Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-7/14-4/JN
z 19 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od zakupionej usługi cateringowej i gastronomicznej w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od zakupionej usługi cateringowej i gastronomicznej w związku z realizacją projektu pn. „…” oraz uznania podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowalny.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2014 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i własnego stanowiska oraz kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 7 marca 2014 r.).

Fundacja na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów - realizuje projekt „…”, którego celem jest integracja mieszkańców gminy. Data rozpoczęcia realizacji projektu 18.03.2013 r. - data zakończenia projektu 30.12.2013 r. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 34.183,00 zł, z czego kwota dofinansowania wynosi 25.000,00 zł.

W ramach realizowanego projektu pokryte zostały koszty związane z zapewnieniem oprawy muzycznej – usługa artystyczna (na podstawie zawartych umów o dzieło) na kwotę 6.000,00 zł oraz koszt usługi cateringowej i gastronomicznej (na podstawie otrzymanych faktur VAT wystawionych na Wnioskodawcę). Łączna suma otrzymanych faktur - wystawionych na Fundację - wynosi 28.183,00 zł brutto w tym wartość VAT - 2.087,64 zł. Dokonane zakupy (usługa cateringowa i gastronomiczna) w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Fundacja wystąpiła o refundację całej kwoty wynikającej z wystawionych na Zainteresowanego faktur i umów o dzieło, natomiast … zwróciło się z wnioskiem o załączenie indywidualnej interpretacji odnośnie kwalifikowalności VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności gospodarczej zajmuje się udzielaniem pożyczek na działalność gospodarczą i rolniczą. Usługi udzielania pożyczek są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 64.92.Z – „pozostałe formy udzielania kredytów”. Korzystają one ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W ramach działalności statutowej Fundacja promuje kulturę regionu m.in. poprzez integrację mieszkańców. Jako działalność pomocniczą zajmuje się sprzedażą ciepła (stawka VAT 23%) i z tytułu tej działalności przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych ze sprzedażą ciepła.

Fundacja na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionej usługi cateringowej i gastronomicznej (faktury wystawione są na Wnioskodawcę), ponieważ nie osiąga przychodu z tytułu realizacji projektu „…”.

Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosków o płatności na etapie rozliczania wydatków ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionej usługi cateringowej i gastronomicznej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów - realizacja projektu „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 7 marca 2014 r.), dokonane zakupy (usługa cateringowa i gastronomiczna) w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych to jest takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu sfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ponieważ nie osiąga przychodu ze sprzedaży z tytułu realizacji projektu „…”. W związku z tym, że zakupiona przez Fundację usługa cateringowa i gastronomiczna nie jest związana z czynnością opodatkowaną, to zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku należnego wynikającego z faktur zakupowych usługi cateringowej i gastronomicznej (faktury wystawione na Zainteresowanego), dotyczącej zakupów dokonywanych w ramach ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych. Należy rozważyć więc, czy catering różni się od usług gastronomicznych, czy też rzeczywisty charakter tych usług jest taki sam.

Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji, czy innym lokalu. Catering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zmawiającego, np. do siedziby podmiotu. Zatem, zgodnie z definicją catering to usługa polegająca na przygotowaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć. W świetle powyższego uznać należy, iż catering stanowi usługę odrębną od gastronomicznej.

W powołanym przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, ustawodawca wymienił usługi noclegowe oraz gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Fundacja na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów - realizuje projekt „…”, którego celem jest integracja mieszkańców gminy. Data rozpoczęcia realizacji projektu 18.03.2013 r. - data zakończenia projektu 30.12.2013 r. W ramach realizowanego projektu pokryte zostały koszty związane z zapewnieniem oprawy muzycznej – usługa artystyczna (na podstawie zawartych umów o dzieło) oraz koszt usługi cateringowej i gastronomicznej (na podstawie otrzymanych faktur VAT wystawionych na Wnioskodawcę). Dokonane zakupy (usługa cateringowa i gastronomiczna) w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę usługi gastronomicznej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tej usługi nie przysługuje na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Natomiast odnosząc się do nabywanej przez Wnioskodawcę usługi cateringowej należy wskazać, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usługi cateringowej nie przysługuje, ponieważ nie został spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca – nabyta usługa cateringowa jest wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Tym samym z tytułu nabycia usługi cateringowej i gastronomicznej Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT od zakupionej usługi cateringowej i gastronomicznej w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Wobec powyższego, mając na uwadze, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do odzyskania podatku VAT, to stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odzyskania podatku VAT od zakupionej usługi cateringowej i gastronomicznej w związku z realizacją projektu pn. „…”. Natomiast, kwestia dotycząca uznania podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowalny, została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj