Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-34/14/BK
z 28 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2013 r.– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego 2013 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą pn……….

Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej są pozostałe, pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, określone w PKD 85.59.B. W 2013 r. działalność polegała w głównej mierze na świadczeniu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi te były sfinansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, a w szczególności ze środków Unii Europejskiej. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. W 2012 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 27.350,00 zł. W 2013 r. natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 20.000,00 zł. Przy czym wartość sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług wyniosła 160.000,00 zł. Należy przy tym zauważyć, iż jest to wartość sprzedaży opodatkowanej w 2012 r. i 2013 r. w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. W 2012 r. podpisał Pan z Urzędem Marszałkowskim Województwa……., Departament Rozwoju Obszarów wiejskich następujące umowy o dofinansowanie:


  • …. Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa Inwestująca w obszary wiejskie. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 „……..”,
  • ….. Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa Inwestująca w obszary wiejskie. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013„……”,
  • … Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa Inwestująca w obszary wiejskie. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 „…….”,
  • … Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa Inwestująca w obszary wiejskie. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi LEADER, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 „……….”


Powyższe umowy zostały zrealizowane w pierwszej połowie 2013 r., zaś obecnie jest Pan zobowiązany do ich rozliczenia. We wnioskach o przyznanie pomocy w ww. sprawach zaliczył Pan podatek VAT do kosztów kwalifikowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła w 2012 r. 27.350,00 zł, zaś w 2013 r. była to kwota 20.000,00 zł, to czy w 2013 r. był Pan zwolniony od podatku VAT, w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., a zatem w 2013 r. nie był czynnym podatnikiem VAT?


Pana zdaniem, zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. „zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku”. W 2012 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła łącznie 27.350 zł. Powyższa kwota nie przekroczyła więc kwoty 150.000,00 zł, o której mowa ww. przepisie. W 2013 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 20.000 zł. Należy przy tym zaznaczyć, iż wartość sprzedaży zwolnionej z VAT wyniosła 160.000 zł. W zakres sprzedaży wchodziły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, które na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., były zwolnione z podatku VAT. W trakcie 2013 r. Wnioskodawca nie przekroczył więc obrotu 150.000,00 zł, zatem nie doszło do powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. W związku z tym, że Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności gospodarczej korzystał ze zwolnienia podatkowego od podatku od towarów i usług, zaś zarówno w 2012 r. jak i 2013 r. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 150.000,00 zł, to należy stwierdzić, że w 2013 r. Wnioskodawca był zwolniony od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w 2013 r. nie był więc czynnym podatnikiem VAT, co wiąże się z wywołaniem skutków prawnych określonych w ustawach szczególnych, a więc przez przepisy regulujące zasady korzystania ze bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 cyt. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Art. 113 ust. 5 ustawy stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(…)


Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:


  1. dokonujących dostaw:


    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;


  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:


  • podatnik w poprzednim roku podatkowym oraz w trakcie roku podatkowego nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.


Z treści wniosku wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą, polegającą w głównej mierze na świadczeniu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi te były sfinansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, a w szczególności ze środków Unii Europejskiej. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. W 2012 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 27.350,00 zł, a w 2013 r. 20.000,00 zł, przy czym wartość sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług wyniosła 160.000,00 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku osiągnięty obrót ze sprzedaży opodatkowanej nie przekroczył zarówno w 2012 r., jak i w 2013 r. kwoty 150.000 zł, to słuszne jest stanowisko, że w 2013 r. mógł Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy

Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano, przy założeniu, że świadczone w 2013 r. usługi szkoleniowe korzystały ze zwolnienia od podatku, a kwestia ta nie podlegała ocenie, bowiem nie była ona przedmiotem zapytania. Dlatego też przyjęto to jako element stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj