Rada Ministrów. Samorząd terytorialny reprezentują zaś w omawianej dziedzinie: wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa, a także rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa. Warto dodać, że odpowiednie kompetencje z zakresu pomocy społecznej w imieniu tych organów realizują upoważnione podmioty (np. kierownik ośrodka pomocy społecznej). Nie można również pominąć roli aparatu wykonawczego i pomocniczego, w szczególności urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego czy urzędu wojewódzkiego. Można zatem stwierdzić, że pomoc społeczna organizowana jest przez rozbudowaną siatkę organów i innych instytucji, które tworzą szeroko rozumianą administrację publiczną. Wykonując zadania z zakresu pomocy społecznej, organy administracji publicznej mogą współpracować z podmiotami niepublicznymi. O ile dla administracji rządowej i samorządowej podejmowanie działań w sferze pomocy społecznej jest obowiązkowe (na co wskazuje m.in. konstrukcja art. 2 ust. 2), o tyle odpowiednia działalność podmiotów niepublicznych ma charakter dobrowolny. Do kategorii tych podmiotów ustawodawca zaliczył: organizacje społeczne i pozarządowe, kościoły (w tym zwłaszcza Kościół katolicki), związki wyznaniowe, osoby fizyczne i osoby prawne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 27 września 2011r. zawarł umowę z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca przyjął do wykonania usługę polegającą na zapewnianiu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat, w ramach projektu pt. „Zainwestuj w siebie – program aktywnej integracji (…)”, realizowanego w MOPS. Projekt ten współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca zapewnia opiekę dzieciom na czas uczestnictwa ich przedstawicieli ustawowych w szkoleniach realizowanych w ramach projektu. Opieka ta jest przez Wnioskodawcę realizowana poprzez: transport dzieci z miejsca, gdzie odbywają się szkolenia dla przedstawicieli ustawowych dzieci do miejsca realizacji umowy i odwrotnie, zajęcia z dziećmi dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci, przygotowanie śniadania, ciepłego posiłku, podwieczorku oraz miejsca do leżakowania. Wnioskodawca posiada odpowiednia personel do dokonywania tych czynności.

Za realizację usługi objętej wskazaną wyżej umową Wnioskodawca otrzymuje z MOPS wynagrodzenie płatne miesięcznie.

Wnioskodawca wyjaśnił, że świadczone przez niego usługi polegające na zapewnieniu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat nie są prowadzone w formie określonej w przepisach o pomocy społecznej, ale usługi te zostały zlecone przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który realizuje zadania pomocy społecznej w gminie (art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)). Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka (art. 17 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w postaci jednostki/placówki przewidzianej przez przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.).

Wnioskodawca jest organem prowadzącym jednostkę objętą systemem oświaty (tj. jest organem prowadzącym przedszkole niepubliczne oraz szkoły niepubliczne), jednakże usługi wymienione we wniosku świadczy nie jako organ prowadzący przedszkole niepubliczne, lecz jako przedsiębiorca (imię i nazwisko) Ośrodek Kształcenia (…) na podstawie umowy z dnia 27 września 2011r. z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

Odnosząc zaistniały stan faktyczny do przytoczonych wyżej przepisów prawa należy zauważyć, że z przepisów ustawy o pomocy społecznej wyraźnie wynika, jakie formy i zasady udzielania pomocy społecznej dla dzieci przewiduje powyższy akt prawny. Uregulowania ustawy o pomocy społecznej jasno precyzują organy, które zobowiązane są do organizowania pomocy społecznej, a takim podmiotem na pewno nie jest Ośrodek Kształcenia (…) prowadzony przez Wnioskodawcę. Zauważyć należy, że sam Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi polegające na zapewnieniu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat nie są prowadzone w formie określonej w przepisach o pomocy społecznej. Fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonywane są na zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, który na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej realizuje zadania pomocy społecznej w gminie nie oznacza, że usługi te stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej. Jak już bowiem zauważono powyżej, z konstrukcji art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej wynika, że odpowiednia działalność podmiotów niepublicznych ma charakter dobrowolny, tym samym nie sposób uznać, że Wnioskodawca zobligowany jest do wykonywania tych czynności na mocy przepisów wskazanej ustawy.

Ponadto z treści wniosku wynika, że przedmiotowe usługi polegające na zapewnianiu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako organ prowadzący jednostkę objętą systemem oświaty (przedszkole niepubliczne), lecz jako przedsiębiorca na podstawie umowy z dnia 27 września 2011r. zawartej z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

Wobec powyższego uznać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na zapewnianiu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat, wykonywane w oparciu o umowę z dnia 27 września 2011r. zawartą z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku dla ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zapewnieniu opieki dzieciom w wieku od 1 do 6 lat w ramach projektu realizowanego przez MOPS. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii ewentualnego zwolnienia od podatku ww. usług w oparciu o inne przepisy ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca w tym zakresie nie sformułował pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj